Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #51 Skrevet 30. mars 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke superenkelt, men det er nok teknisk mulig å legge inn en del sperrer. Det vil imidlertid være vanskelig å hindre en del misbruk. Det største problemet slik jeg ser det er at det er veldig uheldig for et samfunn om individene ikke lenger har noen kanal der alle kan se den samme informasjonen. En felles nyhets og kulturkanal er viktig for å binde oss sammen som et folk og å gi oss en felles identotet. I tillegg er det viktig at alle får tilgang på smal underholdning. Det utvider horisonten vår. Anonymkode: 92c19...712 En ja, men vi har jo 3 + alle lokale, i tillegg kommer alle radiokanalene. Nei, vi trenger ikke så mange statskanaler. Anonymkode: 9b74e...f4c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #52 Skrevet 30. mars 2019 Flott det,men jeg må betale mer etter det nye som har kommet ut Anonymkode: b6232...a76
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #53 Skrevet 30. mars 2019 Jeg har alltid betalt NRK-lisens med glede, det samme skal jeg gjøre med NRK-skatt. Et land bør ha en statlig rikskringkasting, en allmenkringkaster som kan presentere nyheter og informasjon nøyaktig likt til alle. NRK sender også nyhetssendinger, debatter og dokumentarer av høy kvalitet. Kvalitet på underholdningen kan selvfølgelig diskuteres, men avhenger jo i aller størst grad av personlige preferanser, og er dessuten langt fra noe annerledes enn de fleste andre tv-kanaler. Alle dere "klagere" som surver for en liten NRK-skatt: Når dere blir voksne og litt modne i hode og tankegang vil de fleste av dere forstå verdien av en allmenkringkaster. Anonymkode: 355cf...6d8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #54 Skrevet 30. mars 2019 Jeg er kjempefornøyd med den nye NRK skatten da jeg er enslig forsørger og får halvert regningen. Nå betaler jeg over 3000 kr i året, og det gjør også min venninnes husholdning med to voksne og en inntekt på 1,9 millioner. Det er betraktelig mer rettferdig at alle skattepliktige må betale en NRK skatt, enn slik NRK avgiften har vært. Anonymkode: 23f8a...3cc
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #55 Skrevet 30. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er kjempefornøyd med den nye NRK skatten da jeg er enslig forsørger og får halvert regningen. Nå betaler jeg over 3000 kr i året, og det gjør også min venninnes husholdning med to voksne og en inntekt på 1,9 millioner. Det er betraktelig mer rettferdig at alle skattepliktige må betale en NRK skatt, enn slik NRK avgiften har vært. Anonymkode: 23f8a...3cc Jeg synes også det er fornuftig, selv om jeg er av dem som må betale mer. Det blir både mer retferdig og sansynlig vis mye billigere å kreve inn. Anonymkode: 92c19...712
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #56 Skrevet 30. mars 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan se på det slik at par-rabatten nå opphører. Så 350,- (?) mer i året må dere ut med. Det er så utrolig mye annen urettferdighet du kan bli indignert over. Selv unner jeg svigermor med lav pensjon de ekstra 100-lappene i året. Tenker du at de med lavest inntekt skulle finansiere mest? Anonymkode: c5a73...af5 Par-rabatten er greit. 350 i året er ikke veldig mye. Verre er det at vi må ut med 6800 i året da vi har barn over 18 som jobber og går på skole, men bor hjemme. 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du kunne få alt av nrk stengt slik at du ikke bare mistet tilgangen til tv-kanalene men også til nrk-radio, nett-tv, nrk-super, nrk.no osv kunne det ært en mulighet. Problemet er at de familiene som "aldri bruker nrk" som regel gjør det linevell. Anonymkode: 92c19...712 Null problem. Vi har ikke tv-boks og får ikke sett på NRK, vi har ikke DAB radio og får dermed ikke hørt på NRK. Nettsiden deres sjekker vi aldri. Skal jeg se på dokumentarer o.l. velger jeg netflix, HBO eller TED-talks fremfor David Attenborough repriser på NRK nett-tv. Om de skal være så vanskelig på det kan jeg helt fint sperra alle NRK sine sider fra routeren min så ingen i min husstand kommer inn på det. Anonymkode: f754d...25e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #57 Skrevet 30. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Par-rabatten er greit. 