Gå til innhold

Jeg ønsker ikke at hans barn skal flytte til oss slik det er nå.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har en sønn fra før (13år).  Han bor nå hos moren sin etter begge parter har flyttet og det ikke var mulig med 50/50 lenger. Mannen min jobber mye bortreist, til tider reiser han veldig mye og er bortreist over tid både innland og utland. Vi har to og ventet tredjemann, som jeg er mye alene med pga hans reisejobb. Jeg jobber også 60% stilling på sykehjem, som innebærer dag og kveldsskift. 

I senere tid har både sønnen og moren hans begynt snakke om at han vil flytte til oss. Jeg kjenner jeg har nok med det jeg allerede har alene! 

For et par år siden da moren flyttet hadde min mann og xen hatt en samtale. Der de kom frem til at han skulle få velge hvor han ville bo selv, dette kom han hjem å sa til meg var bestemt! Uten å inkludere meg som faktisk måtte passet på gutten den tiden far er bortreist. Jeg ble veldig sint, jeg opplevde dette som respektløst. Da jeg tok opp dette den gang ble mannen min veldig sint og hadde ingen forståelse for min reaksjon! 

Jeg er redd hvis jeg sier noe mot hvis stebarn og moren+far hans bestemmer at han skal flytte til oss har jeg ikke noe valg!!  

Som dere kanskje forstår, har ikke jeg og stesønn et problem men jeg føler det blir veldig mye å ha ansvar alene! Grunnen til at mor er ok med han flytte tror jeg er fordi det har vert mye krangling og div hjemme hos henne. Noe som gjør at jeg enda mindre ønsker være alene med alt sammen.

 

Er det ok å si nei hvis dette skal bli realiteten, eller er jeg egoistisk da?

Anonymkode: ce489...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis sønnen hans flytter til dere, noe hans selvsagt må kunne velge, må begge dere være åpne for at far skal bytte jobb og evt. få lavere inntekt. Sønnen trenger sin far ikke deg, og barn kommer først. Da fordrer det at far også vet hva det Innebærer. Han kan ikke pålegge deg ansvaret. Når man har barn, må man velge en jobb som lar seg kombinere med det å ha barn. 

Anonymkode: 1dc01...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, få flere barn enn man klarer å håndtere. 

Det er en rimelig trist verden når en 13-åring ikke kan flytte "til OSS", når det oss'et faktisk er hans egen far. 

Tydelig hvor du mener hjemmet hans er, og det er ikke i huset du bor. 

Stakkars barn. Tror både jeg og sønnen gir blaffen i din arbeidssituasjon 

Anonymkode: a7318...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk, få flere barn enn man klarer å håndtere. 

Det er en rimelig trist verden når en 13-åring ikke kan flytte "til OSS", når det oss'et faktisk er hans egen far. 

Tydelig hvor du mener hjemmet hans er, og det er ikke i huset du bor. 

Stakkars barn. Tror både jeg og sønnen gir blaffen i din arbeidssituasjon 

Anonymkode: a7318...e74

Nå vil vel helst sønnen bo med sin far og ikke bare stemor, slik fars arbeidssituasjon er. Far kan ikke uten videre overlate ansvaret til andre. Da må han gjøre endringer slik at han er til stede for sitt barn. Selvsagt bør hjemmet være åpent for sønnen, men det krever at far gjør din del av innsatsen. Det er fort gjort å peke på stemor som urimelig, men han må bære sitt ansvar. 

Anonymkode: 1dc01...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk, få flere barn enn man klarer å håndtere. 

Det er en rimelig trist verden når en 13-åring ikke kan flytte "til OSS", når det oss'et faktisk er hans egen far. 

Tydelig hvor du mener hjemmet hans er, og det er ikke i huset du bor. 

Stakkars barn. Tror både jeg og sønnen gir blaffen i din arbeidssituasjon 

Anonymkode: a7318...e74

Det er jo far gutten primært skal bo med da, hvis han er mye borte så betyr det St han skal bo med hi og halvsøsken. 

