Gå til innhold

Når man har veldig ulike inntekter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi, jeg støtter deg i å følge et kosthold som holder deg frisk. Men du må jo også forstå at når samboeren din har 11.000 inn i måneden, da kan ikke han være med på å dekke halvparten av det dere bruker på mat. Hvis du ser på hans regnskap da ville han brukt mer enn 50 % av inntekten sin på mat, og det sier seg selv, det har han som student ikke råd til. 6000 til mat... 3000 i husleie... da ville han hatt 2000 kr igjen til alt annet.

Dvs. hvis dere skal fortsette det kostholdet så må du akseptere at du betaler alt utover det et noenlunde sparsommelig matforbruk koster (som er det en student har råd til).

Men jeg stusser på at dere ikke snakker bedre sammen og er tydeligere på hva pengene går til. Dere er to, dere bør samarbeide bedre.

Anonymkode: bb4c9...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mat er blitt en hobby for meg 

Det er jo helt i orden, men med studentinntekt blir det vanskelig å være med å finansiere et så dyrt kosthold. Det er kanskje rimelig at du anser deler av denne utgiften som nettopp hobby og ikke bidrag til fellesskapet, siden det finnes billigere alternativer som også er sunne.

Tran og linfrø,for eksempel, i stedet for spesialkosttilskudd og hampfrø. Mer epler og broccoli, og mindre avokado og egg. Hvis det er et poeng for dere å bo billig for å spare, er her mye å hente uten å så mye som nærme seg et kneippbrød. 

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Su kan ikke forvente at du skal kunne ha et dyrt kosthold og at han skal dekke ditt behov for unødvendigheter. Skjønner godt at han spiser lunsj ute og lar deg sitte hjemme og telle og sortere linser og bønner og slafse avokado. Jeg hadde lett skaffet meg en feit burger og nektet å bruke penger på ditt dyre behov

Anonymkode: cb919...876

Skrevet
1 time siden, Hjertefru skrev:

Fint for deg, men da må du ikke klage over at studentmannen ikke bidrar. Mitt stalltips er at han ikke er like engasjert i supermaten som det du er. Men hva gjør vel det, så lenge pappa betaler....

Høres ut som en bra plan 😊👍🏻

Står ikke med kalkulator i butikken, og kjøper lite FirstPrice. Selv om jeg har blitt overrasket over kvaliteten på en del av billigproduktene. Mannen min lager saft og syltetøy, og han dyrker poteter. Vi spiser vanlig norsk mat, lever godt med brød til frokost og kveldsmat. Med sunt pålegg, som fisk og banan. Er heller aldri syke, og ingen er overvektige.

Magnesiumsprayen, er det sånn fra the ordinary? Er ikke det heller et hudpleieprodukt? 16-åringen har dille på det merket, kjøper det på hm og beauty bay. 

Spesielle dyre ting som dyr hudpleie, kosttilskudd (det er det bare mannen min og hun på 16 som bruker) går ikke fra de 8000 til mat. Jeg kjøper meg billigshampo på tilbud fra nærbutikk, i min ungdom kjøpte jeg dyr frisørshampo men har funnet ut at den rimelige funker like bra.

Men skjønner jeg begynner å gå ut på dato. Greier ikke å henge med på mattrender og sånt. 

Samboer har ikke samme interesse av å lage mat som meg nei. Han spiser ikke like sunt som meg og har dermed mindre energi og blodprøver tyder på lavt stoffskifte. Neppe tilfeldig at han har fått en ubalanse i kroppen. Dog trener han og løfter tungt i baseøvelser, men kosthold er også viktig for god helse. 

Jeg føler ikke at jeg følger noe mat-trend , men jeg elsker å stadig lære noe nytt om kosthold og føler at dess mer mat jeg lager dess mer kreativ blir jeg. Alle har sine områder. 

