Gå til innhold

Press om SFO...


Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor ofte treffer du sfo ansatte når du ikke har barn som er på sfo, hvordan vet de i det hele tatt hvem du er? Kjenner du de privat?

Anonymkode: fcf56...d9d

Nei... De er bare veldig for SFO.

Anonymkode: 7edcd...dcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun skrev et langt og bra innlegg til deg, og dette var det du fikk ut av det

Anonymkode: fcf56...d9d

Altså, jeg har jo bestemt meg. 

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du råd til fritidsaktiviteter med alt det medfører av utstyr og reising for å være med fullt og helt?

Og det kan være utfordrende å få med barn hjem for å leke i SFO-tiden i 1. trinn om andre foreldre ønsker at barnet skal komme godt i gang på SFO. 

Kan dere ikke få støtte om dere har dårlig råd?

Litt synd man ikke kan ha annet enn hel og halv (som slettes ikke koster halvparten, men nesten det samme som hel) plass på SFO. To ettermiddager i uka eller kun hver morgen kunne sikkert passet mange om det var ok pris. 

Anonymkode: 94261...00b

haha... morsomt 

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ingen av dere som jobber? Og i tilfelle: hvorfor? Kan hende de som presser på om SFO mener at barnet trenger annen input enn kun hjemmeværende foreldres.

Anonymkode: 456fd...5cc

Han jobber og jeg studerer. Men ikke alle drar seg til langt ut på morran for å gå på jobb ;) han er ferdig tidlig. jeg og.

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jo ikke sikkert det er så mange foreldre som ønsker at barnet skal bli med hjem til dere i stedet for å være på SFO, så kan hende det ikke blir så mange å ta med hjem og leke med. Iallefall det første halvåret. 

Er ikke bare bra at barn suller rundt beina til mor og far hjemme heller. 

Anonymkode: 5b7e4...b7a

Jeg står foreldre i kø for å spørre så tror du tar rimelig feil. 

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi betaler for laveste sats på sfo i første klasse. Ti timer eller mindre i uka. Det utgjør tre ettermiddager. Vi bruker langt fra alle de timene vi betaler for, men bruker sfo for at barnet vårt skal være inkludert sosialt. Storesøsknene har også gått fulltid eller deltid i 1. klasse, og sluttet før eller i løpet av 2. klasse. Det er faktisk utrolig mye som skjer i sfo-tiden. Barn fra ulike barnehager og nabolag skal «smelte sammen» og bli en klasse. Det skjer ved å være sammen på kryss og tvers, i ulike konstellasjoner og settinger. Da trengs faktisk sfo. Det er langt fra det samme å ha med en venn hjem fra skolen et par ganger i uka. 

Her jobber mannen vanlig arbeidstid, mens jeg jobber turnus, og er nesten alltid (alle unntatt fem dager i mnd) hjemme når barna kommer fra skolen. De få dagene tok besteforeldre da de var yngre. Nå er de 7, 9 og 13, så nå vil de helst klare seg selv et par timer når jeg er borte.

Anonymkode: 5a9a7...cb6

her er det faktisk ikke sånn! Så det er ikke sammenlignbart:)

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

I første klasse burde vel alle ha minst halv plass på sfo. Så og si alle går på sfo det første året. Tenk hvor mange timer med lek barnet ditt vil gå glipp av hver måned. Det er mye sosialisering!

Hvis dere opplever et press så er det nok en grunn til det. Om barnehagen pusher så er det vel fordi de ser behovet. Dere har dårlig råd og begge er stort sett hjemme etter skolen. Barn fra ressurssvake hjem er enda mer utsatt for å falle utenfor enn barn fra ressurssterke hjem.

Anonymkode: 3daac...e38

du vet jo ikke om vi et ressurssvake eller ressurssterke :) dårlig råd er ikke definerende sånn sett. Tro meg 😂 Her er det de "rikeste" som har de barna som ikke er snille mot barn og som mobber.

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres jo helt merkelig ut. Antagelig trenger dere som familie ekstra oppfølging?

