Gå til innhold

Får dere dårlig samvittighet av å handle på H&M?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
15 minutter siden, Spurvugla skrev:

Hvor handler du? 

Dette er et oppriktig spørsmål, jeg sliter med å finne merker som både er etisk og miljøvennlig produsert, og dessuten har klær som passer til daglig bruk. Både til barn og voksne (kvinner) forsåvidt.

Handler egentlig veldig lite... har hatt to år med total kjøpestopp (2014 og 2015) da jeg utelukkende «kunne» handle på bruktbutikker. 

Etter to år på den måten, var det begynt å bli en vane, så jeg driver ikke med shopping. Jeg ser klær bli ødelagt og reparerer så langt det går. Kjøper fortsatt brukte klær av og til.

Når jeg innimellom kjøper noe nytt, er det på en nisjebutikk her jeg bor; ikke i en kjede. (Kjedeklærne passer meg i tillegg dårlig.)

Vet ikke om det er «etisk», men mine siste innkjøp var fra Masai og Zavannah. Har også noe av et merke som heter Folk. Prøver å tenke at man må ha klær, men man må ikke ha et høyt forbruk og en rask turnover. Dét går det faktisk an å unngå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ingen moralske skrupler med å handle på HM. La inn en bestilling der i går når det var 20% avslag på ordinær pris, nå kommer vel hyle-koret. Nå ser jeg ingen sammenheng mellom billige klær og at jeg kvitter meg med mer klær.    

Anonymkode: 018b4...8d0

Der tar du feil.... høyere forbruk gir uavvendelig mer avfall:

https://www.miljostatus.no/Tema/Avfall/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pashla skrev:

Handler egentlig veldig lite... har hatt to år med total kjøpestopp (2014 og 2015) da jeg utelukkende «kunne» handle på bruktbutikker. 

Etter to år på den måten, var det begynt å bli en vane, så jeg driver ikke med shopping. Jeg ser klær bli ødelagt og reparerer så langt det går. Kjøper fortsatt brukte klær av og til.

Når jeg innimellom kjøper noe nytt, er det på en nisjebutikk her jeg bor; ikke i en kjede. (Kjedeklærne passer meg i tillegg dårlig.)

Vet ikke om det er «etisk», men mine siste innkjøp var fra Masai og Zavannah. Har også noe av et merke som heter Folk. Prøver å tenke at man må ha klær, men man må ikke ha et høyt forbruk og en rask turnover. Dét går det faktisk an å unngå. 

Er ikke det sånne butikker for eldre store damer?

Anonymkode: 38ab3...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det sånne butikker for eldre store damer?

Anonymkode: 38ab3...192

Eeeehhh... kanskje jeg er en stor eldre dame? Eller «gammal og feit», som sønnen min sier?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det sånne butikker for eldre store damer?

Anonymkode: 38ab3...192

Zavannah er i hvert fall ikke det

Anonymkode: 125e6...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Zavannah er i hvert fall ikke det

Anonymkode: 125e6...b70

Masai har store størrelser, det stemmer faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zara presenterer i gjennomsnitt nye varer hver tredje dag i sine varehus. Større turnover enn hos hm. 

Og nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for å handle klær i rimelige butikker. Vi handler ekstremt lite, bruker opp klærne eller sender dem videre om de fortsatt kan brukes. Arver masse, både til ungene og meg selv. Noen av buksene her hjemme har blitt brukt av ikke mindre enn 6 barn, er like fine, og skal snart sendes videre til det syvende. 

Anonymkode: 35349...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg obligatorisk miljø-og arbeidsforholdmerking av klær, men det blir nok med drømmen. 

Dersom det blir satt inn tiltak mot eksport av brukte klær (tilsvarende det som skjer med eksport av plastavfall nå), slik at dette faktisk må avfallsbehandles eller resirkuleres under skikkelige forhold, kommer nok klesforbruket høyere opp på agendaen. Da skal vi ikke se bort i fra at det etterhvert dukker opp avfallsavgifter på klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvordan du tenker, Pashla, og dyrere klær gir lavere forbruk, og med tanke på miljø er det bra. Når det gjelder arbeidsforhold for fabrikkarbeidere blir det annerledes, og det er der jeg ønsker tips om etiske merker. 