Flott at billigshampoo fungerer for deg. Jeg får bare tørr hodebunn av de shampooene. Bruker frisørshampoo, men jeg vasker bare håret en gang i uka så der er jeg billig i drift 😂

Magnesiumspray er ikke kosmetikk, hadde aldri kjøpt det dersom det var mye kjemikalier i det. Det er magnesiumklorid fra gammel havbunn og vann

Flott at dere verken er syke eller overvektige.  Likevel kan man ha ubalanser i kroppen uten å vite om det

Det er samboer et eksempel på. Han visste ikke at han hadde forhøyet kreatinin og litt avvikende TSH.

Jeg har spist "Ola Nordmann-kosthold" før og det fungerte veldig dårlig så jeg kommer aldri til å gå tilbake til brød. Jeg spiser kun de jeg lager selv der kornet er bløtlagt i forkant, evt surdeigsbrød jeg lager selv. 

Hi

Anonymkode: c51e9...4ca

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Su kan ikke forvente at du skal kunne ha et dyrt kosthold og at han skal dekke ditt behov for unødvendigheter. Skjønner godt at han spiser lunsj ute og lar deg sitte hjemme og telle og sortere linser og bønner og slafse avokado. Jeg hadde lett skaffet meg en feit burger og nektet å bruke penger på ditt dyre behov

Han er like opptatt av meg som å spise økologisk. Han er bare ikke like opptatt av å lage mat eller kjøpe supermat. 

Jeg elsker burger for øvrig (ikke McDonalds). Grøstad gris burger er skikkelig godt 🤩 Du snakker som om at jeg har fettfobi, men det har jeg ikke 😊 

Haha "telle og sortere linser og bønner". Jeg teller aldri kalorier, heldigvis. Jeg har skjønt for lengst at kalorier ikke forteller noe om matens næringsinnhold.

Så du mener det er unødvendig å spise slik at man holder seg frisk? Jeg hadde faktisk aldri holdt meg spesielt frisk av å spise kjøpebrød og jeg er neppe alene om det 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han er like opptatt av meg som å spise økologisk. Han er bare ikke like opptatt av å lage mat eller kjøpe supermat. 

Jeg elsker burger for øvrig (ikke McDonalds). Grøstad gris burger er skikkelig godt 🤩 Du snakker som om at jeg har fettfobi, men det har jeg ikke 😊 

Haha "telle og sortere linser og bønner". Jeg teller aldri kalorier, heldigvis. Jeg har skjønt for lengst at kalorier ikke forteller noe om matens næringsinnhold.

Så du mener det er unødvendig å spise slik at man holder seg frisk? Jeg hadde faktisk aldri holdt meg spesielt frisk av å spise kjøpebrød og jeg er neppe alene om det 

Jeg er enig med deg i at kosthold er viktig, men jeg synes det tar litt av når det går på bekostning av barnet. Dere krangler om pass til 270 kr, mens dere spiser avokado for 12000 i året... 

Anonymkode: 3c01c...a57

Skrevet
1 time siden, Mostly Harmless skrev:

Det er jo helt i orden, men med studentinntekt blir det vanskelig å være med å finansiere et så dyrt kosthold. Det er kanskje rimelig at du anser deler av denne utgiften som nettopp hobby og ikke bidrag til fellesskapet, siden det finnes billigere alternativer som også er sunne.

Tran og linfrø,for eksempel, i stedet for spesialkosttilskudd og hampfrø. Mer epler og broccoli, og mindre avokado og egg. Hvis det er et poeng for dere å bo billig for å spare, er her mye å hente uten å så mye som nærme seg et kneippbrød. 

Egg er jo naturens multivitamin, næringsrikt og mettende så å kutte ned på det ville vært helt feil. 

Ja, det er hobby, men også essensielt for helsa mi. 

Linfrø blir man ikke mett av og bør kun spises i små mengder. Jeg bruker det i knekkebrødene jeg lager. Tran er ett skvip-produkt har jeg lært med årene så det er jeg sluttet med. Fiskeolje skal være fersk mens tran står i butikken år etter år. Jeg bruker omegacure eller torskeleverolje. Det er dyrere , men jeg betaler med glede ekstra for å bidra positivt til helsa. 

