Gå til innhold

Far er alltid i mot legenes anbefalinger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt sammen på 10 år, ikke bodd sammen på 9 år. Det har vært mange år med mange kamper, saker og uenigheter, det blir for mye å gå inn på alt. Det siste nå er at gutten har fått påvist d-vitamin mangel og fått beskjed om å ta tilskudd. Fortalte dette til far og han laget en stor sak ut av dette og at d-vit mangel ikke er noen stor greie. Med sunt kosthold går det seg til, og jeg må bare slutte å sperre han inne hele dagene, sånn at han får litt sol på seg. 

Han mener at legen «tyr alt for lett til unødvendige legemidler som kan gi alvorlige psykiske plager for resten av livet». Hun har tidligere foreslått at vi kunne gi barnet melatonin, da han har slitt med innsovningsvansker i flere år. Dette ble aldri noe av da far ikke ga sitt samtykke. Han prøvde også febrilsk å få stanset operasjonen da barnet skulle fjerne mandler pga snorking og pustestans, dette mente han også at jeg fant på. Så seint som dagen før operasjonsdato ga han endelig samtykke, etter at flere kirurger måtte overtale han. 

 

Han skal også utredes for astma, og jeg er redd han ikke vil ta dette med medisinering alvorlig hvis det viser seg at han har astma. Er så sliten av å hele tiden bli beskyldt for å medisinere han uten grunn osv, og alltid ta disse helt unødvendige kampene. Andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: 6f12a...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en egoist. La legene prate med han også henviser du bare til det de har sagt 

Anonymkode: 1ab7b...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Du har min fulleste medfølelse. 

Det verste i vårt tilfelle er at det handler ikke om barna og barnas beste, men å trette ut meg. Rett og slett et forsøk på å drive meg til vanvidd.

Anonymkode: 7a862...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en gutt sammen på 10 år, ikke bodd sammen på 9 år. Det har vært mange år med mange kamper, saker og uenigheter, det blir for mye å gå inn på alt. Det siste nå er at gutten har fått påvist d-vitamin mangel og fått beskjed om å ta tilskudd. Fortalte dette til far og han laget en stor sak ut av dette og at d-vit mangel ikke er noen stor greie. Med sunt kosthold går det seg til, og jeg må bare slutte å sperre han inne hele dagene, sånn at han får litt sol på seg. 

Han mener at legen «tyr alt for lett til unødvendige legemidler som kan gi alvorlige psykiske plager for resten av livet». Hun har tidligere foreslått at vi kunne gi barnet melatonin, da han har slitt med innsovningsvansker i flere år. Dette ble aldri noe av da far ikke ga sitt samtykke. Han prøvde også febrilsk å få stanset operasjonen da barnet skulle fjerne mandler pga snorking og pustestans, dette mente han også at jeg fant på. Så seint som dagen før operasjonsdato ga han endelig samtykke, etter at flere kirurger måtte overtale han. 

 

Han skal også utredes for astma, og jeg er redd han ikke vil ta dette med medisinering alvorlig hvis det viser seg at han har astma. Er så sliten av å hele tiden bli beskyldt for å medisinere han uten grunn osv, og alltid ta disse helt unødvendige kampene. Andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: 6f12a...f63

Jeg hadde eksplodert så totalt... 

Hvis far nekter å samarbeide mht medisiner: meld ham til BV for forsømmelse og omsorgssvikt. Han kan ikke nekte barnet nødvendig helsehjelp.

Anonymkode: aa4d6...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne mannen noen medisinsk kompetanse, eller støtter han seg til dr. Google? Støtter å kontakte bv. Mannen kan ikke stå i Heien for medisinsk hjelp. D-vitaminmangel kan gi alvorlige følger. 

Anonymkode: 862bf...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye samvær har far? Jeg ville kontaktet både fvk og bv, hadde også forlangt at han var med til leger ol. 

Anonymkode: cb360...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har overhodet ingen medisinsk kompetanse. Han har samvær 4 netter annenhver uke. Jeg hadde god dialog med barnevernet da han ikke ville samtykke til operasjonen, og de støttet meg i å stanse samværet. Det fungerte imidlertid dårlig da han dukket opp på skolen etter et par uker og kunne hente han, da skolen ikke hadde myndighet til å holde han igjen da det ikke forelå rettslig kjennelse. 

Det bekymrer meg at han våger å ta så lett på noe sånt. Hva da med andre ting? 