Jeg kjøper for tiden mest barneklær, og jeg ble direkte sjokkert da jeg så på Framtiden i våre hender sine oversikter at både PoP og Småfolk har lukkete fabrikklister. (Dette er dyre merker som markedsfører seg som miljøvennlige, for dem som ikke kjenner til barneklær.) Nå tror jeg at jeg må tørke støv av symaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du ser det jeg skriver så skrev jeg for egen del: ...og at jeg kvitter meg med mer klær....

Anonymkode: 018b4...8d0

Ja, jeg håper du har rett.

Men har vi ikke alle en forestilling om å representere unntaket...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
30 minutter siden, Spurvugla skrev:

Jeg skjønner hvordan du tenker, Pashla, og dyrere klær gir lavere forbruk, og med tanke på miljø er det bra. Når det gjelder arbeidsforhold for fabrikkarbeidere blir det annerledes, og det er der jeg ønsker tips om etiske merker. 

Jeg kjøper for tiden mest barneklær, og jeg ble direkte sjokkert da jeg så på Framtiden i våre hender sine oversikter at både PoP og Småfolk har lukkete fabrikklister. (Dette er dyre merker som markedsfører seg som miljøvennlige, for dem som ikke kjenner til barneklær.) Nå tror jeg at jeg må tørke støv av symaskinen.

Ja, det er ikke lett å gjøre etisk handel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper som regel kun på H&M,Cubus, Lindex o.l. - skjønner ikke helt innlegget ditt. Ungene vokser fort, og jeg synes de har mye fint som jeg liker. Kjøpte nylig en genser til minste i en dyr butikk (den var på salg til 499 kr, jeg synes den var så fin så kjøpte den) Det er det dårligste kjøpet jeg har gjort. Etter 2-3 vasker hadde den mistet formen og var stygg å ha på. Ja, jeg hadde vasket etter vaskelappen, kun 40 grader. Tydeligvis ikke altid dyrt er bedre.

Anonymkode: 6b70d...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den holdningen der er HELT på linje med «flyene går jo uansett»-unnskyldningen. Eller «vi forbrukere kan ikke gjøre så mye». Skjerp deg. Vi er milioner, klart vi har makt!

(Og nei, lønna blir ikke sammenlignet med norsk lønn. Den blir sammenlignet med lokal lønn. Dette er folk med 13-timersdager!)

Anonymkode: 189af...c13

Skjerp deg selv, jeg sier at denne makten du snakker om skal rettes mot fabrikkene. At folk slutter å handle alle billige merker da de TROR alle fabrikker betaler dårlig og har så mange arbeidsdager som du nevner. Du tar faktisk feil, vet du at klær produseres flere steder en i Bangladesh? Fabrikker i Italia, Polen, Nederland tror du mange av disse har så dårlige vilkår? 

Så mange tror at hvis det er billig så bare må det komme fra Kina eller noe, det stemmer bare ikke. 

Mellomklasse lønn og 8 timers arbeidsdager med pauser, er ikke ukjent i bransjen.

Anonymkode: bb3c1...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det sånne butikker for eldre store damer?

Anonymkode: 38ab3...192

Endrer det på noe som helst...?

Anonymkode: 3464a...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens dummeste innlegg. Hvorfor skulle vi ikke kjøpe fra hm?? Får de høyere lønn hvis du ikke kjøper? De mister jobbene sine hvis vi ikke handler der. Er det bedre? Ungene elsker hm og velger klærne selv! Å gå å kjøpe ei bukse til 599 og oppover når man trenger litt klær til barn, så har du for mye penger! Å gå med mote klær er skikkelig Harry og unger blir usmakelige mot andre barn! Tenk litt før dere handler! Har vert en del episoder på skolen her da foreldrene kjøpe dyre klær og barna deres mobber andre! De er barn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, frustrertfrue33 skrev:

Dagens dummeste innlegg. Hvorfor skulle vi ikke kjøpe fra hm?? Får de høyere lønn hvis du ikke kjøper? De mister jobbene sine hvis vi ikke handler der. Er det bedre? Ungene elsker hm og velger klærne selv! Å gå å kjøpe ei bukse til 599 og oppover når man trenger litt klær til barn, så har du for mye penger! Å gå med mote klær er skikkelig Harry og unger blir usmakelige mot andre barn! Tenk litt før dere handler! Har vert en del episoder på skolen her da foreldrene kjøpe dyre klær og barna deres mobber andre! De er barn! 