Anonymkode: e8251...3ff

Nei :)

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her vi bor er det like vanlig å bruke SFO som å reise hjem med eldre søsken, bli sett til av familie/nabo etc. Aldri opplevd press her og mine barn har fått velge selv og har i varierende grad benyttet seg av tilbudet (her kan timesplasser bestilles dagen før). Her er SFO utelukkende oppbevaring uten videre innhold eller kvalifisert personell. Kun ett menneske, ei såkalt venninne (og lærer) har kritisert vår løsning; «vi ser skikkelig godt forskjell på unger som går på SFO og ikke i skolen altså...» Selv har hun valgt å ha tildels lite og veldig sen start av fritidsaktiviteter. Mine barn har hatt mange fritidsaktiviteter og har vært mye opptatte på kveldstid og derfor trengt litt hvile og ikke minst å få gjort lekser mellom skole og fritidsaktivitet. Det finnes flere arenaer og måter å utvikle sosiale ferdigheter på enn med bruk av SFO! Vi har bare gode skussmål fra skole og ingen press om SFO. 

Når du opplever press på dette, har du spurt hvorfor? Har dere eller har dere hatt kontakt med barnevern? Har barnet diagnoser? Finnes det andre grunner for at barnet ditt kan ha dette behovet tror du? Noe du ved første øyekast ikke ser selv?

Anonymkode: d54cd...b2d

Nei til alt. Jeg mistenker at min opplevelse av press ikke er hva andre ville definert som press på samme måte. 

Akk; hva skulle vi gjort uten SFO egentlig? Barna hadde sikkert bare sittet hjemme og spilt uansett... vent... :o

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet

Vi var i samme situasjon.

Og endte opp med å søke 10 timers plass for ungen, kun pga det sosiale. Vi har aldri angret på det, da vi raskt såg at det var på SFO alt det "kjekke etter skoletid" skjedde. :)

Jeg tenkte på det som å betale for en aktivitet som barnet gikk på. ;)

 

Anonymkode: 48c84...abd

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her skjer det så mye artig på AKS at barn som ikke går der nærmest blir holdt utenfor. Kun 1 av 84 på trinnet går ikke på AKS her. 

Anonymkode: c397c...05b

Her skjer det nesten aldri noe. Å de få gangene det skal skje noe gøy så er alle innvitert;de som ikke har SFO også. Da får barna uten SFO være der ca timer mens aktiviteten pågår også må barna hentes igjen. Så det argumentet ditt er ikke godt nok her hvertfall.

Anonymkode: 9f5a9...ee4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei til alt. Jeg mistenker at min opplevelse av press ikke er hva andre ville definert som press på samme måte. 

Akk; hva skulle vi gjort uten SFO egentlig? Barna hadde sikkert bare sittet hjemme og spilt uansett... vent... :o

Anonymkode: 7edcd...dcf

Spør de om hvorfor evt eller bare la det ligge. De sier nok klarere i fra dersom de mener SFO er av avgjørende betydning :) 

Anonymkode: d54cd...b2d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi var i samme situasjon.

Og endte opp med å søke 10 timers plass for ungen, kun pga det sosiale. Vi har aldri angret på det, da vi raskt såg at det var på SFO alt det "kjekke etter skoletid" skjedde. :)

Jeg tenkte på det som å betale for en aktivitet som barnet gikk på. ;)

 

Anonymkode: 48c84...abd

Ja, så hvis det er SFO utgår jo ALLE andre fritidsaktiviteter :) Ungene skal faktisk ha litt tid hjemme, i ro, og med foreldrene sine også :)

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spør de om hvorfor evt eller bare la det ligge. De sier nok klarere i fra dersom de mener SFO er av avgjørende betydning :) 

Anonymkode: d54cd...b2d

Jeg tror de bare er overbevist om at alle barn må gå på SFO og blir helt desperate hvis noen vurderer å ikke bruke SFO 😛 virker sånn i alle fall.

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de bare er overbevist om at alle barn må gå på SFO og blir helt desperate hvis noen vurderer å ikke bruke SFO 😛 virker sånn i alle fall.

Anonymkode: 7edcd...dcf

Ulønnsomt å ha en SFO som er lite i bruk. Mye bygningsmasse som står til pynt og greier. Kan godt være derfor de forsøker markedsføre litt ekstra 😊

Anonymkode: d54cd...b2d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

her er det faktisk ikke sånn! Så det er ikke sammenlignbart:)

Anonymkode: 7edcd...dcf

Ok, jeg ser at du har bestemt deg for at det ikke er sånn der du bor, og at det ikke finnes noen gode argumenter for at barnet ditt bør få gå på sfo. 

Sfo er en arena hvor frilek står i sentrum, i motsetning til skolehverdagen. Mye av samholdet og gruppefølelsen til klassen skapes i sfo-tiden. «Sånn er det ikke her» holder ikke som motargument. Det finnes ikke andre arenaer hvor barna i klassen er sammen på tvers av kjønn og fritidsaktiviteter. Minste sats på sfo koster ikke mer enn de eldre barnas fritidsaktiviteter. Men om et par år så argumenterer du vel på samme måte da? «Han kan leke med venner hjemme, han trenger ikke gå på svømming med de andre barna, det koster for mye».

Uansett økonomisk situasjon mener jeg at man må prioritere barna sine først. Da får man heller kutte røyk, brus, strømmetjenester, sjokolade eller treningssenter for de voksne. For de voksne kan faktisk, uten problem, drikke vann og trene hjemme.

At du velger at din sønn står i fare for å falle utenfor sosialt og ikke finne sin plass i gruppa, mens klassen ellers blir en mer og mer sammensveiset gjeng, er et valg du må bære konsekvensene av selv. Kanskje går det fint med gutten uansett, kanskje gjør det ikke. Men når stort sett alle som har svart deg i denne tråden har argumentert for hvorfor barnet burde få mulighet til å gå på sfo, og fagpersonene rundt dere sier det samme, da er sjansen relativt stor for at du har tatt et dårlig valg!

 

Anonymkode: 5a9a7...cb6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg ser at du har bestemt deg for at det ikke er sånn der du bor, og at det ikke finnes noen gode argumenter for at barnet ditt bør få gå på sfo. 

Sfo er en arena hvor frilek står i sentrum, i motsetning til skolehverdagen. Mye av samholdet og gruppefølelsen til klassen skapes i sfo-tiden. «Sånn er det ikke her» holder ikke som motargument. Det finnes ikke andre arenaer hvor barna i klassen er sammen på tvers av kjønn og fritidsaktiviteter. Minste sats på sfo koster ikke mer enn de eldre barnas fritidsaktiviteter. Men om et par år så argumenterer du vel på samme måte da? «Han kan leke med venner hjemme, han trenger ikke gå på svømming med de andre barna, det koster for mye».

Uansett økonomisk situasjon mener jeg at man må prioritere barna sine først. Da får man heller kutte røyk, brus, strømmetjenester, sjokolade eller treningssenter for de voksne. For de voksne kan faktisk, uten problem, drikke vann og trene hjemme.

At du velger at din sønn står i fare for å falle utenfor sosialt og ikke finne sin plass i gruppa, mens klassen ellers blir en mer og mer sammensveiset gjeng, er et valg du må bære konsekvensene av selv. Kanskje går det fint med gutten uansett, kanskje gjør det ikke. Men når stort sett alle som har svart deg i denne tråden har argumentert for hvorfor barnet burde få mulighet til å gå på sfo, og fagpersonene rundt dere sier det samme, da er sjansen relativt stor for at du har tatt et dårlig valg!

 

Anonymkode: 5a9a7...cb6

Hehe.. snakk om å dramatisere. Du snakker elendig for deg og jo mer du skriver, jo mindre lyst får jeg til å bruke SFO. 

Anonymkode: 7edcd...dcf

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe.. snakk om å dramatisere. Du snakker elendig for deg og jo mer du skriver, jo mindre lyst får jeg til å bruke SFO. 

Anonymkode: 7edcd...dcf

Ikke overraskende at du ikke har et eneste godt argument for hvorfor det er bedre for barnet ditt å være hjemme. De eneste argumentene du har presentert er «vi har dårlig økonomi» og «vi er hjemme uansett». Som er argumenter for hva som er greiest for foreldrene, ikke barnet. Du fremstår egosentrisk og uten innsikt i barnets behov. Jeg synes synd på barnet ditt. 

Anonymkode: 5a9a7...cb6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og de kan ikke leke hjemme?

Anonymkode: 7edcd...dcf

Jo, men der har de jo mange barn å leke meg og aktiviteter som man ikke kan tilby hjemme. Det er jo når de kommer hjem leksene gjøres.

Anonymkode: 7b191...2c8

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

du vet jo ikke om vi et ressurssvake eller ressurssterke :) dårlig råd er ikke definerende sånn sett. Tro meg 😂 Her er det de "rikeste" som har de barna som ikke er snille mot barn og som mobber.

Anonymkode: 7edcd...dcf

Man ser jo på innlegget ditt at dere er ressurssvake. Ressurser er ikke bare penger.

Anonymkode: 7b191...2c8

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei... De er bare veldig for SFO.

Anonymkode: 7edcd...dcf

Her må det være noe du ikke forteller. Det er jo ikke normalt at folk man ikke kjenner, kommer bort å reklamerer for SFO nesten daglig. Hvordan kan de i det hele tatt vite at dere har en førsteklassing til høsten. Bor dere i en bitteliten bygd kanskje?

Anonymkode: fcf56...d9d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg står foreldre i kø for å spørre så tror du tar rimelig feil. 

Anonymkode: 7edcd...dcf

Du står i kø for å spørre ja, men er ikke sikkert de svarer «ja» likevel. Utfra svarene dine, synes jeg du virker veldig selvsentrert og lite villig til å prøve andre forslag enn det du allerede har bestemt deg for. Omtrent alle som har svart i tråden, forteller at sfo er en viktig sosialiseringsarena i første klasse, likevel er du ikke villig til å endre syn og prøve det ut. 

Håper vi ikke ser en ny tråd om ett års tid, om hvordan barnet ditt ikke er en del av «gjengen».

Anonymkode: 5b7e4...b7a

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

du vet jo ikke om vi et ressurssvake eller ressurssterke :) dårlig råd er ikke definerende sånn sett. Tro meg 😂 Her er det de "rikeste" som har de barna som ikke er snille mot barn og som mobber.

Anonymkode: 7edcd...dcf

Jeg påsto ikke at dere var det ene eller andre. Men det er klart at din skriftlige uttrykksmåte, måten du velger å svare andre på (lite forståelse for andres synspunkt og rett i en type forsvarsposisjon) og dårlig råd gjør at jeg tenker mitt.

Det siste utsagnet ditt ser jeg ikke helt at er relevant for diskusjonen, ei heller dokumenterbart.

Anonymkode: 3daac...e38

Skrevet

Det er jo klart som dagen at du allerede har bestemt deg for at du har rett og "alle andre" har feil mtp viktigheten av at barnet ditt deltar på SFO for ikke å falle utenfor sosialt det første året på skolen. Da er det ikke vits å kaste bort mer energi på å prøve å overbevise deg.

Jeg håper for barnet ditt sin del at du har tatt riktig valg for det og at du ikke vil angre.

Jeg tenker at dette er et trolleinnlegg og forsøk på å provosere, for SÅ sneversynt og lite villig til å se andres synspunkt og tenke at alle andre muligens kan ha rett går det nesten ikke an å være.

Lykke til videre i skolesystemet- du vil nok få mange kamper du må vinne. ;)

Anonymkode: 48c84...abd

Skrevet

Synes det er litt gøy å lese hvordan det er feil å ikke ha barn i SFO, men supert med korte dager og fridager i bhg. Ingen som sier at barnet faller utenfor selv om det har fri fra bhgnoen dager i uka, men hvis barnet ikke går i SFO så vil det virkelig gå galt!😂

Anonymkode: 8c561...040

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...