Har meldt han til barnevernet flere ganger, men de sier at jeg er skikket som mor, og dermed selv har ansvaret for å skjerme barnet for faren. Men også vanskelig når man ikke har rettspapirer.

hi

Anonymkode: 6f12a...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen mulighet til å få fratatt ham... arg.... der stoppet hodet mitt... foreldreansvaret? Tror du i så fall må til retten, men det tenker jeg det er verdt med tanke på mange år som ligger foran deg og gutten hvor det å få gitt ham riktig medisinsk behandling kan være avgjørende. Vet det er noe de ikke gjerne tar fra foreldre, men om du får hele ansvaret kan han ikke stoppe behandling.

Når det gjelder D-vitaminer så er jo ikke det medisiner, det er et næringsstoff som kroppen er helt avhengig av. Selv har jeg en kropp som av ukjent årsak vanskelig tar opp og lager D-vitamin. En sommer for få år siden var jeg ute flere timer hver eneste dag, brukte lite eller ingen solkrem, spiste makrell i tomat fem dager i uken og sild de to andre, tok 60-100 µg D3 som tilskudd hver eneste dag og tok tran daglig. Når sommeren var over var jeg helt på grensen til en mangel på D-vitaminer. Det "skal ikke være mulig", men det er det. Heldigvis er det ikke slik for alle, men jeg hører stadig om flere og flere som ikke har høye nok D-vit.nivåer, selv om de er nok ute og spiser sunt og riktig. Konsekvensen av lave verdier med D-vitamin kan være enorme - redusert immunforsvar, betennelser i kroppen, fatigue, langvarig kan det også gjøre at kroppen ikke greier å bekjempe kreft.... D-vit.mangel kan også gjøre at man utvikler både astma og allergier...

Forsøk å få rettens medhold!

Anonymkode: 66d51...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dust.

Men hør med legen om dere kan ta dosen én gang i uken. Jeg fikk dråper som jeg tok en gang i uka, i stedet for tabletter.

D-vitaminmangel kan gjøre en både slapp og depressiv 

Anonymkode: 61264...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn er det ekstra viktig at han får i seg nok næringsstoffer. Barn som vokser trenger vit.D for skjelettet!

Anonymkode: 82a3e...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han har overhodet ingen medisinsk kompetanse. Han har samvær 4 netter annenhver uke. Jeg hadde god dialog med barnevernet da han ikke ville samtykke til operasjonen, og de støttet meg i å stanse samværet. Det fungerte imidlertid dårlig da han dukket opp på skolen etter et par uker og kunne hente han, da skolen ikke hadde myndighet til å holde han igjen da det ikke forelå rettslig kjennelse. 

Det bekymrer meg at han våger å ta så lett på noe sånt. Hva da med andre ting? 

Har meldt han til barnevernet flere ganger, men de sier at jeg er skikket som mor, og dermed selv har ansvaret for å skjerme barnet for faren. Men også vanskelig når man ikke har rettspapirer.

hi

Anonymkode: 6f12a...f63

Gi D-vitaminer når han er hos deg, så er det problemet løst. Resten er nok vanskeligere!

Anonymkode: 375ee...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har startet med d-vitaminer her, så da får han i alle fall hos meg. Men det er så mye mer, og det jeg har nevnt her er bare det som har med det medisinske å gjøre. Har så klart hatt samme runde med f.eks pass. Men han gir seg som oftest i siste sekund, men det tærer veldig på kreftene mine. 

Hi

Anonymkode: 6f12a...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har startet med d-vitaminer her, så da får han i alle fall hos meg. Men det er så mye mer, og det jeg har nevnt her er bare det som har med det medisinske å gjøre. Har så klart hatt samme runde med f.eks pass. Men han gir seg som oftest i siste sekund, men det tærer veldig på kreftene mine. 

Hi

Anonymkode: 6f12a...f63

Er han paranoid siden han er redd for alt? Eller full av angst?

Uansett - jobb videre for å beskytte barnet ditt mest mulig. Jeg ville forhørt meg om hvordan sjansene vurderes å være for at du skal kunne få foreldreansvar alene.

Sikkert lurt å ha noen å snakke med om dette, f.eks. familievernkontoret, da kan du få luftet problemstillingene som du sikkert står i jevnlig. I tillegg vil jo det som skrives der kanskje kunne brukes for å vise mønsteret i det du må kjempe mot.

Lykke til videre! Ikke gi deg!

Anonymkode: 66d51...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for støtte. Jeg har pratet med advokater før angående å kreve foreldreansvaret alene, men får ofte høre at det skal ekstremt mye til. Noen som har fått til dette?

hi

Anonymkode: 6f12a...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for støtte. Jeg har pratet med advokater før angående å kreve foreldreansvaret alene, men får ofte høre at det skal ekstremt mye til. Noen som har fått til dette?

hi

Anonymkode: 6f12a...f63

Jeg tenker at hvis far saboterer for medisinsk behandling av barnet, så har du en god sak.