350 i året er ikke veldig mye. Verre er det at vi må ut med 6800 i året da vi har barn over 18 som jobber og går på skole, men bor hjemme. Null problem. Vi har ikke tv-boks og får ikke sett på NRK, vi har ikke DAB radio og får dermed ikke hørt på NRK. Nettsiden deres sjekker vi aldri. Skal jeg se på dokumentarer o.l. velger jeg netflix, HBO eller TED-talks fremfor David Attenborough repriser på NRK nett-tv. Om de skal være så vanskelig på det kan jeg helt fint sperra alle NRK sine sider fra routeren min så ingen i min husstand kommer inn på det. Anonymkode: f754d...25e Men hvis dere må ut med 6800 så har jo 18 åringene veldig gode jobber til en 18 åring å være, da kan dev ikke være så ille å betale 1700 kr for seg Anonymkode: 13973...29f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #58 Skrevet 30. mars 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan si at det er rettferdig at noen skal betale mer enn andre! Produktet som man får blir hverken mer eller av bedre kvalitet av at man betaler mer. Får man samme produkt skal det f.. meg koste det samme!!! Og alt det svada pratet om hvor viktig NRK er for samfunnet kan dere bare droppe, det er bare en måte å forsøke å rettferdiggjøre noe som absolutt ikke er rettferdig! Skal det også bli samme med internett? At de som er fler i samme husstand skal betale mer for samme hastighet enn de som bor alene? Skal husleien økes når barnet har blitt myndig og fortsatt bor hjemme? Idiotisk forslag med idiotisk forklaring.... NRK lisensen bør heller betales av de som "gladelig" betaler for de kanalene fordi de faktisk bruker dem. Ikke av oss andre som har fått kanalene dyttet på oss uten at vi har noe valg! Anonymkode: 2c72e...8b8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #59 Skrevet 30. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Kanskje på tide med en folkeavstemning, om vi ønsker å beholde NRK i dagens form. Lurer på hva utfallet ville blitt. Her i huset bruker ingen NRK. Jeg føler det er kanaler for eldre mennesker. I dagens samfunn, så tror jeg ikke NRK har så stor nytte som flere vil ha det til. Uansett, vi trenger ikke så mange NRK kanaler. Vi kunne hatt en tv og en Radio kanal, som var finansiert over skatteseddel, resten av pakken burde vært vanlig betal tv. Da vill denne skatten vært betydelig mindre. Anonymkode: 9b74e...f4c Vel for de av oss med barn under 10 år er Nrk også viktig - de lager mye bra programmer, selvproduserte som sørger for glede, undring og glede. Julekalenderserier, Newton, Sangfoni, Bli med dansen med påfølgende venne og anti-mobbeprogram. Ja til Nrk fra meg også, «bare» 39 år. Anonymkode: 09643...ba9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #60 Skrevet 30. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hvis dere må ut med 6800 så har jo 18 åringene veldig gode jobber til en 18 åring å være, da kan dev ikke være så ille å betale 1700 kr for seg Anonymkode: 13973...29f Der ble det en regnefeil gitt. Vi må ut med 6200 i året. De får studielån og har en bijobb ved siden av. Da er de fort over 200.000 i inntekt. Anonymkode: f754d...25e
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #61 Skrevet 30. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Der ble det en regnefeil gitt. Vi må ut med 6200 i året. De får studielån og har en bijobb ved siden av. Da er de fort over 200.000 i inntekt. Anonymkode: f754d...25e Blir studielånet regnet som inntekt? Anonymkode: 13973...29f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #62 Skrevet 30. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der ble det en regnefeil gitt. Vi må ut med 6200 i året. De får studielån og har en bijobb ved siden av. Da er de fort over 200.000 i inntekt. Anonymkode: f754d...25e Studielån og stipend er ikke skattbar inntekt. Anonymkode: 92c19...712
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #63 Skrevet 30. mars 2019 Synes det er rart at de med 0 i inntekt må betale 200 kr. Hvilke penger tenker de at de skal betale det av? Greit at det ikke er mye, men har man ingenting så har man jo ikke 200 kr heller. Vi har inntekt på 160.000 pluss 220.000 og må betale 2200,-. Bra det er mindre enn før, men hadde håpet det skulle bli enda mindre. Lever ikke fett på de inntektene akkurat. Bra at det blir fordelt over hele året da. Å si at man bare skal betale for det man bruker osv blir litt for dumt når det er snakk om skatt... Sånn fungerer det jo ikke med noe annet vi betaler for over skatteseddelen heller. Jeg betaler mye mindre for helsevesen f.eks. enn de med gjennomsnittlig inntekt, samtidig som jeg bruker det mye mer enn de fleste fordi jeg er kronisk syk. Men akkurat dette er jo noe av poenget med skatt og velferdssystem da... Anonymkode: c9b81...607
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #64 Skrevet 30. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan si at det er rettferdig at noen skal betale mer enn andre! Produktet som man får blir hverken mer eller av bedre kvalitet av at man betaler mer. Får man samme produkt skal det f.. meg koste det samme!!! Og alt det svada pratet om hvor viktig NRK er for samfunnet kan dere bare droppe, det er bare en måte å forsøke å rettferdiggjøre noe som absolutt ikke er rettferdig! Skal det også bli samme med internett? At de som er fler i samme husstand skal betale mer for samme hastighet enn de som bor alene? Skal husleien økes når barnet har blitt myndig og fortsatt bor hjemme? Idiotisk forslag med idiotisk forklaring.... NRK lisensen bør heller betales av de som "gladelig" betaler for de kanalene fordi de faktisk bruker dem. Ikke av oss andre som har fått kanalene dyttet på oss uten at vi har noe valg! Anonymkode: 2c72e...8b8 La oss anta at du har såpass høy lønn at du må betale 1700 kr i NRK skatt, det samme må jeg gjøre ettersom jeg også har såpass høy lønn at jeg må betale den skatten fullt ut. Hvordan kan du mene at dette ikke er så rettferdig som det kan bli? Det som har vært urettferdig er at jeg som er eneste voksen i husholdningen må betale over 3000 i NRK avgift, og du som har mann slipper unna med halvparten da du deler utgiftene med din mann. Skulle den nåværende NRK lisensen vært rettferdig skulle du og din mann allerede betalt dobbelt så mye som meg da dere er to og jeg er en. Anonymkode: 23f8a...3cc
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #65 Skrevet 30. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor folk kan si at det er rettferdig at noen skal betale mer enn andre! Produktet som man får blir hverken mer eller av bedre kvalitet av at man betaler mer. Får man samme produkt skal det f.. meg koste det samme!!! Og alt det svada pratet om hvor viktig NRK er for samfunnet kan dere bare droppe, det er bare en måte å forsøke å rettferdiggjøre noe som absolutt ikke er rettferdig! Skal det også bli samme med internett? At de som er fler i samme husstand skal betale mer for samme hastighet enn de som bor alene? Skal husleien økes når barnet har blitt myndig og fortsatt bor hjemme? Idiotisk forslag med idiotisk forklaring.... NRK lisensen bør heller betales av de som "gladelig" betaler for de kanalene fordi de faktisk bruker dem. Ikke av oss andre som har fått kanalene dyttet på oss uten at vi har noe valg! Anonymkode: 2c72e...8b8 Mener du dette bare gjelder NRK, eller mener du at det skal gjelde også på andre områder i samfunnet? Jeg har ikke og kan dessverre ikke få barn. Kan jeg da få slippe å betale den delen av min skatt som går til slike ting som helsetilbud til svangerskap, fødsel, helsestasjon eller barnehage, skole, barneidrett, barnekultur, skoletransport, barnetrygd osv.? Jeg har ikke bil, bor slik til at jeg ikke har behov for det. Jeg bruker en sjelden gang offentlig transport, men for meg kunne bussen like gjerne ha gått på en enkel grusvei. Jeg har ikke behov for alle disse dyre veiene - hva da med den delen av min skatt som går til veier og annen infrastruktur jeg ikke benytter meg av, skal jeg få slippe den også? Samfunnet kan ikke legges opp på den måten, for da vil velferdsstaten kollapse! NRK-lisensen er bygget på en annen samfunnsstruktur enn det vi har i dag når det kommer til boligmønster og samlivsmønster. Ordningen med lisens har vært overmoden for forandring til dagens ordning i minst 10-15 år. Mange av kommentarene i denne tråden viser ironisk nok bare enda tydeligere viktigheten av en allmennkringkaster... Anonymkode: 2893f...336
