Gå til innhold

Hva er greia med de som tror de virker mer intelligente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om de klarer å lirke inn 5 vanskelige ord eller fremmedord i en setning? 

Jeg klarer nesten ikke holde meg fra å le, for de virker så latterlige der de bruker ord på ord og tror at de fremstår smartere enn resten av de de debatterer med. 

Ser det ofte her på forumet også. Lange svar med flest mulig synonymer til noe som kunne vært skrevet så mye enklere, men det er åpenbart at de tror de kan få siste ord i en debatt ved å få med flest mulig av disse ordene. 

Tips fra meg: dere fremstår mer som latterlige enn intelligente.

Anonymkode: caf33...e49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du synes du selv fremstår som Einstein med denne posten...? 🤔

Anonymkode: 401c6...905

Skrevet

Det har jeg aldri reagert på. 

Tips fra meg, vær romslig, vær positiv og vær raus. 

Anonymkode: 34e42...6cd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du synes du selv fremstår som Einstein med denne posten...? 🤔

Jeg har heldigvis ikke noe behov for å fremstå intelligent

Skrevet

Det har jeg aldri reagert på. 

Tips fra meg, vær romslig, vær positiv og vær raus. 

Anonymkode: 34e42...6cd

Vi reagerer vel på forskjellige ting. Treffer på slike hver dag i jobben. 

Skrevet

Nei, det er tydelig. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er tydelig. 

Så god du er snuppelupp

Skrevet

Om fem ord i en og samme setning er vanskelig eller fremmed for deg, så er det du som har det største problemet her. 

Skrevet

Hva da mener du? Mange akademikere er vant til å bruke et bredt ordforråd skriftlig fordi det er forventet av dem i f.eks. jobbsammenhenger. I så fall er det rimelig at skrivestilen følger med inn hit også. Så lenge alle ord blir brukt riktig og ser naturlig ut, er det jo bare flott at folk bruker et stort ordforråd. 

Anonymkode: 62e68...cb6

Skrevet

Vi er alle forskjellige HI :) Jeg vet at jeg har tendenser til å være flinkere med ord skriftlig enn muntlig. Eksempelvis så hadde jeg en situasjon på jobb nå hvor jeg syntes sjefen oppførte seg anderledes mot meg enn tidligere. Dette etter jeg leverte inn sommerferiesøknad samtidig som jeg måtte melde meg hjemme med syke barn hele forrige uke. Istedefor å spørre sjefen min om hun syntes dette ble feil, endte jeg opp med å spørre om hun var sur på meg fordi jeg måtte være hjemme.. så der har dere meg 😅

så jeg kan nok bruke ord i skrift som en måte å gjøre meg selv litt «smartere» på. Jeg er relativt lite snart muntlig 😅

Anonymkode: d2410...067

Skrevet

Er det fordi du ikke kan disse ordene? Jeg har aldri tenkt over en gang at fremmedord en vanskelige å forstå. 

Anonymkode: 7708f...e03

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva da mener du? Mange akademikere er vant til å bruke et bredt ordforråd skriftlig fordi det er forventet av dem i f.eks. jobbsammenhenger. I så fall er det rimelig at skrivestilen følger med inn hit også. Så lenge alle ord blir brukt riktig og ser naturlig ut, er det jo bare flott at folk bruker et stort ordforråd. 

Det finnes både de som bruker de skriftlig og de som bruker de muntlig. Begge deler ler jeg litt av. Det er helt ok å bruke vanskelige ord og fremmedord, men jeg tenker nå på de som legger inn flest mulig av disse ordene i en hver setning fordi de tror de fremstår mer intelligente av den grunn. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det finnes både de som bruker de skriftlig og de som bruker de muntlig. Begge deler ler jeg litt av. Det er helt ok å bruke vanskelige ord og fremmedord, men jeg tenker nå på de som legger inn flest mulig av disse ordene i en hver setning fordi de tror de fremstår mer intelligente av den grunn. 

Det er trist at du føler du må le av ting du ikke forstår. Noen har et rikere språk enn deg, sånn er det bare.

Anonymkode: 1aba8...3bc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det fordi du ikke kan disse ordene? Jeg har aldri tenkt over en gang at fremmedord en vanskelige å forstå. 

