Gå til innhold

Får dere dårlig samvittighet av å handle på H&M?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ignorant å synse om dårlige lønn og arbeids vilkår, det kommer an på hvor klærne produseres. Lav lønn på norsk standard kan være middels lønn i andre land. Og noen steder så er valget mellom prostitusjon eller kles fabrikk for å sørge for mat til barna dine,en realitet. 

Det å kjøpe klær fra dyre klesmerker betyr ikke nødvendigvis at klærne er produsert i fabrikker med høy lønn og bra arbeidsmiljø. Mange av de dyre merkene lages på akkurat de samme fabrikkene som de billige merkene. Så da er det latterlig å gå rundt med sååå god "samvittighet".

Jeg har kjempe gods samvittighet med å handle billige merker for jeg vet at jeg da muligens gir enkelte arbeidere muligheten til å i det hele tatt ha en jobb uten at de skal selge kroppen sin til utenlandske mannfolk. Og fordi jeg vet at mange billige merker sørger for å kun bruke fabrikker som har alt på stell,  de besøker de uanmeldt, har egne ansatte som passer på at fabrikk holder seg til avtaler. Snakker ikke om hm/Lindex. 

Der er faktisk ikke slik at de fleste eier egne fabrikker, selv de store handler med fabrikker som håndterer flere klesmerker. Men de store kan presse på fabrikkene og kreve akseptabel lønn og vilkår. 

Å sitte i trygge boblen i Norge og tro det ene eller det andre, uten å skjønne den store sammenhengen. Gjør meg oppgitt, reis ditt og se hvilken alternativer de ansatte har om de ikke er så heldige å ha en jobb på fabrikk. Jo, i svært mange tilfeller er alternativene svært mye verre.

Det må jobbes direkte mot fabrikkene (Flere tusen av de),og ikke være så dårlig informert å gå rundt og tro at om jeg bare slutter å handle billige merker så vil alt bli så mye bedre. 

Anonymkode: bb3c1...bc8

Den holdningen der er HELT på linje med «flyene går jo uansett»-unnskyldningen. Eller «vi forbrukere kan ikke gjøre så mye». Skjerp deg. Vi er milioner, klart vi har makt!

(Og nei, lønna blir ikke sammenlignet med norsk lønn. Den blir sammenlignet med lokal lønn. Dette er folk med 13-timersdager!)

Anonymkode: 189af...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at arbeiderne ikke nødvendigvis får bedre lønn og arbeidsforhold bare fordi klærne er dyrere. Ønsker du å finne ut mer om forskjellene er Framtiden i våre hender et bra sted å starte. De har mange lister over hvordan de ulike merkene gjør det, og jeg kan nesten love deg at du blir overrasket over resultatene.

Bruk og kast er et annet problem, jeg er enig med deg der. Det er viktig å redusere forbruket, kjøpe brukt, reparere og få plaggene til å vare så lenge som mulig.

Anonymkode: b1ffc...605

Folks holdninger til plaggene endrer seg hvis de er dyrere, jo. Vi kaster dobbelt så mye tøy som for 20 år siden!

Anonymkode: 189af...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjenvinning? Og av det får dere god samvittighet for å handle masse billigklær? Herre..

Anonymkode: 82918...f77

Handler overhodet ikke mye klær til hver person, men jeg har fire barn så noe klær blir det selvfølgelig.

Anonymkode: a412e...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folks holdninger til plaggene endrer seg hvis de er dyrere, jo. Vi kaster dobbelt så mye tøy som for 20 år siden!

Anonymkode: 189af...c13

det er ikke lov å kaste tøy. Tekstiler skal gjenvinnes, og det man gir til UFF kommer fattige tilgode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Tøystykke skrev:

det er ikke lov å kaste tøy. Tekstiler skal gjenvinnes, og det man gir til UFF kommer fattige tilgode

 

HELT feil. 

Det er maaaaange som kaster tøy rett i restsøpla, for det første. 

Og det du gir til UFF kommer ikke de fattige til gode - det garanterer derimot for en fortsatt luksuriøs tilværelse i Mexico for tvind-sektens leder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pashla skrev:

 

HELT feil. 

Det er maaaaange som kaster tøy rett i restsøpla, for det første. 

Og det du gir til UFF kommer ikke de fattige til gode - det garanterer derimot for en fortsatt luksuriøs tilværelse i Mexico for tvind-sektens leder! 

Det spiller ingen rolle om de kaster det i restsøpla, det er fortsatt ikke LOV å gjøre det. 

Hehe.. jaja - om du sier det så! Da får man gi til andre veldedighetsorganisasjoner ;)

Har du kilde? Jeg gir nemlig mye til UFF og om det du sier kan bevises gir jeg heller til Fretex 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folks holdninger til plaggene endrer seg hvis de er dyrere, jo. Vi kaster dobbelt så mye tøy som for 20 år siden!

Anonymkode: 189af...c13

Det er nok sant, men prisen er ikke eneste grunn til at folk kjøper mer nå.

Dyrere betyr ikke bedre i seg selv. Mye klær lages av dårlige materialer, nesten alt av T-skjorter til kvinner inneholder elastan f.eks. Ren bomull holder mye lengre. Samme med bukser. Det er faktisk vanskelig å finne klær med skikkelig kvalitet, og jeg blir nesten alltid skuffet når jeg prøver å handle dyrt.

Anonymkode: b1ffc...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok sant, men prisen er ikke eneste grunn til at folk kjøper mer nå.

Dyrere betyr ikke bedre i seg selv. Mye klær lages av dårlige materialer, nesten alt av T-skjorter til kvinner inneholder elastan f.eks. Ren bomull holder mye lengre. Samme med bukser. Det er faktisk vanskelig å finne klær med skikkelig kvalitet, og jeg blir nesten alltid skuffet når jeg prøver å handle dyrt.

Anonymkode: b1ffc...605

Prøver å handle dyrt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 minutter siden, Tøystykke skrev:

Det spiller ingen rolle om de kaster det i restsøpla, det er fortsatt ikke LOV å gjøre det. 

Hehe.. jaja - om du sier det så! Da får man gi til andre veldedighetsorganisasjoner ;)

Har du kilde? Jeg gir nemlig mye til UFF og om det du sier kan bevises gir jeg heller til Fretex 

Jada:

https://www.aftenposten.no/verden/i/G1d5m/Jakter-pa-Tvind-grunnlegger-i-Mexico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tøystykke skrev:

Prøver å handle dyrt? 

Hehe, ofte ender det med forsøket. Jeg går inn i butikken, ser på klærne, oppdager at alt innhelder elastan eller annen dritt, og går ut igjen.

Forslaget om å sy selv er egentlig veldig bra, da har man kontroll over kvaliteten og terskelen for å kasere bli veldig høy. Uheldigvis krever det mye tid og kunnskap, og det blir uoppnåelig for de aller fleste.

Anonymkode: b1ffc...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pashla skrev:

Hvis man mangler argumenter for å holde seg unna H&M, les denne!

https://forskning.no/miljo-forbruk-miljovern/kronikk-brenner-tonnevis-med-usolgte-klaer/1161583

Jeg mener ikke å si at H&M er bra, altså, men det er lett å lure seg selv til å tro at alt er så mye bedre hvis man kjøper dyre merker. De brenner ting de også, og mange har ikke åpne fabrikklister en gang.

Anonymkode: b1ffc...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er naiv, men håper og tror de virkelig store billigkjedene er de som blir gått mest etter i sømmene i forhold til arbeidsforhold og lønninger. Selvsagt burde det også vært gjort alle andre steder, men føler faktisk at handel i Hm gir mer trygghet i forhold til at jeg handler riktig, enn hos en hvilken som helst annen luguber ebayhandel. 

Har stort sett vært fornøyd med klær fra Hm. Har plagg derfra som har holdt i årevis, selv med mye bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at arbeiderne ikke nødvendigvis får bedre lønn og arbeidsforhold bare fordi klærne er dyrere. Ønsker du å finne ut mer om forskjellene er Framtiden i våre hender et bra sted å starte. De har mange lister over hvordan de ulike merkene gjør det, og jeg kan nesten love deg at du blir overrasket over resultatene.

Bruk og kast er et annet problem, jeg er enig med deg der. Det er viktig å redusere forbruket, kjøpe brukt, reparere og få plaggene til å vare så lenge som mulig.

Anonymkode: b1ffc...605

Det eneste forsvarlige er å redusere forbruket drastisk! All klesproduksjon belaster kloden enormt.

Anonymkode: 82918...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, ofte ender det med forsøket. Jeg går inn i butikken, ser på klærne, oppdager at alt innhelder elastan eller annen dritt, og går ut igjen.

Forslaget om å sy selv er egentlig veldig bra, da har man kontroll over kvaliteten og terskelen for å kasere bli veldig høy. Uheldigvis krever det mye tid og kunnskap, og det blir uoppnåelig for de aller fleste.

Anonymkode: b1ffc...605

Jeg må tillate meg å være uenig. Å lage klær tar naturligvis en del tid, men enkle klær tar ikke mange timene. Ikke er det vanskelig heller. Det står på folks vilje til å gjøre det, og den skorter det mye på. Folk har en idè om at det er vanskelig, tidkrevende og at de slett ikke kan klare det, mens det egentlig bunner i at "det gidder jeg ikke, for det ser ikke noe gøy ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dårlig samvittighet pga de som lager klærne, men har ikke noe bruk og kast mentalitet fordi det er billig. Har 4-5 år gamle gensere derfra som fortsatt er like fine. Jeg kaster nok riktignok så fort det blir hull jeg ikke kan fikse, eller stygge merker, men ellers varer de så lenge de varer. Kaste klær som er hele og pene ser jeg ingen grunn til, hvorfor skulle jeg gjort det?

