Gå til innhold

Får dere dårlig samvittighet av å handle på H&M?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller i andre billig kleskjeder.

Jeg mener, klærne koster jo nesten ingenting. Føler det er litt bruk og kast når det er så billig

Anonymkode: e3277...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Handler aldri sånne steder. Unntaksvis handler jeg litt til ungene på Cubus, fordi de fort vokser ut av tøyet. Men jeg går ikke på Hennes hvis det kan unngås.

Anonymkode: 189af...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke automatisk bruk og kast bare fordi det er billig. Jeg kjøper kun klær jeg liker (barna er for små til å velge selv), og tar godt vare på dem til de er utslitt eller de vokser utav dem. De vokser nesten alltid ut av dem før de blir utslitt. Det som blir flekkete brukes kun hjemme eller til utelek el.l., det kastes ikke med mindre det er helt forferdelig. Dyre klær blir ikke mindre flekkete og slites ikke noe mindre enn billige klær, og med små barn slites det og blir flekkete veldig ofte. Når det først må kastes og erstattes er det jo bedre at det er noe billig enn noe dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det får jeg ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor det automatisk ses på som bruk og kast bare fordi det er billig?

Anonymkode: 125e6...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nesten tvert i mot. Kjøper ikke mer klær selv om det er billig. Og kvaliteten er nødvendigvis ikke bedre selv om varene er dyrere. Har hatt dyre ting som har blitt ødelagt raskere enn HM ting.

Anonymkode: 69c7a...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får litt dårlig samvittighet med tanke på at jeg ikke kan være sikker på at de som har laget klærne har fått skikkelig lønn og har ok arbeidsforhold.

Men jeg har ikke økonomisk mulighet til å være så kresen å ikke handle i billigbutikkene. Til gjengjeld blir det ikke bruk og kast! Det blir passet på klærne, og de blir gitt videre/resirkulert når barna vokser ut av dem. 

Anonymkode: a1692...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, handler aldri der. De kommer jo verst ut i alle undersøkelser, og har elendig behandling av de som produserer klærne. 

Anonymkode: 82918...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får litt dårlig samvittighet med tanke på at jeg ikke kan være sikker på at de som har laget klærne har fått skikkelig lønn og har ok arbeidsforhold.

Men jeg har ikke økonomisk mulighet til å være så kresen å ikke handle i billigbutikkene. Til gjengjeld blir det ikke bruk og kast! Det blir passet på klærne, og de blir gitt videre/resirkulert når barna vokser ut av dem. 

Anonymkode: a1692...8b6

Samme her. Kaster aldri klær, det som ikke kan brukes mer går til gjenvinning.

Anonymkode: 1537c...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, får ikke dårlig samvittighet.

Kjøper egentlig ganske lite klær både til meg selv og ungene, ungene har arvet mye, og det som ikke er arvet kjøper jeg det jeg og eller de liker. Det går også videre i arv når det ikke passer mer. Spiller ingen rolle for meg hva utsalgsprisen var.

Anonymkode: cf5a3...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke  av å handle klær for jeg  tar var på klær men jeg liker ikke å handle eBay, TGR osv for det er bruk og kast det.

Anonymkode: b8a73...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker å handle på HM! Billig og bra, og mye fint! Men litt dårlig samvittighet da jeg tenker at det er en grunn til at klea er så billige.

Anonymkode: 218be...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ønske at de som produserte klærne fikk bedre betaling og betalingsforhold. Bortsett fra det har jeg ikke dårlig samvittighet, klærne til barna blir godt brukt, gir de bort når de vokser ut av dem, kaster sjeldent. Kjøper en del til meg selv også og bruker dem i lang tid, sjeldent mine klær blir slitt eller ødelagt.

Anonymkode: 7fd3a...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri noe bruk og kast med klær her i huset, uansett hvor de er kjøpt. Klær går til gjenvinning.

Jeg handler i alle kjedebutikkene, også HM.

Anonymkode: a412e...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenvinning? Og av det får dere god samvittighet for å handle masse billigklær? Herre..

Anonymkode: 82918...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorant å synse om dårlige lønn og arbeids vilkår, det kommer an på hvor klærne produseres. Lav lønn på norsk standard kan være middels lønn i andre land. Og noen steder så er valget mellom prostitusjon eller kles fabrikk for å sørge for mat til barna dine,en realitet. 

