Gå til innhold

Hvor mye skal vi ta ansvar (andres barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv to barn som spiller fotball og jeg er så utrolig takknemlig for den jobben trenerne gjør. Jeg ser hvordan de prøver å strekke seg for å inkludere og få alle med. Men noen foreldre er utrolig late og sløve og gidder ikke følge opp til tross for gjentatte beskjeder. 

Trenerne er frivillige. Det er helt absurd at noen tror man kan kreve det samme av frivillige som av profesjonelle, betalte arbeidsutøvere. Og at trenerne skal meldes inn når foreldre svikter. Norges barneidrett bygger på frivillighet. Ta godt vare på de frivillige! Ellers er det snart ingen som gidder.

Anonymkode: 72bcc...482

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg svarer ordentlig på saklige spørsmål som ikke kommer med ufine karakteristikker. 

Jeg mener at treneren trenger veiledning i hvordan man håndterer vanskelige ting som ofte kan oppstå når man tar på seg slike oppgaver. 

Å fjerne et lite barn fra et arrangement som straff for at foresatte ikke følger opp er ikke akseptabelt på noen måte, selv om man selvsagt kan ha forståelse for at trener fikk nok og handlet i frustrasjon. 

Jeg er ganske enig med deg her. Å straffe et barn for en mors handling, og bruke barnet som verktøy i sin frustrasjon, er ikke rett. 

Men så trodde jeg da også at trenere i barneidrett hadde noe ekstra ansvar også, i lys av sitt verv, som idrettsforbund gir veiledning i? Ikke vet jeg, jeg kjenner ingen, men minnes bare at det lå noe i vervet. At de bevisstgjøre symptomer på omsorgssvikt og problematiske forhold, og hvordan det burde håndteres? 

Skrevet

Jeg og stiller spørsmål til å melde treneren? Det er foreldre som er ansvarlige for barnet. Jeg har selv opplevd nesten hver cup at noen foreldrene sender melding, kan Per sitte på med dere til cup idag? Når det da varer i 6 timer vet jeg jo at det er jeg som blir ansvarlig for barnet. Det er en uting å alltid la barna klare seg selv. Hadde en gang en foreldre som ringte å spurte om jeg kunne ta med med Ola på cup for lillesøster Lise hadde turn. Joda, det kunne jeg. Moren ringte meg etter en time for å si at hun og lillesøster dro hjem etter turn da det regnet gadd de ikke stå ute. Så der sto jeg i regnet med ansvar for mitt eget barn og Ola i tre timer til. 

Anonymkode: 3b3fe...346

Skrevet

Trenere er ofte frivillige, ja. Og de gjør en uvurderlig og viktig jobb. Om treneren kan lastes her eller ikke, er vanskelig å si uten å kjenne situasjonen helt og holdent. Men det jeg vet, er at mange trenere får altfor lite opplæring i håndtering av vanskelige ting og gjerne unger generelt, så her burde klubber og forbund ta mye mer ansvar for å lære opp trenerne sine. 

Det var en kanskje forståelig, men også dårlig beslutning av treneren. Men jeg regner da med at forelderen som fikk ansvar for å kjøre barnet hjem, tok sitt ansvar og ikke gjorde det, men sørget for at barnet fikk mat og omsorg og det det trengte. Og deretter burde både voksne tilstedeværende i samarbeid vurdere noen tiltak, f.eks en bekymringmelding.  Barn skal ikke straffes for foreldres dumheter, uansett. 

Skrevet

Når barna er så små, så mener jeg at det er foreldrenes ansvar å være med det på cuper og lignende. Trenere har kanskje trenermøte/lagledermøte å være med på. 

Men å sende hjem jenta, blir feil. Hun blir straffet for noe foreldrene gjør...

