Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #26 Skrevet 6. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, skole, sfo og barnehage Anonymkode: fcf56...d9d Det er ikke sånn at de har kommet og tatt kontakt med meg. De har snakket om det hvis vi har truffet dem Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #27 Skrevet 6. mars 2019 Baktanken er at ditt barn har godt av SFO fordi det alternativet tilbudet dere har ikke er godt nok. Hvis alle er på SFO er det ingen å ha med hjem eller være med hjem, barnet vil gå glipp av mye av det sosiale og barnet ditt er mest sannsynlig et barn i risiko. Hva skal dere to voksne som er hjemme hele dagen av ukjent årsak tilby et skolebarn når alle vennene er på SFO? Barnet begynner å bli større og har ikke det store behovet for å tilbringe veldig mange timer av døgnet med deg og mannen din som før. Anonymkode: 026a8...f1e
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #28 Skrevet 6. mars 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke sånn at de har kommet og tatt kontakt med meg. De har snakket om det hvis vi har truffet dem Anonymkode: 7edcd...dcf Men hvor ofte treffer du sfo ansatte når du ikke har barn som er på sfo, hvordan vet de i det hele tatt hvem du er? Kjenner du de privat? Anonymkode: fcf56...d9d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #29 Skrevet 6. mars 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommer definitivt ikke til å søke om halv plass. Anonymkode: 7edcd...dcf Hun skrev et langt og bra innlegg til deg, og dette var det du fikk ut av det Anonymkode: fcf56...d9d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #30 Skrevet 6. mars 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo tull, vår unge kan ha med andre unger hjem. Og de får faktisk LEKT sammen istedet for å sitte 30-60 min med lekser sammen før de må hjem 😛 Anonymkode: 7edcd...dcf 30-60 minutt med lekser i SFO alder??? De leker jo på SFO? Anonymkode: 7b191...2c8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #31 Skrevet 6. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Om det på denne skolen er så godt som 100% av førsteklassinger som har sfo så er det ingen å være med hjem. I tillegg blir det en viktig arena hvor det skjer mye og de som ikke er der faller utenfor sosialt i skoletiden også. Men skoler og sfoer er forskjellige. Vet ikke om deres er slik. Anonymkode: 5183c...2aa Dette. Jeg er hjemme, men Barnet er på sfo. Måtte begynne der for å rett og slett holde seg i gjengen. En annen går ikke der. Har vansker med å komme inn i klikkene. Heldigvis tar noen tak og får det barnet med. Med det har ikke vært lett. Anonymkode: 53f3a...d52
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #32 Skrevet 6. mars 2019 Jeg synes det er rart å ikke ha barnet på SFO selv om behovet ikke er der. Du trenger ikke å ha barnet på SFO 5 dager i uken men 2 eller 3 . Har barnet ditt utfordringer? Anonymkode: 9c332...7e4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #33 Skrevet 6. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men hvor ofte treffer du sfo ansatte når du ikke har barn som er på sfo, hvordan vet de i det hele tatt hvem du er? Kjenner du de privat? Anonymkode: fcf56...d9d Det samme tenker jeg. Også folk fra skolen? Hvor ofte treffer man dem tilfeldig når man har ett barn i barnehagen? Anonymkode: 7b8c3...ebb
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #34 Skrevet 6. mars 2019 Har du råd til fritidsaktiviteter med alt det medfører av utstyr og reising for å være med fullt og helt? Og det kan være utfordrende å få med barn hjem for å leke i SFO-tiden i 1. trinn om andre foreldre ønsker at barnet skal komme godt i gang på SFO. Kan dere ikke få støtte om dere har dårlig råd? Litt synd man ikke kan ha annet enn hel og halv (som slettes ikke koster halvparten, men nesten det samme som hel) plass på SFO. To ettermiddager i uka eller kun hver morgen kunne sikkert passet mange om det var ok pris. Anonymkode: 94261...00b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #35 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: SFO er her veldig viktig sosialt og for å bli kjent. De som ikke går på SFO kan lett falle litt utenfor. Det er egentlig ikke snakk om «å slippe» SFO, de eksker jo SFO. Anonymkode: 7b191...2c8 Det Er nok veldig forskjell fra sted til sted. Her hvor vi bor er det færre som er på SFO enn ikke. SFO’n er i tilegg helt elendig, og man har flaks dersom en ansatt har en liten formening om hvor barnet ditt i det hele tatt er. Tragisk opplegg... Anonymkode: ca2d9...64c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #36 Skrevet 6. mars 2019 Er det ingen av dere som jobber? Og i tilfelle: hvorfor? Kan hende de som presser på om SFO mener at barnet trenger annen input enn kun hjemmeværende foreldres. Anonymkode: 456fd...5cc