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #66 Skrevet 30. mars 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har alltid betalt NRK-lisens med glede, det samme skal jeg gjøre med NRK-skatt. Et land bør ha en statlig rikskringkasting, en allmenkringkaster som kan presentere nyheter og informasjon nøyaktig likt til alle. NRK sender også nyhetssendinger, debatter og dokumentarer av høy kvalitet. Kvalitet på underholdningen kan selvfølgelig diskuteres, men avhenger jo i aller størst grad av personlige preferanser, og er dessuten langt fra noe annerledes enn de fleste andre tv-kanaler. Alle dere "klagere" som surver for en liten NRK-skatt: Når dere blir voksne og litt modne i hode og tankegang vil de fleste av dere forstå verdien av en allmenkringkaster. Anonymkode: 355cf...6d8 Hvorfor mener du at du har rett og vi tar feil? Vi er umodne og ikke voksne som ikke mener det samme som deg. Er DET veldig voksent og modent å si? Er du virkelig så lite reflektert at du ikke skjønner at ikke alle mener det samme som deg uten at det betyr at vi tar «feil»? Anonymkode: 7ee4c...28c
TheWitch Skrevet 30. mars 2019 #67 Skrevet 30. mars 2019 På 29.3.2019 den 20.06, Anonym bruker skrev: Det er jeg enig med deg i, vi ser ikke på de kanalene vi heller. Men nå er det ikke sånn det er. Anonymkode: 13973...29f Har dere plombert TVene deres? For det har dere jo hatt mulighet til frem til nå for å ikke motta NRK signal og dermed ikke betale lisens. Skatten vi betaler dekker jo mye annet også som man kanskje ikke er enig i, men slik er det å skulle bo i en velferdsstat. Hvorfor skal eldre betale skatt som blir brukt som kontantstøtte, barnehagedekning og fødselpermisjoner? De vil jo ikke gagne de lenger..... Denne løsningen synes jeg var veldig bra og rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #68 Skrevet 30. mars 2019 13 minutter siden, TheWitch skrev: Har dere plombert TVene deres? For det har dere jo hatt mulighet til frem til nå for å ikke motta NRK signal og dermed ikke betale lisens. Skatten vi betaler dekker jo mye annet også som man kanskje ikke er enig i, men slik er det å skulle bo i en velferdsstat. Hvorfor skal eldre betale skatt som blir brukt som kontantstøtte, barnehagedekning og fødselpermisjoner? De vil jo ikke gagne de lenger..... Denne løsningen synes jeg var veldig bra og rettferdig. Nei, for vi ser på andre kanaler på tv. Jeg synes at lisensen kunne vært kuttet ut, men når den ikke blir det, så har jeg ingen store problemer med å betale den og synes den nye løsningen er bra og veldig rettferdig, det er bra at de som har lite ikke trenger å betale så mye. Hi Anonymkode: 13973...29f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #69 Skrevet 30. mars 2019 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor mener du at du har rett og vi tar feil? Vi er umodne og ikke voksne som ikke mener det samme som deg. Er DET veldig voksent og modent å si? Er du virkelig så lite reflektert at du ikke skjønner at ikke alle mener det samme som deg uten at det betyr at vi tar «feil»? Anonymkode: 7ee4c...28c Fordi de fleste forstår at å få uhildet og sann informasjon i mange tilfelle, og spesielt hvis f.eks. kriser inntreffer, er viktig for landets innbyggere. Da er det NRK statsapparatet bruker som informasjonskanal. Likedan er NRK ledende (og veldig bra ) i formidlingen av det som rører seg i det politiske liv, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Kvaliteten på dokumentarer er dessuten svært bra. I tillegg tilbyr NRK en rekke ganske smale, men viktige radiokanaler, samt ivaretar f.eks. urfolks behov for nyhetssendinger på eget språk, NRK tilbyr døvetolking og teksting for hørselshemmede, NRK har et fantastisk rikholdig arkiv, et godt utvalg av programmer som er egnet for bruk i skolen, osv., osv. Ofte er man ikke så opptatt av dette mens man er ung, mens man fremdeles har sansen for alskens (ofte amerikansk produserte) serier med høyst variabelt innhold, mens man er opptatt av å være nettopp ung og på høyden. Når man modnes, og får noen flere år på baken, får de fleste øynene opp for at en allmenkringkaster faktisk er viktig og har mye å tilby. Jada, jeg er allerede godt voksen. Jeg er 50 år. Anonymkode: 355cf...6d8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #70 Skrevet 30. mars 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi de fleste forstår at å få uhildet og sann informasjon i mange tilfelle, og spesielt hvis f.eks. kriser inntreffer, er viktig for landets innbyggere. Da er det NRK statsapparatet bruker som informasjonskanal. Likedan er NRK ledende (og veldig bra ) i formidlingen av det som rører seg i det politiske liv, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Kvaliteten på dokumentarer er dessuten svært bra. I tillegg tilbyr NRK en rekke ganske smale, men viktige radiokanaler, samt ivaretar