Gå til innhold

Ny svigerinne. Jeg synes hun er for dominant.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Eller: gjør det, men sørg for at eierne ikke lar seg overstyre av tilfeldige flammer de trekker inn i sitt hjem.

Anonymkode: cebd1...80c

Ja. Slik som hi prøver. Fungerer strålende Å bestemme over et annet voksent menneske ;)

Anonymkode: 50b48...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Slik som hi prøver. Fungerer strålende Å bestemme over et annet voksent menneske ;)

Anonymkode: 50b48...3fe

Hvilket menneske prøver hun å styre...? Hun bestemmer i sin egen hytte, og har ingen tilfeldig flamme innom som mener og synser. 

Anonymkode: cebd1...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så søstera kan bestemme hvem broren skal dele livet sitt med? Men nye dama hans har ikke noe å si på en bagatell som hvem de skal dele hytte med? Finnes det virkelig flere av dere hi? 

Anonymkode: 8f544...89b

Nei, hi bestemmer det ikke. Hun sier sin mening. Hi mener at nydama ikke er en dame broren hennes burde bruke tid på. Det er hennes følelser og en ærlig sak. 

Om hi derimot hadde gått til broren sin flere ganger og sagt at han ikke fikk lov å ta nydama med på hytta, til hans egen halvdel, når hi ikke selv skulle være på hytta, så hadde hun gått for langt. Men å si sin mening («jeg synes ikke du burde spare på henne»), det er innafor. 

Og barnas mor, his venninne, his barns tante, som har vært og fremdeles er en del av familien, og en person de alle tydeligvis er veldig glad i, hun er ikke en bagatell. 

Anonymkode: a45ac...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilket menneske prøver hun å styre...? Hun bestemmer i sin egen hytte, og har ingen tilfeldig flamme innom som mener og synser. 

Anonymkode: cebd1...80c

Hun prøver å bestemme over sin bror. Dama hans er ikke noe å samle på er hennes beskjed til ham,da ligger det vel i kortene at han bør kvitte seg med henne, som med kjæresten han hadde før henne? Det er en smule voldsomt etter en enkelt uenighet. 

Hi sier ingenting om at hi pleier å oppføre seg sånn. Og ikke noe om hva nydama begrunner sine ønsker med. Ut fra de opplysningene vi har er nydama urimelig ja. Men oppførselen til hi er også det. Skulle tro hun hadde blitt truet med kniv eller noe.  

Anonymkode: eebb5...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilket menneske prøver hun å styre...? Hun bestemmer i sin egen hytte, og har ingen tilfeldig flamme innom som mener og synser. 

Anonymkode: cebd1...80c

Nå er vel heller ikke en samboer, som bror har vært sammen med i 1,5 år, en tilfeldig flamme hvis vi skal være korrekte her.

Anonymkode: eebb5...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, sug lut skrev:

Her er det mange usikre nydamer som hogger til, gitt! :D 

Hvorfor tror du det har med usikkerhet å gjøre? Er det bare hersketeknikk fra din side (som vanlig)?

Anonymkode: 8f544...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du det har med usikkerhet å gjøre? Er det bare hersketeknikk fra din side (som vanlig)?

Anonymkode: 8f544...89b

Jeg lar meg underholde, det er det hele. Det er ikke mi hytte og min bror, heldigvis - han har heldigvis gangsyn på damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun prøver å bestemme over sin bror. Dama hans er ikke noe å samle på er hennes beskjed til ham,da ligger det vel i kortene at han bør kvitte seg med henne, som med kjæresten han hadde før henne? Det er en smule voldsomt etter en enkelt uenighet. 

Hi sier ingenting om at hi pleier å oppføre seg sånn. Og ikke noe om hva nydama begrunner sine ønsker med. Ut fra de opplysningene vi har er nydama urimelig ja. Men oppførselen til hi er også det. Skulle tro hun hadde blitt truet med kniv eller noe.  

Anonymkode: eebb5...125

Nei. Hi prøver å hindre nydamen i å bestemme over henne, og hun forteller også til sin bror at hun ikke liker henne. Det er ikke det samme som å prøve å bestemme. Men hun prøver å påvirke broren sin, ved å si hva hun mener. Men hun har ikke sagt det så mange ganger eller gjennom å skape ubehagelige situasjoner (som å nekte  henne å være på hytta når hun ikke selv skal være der). Derfor er his ytringer innenfor rimelighetens grenser.

Man må som søsken kunne si fra til hverandre, hvis man mener at den andre tar dumme avgjørelser, ellers blir det veldig vanskelig (eller umulig) å ha en sunn relasjon til hverandre.

Anonymkode: a45ac...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Jeg lar meg underholde, det er det hele. Det er ikke mi hytte og min bror, heldigvis - han har heldigvis gangsyn på damer.

Men hvorfor må du komme med et hjernedødt stikk om usikkerhet midt oppi det? Det gir jo ingen mening.