Eplene spiser jeg kun økologiske. De andre inneholder dessverre mye sprøytemiddel..

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg i at kosthold er viktig, men jeg synes det tar litt av når det går på bekostning av barnet. Dere krangler om pass til 270 kr, mens dere spiser avokado for 12000 i året... 

Anonymkode: 3c01c...a57

Hvor ser du at vi har kranglet om pass? Pass var bare et eksempel. 

Avokado er verdt hver en krone 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakket ikke om å telle kalorier. Men jeg så for meg 3 nøtter til askepott der du sitter og sorterer linser og bønner og seier «jeg får ikke gå på ballet fordi jeg liker dyr mat og samboeren spiser lunsj ute»

Skrevet (endret)
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Egg er jo naturens multivitamin, næringsrikt og mettende så å kutte ned på det ville vært helt feil. 

Ja, det er hobby, men også essensielt for helsa mi. 

Linfrø blir man ikke mett av og bør kun spises i små mengder. Jeg bruker det i knekkebrødene jeg lager. Tran er ett skvip-produkt har jeg lært med årene så det er jeg sluttet med. Fiskeolje skal være fersk mens tran står i butikken år etter år. Jeg bruker omegacure eller torskeleverolje. Det er dyrere , men jeg betaler med glede ekstra for å bidra positivt til helsa. 

Eplene spiser jeg kun økologiske. De andre inneholder dessverre mye sprøytemiddel..

Du trenger ikke overbevise meg. Jeg skal ikke være med på å finansiere kostholdet ditt. 

Utgangspunktet ditt var at du er frustrert over at dere har ulikt syn på økonomi, at du tar størst del av fellesutgiftene, at samboeren din mener datterens sparekonto kan brukes til vintersko og at du synes samboeren din sløser ved å spise lunsj ute.

Så da tenker jeg at dere trenger en skikkelig samtale om økonomi og prioriteringer. Skal dere spare til barna nå? Hva skal dere eventuelt prioritere bort for å kunne frede barnas sparekontoer?

En viktig del av denne diskusjonen er også hva som er felles utgifter og hva som er luksus dere enten finansierer selv eller må stå over om dere blir enige om å prioritere andre ting.

For å få en fruktbar samtale med samboeren din, må du være åpen for at han kan mene at mye av matutgiftene dere har per i dag går under «luksus» på samme måte som du mener hans lunsjer ute er luksus. 

Jeg håper dere blir enige om en plan for økonomien som dere begge kan være fornøyd med, uansett hva dere velger å spise. 

Endret av Mostly Harmless
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, på hvilken måte mener du man kan spise sunt da?

Jeg hadde mye mindre energi og var mer syk før da jeg trodde at jeg spiste sunt 

Det er jo en god indikasjon 

HI

Vi spiser frukt, bær og mye grønnsaker, Spiser egg, fisk og kjøtt og kylling. Lager smoothie og ofte egne knekkebrød. Kneipbrød spiser vi aldri, selv spiser jeg nesten ikke brød i det hele tatt.

For meg må du spise hva du vil, men du kan ikke påstå at dere har et normalt kosthold, og at man ikke kan spise sunt for mindre enn 12000 i mnd. Jeg blir rett og slett litt provosert over at du mener at man nok lever på brød og first price hvis man har lavere matbudsjett enn deg. 

Anonymkode: 686a4...4f1

Skrevet
1 time siden, Mostly Harmless skrev:

Du trenger ikke overbevise meg. Jeg skal ikke være med på å finansiere kostholdet ditt. 

Utgangspunktet ditt var at du er frustrert over at dere har ulikt syn på økonomi, at du tar størst del av fellesutgiftene, at samboeren din mener datterens sparekonto kan brukes til vintersko og at du synes samboeren din sløser ved å spise lunsj ute.

Så da tenker jeg at dere trenger en skikkelig samtale om økonomi og prioriteringer. Skal dere spare til barna nå? Hva skal dere eventuelt prioritere bort for å kunne frede barnas sparekontoer?