Jeg forstår at hi kvier seg. En tenåring som er kranglete med mor, ikke lett å alltid håndtere egne tenåringer, enda verre med stebarn. 

Jeg har selv valgt å holde en lav profil med eget stebarn fordi jeg ikke er en forelder. Jeg tar ikke de store kampene med henne, det gjør far som seg hør og bør. Og det er kamper. Jeg hadde blitt frustrert om jeg ble tvunget inn i en ny rolle fordi min mann stadig er borte. 

Jeg skjønner hi godt, problemet her er selvsagt barnets far, ikke barnet. 

Anonymkode: 61ff8...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt en mann med et barn fra før og med en jobb som gjør at han er borte mye. Du har ingenting med å mene noe  om han vil ha sitt barn boende der for du har valgt denne pakka fra start og produserer unger som en kanin selv. 

Men den stakkars ungen som blir flyttende inn med deg har all min sympati.

Anonymkode: 4bfa6...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk, få flere barn enn man klarer å håndtere. 

Det er en rimelig trist verden når en 13-åring ikke kan flytte "til OSS", når det oss'et faktisk er hans egen far. 

Tydelig hvor du mener hjemmet hans er, og det er ikke i huset du bor. 

Stakkars barn. Tror både jeg og sønnen gir blaffen i din arbeidssituasjon 

Anonymkode: a7318...e74

Selvsagt skal sønnen få bo hos far. Sønnen er da fars ansvar, ikke stemors.

Anonymkode: 2697d...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har valgt en mann med et barn fra før og med en jobb som gjør at han er borte mye. Du har ingenting med å mene noe  om han vil ha sitt barn boende der for du har valgt denne pakka fra start og produserer unger som en kanin selv. 

Men den stakkars ungen som blir flyttende inn med deg har all min sympati.

Anonymkode: 4bfa6...f29

Selvsagt har hun valgt å bo med faren og det som medfølger, og selvsagt bør ungen få bo der. Da må mannen gjøre et valg også. Barnet er primært hans ansvar, og når det da ønsker å flytte dit må først og fremst far tilpasse seg.

Anonymkode: 1dc01...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Mannen min har en sønn fra før (13år).  Han bor nå hos moren sin etter begge parter har flyttet og det ikke var mulig med 50/50 lenger. Mannen min jobber mye bortreist, til tider reiser han veldig mye og er bortreist over tid både innland og utland. Vi har to og ventet tredjemann, som jeg er mye alene med pga hans reisejobb. Jeg jobber også 60% stilling på sykehjem, som innebærer dag og kveldsskift. 

I senere tid har både sønnen og moren hans begynt snakke om at han vil flytte til oss. Jeg kjenner jeg har nok med det jeg allerede har alene! 

For et par år siden da moren flyttet hadde min mann og xen hatt en samtale. Der de kom frem til at han skulle få velge hvor han ville bo selv, dette kom han hjem å sa til meg var bestemt! Uten å inkludere meg som faktisk måtte passet på gutten den tiden far er bortreist. Jeg ble veldig sint, jeg opplevde dette som respektløst. Da jeg tok opp dette den gang ble mannen min veldig sint og hadde ingen forståelse for min reaksjon! 

Jeg er redd hvis jeg sier noe mot hvis stebarn og moren+far hans bestemmer at han skal flytte til oss har jeg ikke noe valg!!  

Som dere kanskje forstår, har ikke jeg og stesønn et problem men jeg føler det blir veldig mye å ha ansvar alene! Grunnen til at mor er ok med han flytte tror jeg er fordi det har vert mye krangling og div hjemme hos henne. Noe som gjør at jeg enda mindre ønsker være alene med alt sammen.

 

Er det ok å si nei hvis dette skal bli realiteten, eller er jeg egoistisk da?