Takk for tipset! Da vet jeg hvordan jeg unngår å oppdra en mobber! La barn være barn- hilsen HM🤣

Anonymkode: e3277...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor billig automatisk kobles mot dårlig kvalitet. Jeg kjøper ikke ofte tøy, og kjøper stort sett billig tøy. Alikevel så er flere ting jeg har flere år gammelt. ikke kjøper jeg mer heller selv om det er billig. Jeg ser det samme i skotråden hvor noen mener at billig = dårlig kvalitet som bare varer en sesong. Jeg skjønner ikke hvorfor folk prøver å sette seg i et bedre lys bare fordi de kjøper dyrt tøy, akkurat som om det er en garanti for at de handler mer etisk, setter mer pris på tøy og handler mindre.

Anonymkode: 125e6...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tipset! Da vet jeg hvordan jeg unngår å oppdra en mobber! La barn være barn- hilsen HM🤣

Anonymkode: e3277...5f4

Dusteinnlegg

Anonymkode: 125e6...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går hm klær i arv. Bruk og kast? Har 3 jenter og 3 nieser, så her slites klærne ut. Halloween klær/juleklær og kostymer går i arv, eller brukes på nytt neste år. Noe selges i klespakker på Finn.

Har under gjennomsnittet i lønn, så kan ikke kjøpe 1 genser til 1 av ungene til 400 kr, bruker ikke så mye på genser til meg selv en gang. Erfarer at kvaliteten til billigkjedene like bra som de dyre.

Vil tru at dersom arbeiderne på klesfabrikkene er under så elendige forhold og at de har valget til noe bedre så gjør de det.. men hva er alternativet ?? Vil da tru at de velger å jobbe der, så må jo alternativet være mye verre?

 

Anonymkode: f2526...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle dyrt med barn i vekst ville ikke hjulpet, hadde hatt færre plagg som ble vasket myyye oftere, for så å slites enda mer også kastes..  Har kjøpt en del barneklær fra forskjellige merker.. å fy så skuffet jeg har blitt av det som er dyrere, etter kun 1 vask er fargen blass, plagget er formløst og det blir hull fort. Blir ikke miljøvennlig når ting er dyrere men dårligere enn hm og Lindex klær. 

Har vært innom litt andre klesbutikker som masai og savannah.. Klærne på savannah er litt eldre kvinne mote, kan finnes enkelte plagg der som er pene og masai er tunika/ steinerskole mote( i mine øyne, smaken er som baken og alt det der) Helt supert for de som er glad i tunikaer, blomstrete bluser osv 😊 dyrere absolutt, men vet ikke om det er så mye bedre.

har jobbet i klesbutikk og de fleste butikker har forskjellige leverandører. Noe produseres i Europa eller Skandinavia og noe i Asia.

Dersom butikkene skulle kutte it diverse leverandører i Asia .. hva hadde skjedd med arbeiderne da? Ville tru det hadde vært krise...

 

Anonymkode: f2526...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tipset! Da vet jeg hvordan jeg unngår å oppdra en mobber! La barn være barn- hilsen HM🤣

Anonymkode: e3277...5f4

Huff.. rister på hodet😒 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom butikkene skulle kutte it diverse leverandører i Asia .. hva hadde skjedd med arbeiderne da? Ville tru det hadde vært krise...

  

Anonymkode: f2526...7ab

Det er en myte at vi liksom gjør dem en tjeneste. Hvis kjedene - som tar inn MYE tøy - hadde stilt krav i stedet for å presse ned prisene, kunne de ha endret manges liv. 40 millioner mennesker lever i det slaveriet som tekstilindustrien er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom butikkene skulle kutte it diverse leverandører i Asia .. hva hadde skjedd med arbeiderne da? Ville tru det hadde vært krise...

 

Anonymkode: f2526...7ab

Dette er horekundementalitet. «Heldige hora som har kunder, hvordan skulle hun ellers fått penger?»

Er det umulig å tenke seg at man ga arbeiderne en anstendig lønn og gode arbeidsforhold? Er det skrevet i stjernene at arbeidere i tekstilbransjen MÅ ha det dritt for at vi skal få kjøpt billige klær?

Anonymkode: 3464a...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...