ulenissen Skrevet 6. mars 2019 #37 Skrevet 6. mars 2019 Her er det slik at alle 90 førsteklassingene går på Sfo. De slutter i 3-4klasse. Dersom et barn ikke går på SFO vil det falle utenfor sosialt. Det er faktisk på SFO de leker og avtaler besøk og fritid, og det er ikke lekser på SFO. skjønnet at dere har dårlig økonomi, men dere burde absolutt prioritere delt plass på SFO dersom det går! dersom dere begge er syke (siden dere hjemme begge to) er det desto viktigere at barnet får et godt sosialt nettverk! Det er nok en grunn til at alle oppfordrer dere til å ha barnet på SFO!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #38 Skrevet 6. mars 2019 På vår skole anbefaler de alle å ha SFO hvert fall i første klasse. Dette fordi omtrent 95% av alle elevene går på SFO. Da er det faktisk ingen å bli med hjem etter skolen! Vi har heller ikke hatt stort behov for SFO, men har hatt halv plass pga det sosiale. Det skjer mye spennende på SFO på vår skole, så det er jo veldig dumt for de som faller utenfor. Naboungen her går ikke på SFO og jeg ser han tusler rundt alene etter skoletid i SFO-tiden fordi det er ingen andre å leke med! Ungene VIL jo gjerne på SFO, de har det morsommere der enn hjemme med mamma.. Anonymkode: 40564...9cf
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #39 Skrevet 6. mars 2019 Er jo ikke sikkert det er så mange foreldre som ønsker at barnet skal bli med hjem til dere i stedet for å være på SFO, så kan hende det ikke blir så mange å ta med hjem og leke med. Iallefall det første halvåret. Er ikke bare bra at barn suller rundt beina til mor og far hjemme heller. Anonymkode: 5b7e4...b7a
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #40 Skrevet 6. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Rektor, SFO-ansatt og bhg-ansatt prøver å presse oss til å ha barnet på SFO ved skolestart til høsten. 1) Vi har dårlig råd. Å betale for SFO for morroskyld er ikke aktuelt. 2) Unger kan være med hverandre hjem. 3) Det er alltid noen (begge)hjemme fra skolen er slutt.. så vi har faktisk ikke behov for SFO.. 4) Man kan sosialiseres ekstra på fritidsaktiviteter dersom det er aktuelt. Skjønner ikke hva baktanken er? Skal barn ha så lite tid med foreldrene som overhodet mulig? Anonymkode: 7edcd...dcf Stå på ditt og si nei! Du bestemmer dette selv:) Anonymkode: 30c51...851
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #41 Skrevet 6. mars 2019 Vi betaler for laveste sats på sfo i første klasse. Ti timer eller mindre i uka. Det utgjør tre ettermiddager. Vi bruker langt fra alle de timene vi betaler for, men bruker sfo for at barnet vårt skal være inkludert sosialt. Storesøsknene har også gått fulltid eller deltid i 1. klasse, og sluttet før eller i løpet av 2. klasse. Det er faktisk utrolig mye som skjer i sfo-tiden. Barn fra ulike barnehager og nabolag skal «smelte sammen» og bli en klasse. Det skjer ved å være sammen på kryss og tvers, i ulike konstellasjoner og settinger. Da trengs faktisk sfo. Det er langt fra det samme å ha med en venn hjem fra skolen et par ganger i uka. Her jobber mannen vanlig arbeidstid, mens jeg jobber turnus, og er nesten alltid (alle unntatt fem dager i mnd) hjemme når barna kommer fra skolen. De få dagene tok besteforeldre da de var yngre. Nå er de 7, 9 og 13, så nå vil de helst klare seg selv et par timer når jeg er borte. Anonymkode: 5a9a7...cb6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #42 Skrevet 6. mars 2019 I første klasse burde vel alle ha minst halv plass på sfo. Så og si alle går på sfo det første året. Tenk hvor mange timer med lek barnet ditt vil gå glipp av hver måned. Det er mye sosialisering! Hvis dere opplever et press så er det nok en grunn til det. Om barnehagen pusher så er det vel fordi de ser behovet. Dere har dårlig råd og begge er stort sett hjemme etter skolen. Barn fra ressurssvake hjem er enda mer utsatt for å falle utenfor enn barn fra ressurssterke hjem. Anonymkode: 3daac...e38