f.eks. urfolks behov for nyhetssendinger på eget språk, NRK tilbyr døvetolking og teksting for hørselshemmede, NRK har et fantastisk rikholdig arkiv, et godt utvalg av programmer som er egnet for bruk i skolen, osv., osv. Ofte er man ikke så opptatt av dette mens man er ung, mens man fremdeles har sansen for alskens (ofte amerikansk produserte) serier med høyst variabelt innhold, mens man er opptatt av å være nettopp ung og på høyden. Når man modnes, og får noen flere år på baken, får de fleste øynene opp for at en allmenkringkaster faktisk er viktig og har mye å tilby. Jada, jeg er allerede godt voksen. Jeg er 50 år. Anonymkode: 355cf...6d8 50 år men likevel såpass «dårlig møblert»... Anonymkode: 7ee4c...28c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #71 Skrevet 30. mars 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: 50 år men likevel såpass «dårlig møblert»... Anonymkode: 7ee4c...28c Takk skal du jaggu meg ha! Du kjenner meg tydeligvis godt bare ved å lese et par av mine ytringer. Godt gjort! Hadde du hatt mulighet til å spørre blant omgangskretsen min og kollegene mine, så hadde de nok ledd høyt og lenge hvis du påstod at jeg var enkelt møblert, gitt. Og for å ha sagt det, så består stort sett det meste av omgangskretsen og nær sagt alle mine kolleger av folk med høyere akademiske utdannelser. Anonymkode: 355cf...6d8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #72 Skrevet 30. mars 2019 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk skal du jaggu meg ha! Du kjenner meg tydeligvis godt bare ved å lese et par av mine ytringer. Godt gjort! Hadde du hatt mulighet til å spørre blant omgangskretsen min og kollegene mine, så hadde de nok ledd høyt og lenge hvis du påstod at jeg var enkelt møblert, gitt. Og for å ha sagt det, så består stort sett det meste av omgangskretsen og nær sagt alle mine kolleger av folk med høyere akademiske utdannelser. Anonymkode: 355cf...6d8 Anonym 28c er bare ute etter å provosere, og da følte hun seg tydeligvis truffet. Du skrev tidligere at det med å se nødvendigheten av å ha NRK er snakk om modenhet. Det er nok ofte snakk om det, men ikke nødvendigvis. Jeg tror det har mer med kunnskap å gjøre, kunnskap og evnen til å forstå følgene av ting, det å ha innsikt, se ting i et større perspektiv. Det er ofte der det skorter. Anonymkode: 2893f...336
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #73 Skrevet 31. mars 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Anonym 28c er bare ute etter å provosere, og da følte hun seg tydeligvis truffet. Du skrev tidligere at det med å se nødvendigheten av å ha NRK er snakk om modenhet. Det er nok ofte snakk om det, men ikke nødvendigvis. Jeg tror det har mer med kunnskap å gjøre, kunnskap og evnen til å forstå følgene av ting, det å ha innsikt, se ting i et større perspektiv. Det er ofte der det skorter. Anonymkode: 2893f...336 Takk for at du hjelper meg å finne de riktige ordene! Det er mye av dette jeg legger i begrepet modenhet. Blant annet evnen til å se ørlite grann lenger enn dit nesa rekker. Anonymkode: 355cf...6d8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #74 Skrevet 31. mars 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for at du hjelper meg å finne de riktige ordene! Det er mye av dette jeg legger i begrepet modenhet. Blant annet evnen til å se ørlite grann lenger enn dit nesa rekker. Anonymkode: 355cf...6d8 Jeg er helt enig med deg. Dessverre så er det ikke alle som oppnår det bare med økt alder Men slike holdninger er jo årsaken til at populistiske partier har blitt så store, tror jeg. Da trenger man en motvekt som kan formidle kunnskap og et langt bredere perspektiv, som kan gjøre folk bedre rustet til å ta valg basert på kunnskap og helhet, ikke bare populistiske og egoistiske fokus. Anonymkode: 2893f...336
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #75 Skrevet 31. mars 2019 Det er veldig merkelig å bruke alder som argument for om man liker NRK eller ikke. NRK gir oss bra Barne-TV, og har produsert fantastiske serier som Zombie Lars, SKAM og Heimebane, i tillegg til sendinger som kanskje helst fenger de godt voksne. Vi ser Urix med ungdommene i huset hver mandag-torsdag, for å sikre at de har kunnskap om verden omkring seg og en viss ballast når de skal navigere seg videre gjennom livet. Anonymkode: a780a...07f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå