Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #26 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, du skal betale det staten mener du som enkeltindivid skal bidra med for at vi skal oppretteholde statskanalene med alt det samfunnsansvaret de har - som er langt viktigere enn bare underholdning. Nå skal du begynne å betale det dette faktisk koster, i motsetning til tidligere, når du ikke har betalt nok for denne viktige oppgaven. Nrk har en viktig samfunnsfunksjon selv om du ikke velger å benytte deg av den. Anonymkode: 2893f...336 Nøyaktig hva er egentlig den viktige samfunnsfunksjonen til NRK? Anonymkode: 3e4d1...25f
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #27 Skrevet 29. mars 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nøyaktig hva er egentlig den viktige samfunnsfunksjonen til NRK? Anonymkode: 3e4d1...25f Det at du må spørre om dette viser viktigheten av NRK... Det å ikke forstå dette viser at du har en god del hull i din allmennkunnskap. Du kan jo begynne å lese dette: https://www.nrk.no/informasjon/nrk-plakaten-1.12253428 Anonymkode: 2893f...336
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #28 Skrevet 29. mars 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal jeg betale for dere som ikke er alene? Anonymkode: 13973...29f Hvordan får di vridd det til det? Lisensen var per husstand som fikk in TV. Likt som at man betaler for at søppel blir hentet per husstand. At du bor der alene er da virkelig ditt problem? Anonymkode: 7ee4c...28c
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #29 Skrevet 29. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan får di vridd det til det? Lisensen var per husstand som fikk in TV. Likt som at man betaler for at søppel blir hentet per husstand. At du bor der alene er da virkelig ditt problem? Anonymkode: 7ee4c...28c Nå er den per person, det er jo ikke noe som er mer rettferdig enn det. Hvordan kan du få det til å være urettferdig? Horfor skal jeg betale for dere, hvorfor skal det være mitt problem? Søppelet kan man velge hvor stor dunk man trenger. Jeg som bor alene med 1 barn, trenger mindre dunker enn en familie og betaler dermed mindre. Anonymkode: 13973...29f
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #30 Skrevet 29. mars 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan får di vridd det til det? Lisensen var per husstand som fikk in TV. Likt som at man betaler for at søppel blir hentet per husstand. At du bor der alene er da virkelig ditt problem? Anonymkode: 7ee4c...28c Men heldigvis forholder staten seg til de samfunnsendringene som har skjedd de siste tiårene. Før var det få som bodde alene eller alene med barn. Nå er det svært mange som bor alene. Dette har gjort at en del av de avgiftene som før var fornuftige i dag slår veldig urettferdig ut. I tillegg til dette har internett og måten folket ser på tv og hører på radio og benytter andre nettjenester har endret seg, noe som gjør at mange bruker disse tjenestene uten å betale for det. Det er dette staten nå har tilpasset seg. Anonymkode: 2893f...336
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #31 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nå er den per person, det er jo ikke noe som er mer rettferdig enn det. Hvordan kan du få det til å være urettferdig? Horfor skal jeg betale for dere, hvorfor skal det være mitt problem? Søppelet kan man velge hvor stor dunk man trenger. Jeg som bor alene med 1 barn, trenger mindre dunker enn en familie og betaler dermed mindre. Anonymkode: 13973...29f Da burde vi få velge å ikke betale NRK skatt også da siden vi ikke ser kanalene? Anonymkode: 7ee4c...28c
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #32 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men heldigvis forholder staten seg til de samfunnsendringene som har skjedd de siste tiårene. Før var det få som bodde alene eller alene med barn. Nå er det svært mange som bor alene. Dette har gjort at en del av de avgiftene som før var fornuftige i dag slår veldig urettferdig ut. I tillegg til dette har internett og måten folket ser på tv og hører på radio og benytter andre nettjenester har endret seg, noe som gjør at mange bruker disse tjenestene uten å betale for det. Det er dette staten nå har tilpasset seg. Anonymkode: 2893f...336 Nei, de har jo ikke tilpasset seg utviklingen. Da hadde det vært naturlig å finansiere med reklame, eller ta betalt for de som vil se. Nå lar de bare de som er størst økonomisk belastning for samfunnet og som bidrar minst tilå slippe unna. Anonymkode: 7ee4c...28c
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #33 Skrevet 29. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da burde vi få velge å ikke betale NRK skatt også da siden vi ikke ser kanalene? Anonymkode: 7ee4c...28c Det er jeg enig med deg i, vi ser ikke på de kanalene vi heller. Men nå er det ikke sånn det er. Anonymkode: 13973...29f
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #34 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, de har jo ikke tilpasset seg utviklingen. Da hadde det vært naturlig å finansiere med reklame, eller ta betalt for de som vil se. Nå lar de bare de som er størst økonomisk belastning for samfunnet og som bidrar minst tilå slippe unna. Anonymkode: 7ee4c...28c Herregud, misunner du de virkelig så mye, de som har minst? De slipper jo slett ikke unna, de betaler etter inntekt akkurat som du gjør. Og du betaler akkurat like mye som jeg gjør, og den du bor sammen med har egen inntekt og betaler for seg. Anonymkode: 13973...29f
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #35 Skrevet 29. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, de har jo ikke tilpasset seg utviklingen. Da hadde det vært naturlig å finansiere med reklame, eller ta betalt for de som vil se. Nå lar de bare de som er størst økonomisk belastning for samfunnet og som bidrar minst tilå slippe unna. Anonymkode: 7ee4c...28c Da viser jeg til den linken jeg la ut tidligere, om NRK-plakaten og det samfunnsansvaret som NRK har. Det samfunnsansvaret kunne ikke blitt ivaretatt om de skulle vært fullfinansiert via reklame eller bare de som "vil se". Du, og andre som svarer som deg i tråden, er merkelig lite opplyst om hvilken funksjon NRK faktisk har i det samfunnet dere lever i... Anonymkode: 2893f...336
Annanym Skrevet 29. mars 2019 #36 Skrevet 29. mars 2019 Syns dette er helt topp! Vi må ut med litt mer enn vi har i dag, og må nok betale 200-lappene de eldste får i baksmell også. Det har vi råd til👍. Betaler gledelig litt mer for at de som har mindre enn oss, uansett grunn, skal få litt mer. Uten problem. Så syns je det er veldig greit å få bakt det inn i skatten, og slippe regningen to ganger årlig. Samme med veiavgiften👍.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #37 Skrevet 29. mars 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, de har jo ikke tilpasset seg utviklingen. Da hadde det vært naturlig å finansiere med reklame, eller ta betalt for de som vil se. Nå lar de bare de som er størst økonomisk belastning for samfunnet og som bidrar minst tilå slippe unna. Anonymkode: 7ee4c...28c Du kan se på det slik at par-rabatten nå opphører. Så 350,- (?) mer i året må dere ut med. Det er så utrolig mye annen urettferdighet du kan bli indignert over. Selv unner jeg svigermor med lav pensjon de ekstra 100-lappene i året. Tenker du at de med lavest inntekt skulle finansiere mest? Anonymkode: c5a73...af5
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #38 Skrevet 29. mars 2019 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det at du må spørre om dette viser viktigheten av NRK... Det å ikke forstå dette viser at du har en god del hull i din allmennkunnskap. Du kan jo begynne å lese dette: https://www.nrk.no/informasjon/nrk-plakaten-1.12253428 Anonymkode: 2893f...336 Den har jeg lest før, altså. Jeg er bare veldig, veldig uenig i viktigheten av NRK. Anonymkode: 3e4d1...25f
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #39 Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Den har jeg lest før, altså. Jeg er bare veldig, veldig uenig i viktigheten av NRK. Anonymkode: 3e4d1...25f Vel, heldigvis har vi et Storting som er langt klokere enn deg. Bare beredskapsansvaret NRK har forsvarer ordningen. Anonymkode: 2893f...336
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #40 Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan se på det slik at par-rabatten nå opphører. Så 350,- (?) mer i året må dere ut med. Det er så utrolig mye annen urettferdighet du kan bli indignert over. Selv unner jeg svigermor med lav pensjon de ekstra 100-lappene i året. Tenker du at de med lavest inntekt skulle finansiere mest? Anonymkode: c5a73...af5 Jeg tenker vel at jeg betaler for en vare jeg hverken har bestilt eller ønsker. Det er jo ikke greit! Anonymkode: 7ee4c...28c
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #41 Skrevet 29. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Da viser jeg til den linken jeg la ut tidligere, om NRK-plakaten og det samfunnsansvaret som NRK har. Det samfunnsansvaret kunne ikke blitt ivaretatt om de skulle vært fullfinansiert via reklame eller bare de som "vil se". Du, og andre som svarer som deg i tråden, er merkelig lite opplyst om hvilken funksjon NRK faktisk har i det samfunnet dere lever i... Anonymkode: 2893f...336 Nå leste jeg den linken og da ble jeg enda mer imot NRK! Den «funksjonen» der er jeg overhodet ikke enig i!! Anonymkode: 7ee4c...28c
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #42 Skrevet 29. mars 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, heldigvis har vi et Storting som er langt klokere enn deg. Bare beredskapsansvaret NRK har forsvarer ordningen. Anonymkode: 2893f...336 Vel, hver gang jeg slår på NRK prater de dritt om hjemlandet mitt, noe som gjør at folk rundt meg liker meg enda mindre. Hvorfor skal jeg gidde å betale for det? Anonymkode: db524...75c