Anonymkode: 1ff6b...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk og kast - problemet skyldes nok ikke bare at klærne er billige, men flere ting, bl. a. stort fokus på trender og mote. Blir veldig irritert når jeg ser artikler som "Nå er dette ut og dette in", forbrukeren påvirkes hele tiden til å kjøpe nytt og kvitte seg med det gamle. Hvert år er det "ny" stil på ola-bukser for damer, tror menn herre-moten ikke varierer like mye.

Tenker også fedme-epedemien gjør sitt, klær som ikke passer lenger eller sitter dårlig kastes.

Anonymkode: 7fd3a...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at arbeiderne ikke nødvendigvis får bedre lønn og arbeidsforhold bare fordi klærne er dyrere. Ønsker du å finne ut mer om forskjellene er Framtiden i våre hender et bra sted å starte. De har mange lister over hvordan de ulike merkene gjør det, og jeg kan nesten love deg at du blir overrasket over resultatene.

Bruk og kast er et annet problem, jeg er enig med deg der. Det er viktig å redusere forbruket, kjøpe brukt, reparere og få plaggene til å vare så lenge som mulig.

Anonymkode: b1ffc...605

Det er godt mulig at dyrere merker også produserer uetisk.

Likevel føler jeg at det å kjøpe dyrere er en større investering som også verdsettes mer.

Klær er jo så billig nå at det nesten kastes etter deg, hvor mye pris setter vi på en bukse til 100 kroner? Klær koster jo det samme i billige butikker som når jeg var ungdom som er 30 år siden.. 

Anonymkode: e3277...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er godt mulig at dyrere merker også produserer uetisk.

Likevel føler jeg at det å kjøpe dyrere er en større investering som også verdsettes mer.

Klær er jo så billig nå at det nesten kastes etter deg, hvor mye pris setter vi på en bukse til 100 kroner? Klær koster jo det samme i billige butikker som når jeg var ungdom som er 30 år siden.. 

Anonymkode: e3277...5f4

Sånn sier de som har nok av penger.

Anonymkode: 125e6...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg må tillate meg å være uenig. Å lage klær tar naturligvis en del tid, men enkle klær tar ikke mange timene. Ikke er det vanskelig heller. Det står på folks vilje til å gjøre det, og den skorter det mye på. Folk har en idè om at det er vanskelig, tidkrevende og at de slett ikke kan klare det, mens det egentlig bunner i at "det gidder jeg ikke, for det ser ikke noe gøy ut".

Jeg har sydd mye, men er uenig. Skjørt og T-skjorter, ja det er enkelt. Skjorter, bukser, yttertøy og undertøy, det er mye mer krevende. Etter at jeg fikk barn har også fritiden forsvunnet, og ting som jeg regnet som raskt og greit før er ikke det nå. Jeg antar dette gjelder mange.

Anonymkode: b1ffc...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener ikke å si at H&M er bra, altså, men det er lett å lure seg selv til å tro at alt er så mye bedre hvis man kjøper dyre merker. De brenner ting de også, og mange har ikke åpne fabrikklister en gang.

Anonymkode: b1ffc...605

Men er det noen unnskyldning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn sier de som har nok av penger.

Anonymkode: 125e6...b70

Klærne har i praksis gått ned i pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Men er det noen unnskyldning?

Hvor handler du? 

Dette er et oppriktig spørsmål, jeg sliter med å finne merker som både er etisk og miljøvennlig produsert, og dessuten har klær som passer til daglig bruk. Både til barn og voksne (kvinner) forsåvidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sydd mye, men er uenig. Skjørt og T-skjorter, ja det er enkelt. Skjorter, bukser, yttertøy og undertøy, det er mye mer krevende. Etter at jeg fikk barn har også fritiden forsvunnet, og ting som jeg regnet som raskt og greit før er ikke det nå. Jeg antar dette gjelder mange.

Anonymkode: b1ffc...605

Skjorter og yttertøy tar tid, ja. Bukser og undertøy - ikke fullt så mye. Da kommer man tilbake til spørsmålet om hvor mye tøy et menneske trenger, samt forbrukssamfunnet. 
Jeg mener ikke at alle burde sy sine egne klær, men det er et miljømessig godt alternativ for dem som faktisk putter innsats bak de fine ordene sine. Det er klart at man med full jobb og småbarn ikke har all verdens tid til rådighet, men mye handler om prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen moralske skrupler med å handle på HM. La inn en bestilling der i går når det var 20% avslag på ordinær pris, nå kommer vel hyle-koret. Nå ser jeg ingen sammenheng mellom billige klær og at jeg kvitter meg med mer klær.    

Anonymkode: 018b4...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...