Gå til innhold

Får dere dårlig samvittighet av å handle på H&M?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er horekundementalitet. «Heldige hora som har kunder, hvordan skulle hun ellers fått penger?»

Er det umulig å tenke seg at man ga arbeiderne en anstendig lønn og gode arbeidsforhold? Er det skrevet i stjernene at arbeidere i tekstilbransjen MÅ ha det dritt for at vi skal få kjøpt billige klær?

Anonymkode: 3464a...f47

Trur du misforstår . Mener ikke at de ikke fortjener gode arbeidsforhold. Det er mer hvordan det ville vært i praksis.

Altså bare funderer.. Vet ikke om leverandørene automatisk ville økt prisene på klærne for å dekke evt bedre lønn og arbeidsforhold. . Og hvis de gjorde det og butikkene allikevel beholdt dem som leverandør en periode, men så velger kundene å ikke kjøpe de klærne i butikken, men velger varer fra andre leverandører... da kutter den butikken/ kjeden dem og fortsetter med de andre merkene de har i butikk.

Dersom vi som forbrukere virkelig skulle tatt et standpunkt , betyr det faktisk å boikotte de fleste klesbutikkene. Dette fordi alle butikker har forskjellige leverandører.. da ville vi også boikottet stuereine tekstilleverandører.?

eksempelvis så har b.young, vivikes, Zalando, vic og ødegaard en del av de samme leverandørene som kanskje ikke er «stuereine» Da måtte man boikottet alt der.. Hva vil det ha å si for de leverandører som faktisk gjør det på « riktig» måte? 

Poenget mitt er at det ikke bare er å boikotte, for omtrent alle tekstil/sko forretninger vil nok ha leverandører som ikke er rettferdige med arbeiderne. Det hjelper lite å gå rundt med dårlig samvittighet, da synes jeg heller det er mer konstruktivt å faktisk diskutere hva som faktisk må til for at alle ledd i klesbransjen skal kunne ha det levelig.

Videre må jeg si det er verre med mobilene/dataene ect som barn ned i 4 års alderen må grave ut mineraler i helseskadelige gruver for , slik at vi skal ha den nyeste iPhonen/ samsungen. Når man snakker om arbeidsforhold.

i stedenfor å rakke ned på eller hevde seg på et forum, hadde det jo vært bedre å diskutere konkrete tiltak som faktisk vil funke over tid. Det er kapitalen som råder,å tru noe annet vil være naivt. Kanskje det er bedre å ha holdningskampanjer i de landene som faktisk utnytter sine arbeidere ? Altså en holdningskampanje i alle ledd? Hjelper lite å bare boikotte.. fabrikk eier vil da bare finne andre måter å distribuere på :) 

 

Anonymkode: f2526...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er horekundementalitet. «Heldige hora som har kunder, hvordan skulle hun ellers fått penger?»

Er det umulig å tenke seg at man ga arbeiderne en anstendig lønn og gode arbeidsforhold? Er det skrevet i stjernene at arbeidere i tekstilbransjen MÅ ha det dritt for at vi skal få kjøpt billige klær?

Anonymkode: 3464a...f47

Det er vi som kunder som må ta et valg. De som jobber på fabrikker har ikke noe valg. Om vi slutter å handle til spottpriser så kan det være at kjedene må gjøre ting anderledes. 

 

Anonymkode: e3277...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frustrertfrue33 skrev:

Huff.. rister på hodet😒 

Det var et svar til ditt tidligere innlegg. Omtrent på samme nivå som "barn som går i moteklær mobber andre-bu hu. De er barn!"

Prøv å ha to tanker i hodet samtidig, da blir det god debatt.

Anonymkode: e3277...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var et svar til ditt tidligere innlegg. Omtrent på samme nivå som "barn som går i moteklær mobber andre-bu hu. De er barn!"

Prøv å ha to tanker i hodet samtidig, da blir det god debatt.

Anonymkode: e3277...5f4

Er du dum eller bare later du som det?? Vi har hatt det problemet på skolen og allerede i første klasse der foreldre kjøper merkeklær osv. Dette påvirker ungene som har gjort at de mobber de andre som ikke har dette! Har vert mye møter om dette så ikke kom her å si noe annet. Se litt lengre enn nesen din neste gang før du kommenterer på ett så lav mål som dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 1.07, Anonym bruker skrev:

Eller i andre billig kleskjeder.

Jeg mener, klærne koster jo nesten ingenting. Føler det er litt bruk og kast når det er så billig

Anonymkode: e3277...5f4

Hvordan blir det bruk og kast bare fordi det er billig??

Her går klær i arv. Noen av klærne er nå på vei til gutt nr.4 og er like gode som da de var nye!

Anonymkode: ec220...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig råd. Alenemor til to. Kjøper klær til barna på de rimelige klesbutikkene. Det er ikke akkurat som om jeg har et valg. Men klærne er fine, ikke dårligere i kvalitet enn litt dyrere tøy. Jeg kjøper ikke masse tøy som ikke blir brukt.

Jeg er generelt nøye med å ikke kaste det jeg kjøper. For å unngå det så er kjøpene jeg gjør mer gjennomtenkt enn kanskje mange andres. Det handler også om prioritering av de pengene jeg har til disposisjon hver måned.

Man kan jo tenke på denne bruk og kast mentaliteten om mye annet også. De som går på søstrene grene, tgr, Nille osv., dette er jo butikker som virkelig støtter oppunder en bruk og kast mentalitet. 25% av maten som produseres her i Norge blir kastet. Småelektriske billigprodukter er noe som kastes over en lav sko. De som jobber på fabrikkene der har helt sikkert dårligere vilkår enn de i klesbransjen, ettersom klesbransjen er mer presset på dette en mange andre bransjer.

Anonymkode: f76ae...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, frustrertfrue33 skrev:

Er du dum eller bare later du som det?? Vi har hatt det problemet på skolen og allerede i første klasse der foreldre kjøper merkeklær osv. Dette påvirker ungene som har gjort at de mobber de andre som ikke har dette! Har vert mye møter om dette så ikke kom her å si noe annet. Se litt lengre enn nesen din neste gang før du kommenterer på ett så lav mål som dette

Jeg er ikke dum, kan nesten garantere at jeg er langt mer intelligent enn deg.

Det er ingen barn som mobber andre fordi de har dyrere klær, sånne holdninger kommer i så fall fra hjemmet. Mine barn aner ikke hva klærne de har koster og jeg ville aldri finne på å så slike meninger i hodene deres. 

Tror faktisk de fleste i denne tråden klarer å se lengre enn sin egen nese. Kanskje bortsett fra deg som sidestiller dyrere klær med potensielle mobbere. 

Anonymkode: e3277...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...