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #43 Skrevet 29. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, hver gang jeg slår på NRK prater de dritt om hjemlandet mitt, noe som gjør at folk rundt meg liker meg enda mindre. Hvorfor skal jeg gidde å betale for det? Anonymkode: db524...75c Hva er hjemlandet ditt? Om du mener NRK ikke har en saklig fremstilling av saker så har du full rett til å klage på journalistikken deres. Anonymkode: 2893f...336
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #44 Skrevet 29. mars 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er hjemlandet ditt? Om du mener NRK ikke har en saklig fremstilling av saker så har du full rett til å klage på journalistikken deres. Anonymkode: 2893f...336 Tro meg, har gjort det. Hjelper ingenting. Blant annet var nyheter fra aviser i mitt land oversatt helt feil, slik at nyheten ble misvisende. Anonymkode: db524...75c
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #45 Skrevet 29. mars 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tro meg, har gjort det. Hjelper ingenting. Blant annet var nyheter fra aviser i mitt land oversatt helt feil, slik at nyheten ble misvisende. Anonymkode: db524...75c Du svarte ikke på spørsmålet. Uansett er det viktig for Norge som et lite land å beholde sitt eget språk og egen kultur. Om man kun lar reklame bestemme vil vi dessverre miste mer og mer av vårt eget språk og kultur. Du har valgt å bo i Norge. Jobber du må du også skatte, og dette blir en del av den skatten du må betale, på lik linje med alle andre. Anonymkode: 2893f...336
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #46 Skrevet 30. mars 2019 Kanskje på tide med en folkeavstemning, om vi ønsker å beholde NRK i dagens form. Lurer på hva utfallet ville blitt. Her i huset bruker ingen NRK. Jeg føler det er kanaler for eldre mennesker. I dagens samfunn, så tror jeg ikke NRK har så stor nytte som flere vil ha det til. Uansett, vi trenger ikke så mange NRK kanaler. Vi kunne hatt en tv og en Radio kanal, som var finansiert over skatteseddel, resten av pakken burde vært vanlig betal tv. Da vill denne skatten vært betydelig mindre. Anonymkode: 9b74e...f4c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #47 Skrevet 30. mars 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Da burde vi få velge å ikke betale NRK skatt også da siden vi ikke ser kanalene? Anonymkode: 7ee4c...28c Hvis du kunne få alt av nrk stengt slik at du ikke bare mistet tilgangen til tv-kanalene men også til nrk-radio, nett-tv, nrk-super, nrk.no osv kunne det ært en mulighet. Problemet er at de familiene som "aldri bruker nrk" som regel gjør det linevell. Anonymkode: 92c19...712
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #48 Skrevet 30. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du kunne få alt av nrk stengt slik at du ikke bare mistet tilgangen til tv-kanalene men også til nrk-radio, nett-tv, nrk-super, nrk.no osv kunne det ært en mulighet. Problemet er at de familiene som "aldri bruker nrk" som regel gjør det linevell. Anonymkode: 92c19...712 Det er da superlett å fikse dette? Akkurat som vi betaler for alle andre kanaler? Anonymkode: 7ee4c...28c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #49 Skrevet 30. mars 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker vel at jeg betaler for en vare jeg hverken har bestilt eller ønsker. Det er jo ikke greit! Anonymkode: 7ee4c...28c Det er mye jeg betaler for også som jeg ikke er interessert i. Alderspensjon for eksempel synes jeg de skulle droppe, subsidierte bussruter, offentlig støtte til festivaler osv er jeg helt uinteressert i. Jeg innesr likevell at det er noe mange har nytte og glede av og at det hadde vært veldig ugreit om alle skulle betale alt selv uten noen utjamning. Anonymkode: 92c19...712
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #50 Skrevet 30. mars 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da superlett å fikse dette? Akkurat som vi betaler for alle andre kanaler? Anonymkode: 7ee4c...28c Det er ikke superenkelt, men det er nok teknisk mulig å legge inn en del sperrer. Det vil imidlertid være vanskelig å hindre en del misbruk. Det største problemet slik jeg ser det er at det er veldig uheldig for et samfunn om individene ikke lenger har noen kanal der alle kan se den samme informasjonen. En felles nyhets og kulturkanal er viktig for å binde oss sammen som et folk og å gi oss en felles identotet. I tillegg er det viktig at alle får tilgang på smal underholdning. Det utvider horisonten vår. Anonymkode: 92c19...712
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå