Gå til innhold

Tv-lisensen avvikles fra nyttår

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdens beste nyhet👏👏👏

Var det ikke snakk om å få reklame innslag i NRK også??

Skrevet

Jeg betaler lisens med glede. NRK har masse flotte programmer for alle aldersgrupper. De er uavhengige og reklamefrie. 

Siden vi nå får medier gjennom alle mulige dingser, ikke bare TV, så må finansieringen tilpasses tiden vi lever i. 

Sannsynligvis vil den knyttes til alle husstander, eller alle myndige, eller en eller annen annen finansieringsmodell. Det får vi visst vite i morgen. 

Anonymkode: e88b2...e4f

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betaler lisens med glede. NRK har masse flotte programmer for alle aldersgrupper. De er uavhengige og reklamefrie. 

Siden vi nå får medier gjennom alle mulige dingser, ikke bare TV, så må finansieringen tilpasses tiden vi lever i. 

Sannsynligvis vil den knyttes til alle husstander, eller alle myndige, eller en eller annen annen finansieringsmodell. Det får vi visst vite i morgen. 

Jeg håper den knyttes til alle myndige, og ikke alle husstander

Anonymkode: 13973...29f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, enig i at det er mer rettferdig at en enslig forsørger betaler mindre enn oss som har to inntekter! Blir spennende å se hva løsningen blir. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart bør det knyttes til alle myndige, ikke bare husstander!

Det har vel tidligere vært snakk om å ta det gjennom skatt, men med denne regjeringen er vel det mindre trolig. Håper virkelig ikke at det blir reklame i Nrk!

Anonymkode: 2893f...336

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, enig i at det er mer rettferdig at en enslig forsørger betaler mindre enn oss som har to inntekter! Blir spennende å se hva løsningen blir. 

Ja, det er det jeg og tenker, at det er mye mer rettferdig. Håper virkelig de går for den eller noe lignende

Hi

Skrevet

I Venstres eget partiprogram tas det orde for en finansiering etter finsk modell, der en medieskatt innkreves samtidig som vanlig skatt og er avhengig av inntekten.

Håper det blir noe som dette. 

Anonymkode: 3e4d1...25f

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.dagbladet.no/kultur/slik-skal-du-betale-for-nrk/70918422

Enten 1700,- i året pr person med inntekt over ca 250 000,- i året eller generell skatteøkning. Nrk må jo juble, må jo bli mye mer enn lisensinntekt har vært pr idag? 

Anonymkode: 09643...ba9

Jeg vet ikke jeg, det er jo endel som slipper å betale. F.eks minstepensjonister og de på minstesats AAP og ufør, det er bra. Og de som bor alene kommer jo til å betale en god del mindre enn de gjør nå. Men så tjener de inn på de som er flere i hustanden med inntekt over 250 000 da

Hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke jeg, det er jo endel som slipper å betale. F.eks minstepensjonister og de på minstesats AAP og ufør, det er bra. Og de som bor alene kommer jo til å betale en god del mindre enn de gjør nå. Men så tjener de inn på de som er flere i hustanden med inntekt over 250 000 da

Hi

Sant det, tenkte mest på de som ikke har betalt frem til nå som nå blir «tvunget» til å betale. For oss med ca 480 tusen i året hver, mannen og jeg og familier som oss blir det vel omtrent det samme som før. Fint at minstepensjonister ol slipper ja! 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sant det, tenkte mest på de som ikke har betalt frem til nå som nå blir «tvunget» til å betale. For oss med ca 480 tusen i året hver, mannen og jeg og familier som oss blir det vel omtrent det samme som før. Fint at minstepensjonister ol slipper ja! 

Fant en ny link nå, det er visst ingen som slipper å betale. Det var synd, jeg synes at de som har minst skulle fått slippe å betale

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MR7mKr/skei-grande-nrk-lisens-over-skatteseddelen

Hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fant en ny link nå, det er visst ingen som slipper å betale. Det var synd, jeg synes at de som har minst skulle fått slippe å betale

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MR7mKr/skei-grande-nrk-lisens-over-skatteseddelen

Hi

De som tjener under 150.000 trenger bare å betale 200 kr. Det er ganske mye mindre enn i dag, men det er klart det blir dyrere for dem med mange hjemmeboende barn over 17 år og andre storfamilier med flere voksne i full jobb.

Anonymkode: 92c19...712

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De som tjener under 150.000 trenger bare å betale 200 kr. Det er ganske mye mindre enn i dag, men det er klart det blir dyrere for dem med mange hjemmeboende barn over 17 år og andre storfamilier med flere voksne i full jobb.

Anonymkode: 92c19...712

Ikke så mange som tjener under 150 000 da. Jeg tenkte på alle de på minstesats AAP og ufør, og mistepensjonister. Alle de ligger over det. Men det er endel som må betale mer enn de gjør nå, men det skulle jo egentlig bare mangle og. For det er ingen logikk i at en som bor alene skal betale like mye som familier med flere inntekter.

H

Skrevet

De færreste hjemmeboende 17-åringer tjener over minstesatsen, så jeg tror ikke familier med store tenåringer vil få enorme regninger. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De færreste hjemmeboende 17-åringer tjener over minstesatsen, så jeg tror ikke familier med store tenåringer vil få enorme regninger. 

Det står inntil 150 0000, så da gjelder det vel alle?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står inntil 150 0000, så da gjelder det vel alle?

Ok, det står 200 kroner i året for de som har egen inntekt under 150000. Så hvis tenåringen har en lørdagsjobb blir han trukket 200 kroner ekstra i skatt. Det tror jeg går helt greit for de fleste. Det er uansett ikke foreldrene som skattlegges for barna sine. 

Skrevet

Dette er jo helt vilt! Nå skal vi som har jobbet oss gjennom studier og fått gode jobber finansiere de som ikke tjener stort? Vi ser jo ALDRI på NRK heller? Det er det jo pensjonistene som gjør. Da får DE betale da? Enten alle likt eller ingen, dette her blir bare for dumt. Vi må jo nå betale MER enn før. Ville mye heller at folk betaler for de kanalene de faktisk VIL HA!!! 

De er jo bare helt på bærtur de som bestemmer. Først DAB tragedien, nå dette...

Anonymkode: 7ee4c...28c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo helt vilt! Nå skal vi som har jobbet oss gjennom studier og fått gode jobber finansiere de som ikke tjener stort? Vi ser jo ALDRI på NRK heller? Det er det jo pensjonistene som gjør. Da får DE betale da? Enten alle likt eller ingen, dette her blir bare for dumt. Vi må jo nå betale MER enn før. Ville mye heller at folk betaler for de kanalene de faktisk VIL HA!!! 

De er jo bare helt på bærtur de som bestemmer. Først DAB tragedien, nå dette...

Til nå har jeg som bor alene betalt like mye i lisens som alle de som er familie med flere inntekter. Så da har jeg og alle andre enslige betalt for dere frem til nå da, i følge deg.
Likt eller ingenting, ser du ikke hvor urettferdig den lisensen har vært? Nå sitter det par med 2 inntekter over 350 000, 700 000 tilsammen og syter fordi de må betale 1700 kr hver, noe som er 350 kr mer tilsammen i året 

Hi

Skrevet

Jeg føler ikke NRK er så nøytrale som mange skal ha det til. De er veldig mot venstre. Med dagens tekniske løsninger, så burde det vært en smal sak å tatt betalt kun av de som bruker det. Ser noen er glad for NRK, og selvsagt synes de det er fint at alle andre er med på å betale for deres underholdning. Men hvor ble det da av deres rettferdighetssans? 

Anonymkode: 9b74e...f4c

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler ikke NRK er så nøytrale som mange skal ha det til. De er veldig mot venstre. Med dagens tekniske løsninger, så burde det vært en smal sak å tatt betalt kun av de som bruker det. Ser noen er glad for NRK, og selvsagt synes de det er fint at alle andre er med på å betale for deres underholdning. Men hvor ble det da av deres rettferdighetssans? 

Anonymkode: 9b74e...f4c

Nrk har en langt viktigere funksjon i samfunnet enn bare underholdning. Men det har du tydeligvis ikke forstått...

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til nå har jeg som bor alene betalt like mye i lisens som alle de som er familie med flere inntekter. Så da har jeg og alle andre enslige betalt for dere frem til nå da, i følge deg.
Likt eller ingenting, ser du ikke hvor urettferdig den lisensen har vært? Nå sitter det par med 2 inntekter over 350 000, 700 000 tilsammen og syter fordi de må betale 1700 kr hver, noe som er 350 kr mer tilsammen i året 

Hi

Skal jeg betale for at du er alene? Den er jo urettferdig når folk som aldri er innom kanalen engang skal betale for de som ser på dem. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal jeg betale for at du er alene? Den er jo urettferdig når folk som aldri er innom kanalen engang skal betale for de som ser på dem. 

Skal jeg betale for dere som ikke er alene?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skal betale det staten mener du som enkeltindivid skal bidra med for at vi skal oppretteholde statskanalene med alt det samfunnsansvaret de har - som er langt viktigere enn bare underholdning.

Nå skal du begynne å betale det dette faktisk koster, i motsetning til tidligere, når du ikke har betalt nok for denne viktige oppgaven.

Nrk har en viktig samfunnsfunksjon selv om du ikke velger å benytte deg av den.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gjør jo ikke det. Du betaler det sammme som det jeg gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...