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #43 Skrevet 6. mars 2019 Det er ikke sånn at alle går på SFO alle steder altså, selv om det tydeligvis er sånn mange steder. Jeg er også hjemme, men sønnen min begynte på SFO i 1. klasse fordi jeg trodde alle gikk der. Viste seg at det bare gjalt 2/3 av klassen hans. Siste halvår i 1. klasse var det redusert til ca halvparten. Min sønn sluttet også da siden nesten alle vennene hans sluttet. De går i 2. klasse nå, mange i klassen bor i nærheten, og de er MYE sammen etter skolen. Han er med noen hjem eller har med noen hjem nesten hver dag, og de farter mellom husene og ringer på hos hverandre og samles i store flokker innimellom og finner på masse gøy. Det ser virkelig ikke ut som de faller utenfor fordi de ikke går på SFO. De som gikk der 1. halvår hadde sikkert utbytte av det, men de som ikke gjorde det er like mye med på det som skjer de også. Anonymkode: 12a78...95b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2019 #44 Skrevet 6. mars 2019 Her skjer det så mye artig på AKS at barn som ikke går der nærmest blir holdt utenfor. Kun 1 av 84 på trinnet går ikke på AKS her. Anonymkode: c397c...05b
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2019 #45 Skrevet 7. mars 2019 Dette høres jo helt merkelig ut. Antagelig trenger dere som familie ekstra oppfølging? Anonymkode: e8251...3ff
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2019 #46 Skrevet 7. mars 2019 Her vi bor er det like vanlig å bruke SFO som å reise hjem med eldre søsken, bli sett til av familie/nabo etc. Aldri opplevd press her og mine barn har fått velge selv og har i varierende grad benyttet seg av tilbudet (her kan timesplasser bestilles dagen før). Her er SFO utelukkende oppbevaring uten videre innhold eller kvalifisert personell. Kun ett menneske, ei såkalt venninne (og lærer) har kritisert vår løsning; «vi ser skikkelig godt forskjell på unger som går på SFO og ikke i skolen altså...» Selv har hun valgt å ha tildels lite og veldig sen start av fritidsaktiviteter. Mine barn har hatt mange fritidsaktiviteter og har vært mye opptatte på kveldstid og derfor trengt litt hvile og ikke minst å få gjort lekser mellom skole og fritidsaktivitet. Det finnes flere arenaer og måter å utvikle sosiale ferdigheter på enn med bruk av SFO! Vi har bare gode skussmål fra skole og ingen press om SFO. Når du opplever press på dette, har du spurt hvorfor? Har dere eller har dere hatt kontakt med barnevern? Har barnet diagnoser? Finnes det andre grunner for at barnet ditt kan ha dette behovet tror du? Noe du ved første øyekast ikke ser selv? Anonymkode: d54cd...b2d
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2019 #47 Skrevet 7. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her vi bor er det like vanlig å bruke SFO som å reise hjem med eldre søsken, bli sett til av familie/nabo etc. Aldri opplevd press her og mine barn har fått velge selv og har i varierende grad benyttet seg av tilbudet (her kan timesplasser bestilles dagen før). Her er SFO utelukkende oppbevaring uten videre innhold eller kvalifisert personell. Kun ett menneske, ei såkalt venninne (og lærer) har kritisert vår løsning; «vi ser skikkelig godt forskjell på unger som går på SFO og ikke i skolen altså...» Selv har hun valgt å ha tildels lite og veldig sen start av fritidsaktiviteter. Mine barn har hatt mange fritidsaktiviteter og har vært mye opptatte på kveldstid og derfor trengt litt hvile og ikke minst å få gjort lekser mellom skole og fritidsaktivitet. Det finnes flere arenaer og måter å utvikle sosiale ferdigheter på enn med bruk av SFO! Vi har bare gode skussmål fra skole og ingen press om SFO. Når du opplever press på dette, har du spurt hvorfor? Har dere eller har dere hatt kontakt med barnevern? Har barnet diagnoser? Finnes det andre grunner for at barnet ditt kan ha dette behovet tror du? Noe du ved første øyekast ikke ser selv? Anonymkode: d54cd...b2d *mine barn har TIDLIG hatt mange fritidsaktiviteter... Anonymkode: d54cd...b2d
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2019 #48 Skrevet 7. mars 2019 Jeg opplevde ikke noe press om SFO. Men har valgt å ha førsteklassingene min på SFO tre ettermiddager i uka, altså 9 timer. Her betaler vi for timen. Det hadde ikke vært nødvendig siden jeg er hjemme. Men siden nesten alle i klassen er på SFO og vi bor slik at det er langt til jevnaldrende, ble dette riktig for at barnet skulle få lekt og vært sammen med andre. Vi har en veldig fin SFO og barna stortrives. Anonymkode: 587d3...154
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2019 #49 Skrevet 7. mars 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det samme tenker jeg. Også folk fra skolen? Hvor ofte treffer man dem tilfeldig når man har ett barn i barnehagen? Anonymkode: 7b8c3...ebb Potensielt hver dag. Anonymkode: 7edcd...dcf
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2019 #50 Skrevet 7. mars 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: 30-60 minutt med lekser i SFO alder??? De leker jo på SFO? Anonymkode: 7b191...2c8 Og de kan ikke leke hjemme? Anonymkode: 7edcd...dcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå