Gå til innhold

(6) år alene hjemme en hel arbeidsdag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alle som har like godt tilbud på Sfo. Da må man finne andre løsninger. 

Hos oss er Sfo stengt alle ukene i sommerferien. Siste dag i år er 20/6, og den åpner ikke igjen før enn til skolestart. 

Stengt høstferien, hele juleferien, vinterferien, hele påsken, alle røde dager og alle inneklemte dager. 

Så mye ferie har ikke vi. Ikke har vi tilgang til så mye barnevakt. Det betyr at våre barn må ha mange dager av fridagene alene hjemme. Min mann kommer en rask tur hjemom i lunsjen sin. Ellers er de alene. Dette har de gjort i to år. Går fint. Øvd på hva de skal gjøre ved brann, skader eller andre uhell. Klare regler på hva som er lov og ikke. Gutter på 7 og 9 år. 

Anonymkode: eb9da...d05

Det er virkelig ikke forsvarlig å la en 5 og 7-åring være alene hjemme så mye! At det har gått bra har med flaks å gjøre. Øving er vel og bra det, men 5- og 7-åringer er ikke i nærheten modne nok til at man vet at de vil opptre rasjonelt om noe skjer. Ikke en gang alle voksne greier det - du forventer det av dine små barn - det er ikke forsvarlig! Selv ikke nå som de er 7 og 9 år...

Hi, dere må finne en annen løsning for 6-åringen! Det er helt sikkert en eller annen skoleelev som kan passe barnet. Hvis ikke så bør du og mannen ta ferie hver for dere slik at dere passer 6-åringen.

Anonymkode: 8e946...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alle som har like godt tilbud på Sfo. Da må man finne andre løsninger. 

Hos oss er Sfo stengt alle ukene i sommerferien. Siste dag i år er 20/6, og den åpner ikke igjen før enn til skolestart. 

Stengt høstferien, hele juleferien, vinterferien, hele påsken, alle røde dager og alle inneklemte dager. 

Så mye ferie har ikke vi. Ikke har vi tilgang til så mye barnevakt. Det betyr at våre barn må ha mange dager av fridagene alene hjemme. Min mann kommer en rask tur hjemom i lunsjen sin. Ellers er de alene. Dette har de gjort i to år. Går fint. Øvd på hva de skal gjøre ved brann, skader eller andre uhell. Klare regler på hva som er lov og ikke. Gutter på 7 og 9 år. 

Anonymkode: eb9da...d05

Så de har gjort det siden de var 5 og 7? Hva gjør de i løpet av en hel dag da? Hva med mat?

Anonymkode: 4e2ee...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg absolutt ikke dere kan gjøre. Stakkars barn, tenker jeg da faktisk. Noe så nitrist å måtte være hjemme alene mens mamma ligger å sover hele dagen. Enten får du skaffe deg barnevakt, eller så må du faktisk finne en annen jobb, for det der går ikke. 

Anonymkode: 25295...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sfo er åpent i høstferien og vinterferien. Du og mannen har 10 uker ferie hver og må da fordele disse. Ikke alle kan ta ferien sammen når barna er så små.

 

sfo er veldig bra for barn pga de får leke med venner, bli kjent. Dere trenger jo Sfo, hvorfor la barnet sitte passivt hjemme når det kan få være med andre. Dere har jo tydelig råd til Sfo siden du går ned i stilling.

 

de dagene det ikke er Sfo får dere bruke feriedager. Man lar ikke en 6 åring sitte hjemme en hel dag mens mor sover.

Anonymkode: 4f901...ea6

10 uker ferie hver?? Hvilken verden lever du i egentlig? 

Anonymkode: 47060...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

10 uker ferie hver?? Hvilken verden lever du i egentlig? 

Anonymkode: 47060...85e

Er vel ikke så vanskelig å forstå at hun mente 10 uker tilsammen, og at de da må ta ferieukene på ulik tid for å sørge for barnet sitt.

Anonymkode: 8e946...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 6åringen hjemme alene etter skolen når jeg sover.. Kun 1-2 timer, kommer hjem fra sfo selv og låser seg inn. Han kan også være hjemme alene hvis vi dra på butikken eller drar for å trene. 

Jeg hadde kanskje kutta ned på sovinga på dagtid i ferien til ungen, lagt meg noen timer og sovet lengre utover ettermiddagen istedet. Da er jo far hjemme likevel 

Anonymkode: fea7f...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vi bor er SFO utrolig dårlig! Kun 12 av 23 unger gikk på SFO i første klasse. Min slutta etter et halv år. Hun har etter det vært hjemme alene frem til kl 16 og når jeg har nattevakt må hun la meg sove til 15- 16 tiden. Gått kjempefint! De har enten med seg noen hjem eller er hos noen andre flere ganger i uka. 

Anonymkode: 4205d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på barnet og dere foreldre. Vi hadde et slik når ungene var i den alderen og det fungert veldig bra. Mitt eldst barn begynt på sfo, men sluttet etter ett halvt siden sfo fungerte veldig dårlig her. Ungen gikk hjem fra skolen, låst seg inn, laget seg mat og fant på noe frem til min mann stopp. Hun syns dett var topp. Lillesøster startt aldri på sfo. Hun gikk hjem og låste seg inn andre skoledag. En unge som alltid har kost seg i eget selskap og nyter alenetid. Ungene var sjeldent ferdig samtidig på skolen, så minsta var ofte alene før storesøster kom. De hadde også to halvsøsken, totalt motsatt av mine. Hun ene torde ikke være hjemme fem min alene og hun andre torde ikke vi var alene fem min. Disse var også større enn mine. Siden min mann hadde 50/50 omsorg var de hos oss den uka han nesten ikke jobbet og de dagene han jobbet natt måtte det ordnes annen barnepass til disse ut hele barneskolen. Så unger er ulike, jeg tror du skal se på dette istede for å høre hva andre syns. Snakk med barnet og hør hva det mener. 

Anonymkode: a0292...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som begynner på skolen til høsten. Det kunne ikke falle meg inn å la han være en hel dag alene hjemme.. min hadde uansett nektet å være hjemme alene ett sekund.

Send han på SFO som alle andre er nødt til.

Anonymkode: 2ba6b...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med en mamma som jobbet nattevakt. Da vi var små passet mormor oss når mamma sov, men etterhvert som vi ble eldre dro vi hjem etter skolen. 

Jeg kan huske at det var veldig vanskelig å være så stille hele ettermiddagen, og ofte ble mamma vekket. Tenker da at det må være vanskelig for en på 6 år å være stille i flere timer.. 

SFO må da være et bedre alternativ. 

Anonymkode: 6b0f5...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste meg opp på sfo her i kommunen. Den følger skolens fridager, så i ferier går det ikke. Vi har 10 ukers ferie totalt. Hvis vi tar ut 4 uker hver om sommeren som er maks, så bruker vi opp 8 uker. Di siste 2 ukene er vinterferie og høstferie. Påskeferien står da ledig, + dagene i romjula som ingen av oss har helt fri. 

6 åringen vil være alene hjemme, men vi få se hvordan det går etter ett par ganger, og se ann når skolen slutter. Fikk høre av en venninne at skolen 2 dager i uken slutter kl 14, da blir det bare 1.time ca "alene". Jeg er hjemme i forhold til om det skjer noe, så her henger jo prinsippet på om han kjeder seg for mye skjønner jeg. Han har veldig lyst til å være alene hjemme. Han koser seg i eget selskap. Ser noen kommenterer på at han må være stille, det må han ikke. Jeg klarer fint å koble ut TV bråk og tramping i gulvet. Våkner ikke når di er hjemme i helgene når jeg sover heller, og da er dem 2 små og 1 mann 😉 (våkner med en gang av oppkast osv. Det har vi merket flere ganger allerede) bare før noen kommenterer at jeg sover for tungt.

 

Tror jeg avslutter her nå. Blir magne like svar, noen kjipe og en del gode. Takk for innspill alle sammen 👍

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og HI ble helt borte fra tråden.... 

Hvorfor er ikke sfo et alternativ, de aller fleste barn begynner jo på sfo fordi de er for små til å være uten tilsyn og fordi det sosiale der er helt topp.

Anonymkode: 9067d...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og HI ble helt borte fra tråden.... 

Hvorfor er ikke sfo et alternativ, de aller fleste barn begynner jo på sfo fordi de er for små til å være uten tilsyn og fordi det sosiale der er helt topp.

Anonymkode: 9067d...fd5

Flaks for meg at jeg skrev over deg eller? 😂 SFO er ikke så sosialt over hele Norge. Det er også noe med at jeg misslikte SFO, og vil ikke tvinge ungene mine til å gå der heller, er derfor jeg heller vil gå ned litt i stilling.

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flaks for meg at jeg skrev over deg eller? 😂 SFO er ikke så sosialt over hele Norge. Det er også noe med at jeg misslikte SFO, og vil ikke tvinge ungene mine til å gå der heller, er derfor jeg heller vil gå ned litt i stilling.

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Det er jo ikke så veldig sosialt å sitte inne mens mamma sover heller da

Anonymkode: 4e2ee...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare være hjemme fem dager på rappen mens alle andre er ute og har ferie er nok ganske kjedelig. Hva tenker du at han skal finne på i 7-8 timer hver dag?

 

Anonymkode: 429b6...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk meldt bekymring på et så lite barn som ble overlatt til seg selv i timesvis på fast basis. 

Anonymkode: 429b6...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flaks for meg at jeg skrev over deg eller? 😂 SFO er ikke så sosialt over hele Norge. Det er også noe med at jeg misslikte SFO, og vil ikke tvinge ungene mine til å gå der heller, er derfor jeg heller vil gå ned litt i stilling.

Anonymkode: 3ee9f...4e9

DU likte ikke SFO? Som barn mener du? 

Har selv en 6 åring og ville aldri i verden ha slike planer for han som du har for din 6 åring! Alene hjemme hele dager i ferier høres helt på tryne ut. Hele planen din er uansvarlig og dårlig gjort mot et så lite barn.

Anonymkode: dd66d...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å bare være hjemme fem dager på rappen mens alle andre er ute og har ferie er nok ganske kjedelig. Hva tenker du at han skal finne på i 7-8 timer hver dag?

 

Anonymkode: 429b6...846

Som jeg skrev, det blir to dager i uka. Ikke 5. Det blir heller ikke 7-8 timer hver dag. Det blir 5-6 timer di dagene han har fri fra skolen, tipper maks 3 timer di dagene han er på skolen.

 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde faktisk meldt bekymring på et så lite barn som ble overlatt til seg selv i timesvis på fast basis. 

Anonymkode: 429b6...846

Bekymring for ett barn på 6 år som er hjemme mens mor sover i ca 3 timer, 2 dager i uken?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bekymring for ett barn på 6 år som er hjemme mens mor sover i ca 3 timer, 2 dager i uken?

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Hva med når han har fri og du sover til 15.00 da?

Anonymkode: 4e2ee...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på dere som om jeg har tenkt å la ham være alene hjemme hele sommerferien mens jeg bare sover! Er snakk om etter skoletid 2 dager i uken. I ferier (høst og typisk vinterferie 1 eller 2 dager fra ca 10 - 15. 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virker på dere som om jeg har tenkt å la ham være alene hjemme hele sommerferien mens jeg bare sover! Er snakk om etter skoletid 2 dager i uken. I ferier (høst og typisk vinterferie 1 eller 2 dager fra ca 10 - 15. 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Nytter ikke å spørre om noe her hi, hønsa vrir og vrenger på alt ting..

Gjør det som er best for deg og dine, du kjenner ditt barn best 😊

Anonymkode: 3292a...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nytter ikke å spørre om noe her hi, hønsa vrir og vrenger på alt ting..

Gjør det som er best for deg og dine, du kjenner ditt barn best 😊

Anonymkode: 3292a...264

Takk ❤ Føler ikke alt jeg skriver kommer frem riktig nei. 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg har kommet opp i ett dilemma. Min sønn starter på skolen i høst, og må da være "alene" hjemme fra skoleslutt til 15.00 i vanlige dager, og hele dagen i ferier. Vi har ingen i nærheten til å passe. Grunnen til at "alene" er i hermetegn er at jeg sover på dagtid. Jobber nattevakter, så barnet kan vekke meg om det skjer noe, eller om det trengs. Er det forsvarlig at jeg sover mens barnet er hjemme uten andre voksne? 

Anonymkode: 3ee9f...4e9

Nå trodde jeg først det var snakk om å være helt alene hjemme. Ja, så lenge barnet kan vekke deg om det er noe, så er det greit.

Anonymkode: 323e5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det hår fint,tenk på mestringsfølelsen hans,når han kan være hjemme "alene "han er faktisk ikke alene hjemme. 

Men det går ann å ha lapp/bilder på hva han skal gjøre, når han kommer hjem. 

Feks; spise,leke i stua/ romme sitt ,han er 6år og kan leke,dette er jo så god trening for han,barn må lære seg til å kunne sitte å leke alene,underholde seg alene for å utvikle seg.

Å i ferier går det ann å lage avtaler med venner feks. 

Anonymkode: 805c9...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...