Jeg er trener innen for en annen idrett. Og har da kun ansvar for det sportslige, være sammen barna på oppvisninger og trening. Er vi bortreist på stevne, så har vi foreldre som er reiseledere og har ansvar for et visst antall barn. Vi har som regel lagmøter/trenermøte på slike stevner for da er ofte alle klubbene samlet 

Anonymkode: 2ff27...f42

Skrevet

Jeg synes nok kanskje at dette var feil handling av treneren, men like mye av de andre foreldrene. Å klage inn treneren til forbundet blir likevel en overreaksjon, tenker jeg. Da sikrer man seg bare to ting: At denne treneren slutter på dagen, og at det blir mye vanskeligere å få noen andre til å stille opp og ta trenerjobben etterpå. 

Jeg forstår at treneren ble frustrert. Jeg kan også forstå at han/hun i farten ikke så noen gode løsninger på situasjonen. Han ble utskjelt i telefonen av denne mora. Hi skriver at barnet er utfordrende og han så vel ikke for seg at det uten videre ville være lett å få noen av de andre foreldrene til å gå med på å ta ansvaret for henne. På en slik dag har treneren mer enn nok å gjøre, og kan ikke forventes å skulle ta ansvaret for å følge opp et barn med mat og dobesøk og alt som ellers kreves. 

For øvrig er jeg enig med dem som sier at de ville henvendt seg til barnevernet. At en mamma synes det er greit at barnet hennes er alene på kamp i 6-8 timer uten mat og uten en voksen til å passe på seg er meget bekymringsfullt.

Skrevet
17 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Trenere er ofte frivillige, ja. Og de gjør en uvurderlig og viktig jobb. Om treneren kan lastes her eller ikke, er vanskelig å si uten å kjenne situasjonen helt og holdent. Men det jeg vet, er at mange trenere får altfor lite opplæring i håndtering av vanskelige ting og gjerne unger generelt, så her burde klubber og forbund ta mye mer ansvar for å lære opp trenerne sine. 

Det var en kanskje forståelig, men også dårlig beslutning av treneren. Men jeg regner da med at forelderen som fikk ansvar for å kjøre barnet hjem, tok sitt ansvar og ikke gjorde det, men sørget for at barnet fikk mat og omsorg og det det trengte. Og deretter burde både voksne tilstedeværende i samarbeid vurdere noen tiltak, f.eks en bekymringmelding.  Barn skal ikke straffes for foreldres dumheter, uansett. 

Vi som er trenere ofrer allerede mange timer og dager på aktiviteten. Merk deg at de foreldre som er trenere/aktive i klubben ofte er de som tar ansvar for andre områder i samfunnet også. Ikke alltid fordi det er noe vi elsker å bruke tiden vår på over alt annet, men fordi det er det ansvarlige voksne gjør for å skape et velfungerende samfunn både for våre egne og andre. 

Vi er ikke interessert i flere kurs om hvordan man skal ta vare på forsømte barn. De fleste fornuftige mennesker ser når noe skurrer med barn i nærmiljøet. På trening og ellers har alle voksne et felles ansvar for å merke seg disse barna, og til en viss grad kompensere for ubrukelige foreldre. Men «trenere» har ikke et spesielt ansvar som DU ikke har. Hvorfor i all verden tok ikke de andre foreldrene ansvar her? Så mye koster det ikke å dele en brødskive og et eple eller å spandere en pølse og noen hyggelige ord.

Men neida. La treneren ta ansvar igjen. Det er pinadø typisk late foreldre å be treneren ordne opp. Han har «tross alt» påtatt seg ansvaret for 20 unger, da får han pinadø ta det også - så andre foreldre får drikke kaffi og se på sine egne barn i fred....

Anonymkode: 30274...0ee

Skrevet

Skammelig at ingen av foreldrene tok ansvar for den stakkars jenta. Jeg hadde med GLEDE delt både mat og penger til kiosk og fordelt ansvar for å følge med på jente med de andre foreldrene. Mangler dere empati? Helt oppriktig, synes dere det var «til pass» at hun ble sendt hjem for å lære moren en lekse? Dette er omsorgssvikt og må meldes videre, men jeg hadde gjort alt i min makt for at jenta skulle ha en god dag på cup og at hun kunne følt seg ivaretatt og at hun fikk omsorg når alt rundt henne tydeligvis svikter. 