Anonymkode: aa4d6...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at hvis far saboterer for medisinsk behandling av barnet, så har du en god sak.

Anonymkode: aa4d6...fc9

Det samme var det jeg tenkte da jeg skrev det med foreldreansvar tidligere.

Anonymkode: 66d51...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for støtte. Jeg har pratet med advokater før angående å kreve foreldreansvaret alene, men får ofte høre at det skal ekstremt mye til. Noen som har fått til dette?

hi

Anonymkode: 6f12a...f63

At far går mot legers råd gang på gang burde vel være et bra argument for å få foreldreansvar alene.

Anonymkode: 04c99...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dette opp med han og si at om han ikke hører på legen så kan han ikke ha sønnen hos seg, skrem han med at han mister foreldreansvaret. Hjelper ikke det så prøv å ta fra han foreldreansvaret. Jeg har selv hatt et D-vitaminnivå på nesten null og det var helt forferdelig, det føltes som om jeg skulle dø. Klarte nesten ikke puste om jeg ikke satt i ro, hadde vondt i store deler av skjelettet, tennene og musklene. Må følges opp antakelig resten av livet med en blodprøve innimellom. 

Anonymkode: 0abf3...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 12.08, Anonym bruker skrev:

Vi har en gutt sammen på 10 år, ikke bodd sammen på 9 år. Det har vært mange år med mange kamper, saker og uenigheter, det blir for mye å gå inn på alt. Det siste nå er at gutten har fått påvist d-vitamin mangel og fått beskjed om å ta tilskudd. Fortalte dette til far og han laget en stor sak ut av dette og at d-vit mangel ikke er noen stor greie. Med sunt kosthold går det seg til, og jeg må bare slutte å sperre han inne hele dagene, sånn at han får litt sol på seg. 

Han mener at legen «tyr alt for lett til unødvendige legemidler som kan gi alvorlige psykiske plager for resten av livet». Hun har tidligere foreslått at vi kunne gi barnet melatonin, da han har slitt med innsovningsvansker i flere år. Dette ble aldri noe av da far ikke ga sitt samtykke. Han prøvde også febrilsk å få stanset operasjonen da barnet skulle fjerne mandler pga snorking og pustestans, dette mente han også at jeg fant på. Så seint som dagen før operasjonsdato ga han endelig samtykke, etter at flere kirurger måtte overtale han. 

 

Han skal også utredes for astma, og jeg er redd han ikke vil ta dette med medisinering alvorlig hvis det viser seg at han har astma. Er så sliten av å hele tiden bli beskyldt for å medisinere han uten grunn osv, og alltid ta disse helt unødvendige kampene. Andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: 6f12a...f63

D-vitamin-tilskudd bør man ikke ta.

D-vitamin-tilskudd er syntetisk og dermed dårlig for kroppen. Typisk mange leger å tenke at når man mangler "x" så skal man tilføre "x". Vitamin A og vitamin D samarbeider og skal være i balanse. 

Man bør kun få vit D fra naturlige kilder: torskeleverolje, sola, eggeplomme etc.

D-vit-mangel kan ofte handle om mangel på magnesium . Det er for nesten alle mennesker nesten umulig å få i seg nok magnesium gjennom kostholdet og har man for lite magnesium skjer det ofte at vit D produseres for lite av 

Skal sende mer informasjon om det 

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere forklart ut fra kurset jeg har tatt. Det er viktig å skjønne at kroppen er kompleks og det er ikke bare å pøse på med det man mangler og tro at det er løsningen. Dessverre er det ikke så enkelt 
 
 
"Hårmineralanalyse er lurt å ta siden blodprøver ofte kun gir et øyeblikksbilde. Hårmineralanalyse gir bedre oversikt over tid , f.eks tungmetaller. Eksempelvis: har man passe mengde natrium i forhold til kalium? Hva med magnesium i forhold til natrium?
 
OBS: Mange stoffer i kroppen jobber sammen og skal være i riktig balanse. 
- mineraler
- vitamin A og vitamin D (disse to skal være i balanse)
 
Ifølge Morley Robbins er det katastrofalt å ta høye doser vitamin D. For mye vitamin D er med på å undertrykke vitamin A og vitamin A er helt avgjørende for CERULOPLASMIN i leveren. 
Vitamin D er et hormon og man skal IKKE pøse på med det ukritisk. 
Underliggende årsak til lav vitamin D er oftest at magnesium er lav. 
 