Det å kjøpe klær fra dyre klesmerker betyr ikke nødvendigvis at klærne er produsert i fabrikker med høy lønn og bra arbeidsmiljø. Mange av de dyre merkene lages på akkurat de samme fabrikkene som de billige merkene. Så da er det latterlig å gå rundt med sååå god "samvittighet".

Jeg har kjempe gods samvittighet med å handle billige merker for jeg vet at jeg da muligens gir enkelte arbeidere muligheten til å i det hele tatt ha en jobb uten at de skal selge kroppen sin til utenlandske mannfolk. Og fordi jeg vet at mange billige merker sørger for å kun bruke fabrikker som har alt på stell,  de besøker de uanmeldt, har egne ansatte som passer på at fabrikk holder seg til avtaler. Snakker ikke om hm/Lindex. 

Der er faktisk ikke slik at de fleste eier egne fabrikker, selv de store handler med fabrikker som håndterer flere klesmerker. Men de store kan presse på fabrikkene og kreve akseptabel lønn og vilkår. 

Å sitte i trygge boblen i Norge og tro det ene eller det andre, uten å skjønne den store sammenhengen. Gjør meg oppgitt, reis ditt og se hvilken alternativer de ansatte har om de ikke er så heldige å ha en jobb på fabrikk. Jo, i svært mange tilfeller er alternativene svært mye verre.

Det må jobbes direkte mot fabrikkene (Flere tusen av de),og ikke være så dårlig informert å gå rundt og tro at om jeg bare slutter å handle billige merker så vil alt bli så mye bedre. 

Anonymkode: bb3c1...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som lager klærne som selges i billigkjedene får jo luselønn og jobber under elendige forhold. 

Og når klærne er så billige blir de ikke verdsatt riktig. Ser jo de har egne juleklær(med nisse og reinsdyrmotiv) egne halloweenklær med spindelvev og monstre osv. Dette er jo renspikka bruk og kast.

HI

Anonymkode: e3277...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ikke på HM og tilsvarende. Bruk og kast-mentaliteten i klesbransjen er frastøtende.
Jeg handler lite klær på andre butikker, og lager det aller meste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg handler ikke på HM og tilsvarende. Bruk og kast-mentaliteten i klesbransjen er frastøtende.
Jeg handler lite klær på andre butikker, og lager det aller meste selv.

Det er dritdyrt å lage klær selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luselønn etter norsk standard,men ikke etter lokal standard nødvendigvis. Vet ikke hvor hm/Lindex kjøper fabrikk tjenester.

Vet om flere billige produsenter er BSCI sertifiserte og nekter å kjøpe tjenester fra dårlige fabrikker. Men nå jobbet jeg tidligere for en av disse, så jeg vet kanskje litt mer om bransjen en det dere kun har lest fra aviser eller sett sweatshop episodene på TV. Der ville vi aldri handlet med disse. 

Der jeg prøver å få fram er at bildet er nyansert og det er fullt mulig å lage billige produkter uten slave lønn og dårlige vilkår. Det handler om billige råvare priser og kvantum rabatter og rimelige frakt kostnader. 

Anonymkode: bb3c1...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjenvinning? Og av det får dere god samvittighet for å handle masse billigklær? Herre..

Anonymkode: 82918...f77

Jeg handler ikke masse av noe som helst, det har jeg ikke råd til. Kjøper det meste på Finn, men når jeg mangler ett og annet plagg så må det suppleres på billigbutikker, noe annet har jeg ikke mulighet til. Og det er da virkelig bedre å levere det til gjenvinning enn å kaste det.

Anonymkode: 1537c...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de som lager klærne som selges i billigkjedene får jo luselønn og jobber under elendige forhold. 

Og når klærne er så billige blir de ikke verdsatt riktig. Ser jo de har egne juleklær(med nisse og reinsdyrmotiv) egne halloweenklær med spindelvev og monstre osv. Dette er jo renspikka bruk og kast.

HI

Anonymkode: e3277...5f4

Problemet er at arbeiderne ikke nødvendigvis får bedre lønn og arbeidsforhold bare fordi klærne er dyrere. Ønsker du å finne ut mer om forskjellene er Framtiden i våre hender et bra sted å starte. De har mange lister over hvordan de ulike merkene gjør det, og jeg kan nesten love deg at du blir overrasket over resultatene.

Bruk og kast er et annet problem, jeg er enig med deg der. Det er viktig å redusere forbruket, kjøpe brukt, reparere og få plaggene til å vare så lenge som mulig.

Anonymkode: b1ffc...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...