Anonymkode: 1e08c...2e7

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi som er trenere ofrer allerede mange timer og dager på aktiviteten. Merk deg at de foreldre som er trenere/aktive i klubben ofte er de som tar ansvar for andre områder i samfunnet også. Ikke alltid fordi det er noe vi elsker å bruke tiden vår på over alt annet, men fordi det er det ansvarlige voksne gjør for å skape et velfungerende samfunn både for våre egne og andre. 

Vi er ikke interessert i flere kurs om hvordan man skal ta vare på forsømte barn. De fleste fornuftige mennesker ser når noe skurrer med barn i nærmiljøet. På trening og ellers har alle voksne et felles ansvar for å merke seg disse barna, og til en viss grad kompensere for ubrukelige foreldre. Men «trenere» har ikke et spesielt ansvar som DU ikke har. Hvorfor i all verden tok ikke de andre foreldrene ansvar her? Så mye koster det ikke å dele en brødskive og et eple eller å spandere en pølse og noen hyggelige ord.

Men neida. La treneren ta ansvar igjen. Det er pinadø typisk late foreldre å be treneren ordne opp. Han har «tross alt» påtatt seg ansvaret for 20 unger, da får han pinadø ta det også - så andre foreldre får drikke kaffi og se på sine egne barn i fred....

Med den holdningen og måten å snakke til folk på og tillegge andre folk meninger på, blir jeg nesten skremt over deler av trenerstanden, men jeg håper at du er unntaket, ikke regelen. Jeg vet forresten at du ikke er det. 

Kan du fortelle meg hvor jeg har skrevet at JEG ikke har ansvar? Du leser noe helt annet enn meg her, skjønner jeg. Men ja, med å ta på seg en lederjobb som en trener jo er, dersom det ikke er andre ledere som er med, så har en trener generelt mer ansvar enn en forelder har i en del situasjoner. 

Jeg har dessuten vært trener og leder i mange år, så jeg vet hva jeg snakker om både fra trener- og ledersiden og fra foreldresiden / tilstedeværende voksnes side. 

Skrevet
2 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Med den holdningen og måten å snakke til folk på og tillegge andre folk meninger på, blir jeg nesten skremt over deler av trenerstanden, men jeg håper at du er unntaket, ikke regelen. Jeg vet forresten at du ikke er det. 

Kan du fortelle meg hvor jeg har skrevet at JEG ikke har ansvar? Du leser noe helt annet enn meg her, skjønner jeg. Men ja, med å ta på seg en lederjobb som en trener jo er, dersom det ikke er andre ledere som er med, så har en trener generelt mer ansvar enn en forelder har i en del situasjoner. 

Jeg har dessuten vært trener og leder i mange år, så jeg vet hva jeg snakker om både fra trener- og ledersiden og fra foreldresiden / tilstedeværende voksnes side. 

Svaret var ikke spesielt rettet til deg, beklager.

Men måten folk forventer at de som faktisk påtar seg en god del skal ta ansvar for enda mer om ikke ALT så de selv slipper, irriterer meg bare mer og mer. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skammelig at ingen av foreldrene tok ansvar for den stakkars jenta. Jeg hadde med GLEDE delt både mat og penger til kiosk og fordelt ansvar for å følge med på jente med de andre foreldrene. Mangler dere empati? Helt oppriktig, synes dere det var «til pass» at hun ble sendt hjem for å lære moren en lekse? Dette er omsorgssvikt og må meldes videre, men jeg hadde gjort alt i min makt for at jenta skulle ha en god dag på cup og at hun kunne følt seg ivaretatt og at hun fikk omsorg når alt rundt henne tydeligvis svikter. 

Mulig jeg overser noe, men hvem er det som skriver at det var til pass at hun ble sendt hjem?

Når det er sagt, er jeg enig i at dette er et fellesansvar og jeg hadde også delt både mat og alt annet med denne jenta. Og sett på det som mitt og alle andre voksne sitt ansvar å sørge for jenta.

Skrevet

Her er det vel de andre foreldrene som burde opptrådt annerledes. Det koster ikke all verden for de foreldrene som allerede følger egne barn å stille litt ekstra opp for et barn som helt tydelig ikke blir ordentlig ivaretatt hjemmefra.

