Gå til innhold

Hvor mye skal vi ta ansvar (andres barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fotballcup i går kom den ene jenta uten mat, uten penger og uten foreldre. Hun er relativt slitsomt å passe på. Cupen varte i seks timer og de er 7/8 år. 

Da tok treneren rett og slett og ringte mor og sa at de måtte komme med mat og/eller penger, samt være der for å passe på henne. 

Og hva skjedde? Mor ble sur. Jeg holdt på å tippe. Der vi andre hadde blitt superflaue, kjeftet hun. Hun rett og slett nektet begge deler. Greia var da at en forelder ble bedt om å kjøre denne jenta hjem. Stakkars liten. Det kan jo ligge mye bak jeg ikke vet om, men det virket litt brutalt.  

Og nå har moren spurt om hun kan komme hit i dag. 

Anonymkode: 7a387...0bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville muligens vurdert en samtale med barnevernet, bare sånn for å høre hva de mener. Mulig denne moren trenger litt hjelp og veiledning. Det er jo synd i jenta.

Anonymkode: 67e86...b76

Skrevet

Her ville jeg meldt bekymring til barnevernet. Dette er omsorgssvikt.

Hilsen tidligere barnevernsarbeider

Anonymkode: 34ca2...cc2

Skrevet

Det var helt på sin plass å ringe mor, men det var jo helt horribelt å kjøre den stakkars jenta hjem!! Tenk hva hun antagelig kom hjem til (en rasende mor) og tenk for en forferdelig følelse å bli fjernet fra noe hun antagelig har gledet seg til pga noe hun ikke kunne styre selv. 

Hvorfor delte ingen maten sin med henne? 

Om dette er en familie som trenger hjelp er det trener sitt ansvar å ta tak, men IKKE på denne måten. 

Jeg hadde klaget inn treneren til forbundet. 

Skrevet

Stakkars liten... Kan jo være at dette var dråpen for treneren da og at det var helt på sin plass å gi tydelig beskjed. 😢

Skrevet
1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Det var helt på sin plass å ringe mor, men det var jo helt horribelt å kjøre den stakkars jenta hjem!! Tenk hva hun antagelig kom hjem til (en rasende mor) og tenk for en forferdelig følelse å bli fjernet fra noe hun antagelig har gledet seg til pga noe hun ikke kunne styre selv. 

Om dette er en familie som trenger hjelp er det trener sitt ansvar å ta tak, men IKKE på denne måten. 

Vi har hatt samme problematikk med en gutt i klassen til vår sønn. Det skjer ingenting om man ikke setter en grense. Det er ikke greit av foreldre å la andre måtte ha omsorgen for ens barn i timesvis. Det blir jo det samme om foreldre ikke betaler kontingent, da får jo ikke barna være med. Trist for barnet- ja! Men her må man ta foreldrene. Ikke treneren. Han gjør denne jobben frivillig og har ikke nødvendigvis kompetanse til å drive miljøarbeid i tillegg.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt samme problematikk med en gutt i klassen til vår sønn. Det skjer ingenting om man ikke setter en grense. Det er ikke greit av foreldre å la andre måtte ha omsorgen for ens barn i timesvis. Det blir jo det samme om foreldre ikke betaler kontingent, da får jo ikke barna være med. Trist for barnet- ja! Men her må man ta foreldrene. Ikke treneren. Han gjør denne jobben frivillig og har ikke nødvendigvis kompetanse til å drive miljøarbeid i tillegg.

Ungen blir ikke sparket ut av laget om foreldrene ikke betaler kontigent. Da tar idrettslaget kontakt med foreldrene og viser det seg at de ikke har penger til kontigent blir den betalt for dem. Men barnet får bli på laget.

Anonymkode: 77e1f...2af

Skrevet
10 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Du mener at folk skal lukke øynene for en mor som driver omsorgssvikt, men en trener som forsøker å gjøre jobben sin som trener (og ikke sosialarbeider) skal dolkes i ryggen? 🤔

Trenerne er frivillige og alle er helt avhengige av dem for å få fotballen til å gå rundt. Jeg kan garantere deg at dette ikke er første diskusjon mellom mor og trener.

Anonymkode: 72bcc...482

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungen blir ikke sparket ut av laget om foreldrene ikke betaler kontigent. Da tar idrettslaget kontakt med foreldrene og viser det seg at de ikke har penger til kontigent blir den betalt for dem. Men barnet får bli på laget.