Anonymkode: 8f544...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Her er det mange usikre nydamer som hogger til, gitt! :D 

Åja nei du, her har du en gammel eks, som er venninne med min eksmanns søstre og vi besøker hverandre. Er også hos dem når min eks og hans nye kone er der. Ingen problem for noen så vidt jeg vet. Men det forhindrer ikke at jeg synes hi høres ut som ei trassig megge når dette enkelttilfellet fører til at bror får beskjed om at dama ikke er noe å samle på. Ut fra his opplysninger er forsåvidt nydama også trassig, hvor megge hun er vet jeg ikke for vet ikke hvordan hun har ordlagt seg.

Alt dette er tullete. Kom sammen, snakk rolig, og oppfør dere som voksne alle sammen.

Anonymkode: eebb5...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Jeg lar meg underholde, det er det hele. Det er ikke mi hytte og min bror, heldigvis - han har heldigvis gangsyn på damer.

Men han har ei heks til søster tydeligvis han og😂

Anonymkode: 8f544...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun prøver å bestemme over sin bror. Dama hans er ikke noe å samle på er hennes beskjed til ham,da ligger det vel i kortene at han bør kvitte seg med henne, som med kjæresten han hadde før henne? Det er en smule voldsomt etter en enkelt uenighet. 

Hi sier ingenting om at hi pleier å oppføre seg sånn. Og ikke noe om hva nydama begrunner sine ønsker med. Ut fra de opplysningene vi har er nydama urimelig ja. Men oppførselen til hi er også det. Skulle tro hun hadde blitt truet med kniv eller noe.  

Anonymkode: eebb5...125

Den er kanskje ikke like alvorlig eller akutt som å bli truet med kniv, men den er ikke uten alvor. Situasjonen handler om barnas ve og vel, og det er det faktisk viktig å ta en kamp for. 

Følelsesmessige ustabile/selvsentrerte personer kan destabilisere en hel familie. At denne familien klarer å fortsette å leve i fred og harmoni er viktig for alle parter, men det kommer ikke automatisk. Man må sette grenser for voksne mennesker av denne typen. Det er kjempeviktig. 

Anonymkode: a45ac...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen forståelse for denne nye svigerinnen i det hele tatt? Prøve å sette dere inn i hennes situasjon? 

Anonymkode: cc1d5...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller: gjør det, men sørg for at eierne ikke lar seg overstyre av tilfeldige flammer de trekker inn i sitt hjem.

Anonymkode: cebd1...80c

Etter å ha levd halve mitt potensielle liv kan jeg med sikkerhet si at det som virker innlysende logisk det ene året brått kan snu det neste. Den eneste man kan stole fullt ut på og styre er seg selv, ingen andre! For å unngå lignende konflikter som hi beskriver og som skjer i veldig mange lignende tilfeller, der familie skal dele, kjøp ut eller frasi deg heller arven, så bevarer man i hvert fall relasjonen i familien (om den er viktig da). Moralen blir stående! 

Anonymkode: eafe0...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ingen forståelse for denne nye svigerinnen i det hele tatt? Prøve å sette dere inn i hennes situasjon? 

Anonymkode: cc1d5...910

Nei, ingen. Hun får ha ryggrad til å skape seg en plass i familien  uten å ødelegge det som faktisk allerede eksisterer av bemerkelsesverdig velfungerende strukturer rundt en flokk søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sug lut skrev:

Nei, ingen. Hun får ha ryggrad til å skape seg en plass i familien  uten å ødelegge det som faktisk allerede eksisterer av bemerkelsesverdig velfungerende strukturer rundt en flokk søskenbarn.

Søskenbarn flokken kan jo fungere, selv om mammen deres ikke lengre blir med.

Anonymkode: cc1d5...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søskenbarn flokken kan jo fungere, selv om mammen deres ikke lengre blir med.

Anonymkode: cc1d5...910

Ja, den kan det. Tenåringer som trenger å holde i mammas hånd? Høres ikke bra ut. Den mammaen bør greie å slippe taket. 

Anonymkode: 8f544...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er kanskje ikke like alvorlig eller akutt som å bli truet med kniv, men den er ikke uten alvor. Situasjonen handler om barnas ve og vel, og det er det faktisk viktig å ta en kamp for. 

Følelsesmessige ustabile/selvsentrerte personer kan destabilisere en hel familie. At denne familien klarer å fortsette å leve i fred og harmoni er viktig for alle parter, men det kommer ikke automatisk. Man må sette grenser for voksne mennesker av denne typen. Det er kjempeviktig. 

Anonymkode: a45ac...946

Det er jeg helt enig i, men da gjør man det på en ordentlig måte.

Anonymkode: eebb5...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ingen forståelse for denne nye svigerinnen i det hele tatt? Prøve å sette dere inn i hennes situasjon? 

Anonymkode: cc1d5...910

Jo da. Litt. Men ikke så mye.