Anonymkode: ce489...a62

dette burde du tenkt på før du hadde gått inn i et forhold med barn fra tidligere

Anonymkode: 58ad3...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten skal selvfølgelig ikke bo hos dere hvis far ikke er til stede i hjemmet hver dag så lenge du som da blir sittende med ansvaret ikke har kapasitet til det. At din mann i det hele tatt tenker at det er greit er nok til å få med han på en time hos familievernkontoret. Du har to mindre barn og er gravid, hvordan mener din mann og barnets mor at du skal kunne klare å følge opp gutten på en god måte når ikke mor klarer det? Nei, her må guttens mor tilegne seg den kunnskapen og evnen som trengs for å ikke gå inn i krangel med gutten når hans hormoner løper løpsk. Det er noen år fremover som er krevende uansett hvor gutten bor, og det får søren meg mor klare å takle. Er det helt fastlåst må far skifte jobb og være hjemme kl 16 hver dag, det er kun de to alternativene som eksisterer.

Anonymkode: cd09f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må far være mer hjemme! Det er hans ansvar! Huttetu, mannfolk som får barn med flere, bare for å overlate dem til andre...

Anonymkode: 92d77...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har valgt en mann med et barn fra før og med en jobb som gjør at han er borte mye. Du har ingenting med å mene noe  om han vil ha sitt barn boende der for du har valgt denne pakka fra start og produserer unger som en kanin selv. 

Men den stakkars ungen som blir flyttende inn med deg har all min sympati.

Anonymkode: 4bfa6...f29

Men mener du at 13 åringen er hi sitt ansvar når far er bortreist?

Jeg mener at det er en selvfølge at gutten skal bo hos far, hvis det er det de vil, men da er det like selvfølgelig at far må være hjemme for å ta seg av han. Hverdagsansvaret kan ikke legges på stemor. 

Anonymkode: 06c98...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dette burde du tenkt på før du hadde gått inn i et forhold med barn fra tidligere

Anonymkode: 58ad3...cb8

Må være kjekt å være så enkel. Er selvsagt HI som må ta seg sammen. Far har ikke ansvar for å tilpasse seg sitt barn. 

Anonymkode: 1dc01...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dette burde du tenkt på før du hadde gått inn i et forhold med barn fra tidligere

Anonymkode: 58ad3...cb8

Hva burde hun tenkt på? At far må bytte jobb så han kan ta seg av sitt eget barn? Det er vel strengt tatt ikke hennes ansvar?

Anonymkode: 06c98...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer seg pent inn i rekken av mannfolk som ser det som en selvfølge å ture på som før, og overlate all belastning til andre. Rimelig frekt å bli sur over at stemor ikke vil ta jobben. 

Anonymkode: d62c7...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at mannen puler på seg to kull med barn, men ikke tar ansvaret for noen av dem. Skikkelig storsjarmør den fyren der! 😳

Anonymkode: 2697d...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel analyse av far: jeg er en god far fordi jeg sier at barnet mitt er velkommen hos meg når som helst.

Støtter forslaget om familievernkontoret. Legg frem saken slik: din manns fire barn har motstridende behov. Du ofrer deg alt med å ta hovedansvar for hans tre yngste og jobbe deltid. Å få en tenåring på toppen kan lett velte lasset, for han skal ikke bare bo (som jeg gjetter at far naivt ser for seg), han skal også følges opp.

Altså må han vurdere jobbsituasjonen sin når han endrer kjernefamilien.

Anonymkode: 8b76c...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er 13 år. Da trenger han ikke at en voksen er hjemme og passer på til enhver tid. De kan godt komme hjem til tomt hus eller klare seg selv om morgenen. Far trenger ikke være der hele tiden, men det er ikke bra hvis far reiser vekk flere uker hver måned når gutten er der. Da må dere finne en annen løsning. Enten må stemor ha ansvaret eller så må gutten være hos biomor da eller så må familien få en annen voksen som kan være i huset (au pair eller liknende). I tillegg kommer selvfølgelig muligheten at far skifter jobb.

Anonymkode: 73b7f...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis sønnen hans flytter til dere, noe hans selvsagt må kunne velge, må begge dere være åpne for at far skal bytte jobb og evt. få lavere inntekt. Sønnen trenger sin far ikke deg, og barn kommer først. Da fordrer det at far også vet hva det Innebærer. Han kan ikke pålegge deg ansvaret. Når man har barn, må man velge en jobb som lar seg kombinere med det å ha barn. 