Hvem betaler kontingenten da? Andre foreldre? Treneren? Skal man bare kunne melde barnet på en dyr idrett og la være å betale da? I åresvis?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ingen som mener at trener skal være miljøarbeider, men han/hun har tatt på seg en oppgave og da innebærer det å avogtil ta litt ekstra ansvar. Om man har problemer med noen foreldre, tar man det på et høyere nivå, man kjører ikke barnet hjem i frustrasjon. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at folk skal lukke øynene for en mor som driver omsorgssvikt, men en trener som forsøker å gjøre jobben sin som trener (og ikke sosialarbeider) skal dolkes i ryggen? 🤔

Trenerne er frivillige og alle er helt avhengige av dem for å få fotballen til å gå rundt. Jeg kan garantere deg at dette ikke er første diskusjon mellom mor og trener.

Du mener...er dårlig debatteknikk. Om du leser innlegge mitt igjen så ser du at jeg skriver at problemene med foresatte må tas tak i. Å sende et barn hjem fra et arrangement er ikke riktig måte å ordne noe som helst på. 

Skrevet
Akkurat nå, *Miss Marple* skrev:

Det er vel ingen som mener at trener skal være miljøarbeider, men han/hun har tatt på seg en oppgave og da innebærer det å avogtil ta litt ekstra ansvar. Om man har problemer med noen foreldre, tar man det på et høyere nivå, man kjører ikke barnet hjem i frustrasjon. 

Det kan være, men vi kjenner ikke forhistorien. Og om han tok en feilvurdering er det viktig å huske at han er en vanlig far som gjør en frivillig ubetalt jobb. Man melder han ikke til forbundet.

Skrevet

Barnet er krevende og dette er jo del av et større bilde. Jenta ble lei seg i går, men virket dessverre også litt likeglad, i form av at slike ting ikke var ukjent. Moren fremstår mer lat og bedagelig enn kunnskapsløs. 

Har sagt at hun er velkommen hit i dag, så får vi se hvordan det utvikler seg, 

HI. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem betaler kontingenten da? Andre foreldre? Treneren? Skal man bare kunne melde barnet på en dyr idrett og la være å betale da? I åresvis?

Det er ikke alle idretter som fungerer sånn, jeg har barn som turner og barn som danser, der er det ikke sånn. Der er det betalte trenere og et opplegg som er ganske dyrt, der må man betale.

Men i de vanlige idrettslagene (jeg har barn som spiller fotball) er det sånn. Der har idrettslaget en sum penger til slike ting, jeg er ikke sikker på om det er en buffer laget selv har bygget seg opp eller om det kommer fra mer sentrale hold, men det er mulig å være med uten å betale ja. Men det er ikke bare å droppe betalingen, man må ha en dialog med de. Først og fremst blir man vel tilbudt å dele opp betalingen over mange måneder så det ikke blir så mye på en gang, men man kan også slippe å betale om det er en vanskeligstilt familie.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet er krevende og dette er jo del av et større bilde. Jenta ble lei seg i går, men virket dessverre også litt likeglad, i form av at slike ting ikke var ukjent. Moren fremstår mer lat og bedagelig enn kunnskapsløs. 

Har sagt at hun er velkommen hit i dag, så får vi se hvordan det utvikler seg, 

HI. 

Stakkars liten. Jeg tror de fleste skjønner at hun slett ikke er likeglad, det er nok en maske hun har lært seg å ta på. Så fint at dere tar imot henne. 

Skrevet
5 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Du mener...er dårlig debatteknikk. Om du leser innlegge mitt igjen så ser du at jeg skriver at problemene med foresatte må tas tak i. Å sende et barn hjem fra et arrangement er ikke riktig måte å ordne noe som helst på. 

Men å melde treneren er riktig måte å ordne dette på????? Du er ikke riktig god...

Skrevet

Jeg er bløthjertet når det gjelder barn. Jeg ville gitt henne mat og tatt meg av henne i går. Jeg hadde også tatt en prat med moren. Trolig hadde den samtalen ikke ført til noe og da hadde jeg bok ringt BV for å be om råd. Barnet går helt klart for lut og kaldt vann, dette er hva dere ser, tenk alt dere ikke ser. Jeg mener oppriktig at vi i nærmiljøet MÅ ta oss av barn i denne situasjonen. Selvsagt ikke la det skure å gå i åresvis, her må jo en eller annen ta ansvar og ringe de instanser som skal til. 

Moren gir åpenbart faen og det er synd på barnet. 

Anonymkode: f15b0...0c5

Skrevet

Nå skal vel KrF sikre et ‘fritidskort’ opp til ca 2000kr og det er jo bra! Denne casen var vel likevel ikke om penger, men om foreldreansvar. 