Treneren kan ikke ta skylden, han gjør allerede mye ekstra og hadde sikkert en god del å passe på på fotballcup.

Synes du skal sende en bekymringsmelding eventuelt ta en alvorsprat med mor. Hvor er forresten jentas far?

Vi har alle barn i våre omgivelser som går for lut og kaldt vann, det er svært så tydelig når man bare tør og se det.

Skrevet

Mulig dette er noe som har gjentatt seg mange ganger, men ellers synes jeg dette er å overreagere. Alle kan glemme. Hos oss, enten det er på skolen eller på aktivitet, deler de andre med den som ikke har med seg/har glemt mat o.l. Andre foreldre ville tatt seg av jenta i denne situasjonen, siden det ble for mye for treneren. Satt dere virkelig bare der og så på at jenta ble sendt hjem? Ærlig talt, dette er et lite barn. Høres som et iskaldt miljø. Kanskje noe dere burde ta tak i her.

Anonymkode: e9ae8...94e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ungen blir ikke sparket ut av laget om foreldrene ikke betaler kontigent. Da tar idrettslaget kontakt med foreldrene og viser det seg at de ikke har penger til kontigent blir den betalt for dem. Men barnet får bli på laget.

Anonymkode: 77e1f...2af

Jeg er inkluderingskontakt i en klubb. Ingen blir kastet ut når kontingent ikke blir betalt. Vi prøver alt. Spørr om dem kan bidra på en annen måte, f eks dugnad. Betale en liten sum pr måned. Vist ikke det går ,så betaler klubben. Klubben får støtte av idrettsrådet til sånne saker 

Anonymkode: f2727...09e

Skrevet

Jeg hadde tatt på meg oppgaven med å sørge for barnet den dagen og meldt moren til bv. Å kjefte på treneren og nekte å sørge for næring i 6-7 timer ER omsorgssvikt faktisk. Moren trenger både opplæring i hvordan ha barn men også hvordan snakke til frivillige som sørger for at jenta hennes har et tilbud. HI etter idag og besøket og utifra kommunikasjon med mor og evt hvor langt besøk mor ber om ol vurder bv.  Om mor sitter på sin hvite hest idag og innser hun har gjort feil vil det gjenta seg, stakkars jente som lever oppi dette og hjelp bør settes igang jo før jo bedre.

Anonymkode: 2c766...7c3

Skrevet

Jeg hadde kjøpt mat og tatt vare på denne jenta. Så hadde treneren kontaktet foreldre etterpå. 

Skrevet

Min mann var trener for fotballaget til sønnen vår. Der var det en gutt som hadde det litt slik du beskriver (han var en hyggelig gutt, og mor var ikke aggressiv, men litt sløv). Vi gjorde det til en vane å stikke innom og hente gutten, og kjørte ham hjem etterpå. Vi hadde med en ekstra matpakke og drikkeflaske. Vi foreldre byttet på å spandere is på alle barna på laget, slik at det ikke skulle bli så tydelig at «Truls» ikke hadde ispenger. Truls var god i fotball, og blomstret på banen og på laget. Det skal så lite til. 

Ellers er jeg enig i at i denne jentas situasjon er kanskje en bekymringsmelding på sin plass. 

Anonymkode: 14552...c2b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde kjøpt mat og tatt vare på denne jenta. Så hadde treneren kontaktet foreldre etterpå. 

Tror at skolen og helsesøster hadde blitt involvert også. 

Skrevet

Jeg hadde grepet inn. HI

Virker som du kjenner barnet ? 

Da hadde jeg sagt at barnet skal være sammen med oss. Og gitt det mat osv. Men allikevel, må det jo få konsekvenser når foreldrene ikke stiller opp. 

Jeg hadde ringt barnevernet. Uten tvil. 

Anonymkode: b790a...857

Skrevet
1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Mulig jeg overser noe, men hvem er det som skriver at det var til pass at hun ble sendt hjem?

Når det er sagt, er jeg enig i at dette er et fellesansvar og jeg hadde også delt både mat og alt annet med denne jenta. Og sett på det som mitt og alle andre voksne sitt ansvar å sørge for jenta.

Hun ble jo kjørt hjem, gjorde hun ikke? Siden ingen protesterte på «straffen» og skammen jenta helt ufortjent ble påført tenker jeg at de som var tilstede mente at det var riktig avgjørelse. Hvis man var uenig ville man vel handlet annerledes? Ergo var det helt i orden og til pass at hun ble sendt hjem. 

Skrevet

Det er jo i utgangspunktet jentas foreldre som svikter her. Det går ikke ann å sende ungen avgårde i mange timer uten mat, og bare regne med at noen tar ansvar for henne. En bekymringsmelding til barnevernet er helt klart på sin plass, og etter min mening det viktigste tiltaket som bør gjøres her.

Samtidig synes jeg ikke verken treneren eller de andre foreldrene håndterte dette bra. Det naturlige å gjøre ville væe å inkludere barnet. Jeg har full forståelse for at treneren ikke har mulighet til å se etter denne jenta alene hele dagen. Han har tross alt ansvar for flere ting, og det finnes grenser for hvor mye en enkelt person kan håndtere alene. Men han var i stand til å delegere noen til å kjøre henne hjem. Da kunne han vel like gjerne delegert noen til å ta seg litt av henne og sørge for at hun fikk mat. De som ble bedt om å kjøre henne hjem, kunne sagt at det vile de ikke, men de kunne heller ta vare på henne mens cupen varte, eller andre foreldre kunne påtatt seg oppgaven.

Jeg har forståelse for at det var en stresset situasjon, og at treneren kanskje grep etter den første løsningen han kom på. Jeg skjønner også at treneren selvsagt ikke mente å være slem med jenta, men samtidig så er det han gjør ganske graverende, ved at han veldig tydelig ekskluderer et barn som allerede har det vanskelig. Treneren står også i en maktpossisjon her, hvis han bestemmer at jenta ikke får være med, kan det være vanskelig for de andre foreldrene å gjøre noe med det. Derfor mener jeg det er på sin plass at treneren får en form for reaksjon. Ikke for å "ta" treneren, men for å forebygge dårlige avgjørelser i fremtiden. Jeg mener derfor at det å melde dette til forbundet kan være en god ide, fordi det gir forbundet mulighet til å gå inn å støtte treneren i en vanskelig sak, og å gi generell veiledning for å forebygge dårlige avgjørelser i fremtiden.

Det hadde vært en mulighet å heller snakke med treneren selv. Det vil kanskje føles bedre for treneren enn en melding til forbundet, men som enkeltforeler har man ikke samme mulighet til å følge opp treneren som forbundet har. 

Skrevet

Jeg tenker at den telefonsamtalen skulle trener ha tatt ett annet sted. I vekke fra de andre foreldrene. Og hvis han gjorde det, så skulle han ikke ha fortalt de andre foreldrene at mor kjeftet i telefonen. 

Anonymkode: 4298d...23d

Skrevet

Altså stod det en gjeng voksne mennesker og så på at et barn var uten mat og uten penger i flere timer uten å gjøre noe? Og når barnet ble vanskelig, så kjørte dere det hjem? 

Anonymkode: 09f17...40b

Skrevet

Høres ut som samtlige trenger en oppvekker og reprimande her. Treneren som sender hjem et lite barn. Moren som ikke stiller med mat,og tilstedeværelse når hun blir bedt om det, tafatte foreldre til de andre barna som ikke tilbyr mat og tilsyn til denne jenta. Den som får svi for alle disse voksnes manglende empati er ei lita jenta. Fy. 

Anonymkode: e9ae8...94e

Skrevet

Barnevernet ja.

Men ikke meld trener, men mindre du ønsker å bli kvitt treneren og bli upopulær blant de andre foreldrene.

Det er jo mulig at treneren har forsøkt å delegere ansvaret for jenta til andre foreldre før og nå ville sende et klarere signal.

Javisst er det superkjipt for jenta, men denne moren trenger en oppvekker (og melding til barnevernet)

Anonymkode: b4add...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...