Anonymkode: 1dc01...ddc

Dette. 

Anonymkode: cd7a3...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må far komme på banen. Enkelt  og greit. Her hadde jeg faktisk satt et ultimatum at mannen må være mer hjemme. Ikke overlate alt til deg. 

Lurer på hvor folk finner disse egoistene 🙄

Anonymkode: 835c4...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten er 13 år. Da trenger han ikke at en voksen er hjemme og passer på til enhver tid. De kan godt komme hjem til tomt hus eller klare seg selv om morgenen. Far trenger ikke være der hele tiden, men det er ikke bra hvis far reiser vekk flere uker hver måned når gutten er der. Da må dere finne en annen løsning. Enten må stemor ha ansvaret eller så må gutten være hos biomor da eller så må familien få en annen voksen som kan være i huset (au pair eller liknende). I tillegg kommer selvfølgelig muligheten at far skifter jobb.

Anonymkode: 73b7f...570

En 13-åring trenger absolutt at noen er der. Til omsorg og måltider, til skole og lekser, til trening og kamper. Men aller mest trenger en 13-åring å bli sett av foreldrene sine. Ikke bli kasteball fra mor som ikke orker og til far som ikke er til stede.

Anonymkode: f0150...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttens mor orker ikke lengre og vil dytte han til faren. Faren er mye borte der han overlater barna fra kull 2 til dens mor. Å forvente at hun nå også overtar ansvaret for kull 1 er virkelig frekt. Det er hans barn og det trenger ham, ikke stemor.

Her hadde mannen fått beskjed å skaffe seg en jobb hjemme uten reisevirksomhet dersom han ønsker at sønnen bor hos dem. Egentlig burde han få en slik jobb allerede, det er ikke greit å lempe alt ansvaret til kona. Det er 2019 der man kan forvente at mannen tar sin del.

Anonymkode: 83ae3...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ikke si nei til at barnet flytter til sin far, det har du ingen rett til. For far er dette barnet hans på lik linje med barna han har fått med deg. Du kan på ingen måte få barnet til å føle seg uvelkommen, du har å smøre på deg et smil og gjøre ditt beste for at ungdommen skal trives.

Men du kan stille krav til din partner!

Han er pappa til fire barn, og kan ikke forvente at hans nye kvinne skal ta seg av alle sammen mens han reiser og jobber så mye borte. Han har valgt å få fire barn, og det kan godt hende det krever at han er mer hjemme en periode av livet.

Om du mener hans lønn er så viktig at han må få fortsette i den jobben, så må du bidra med sønnen hans. Mener du at han kan gå ned i lønn, finne en annen jobb en periode, kanskje jobbe mer selv, for at han skal kunne ta mer ansvar for barna sine, ja da må han kanskje det.

Du har noen valg i dette du også, men et av valgene er ikke å si nei til at sønnen bor hos dere.

Anonymkode: 362c3...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke 13 åringen være en ressurs for dere da? Hjelpe til med de små? 

Og han som sprer om seg med sæden sin, får gå ned på denne jobbingen sin for å ta ansvar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Et barn på 13 skal ikke fritt kunne velge hvem det vil bo hos. Dette er, til syvende og sist, foreldrenes avgjørelse, i likhet med alle andre viktige avgjørelser i barnets liv. Selvsagt skal barnet bli hørt, men det er ikke barnet som bestemmer dette. 

2. HI kan selvsagt si at hun ikke ønsker enda et barn i husholdningen. Det er klart hun har rett til det, når hun mener det vil påvirke hennes egen familie negativt. Derimot må hun være forberedt på at barnets far kommer til å reagere negativt på dette, og at det kan gjøre forholdet deres vanskelig. Dette er en situasjon som kvalifiserer til en tur på Familievernkontoret for å få hjelp til å finne ut av konsekvenser, mulige fallgruver og praktiske løsninger. 

Anonymkode: c1f87...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...