Det er jo slitsomt med de som alltid/ofte bare lener seg på andre. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men å melde treneren er riktig måte å ordne dette på????? Du er ikke riktig god...

Din mening tar jeg faktisk med knusende ro. 

Skrevet

Din mening tar jeg faktisk med knusende ro. 

Når man snakker om dårlig debatteknikk....

Kan du forklare hvorfor du mener treneren skal meldes til forbundet? Og hvilken reaksjon forventer du at forbundet skal gi?

Saklig spørsmål, så her kan du ikke skylde på teknikken for å unnlate å svare.

Skrevet
28 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Synes det er hårreisende å laste treneren her. De er jo de som har mest å styre med på slike dager. Jeg synes det er trist at INGEN andre foreldre tok ansvar for jenta disse timene. At treneren som er ansvarlig for hele laget med alt det medfører en kampdag kan ikke ta ansvar for å få tak i mat og passe på barnet. Det hadde noen av de andre foreldrene fint kunnet ta tak i. Å klage på treneren er en overreaksjon. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man snakker om dårlig debatteknikk....

Kan du forklare hvorfor du mener treneren skal meldes til forbundet? Og hvilken reaksjon forventer du at forbundet skal gi?

Saklig spørsmål, så her kan du ikke skylde på teknikken for å unnlate å svare.

Jeg svarer ordentlig på saklige spørsmål som ikke kommer med ufine karakteristikker. 

Jeg mener at treneren trenger veiledning i hvordan man håndterer vanskelige ting som ofte kan oppstå når man tar på seg slike oppgaver. 

Å fjerne et lite barn fra et arrangement som straff for at foresatte ikke følger opp er ikke akseptabelt på noen måte, selv om man selvsagt kan ha forståelse for at trener fikk nok og handlet i frustrasjon. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er hårreisende å laste treneren her. De er jo de som har mest å styre med på slike dager. Jeg synes det er trist at INGEN andre foreldre tok ansvar for jenta disse timene. At treneren som er ansvarlig for hele laget med alt det medfører en kampdag kan ikke ta ansvar for å få tak i mat og passe på barnet. Det hadde noen av de andre foreldrene fint kunnet ta tak i. Å klage på treneren er en overreaksjon. 

Jeg er også enig i at andre foreldre burde tatt tak her. Mitt syn på treneren er likevel at han/hun gjorde en grov feilvurdering når barnet ble sendt hjem. Den foreldren som kjørte henne hjem kunne vel heller tatt seg av henne, og så burde det blitt tatt opp med mor i ettertid. 

Det var en gal løsning på en frustrerende hendelse. 

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene. 

I en slik situasjon, der foreldre blir bedt om å komme og ta ansvar for barnet sitt, men nekter, ville jeg ha sendt en bekymringsmelding. Bare det at de syntes det var ok at barnet gikk i mange timer uten mat er bekymringsverdig (nei, barn dør ikke av noen timer uten mat, men det er selvsagt ikke greit!). 

Derimot synes jeg at det var helt feil å sende jenta hjem. Her burde treneren fått de andre foreldrene til å trå til. Alle fikk gjøre en felles innsats for å holde styr på henne. Noen kunne lagt ut for mat og trener senere kreve det tilbake fra moren, eller dere kunne delt matpakkene med henne. Nå må jeg ta høyde for at jeg ikke kjenner hele situasjonen, og at det kan ha skjedd ting i forhold til denne moren tidligere som gjorde at treneren så dette som eneste utvei, men umiddelbart høres det veldig dårlig håndtert ut. 

Anonymkode: 80a66...955

Skrevet

Jeg er også enig i at andre foreldre burde tatt tak her. Mitt syn på treneren er likevel at han/hun gjorde en grov feilvurdering når barnet ble sendt hjem. Den foreldren som kjørte henne hjem kunne vel heller tatt seg av henne, og så burde det blitt tatt opp med mor i ettertid. 

Det var en gal løsning på en frustrerende hendelse. 

Det var en dårlig løsning. Og å melde treneren til forbundet ville vært en enda dårligere løsning. 

På et tidspunkt vil også treneren få nok. En ting er alle de problemene han må takle der og da. Når han gjør sitt beste (som trener), og i tillegg blir meldt for det, er vel sannsynligheten svært lav for at han gidder å fortsette å gjøre denne jobben frivillig. Og det gidder vel ikke så mange andre foreldre heller når folk har sånne holdninger som deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...