ALLE STOFFER JOBBER SAMMEN OG REGULERER HVERANDRE. DETTE GLEMMER OFTE LEGENE. 
SELV OM MAN MANGLER "X", "Y" OG "Z" BETYR DET IKKE AT MAN SKAL PØSE PÅ MED DET. 
 
SOL, TORSKELEVEROLJE OG NATURLIG VITAMIN D I MAT ER GODE KILDER TIL VITAMIN D.
 
Ved tilskudd av syntetisk vitamin D så tappes kroppen for kalium...
Magnesium er et mineral og elektrolytt som har/er medvirkende i over 3000 enzymfunksjoner i kroppen . 
Over 300 enzymer er avhengig av magnesium.
Ifølge Morley Robbins er stress et viktig stikkord. Ved stress tappes kroppen særlig for magnesium. 
 
Lav magnesium bidrar til høyt kortisol (stresshormon).
Inflammasjon skapes av jern og ubunden kobber.
I forhold til stoffskifte er binyrene organ som er oversett. Flere forskere hevder at det er aldri stoffskifteproblemer uten binyreproblemer. KALIUM, KALSIUM MAGNESIUM OG NATRIUM  -- KROPPEN STYRES AV DISSE RATIOENE.
Det blir opphopning av toksiske kobber og jern i lever og derfor blir mange ikke bedre av Levaxin (medikament mot lavt stoffskifte) ved stoffskifteprøver."
 
 

 

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 14.24, Anonym bruker skrev:

Som barn er det ekstra viktig at han får i seg nok næringsstoffer. Barn som vokser trenger vit.D for skjelettet!

Anonymkode: 82a3e...110

Vitamin D fra naturlige kilder ja, ikke syntetisk vitamin D.

 

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 215, nå må du roe deg litt ned her. Hvilket belegg har du for å komme med disse påstandene? Kan du vise til en eller flere studier som underbygger dine påstander? Link til en nettside eller en youtube-kanal er ikke godt nok. Hvorfor skal man ikke følge legens anbefaling, når legen gir råd basert på århundrer med forskning? Ved hvilket universitet har du tatt utdannelsen din, og hvilken grad har du oppnådd?

Anonymkode: e0306...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Anonym 215, nå må du roe deg litt ned her. Hvilket belegg har du for å komme med disse påstandene? Kan du vise til en eller flere studier som underbygger dine påstander? Link til en nettside eller en youtube-kanal er ikke godt nok. Hvorfor skal man ikke følge legens anbefaling, når legen gir råd basert på århundrer med forskning? Ved hvilket universitet har du tatt utdannelsen din, og hvilken grad har du oppnådd?

Anonymkode: e0306...e60

Hvis du hadde lest godt nok så hadde du fått med meg at jeg har tatt et kurs, laget av kostholdsveileder, basert på ulike kilder og forskere. 

Du kan søke opp Morley Robbins også, grunnlegger av magnesiumprotokollen. 

Det er ikke bra å pøse på med syntetiske vitaminer. Vitamin D er et hormon og man bør ikke pøse på med det ukritisk . 

Jeg gjorde den feilen før, men nå vet jeg bedre. Dessverre tenker de fleste leger ikke på at mineraler og vitaminer i kroppen samarbeider.

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du hadde lest godt nok så hadde du fått med meg at jeg har tatt et kurs, laget av kostholdsveileder, basert på ulike kilder og forskere. 

Du kan søke opp Morley Robbins også, grunnlegger av magnesiumprotokollen. 

Det er ikke bra å pøse på med syntetiske vitaminer. Vitamin D er et hormon og man bør ikke pøse på med det ukritisk . 

Jeg gjorde den feilen før, men nå vet jeg bedre. Dessverre tenker de fleste leger ikke på at mineraler og vitaminer i kroppen samarbeider.

Anonymkode: 4731d...215

En annen faktor er at i løpet av legestudiet fokuseres det mest på farmakologi, ikke kosthold 

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonym 215, nå må du roe deg litt ned her. Hvilket belegg har du for å komme med disse påstandene? Kan du vise til en eller flere studier som underbygger dine påstander? Link til en nettside eller en youtube-kanal er ikke godt nok. Hvorfor skal man ikke følge legens anbefaling, når legen gir råd basert på århundrer med forskning? Ved hvilket universitet har du tatt utdannelsen din, og hvilken grad har du oppnådd?

Anonymkode: e0306...e60

Hvilket belegg har du for å si at legen gir råd basert på århundrer med forskning?

Verden er ikke så svart-hvit 

Anonymkode: 4731d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...