Anonymkode: 7708f...e03

Neida. Jeg kjenner de fleste. Men feks urelevant (som alt for mange bruker) har jeg lyst til å rette på hver gang. 

Skrevet

Men de gjør det mest sannsynlig ikke for å framstå som mer intelligente, det bare faller naturlig for dem. 

Når det er sagt, så er det nå en gang slik at noen er mer intelligente enn andre. Og svært ofte er det en viss korrelasjon mellom intelligens og utdanningsnivå, noe som igjen fører til at en er mer troende til å ta i bruk et bredere ordforråd om en er høyt utdannet og dermed forholdsvis intelligent (med all sannsynlighet). Eller er du uenig?

Skrevet

Det er trist at du føler du må le av ting du ikke forstår. Noen har et rikere språk enn deg, sånn er det bare.

Anonymkode: 1aba8...3bc

Det her er jo bare en antakelse du har. Jeg forstår det meste. Jeg bruker veldig mange av disse ordene hver dag på jobb. Jeg snakker ikke om de som har bredt ordforråd, men de som nesten må stoppe og tenke etter hvilke ord de skal bruke for å fremstå mer intelligente enn de er. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør du ikke heller, så det kan du ta helt med ro.

Skrevet

Men hvorfor har du behov for at vi alle skal klatre opp på den høye hesten - og sitte der sammen med deg og le av brukerne av fremmedord?

Anonymkode: b307e...615

Skrevet

Hva vil du kalle et fremmedord, da? For jeg vet folk som ikke skjønner f eks disse:

adekvat

implisere

vederheftig 

fragmentert

eskalere

Men jeg ser ikke på ordene som "fremmedord". De er jo gått inn i språket. Jeg kan ikke ta ansvar for at andre ikke kan dem. Og jeg må jo bruke det ordet som dekker et innhold jeg er ute etter å formidle. Jeg kan jo ikke bare bytte det ut fordi du tror jeg "jåler" meg til med de ordvalgene jeg tar.

Anonymkode: bc3cb...b25

Skrevet

Men de gjør det mest sannsynlig ikke for å framstå som mer intelligente, det bare faller naturlig for dem. 

Når det er sagt, så er det nå en gang slik at noen er mer intelligente enn andre. Og svært ofte er det en viss korrelasjon mellom intelligens og utdanningsnivå, noe som igjen fører til at en er mer troende til å ta i bruk et bredere ordforråd om en er høyt utdannet og dermed forholdsvis intelligent (med all sannsynlighet). Eller er du uenig?

Jeg er ikke uenig i det, men det er forskjell på å ha et bredt ordforråd og det å forsøke å bruke flest mulig av disse ordene i en hver setning man skriver/sier.

Det kan selvsagt bety at disse menneskene ikke har lært seg å endre ordbruken i forskjellige sosiale settinger, men om de er så smarte som de ønsker å fremstå, så bør de klare det. 

Ser litt for meg en samtale mellom en akademiker som benytter alle disse ordene og en som kun har fullført grunnskolen og ikke forstår mer enn 1/3 av det som blir sagt.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så god du er snuppelupp

Bruk av dårlige hersketeknikker er heller ikke veldig sjarmerende. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor har du behov for at vi alle skal klatre opp på den høye hesten - og sitte der sammen med deg og le av brukerne av fremmedord?

Anonymkode: b307e...615

Det har jeg ikke behov for

Skrevet

Bruk av dårlige hersketeknikker er heller ikke veldig sjarmerende. 

Slik du også gjorde?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva vil du kalle et fremmedord, da? For jeg vet folk som ikke skjønner f eks disse:

adekvat

implisere

vederheftig 

fragmentert

eskalere

Men jeg ser ikke på ordene som "fremmedord". De er jo gått inn i språket. Jeg kan ikke ta ansvar for at andre ikke kan dem. Og jeg må jo bruke det ordet som dekker et innhold jeg er ute etter å formidle. Jeg kan jo ikke bare bytte det ut fordi du tror jeg "jåler" meg til med de ordvalgene jeg tar.

Anonymkode: bc3cb...b25

Nå er vel definisjonen på fremmedord ord som vi har adoptert fra andre språk og benyttes i vårt, så da kan du jo selv se hvilke ord det er?

Skrevet
8 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Det gjør du ikke heller, så det kan du ta helt med ro.

Supert 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...