Det kan være vanskelig å komme inn i en etablert familie, med sterke relasjoner og som har en god flyt. Da kan det ta tid å finne ut av hvilken plass man skal ha, og den prosessen kan jo være sårbar og man kan kanskje føle seg utenfor. 

Men nydamen er altså et voksent menneske, som selv kan velge hvordan hun skal respondere på disse følelsene. Og hun velger en veldig primal og barnslig måte å gjøre det på. For å bøte på sin egen usikkerhet forsøker hun å begrense de andres omgang med hverandre, på barnas og alles bekostning. 

I stedet kunne hun valgt en måte å bidra positivt inn i denne familiekonstellasjonen. Det er mange måter hun kunne gjort det på, og om hennes forsøk var fånyttes og hun stadig følte seg utenfor, så kunne hun tatt det opp med sin kjæreste og så kunne de funnet en løsning på det. Det er den voksne måten å gjøre det på.

Hvis man ønsker å fremheve seg selv og sin egen rolle i en konstellasjon av relasjoner (familie, kollegaer, osv) så lønner det seg skjeldent å forsøke å begrense de andres hygge. Da er det bedre å være et positivt tilskudd. Hvem hun ønsker å være i denne familien velger hun altså selv, og at hun velger den rollen hun gjør.

Personlig har jeg ikke så mye sympati med det, annet enn at man burde hjelpe sånne mennesker å komme inn i sunnere relasjonsmønstre. Men akkurat den oppgaven kan nesten ikke Hi ta på seg, for det er en stor jobb, og da blir spørsmålet om sympati/ikke sympati nesten litt irrelevant.

Anonymkode: a45ac...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg helt enig i, men da gjør man det på en ordentlig måte.

Anonymkode: eebb5...125

Jeg synes Hi har reagert relativt ordentlig. Nydamen har konfrontert Hi med dette flere ganger i tillegg til å ta det opp med his bror flere ganger. Hun hadde åpenbart behov for at noen kommuniserte veldig tydelig overfor henne at dette var nok. 

At Hi sier at nydamen ikke er noe å samle på er kanskje ikke den hyggeligste formuleringen, men den er likevel innafor en sånn sjargong man må kunne forvente i en relativt åpen og ærlig familie. Det handler om budskapet som blir kommunisert, og det er ikke sikkert bror og nydame hadde blitt noe mindre lei seg, om hun serverte budskapet i en penere forpakning. Bottom line er fremdeles at hun synes at broren hennes gjør et dårlig valg. Det er selvfølgelig leit å få høre det, men det vil det være uansett hvilken måte Hi skulle sagt det på.

Uansett er det viktig at det blir sagt. Folk som er forrelsket må ofte ha klar tale, for ikke å tolke budskap dit de selv vil, eller ende opp i tvil.

Anonymkode: a45ac...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen forståelse for denne nye svigerinnen i det hele tatt? Prøve å sette dere inn i hennes situasjon? 

Anonymkode: cc1d5...910

Uansett hvor mye jeg prøver, så klarer jeg ikke å se akkurat hva den nye svigerinnen skal føle seg truet av. Hverken hun eller mnnen hennes skal jo være der?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cat.68 skrev:

Uansett hvor mye jeg prøver, så klarer jeg ikke å se akkurat hva den nye svigerinnen skal føle seg truet av. Hverken hun eller mnnen hennes skal jo være der?? 

Vet ikke om hun føler seg truet men må innrømme at jeg ikke hadde likt om min manns eks skulle feriere på "vår" hytte. Det går på integritet. Jeg kan dermed forstå dette nye familiemedlemmet. 

Anonymkode: cc1d5...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Cat.68 skrev:

Uansett hvor mye jeg prøver, så klarer jeg ikke å se akkurat hva den nye svigerinnen skal føle seg truet av. Hverken hun eller mnnen hennes skal jo være der?? 

Å bli utestengt og hatet av brorens søster er vel ikke noe gøy? Spesielt når hun viser makt ved å pleie forholdet til mannens ex og vise at det er hun som er en del av familien og inne i varmen, ikke brorens nåværende dame. Syk maktkamp fra søsterens side, tydelig hvordan hun er når hun tom sier slikt om denne dama til sin bror, som jo er samboeren hennes. Ikke rart dama tappert prøver bite litt tilbake. Ellers vil hun enten bli dyttet ut av søsteren som også manipulerer broren, eller blir forevig dørmatta til søsteren. 

Anonymkode: 8f544...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om hun føler seg truet men må innrømme at jeg ikke hadde likt om min manns eks skulle feriere på "vår" hytte. Det går på integritet. Jeg kan dermed forstå dette nye familiemedlemmet. 

Anonymkode: cc1d5...910

Men hvordan kan integriteten hennes være truet når hon ikke engang skal måtte forholde seg til eksdama.? Og hytta er ikke ikke bare "vår" hytte. Den er likverdig fordelt med søsteren. Og hun bestemmer jo for seg selv, når broren ikke er der.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...