Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #1 Skrevet 6. mars 2019 Rektor, SFO-ansatt og bhg-ansatt prøver å presse oss til å ha barnet på SFO ved skolestart til høsten. 1) Vi har dårlig råd. Å betale for SFO for morroskyld er ikke aktuelt. 2) Unger kan være med hverandre hjem. 3) Det er alltid noen (begge)hjemme fra skolen er slutt.. så vi har faktisk ikke behov for SFO.. 4) Man kan sosialiseres ekstra på fritidsaktiviteter dersom det er aktuelt. Skjønner ikke hva baktanken er? Skal barn ha så lite tid med foreldrene som overhodet mulig? Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #2 Skrevet 6. mars 2019 Jeg har aldri hørt om at det settes så mange ressurser inn for å få et barn inn på SFO. Så her må de vel komme med noen grunner? Anonymkode: db429...c09
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #3 Skrevet 6. mars 2019 Vi satser på å droppe SFO, da jeg jobber kun natt. Jeg tenker at barna våre er heldige som slipper. Blir lange dager med SFO også lekser på kveldstid. Ikke la dere presse til noe dere ikke trenger, dere vet best hva som passer for deres barn😊 Anonymkode: 8c561...040
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #4 Skrevet 6. mars 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rektor, SFO-ansatt og bhg-ansatt prøver å presse oss til å ha barnet på SFO ved skolestart til høsten. 1) Vi har dårlig råd. Å betale for SFO for morroskyld er ikke aktuelt. 2) Unger kan være med hverandre hjem. 3) Det er alltid noen (begge)hjemme fra skolen er slutt.. så vi har faktisk ikke behov for SFO.. 4) Man kan sosialiseres ekstra på fritidsaktiviteter dersom det er aktuelt. Skjønner ikke hva baktanken er? Skal barn ha så lite tid med foreldrene som overhodet mulig? Anonymkode: 7edcd...dcf Om det på denne skolen er så godt som 100% av førsteklassinger som har sfo så er det ingen å være med hjem. I tillegg blir det en viktig arena hvor det skjer mye og de som ikke er der faller utenfor sosialt i skoletiden også. Men skoler og sfoer er forskjellige. Vet ikke om deres er slik. Anonymkode: 5183c...2aa
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #5 Skrevet 6. mars 2019 Jeg tenker at det ligger mer bak her enn at alle dere er i kontakt med vil ha flest mulig barn på SFO. Trenger barnet å være på sosiale arenaer? Sliter dere som familie med noe? Det er flere av førsteklassingene her som ikke går på SFO, og jeg har aldri hørt at de har følt på noe press, bortsett fra fra egne barn som gjerne vil være med vennene sine på SFO siden de gjør så mye kjekt der. Anonymkode: c8f7d...692
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #6 Skrevet 6. mars 2019 Jeg har opplevd at på sfo der det kun er 1 eller 2 førsteklassinger som ikke går på sfo, så blir disse fort utenfor, da det gjerne snakkes om det som skjedde på sfo, det er der de har mange aktiviteter og opplevelser. I løpet av det første skoleåret/første halvåret blir jo barna mer kjent med hverandre, og det er lettere å bli med hverandre hjem og sånnt. Mine barn har hatt 1/2 plass på sfo i 1. og halve 2 klasse. Det har fungert kjempefint. Hva med å la barnet begynne med 1/2 plass med sfo. Det kan være en investering av varig vennskap. Det kan vel hende dere ikke trenger det lenger enn til jul? Det spørs jo også hvilke ressurser dere har, og hva dere ønsker å fylle dagene med, skal barnet sitte på rommet å spille etter skolen? eller gjør dere ting sammen? Eller har barnet kreativitet nok til å fylle dagene med spennende aktiviteter selv? Enig med hun over som skriver at det kanskje ligger noe mer bak her. Anonymkode: 89f8a...c5b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #7 Skrevet 6. mars 2019 Siden det legges mye press på fra flere arenaer, så tenker jeg at det ligger mer bak, at de tenker at deres barn trenger det av en eller annen grunn. En førsteklassing blir fort litt utenfor hvis alle andre er på sfo, da er det ikke så mange å ha med eller være med hjem. Anonymkode: fcf56...d9d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #8 Skrevet 6. mars 2019 Hos oss gikk alle i klassen på AKS fra 1-4 klasse Anonymkode: 62b64...21d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #9 Skrevet 6. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hos oss gikk alle i klassen på AKS fra 1-4 klasse Anonymkode: 62b64...21d Men det ulikt fra sted til sted. Her sluttet ganske mange allerede de siste månendene av skoleåret i 1.klasse. Nå i 2.klasse er det mange som ikke har SFO så sønnen min ønsker heller ikke å gå der lenger men han må Anonymkode: 9f5a9...ee4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #10 Skrevet 6. mars 2019 Er det ikke slik at en kan skrive det på selvangivelsen hvis en har barn i SFO? (Har ikke SFO-barn selv, men mener å ha hørt om det) Anonymkode: e081f...087
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #11 Skrevet 6. mars 2019 Mine hatet SFO, mange barn med utfordringer som gikk der. De ble stadig utsatt for slag, spark og trusler av andre barn. Dårlig bemanning. Løsninge her er at vi betaler en nabo som er pensjonist litt for å hente dem etter skolen og kjøre dem hjem. Anonymkode: 678d0...08d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #12 Skrevet 6. mars 2019 Det er ikke vanlig å få et press om dette, hvorfor har dere kontakt med alle disse menneskene om det? Sliter barnet ditt på noen måte, trenger det sosiale? Er det pga oppfølging av spesielle behov du har snakket med dem? Yngste vår hadde halv plass på sfo. Jeg er ufør og hjemme så hun trengte det jo ikke, men av nærmere 50 barn på trinnet var det 3 barn som ikke hadde sfo, og de havnet litt utenfor i denne viktige fasen hvor nye relasjoner og vennskap bygges. Om det er sånn hos dere også, at alle er på sfo, så er det ingen å være med hjem eller bygge vennskap med, de er jo på sfo og leker med hverandre der.... Vi brukte ikke sfo fra 2.klasse da, var mange av vennskapene etablert og en del sluttet. Men da de begynte i 1.klasse var det ikke bare bare å ikke gå på sfo altså. Om jeg var deg ville jeg søkt halv plass, så kan du heller si den opp om du ser det ikke er nødvendig. Anonymkode: 23213...c8b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #13 Skrevet 6. mars 2019 Vil du ikke /treng du ikke SFO. Så hopper du bare over det. Jeg har alttid jobbet slik at ingen av de tre ungene har vært SFO. Har vært best for oss. Fått unna lekser før unga er helt utslitt. Og spise. Også slippe å stresse for å rekke fritidaktiviteter. ikke noe problem for unga å få venner. Heller til tider for mange som har villet vært med de hjem. Anonymkode: 35f73...9d7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #14 Skrevet 6. mars 2019 Føler det står noe mellom linjene her? Jeg har fire barn som alle er over skolealder nå, og jeg har aldri opplevd å ha kontakt med rektor og ansatte på sfo før de i det hele tatt har begynt på skolen, og særlig ikke om det skal søkes sfo eller ikke. Spørsmålet er hvorfor de mener barnet ditt trenger det? Noen barn klarer seg fint uten, men de aller fleste er på sfo, og det er vel en grunn til at de tenker at ditt barn bør være der. Anonymkode: 23213...c8b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #15 Skrevet 6. mars 2019 Her er det grunne til at så mange presser på for å få barnet på sfo. Redere hjemme pga depresjon/angst? Er jo ganske uvanlig at begge foreldre er hjemme hele dagen. Anonymkode: e8dfe...0ee
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #16 Skrevet 6. mars 2019 SFO er her veldig viktig sosialt og for å bli kjent. De som ikke går på SFO kan lett falle litt utenfor. Det er egentlig ikke snakk om «å slippe» SFO, de eksker jo SFO. Anonymkode: 7b191...2c8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #17 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri hørt om at det settes så mange ressurser inn for å få et barn inn på SFO. Så her må de vel komme med noen grunner? Anonymkode: db429...c09 Ressurser? Hvilke ressurser? De har vært sånn i forbifarten. Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #18 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Om det på denne skolen er så godt som 100% av førsteklassinger som har sfo så er det ingen å være med hjem. I tillegg blir det en viktig arena hvor det skjer mye og de som ikke er der faller utenfor sosialt i skoletiden også. Men skoler og sfoer er forskjellige. Vet ikke om deres er slik. Anonymkode: 5183c...2aa Det er jo tull, vår unge kan ha med andre unger hjem. Og de får faktisk LEKT sammen istedet for å sitte 30-60 min med lekser sammen før de må hjem 😛 Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #19 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det ligger mer bak her enn at alle dere er i kontakt med vil ha flest mulig barn på SFO. Trenger barnet å være på sosiale arenaer? Sliter dere som familie med noe? Det er flere av førsteklassingene her som ikke går på SFO, og jeg har aldri hørt at de har følt på noe press, bortsett fra fra egne barn som gjerne vil være med vennene sine på SFO siden de gjør så mye kjekt der. Anonymkode: c8f7d...692 Nei.. barnet er sosialt med mange venner. Verken rektor eller sfolederen kjenner barnet eller oss. Men de er veldig sånn PRO SFO 😅 Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #20 Skrevet 6. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ressurser? Hvilke ressurser? De har vært sånn i forbifarten. Anonymkode: 7edcd...dcf Men hvordan kan de presse dere ‘sånn i forbifarten’? At noen sier noe betyr ikke at de presser. Anonymkode: c8f7d...692
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #21 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har opplevd at på sfo der det kun er 1 eller 2 førsteklassinger som ikke går på sfo, så blir disse fort utenfor, da det gjerne snakkes om det som skjedde på sfo, det er der de har mange aktiviteter og opplevelser. I løpet av det første skoleåret/første halvåret blir jo barna mer kjent med hverandre, og det er lettere å bli med hverandre hjem og sånnt. Mine barn har hatt 1/2 plass på sfo i 1. og halve 2 klasse. Det har fungert kjempefint. Hva med å la barnet begynne med 1/2 plass med sfo. Det kan være en investering av varig vennskap. Det kan vel hende dere ikke trenger det lenger enn til jul? Det spørs jo også hvilke ressurser dere har, og hva dere ønsker å fylle dagene med, skal barnet sitte på rommet å spille etter skolen? eller gjør dere ting sammen? Eller har barnet kreativitet nok til å fylle dagene med spennende aktiviteter selv? Enig med hun over som skriver at det kanskje ligger noe mer bak her. Anonymkode: 89f8a...c5b Tror du misforstår litt. Det er ikke sånn at vi har hatt møter der de sier at vi må ha SFO. Dessuten går de i klasse med unger de har kjent i 5 år allerede så de har Allerede vennskap. Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #22 Skrevet 6. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men hvordan kan de presse dere ‘sånn i forbifarten’? At noen sier noe betyr ikke at de presser. Anonymkode: c8f7d...692 Jo, for de insisterer... og så sier jeg heh, ja, kanskje det du.. vi skal tenke på det.. vet ikke osv. Og de er sånn "ALLE BARN MÅ VÆRE PÅ SFO : D" Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #23 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Siden det legges mye press på fra flere arenaer, så tenker jeg at det ligger mer bak, at de tenker at deres barn trenger det av en eller annen grunn. En førsteklassing blir fort litt utenfor hvis alle andre er på sfo, da er det ikke så mange å ha med eller være med hjem. Anonymkode: fcf56...d9d Flere arenaer? Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #24 Skrevet 6. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Flere arenaer? Anonymkode: 7edcd...dcf Ja, skole, sfo og barnehage Anonymkode: fcf56...d9d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #25 Skrevet 6. mars 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke vanlig å få et press om dette, hvorfor har dere kontakt med alle disse menneskene om det? Sliter barnet ditt på noen måte, trenger det sosiale? Er det pga oppfølging av spesielle behov du har snakket med dem? Yngste vår hadde halv plass på sfo. Jeg er ufør og hjemme så hun trengte det jo ikke, men av nærmere 50 barn på trinnet var det 3 barn som ikke hadde sfo, og de havnet litt utenfor i denne viktige fasen hvor nye relasjoner og vennskap bygges. Om det er sånn hos dere også, at alle er på sfo, så er det ingen å være med hjem eller bygge vennskap med, de er jo på sfo og leker med hverandre der.... Vi brukte ikke sfo fra 2.klasse da, var mange av vennskapene etablert og en del sluttet. Men da de begynte i 1.klasse var det ikke bare bare å ikke gå på sfo altså. Om jeg var deg ville jeg søkt halv plass, så kan du heller si den opp om du ser det ikke er nødvendig. Anonymkode: 23213...c8b Kommer definitivt ikke til å søke om halv plass. Anonymkode: 7edcd...dcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå