Gå til innhold

Far er alltid i mot legenes anbefalinger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er "bare" kostholdsveileder så jeg skjønner at det kan høres tynt ut, men hun har lest seg opp på fulltid i 5 år så hun har vanvittig mye kunnskap. Andre kostholdsveiledere jeg har snakket med kan kun overfladisk om kostholdet, mens Kristine Andersen er opptatt av helheten og kompleksiteten. 

Anonymkode: 4731d...215

Jeg kjenner ikke til denne damen, og det er godt mulig hun er svært kunnskapsrik og dyktig. Medisinstudentene har en god del ernæring. Det er et semester viet til cellebiologi og biokjemi, og deretter litt over  et halvt semester på ernæring (Oslo). Dette utgjør basalmedisinen (det som før bør kalt preklinisk). Deretter skiller tannlege, klinisk ernæringsfysiologi og medisin lag, og det fylles på med ernæring knyttet til patologi underveis på de fire siste årene. Cellebiologien, biokjemien og fysiologien er essensiell for å virkelig forstå ernæringslæren. Så å si at legestudentene ikke lærer noe særlig ernæring blir feil. De kunne selvfølgelig hatt mer (det gjelder de fleste områdene), men de har «bare» seks år på seg på å lære så mye som mulig om de komplekse mekanismene i kroppen. Uten denne i bunnen blir det vanskelig å forstå alt. Etter min erfaring gjelder dunning kruger sterkt innen medisinen. Det er lett å tro man forstår masse når man egentlig ikke har grunnlaget til å forstå hvor komplisert det er. Det er lett å finne enkle «løsninger», og er man engasjert og karismatisk nok er det lett å finne folk som tror på deg. Det høres jo så innlysende og opplagt ut! Dermed får man folk som har sett lyset, og lekfolk som selvfølgelig har forstått langt mer enn snørrhovne leger. 

Dette er en skummel utvikling. Det er fint at vitenskap blir utfordret og testet, men den kunnskapsignoransen vi ser på flere hold i dag er farlig. 

Jeg sier ikke at dette gjelder damen (og mannen) det er snakk om her, men arrogansen mot evidensbasert kunnskap og mennesker som har studert hardt og lenge (og tilegnet seg kunnskap og ferdigheter bygget på flere hundre års vitenskapelig utvikling) er uansett ugrei. 

Anonymkode: 862bf...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner ikke til denne damen, og det er godt mulig hun er svært kunnskapsrik og dyktig. Medisinstudentene har en god del ernæring. Det er et semester viet til cellebiologi og biokjemi, og deretter litt over  et halvt semester på ernæring (Oslo). Dette utgjør basalmedisinen (det som før bør kalt preklinisk). Deretter skiller tannlege, klinisk ernæringsfysiologi og medisin lag, og det fylles på med ernæring knyttet til patologi underveis på de fire siste årene. Cellebiologien, biokjemien og fysiologien er essensiell for å virkelig forstå ernæringslæren. Så å si at legestudentene ikke lærer noe særlig ernæring blir feil. De kunne selvfølgelig hatt mer (det gjelder de fleste områdene), men de har «bare» seks år på seg på å lære så mye som mulig om de komplekse mekanismene i kroppen. Uten denne i bunnen blir det vanskelig å forstå alt. Etter min erfaring gjelder dunning kruger sterkt innen medisinen. Det er lett å tro man forstår masse når man egentlig ikke har grunnlaget til å forstå hvor komplisert det er. Det er lett å finne enkle «løsninger», og er man engasjert og karismatisk nok er det lett å finne folk som tror på deg. Det høres jo så innlysende og opplagt ut! Dermed får man folk som har sett lyset, og lekfolk som selvfølgelig har forstått langt mer enn snørrhovne leger. 

Dette er en skummel utvikling. Det er fint at vitenskap blir utfordret og testet, men den kunnskapsignoransen vi ser på flere hold i dag er farlig. 

Jeg sier ikke at dette gjelder damen (og mannen) det er snakk om her, men arrogansen mot evidensbasert kunnskap og mennesker som har studert hardt og lenge (og tilegnet seg kunnskap og ferdigheter bygget på flere hundre års vitenskapelig utvikling) er uansett ugrei. 

Anonymkode: 862bf...31d

SÅ viktig at du sier dette!

I dag så jeg denne artikkelen, som jeg mener alle burde lese. Få tallene i fleisen, i stedet for allverdens "jeg kjenner en som sier at det er sunnere med ditten og datten".

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/9v8wep/Er-meslingvaksinen-farligere-enn-meslinger--Vik_-Nordbo-og-Dollner?fbclid=IwAR0_CrkGUi1XFVPUdVQF-wydiFt38FC-QlJiOjR9G0dYqnRYNoX-JeNjpMc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Du, jeg har lest meg opp om 2.verdenskrig i det siste. Ble jeg plutselig historiker da?

Gratulere med tittelen, forresten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Dumi skrev:

Gratulere med tittelen, forresten! 

Takk! Jeg tenkte å fylle skoa til Kåre Valebrokk, de står visst ledige nå!

Edit: Nei, nei, nei. Frank Aarebrot mente jeg selvsagt.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Dumi skrev:

Jeg beklager. Hun er sikkert en fantastisk person. Så litt på bloggen hennes nå. Men jeg ville ha hørt mye mer på en lege enn henne! Det tror, og håper jeg at hun også vil anbefale! 

Kristine Andersen er ikke en bastant person og hun er opptatt av at folk skal gjøre det som er rett for de, men når det kommer til kosthold og helhetlig helse så fremstår hun å kunne mye mer enn mange leger. 

Hvorfor stole mer på leger? Ja, de har mye kunnskap, men mange evner ikke tenke helhetlig og er utelukkende kun opptatt av medisinering. 

Kristine Andersen har slitt mye med helsa og hun har gravd mye for å finne rotårsak og brukt flere år på å reparere kroppen sin. Hun klarte til og med å bli kvitt pollenallergi uten medikamenter. 

Jeg stoler mye mer på henne enn den vanlige lege i gata. Jeg jobber i helsevesenet og blir skremt over hva enkelte leger påpeker noen ganger. I tillegg har flere leger sagt at de har hatt minimalt med ernæringsutdanning i studietiden sin . Hvorfor skal jeg da stole blindt på de når/hvis de anbefaler tilskudd av syntetiske vitaminer uten en helhetlig gjennomgang av helsetilstanden ?

Leger kan mye,men man bør aldri glemme å tenke selv eller stille seg kritisk, for leger er ikke fasiten på alt.

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Dumi skrev:

Gratulere med tittelen, forresten! 

Dette blir for dum sammenligning. 2.verdenskrig er mer håndfast enn den komplekse menneskekroppen 🤣

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Dumi skrev:

Jeg beklager. Hun er sikkert en fantastisk person. Så litt på bloggen hennes nå. Men jeg ville ha hørt mye mer på en lege enn henne! Det tror, og håper jeg at hun også vil anbefale! 

Hun anbefaler i alle fall leger som har en helhetlig tilnærming 😊

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...