En viktig del av denne diskusjonen er også hva som er felles utgifter og hva som er luksus dere enten finansierer selv eller må stå over om dere blir enige om å prioritere andre ting.

For å få en fruktbar samtale med samboeren din, må du være åpen for at han kan mene at mye av matutgiftene dere har per i dag går under «luksus» på samme måte som du mener hans lunsjer ute er luksus. 

Jeg håper dere blir enige om en plan for økonomien som dere begge kan være fornøyd med, uansett hva dere velger å spise. 

Du har bra poeng.

Jeg får mote meg opp til å diskutere. Blir nok ikke med det første 

HI

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får mote meg opp til å diskutere. Blir nok ikke med det første 

HI

Hvis du ikke kan mote deg opp til å diskutere et så viktig tema med han du velger å danne familie med og få barn med, hvilken sjanse tror du at dere har på sikt. Ved å utsette det når du er så irritert som du er over det nå (selv om du tydeligvis både har råd og heller ikke får dårligere råd i permisjonstiden, og du uansett er sikret økonomisk selv), da vil problemet bli større og større. Er du voksen nok til å få barn, da må du også være voksen nok til å kunne snakke saklig om økonomi med han du har valgt som far til dine barn.

Anonymkode: bb4c9...1cc

Skrevet

Skylder på mannen, men når det viser seg at HI har like dårlig økonomisk sans så er det som å snakke til en VEGG! Null ydmykhet og selvinnsikt 😑

Anonymkode: 7737d...803

Skrevet

Livet handler mye om å tilpasse seg. Tilpasse seg en partner, barn. Og ikke minst tilpasse forbruket etter sin egen økonomiske situasjon. Det er fex urealistisk å sette av mye penger til sparing når man er i et studieløp. Husk også at mye av de dyre produktene som promoteres ikke er så virksomme som vi er lurt til å tro, de er laget for at noen skal tjene på de. 

Og så handler det om kommunikasjon. Synd at økonomi er så vanskelig tema for mange par, tenk på alt som kunne vært løst hvis de bare kunne snakke åpent om det...

Jeg tviler sterkt på at helsa til hi og familien står og faller på disse dyre produktene, selv om det er like tvilsomt at hun hører på det øret...

Skrevet

Magnesiumspray? Hvorhen sprayer du det? 

Anonymkode: 49c60...152

Skrevet

HI du har leieinntekter, formue og en familie som kan "sponse" barselpermisjonen din. Penger er ikke noe problem for deg. Jeg kan forstå samboeren din litt som velger å la deg ta brorparten av regningene når du så tydelig klarer deg bra. 

Og det at han vil ta penger fra sparekontoen til barnet er vel ikke noen krise det heller, har dere ikke penger og ungen trenger sko så tar man fra kontoen.

Jeg tror ikke ditt problem er lite penger men heller en uvillighet til å dele med din samboer og dine barns far.

Skrevet

I begynnelsen var jeg enig med deg, HI, men jo mer du svarer jo mer beviser du at du har null evne til å sette deg inn i noe som helst annet enn din egen lille sfære. Og inni den sfæren er du dessverre en bortskjemt liten rikmannsdatter. Og dessverre har du hodet så langt inn i din egen ræv at du kommer aldri til å se lyset igjen. 

Synd å si det, men om du fortsetter på denne måten overfor din samboer, kan jeg nærmest garantere at dine barn blir «skilsmisse»-barn. 

Anonymkode: 5bf53...f17

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Magnesiumspray? Hvorhen sprayer du det? 

Anonymkode: 49c60...152

På kroppen vel. Hvor ellers? 😊

HI

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

I begynnelsen var jeg enig med deg, HI, men jo mer du svarer jo mer beviser du at du har null evne til å sette deg inn i noe som helst annet enn din egen lille sfære. Og inni den sfæren er du dessverre en bortskjemt liten rikmannsdatter. Og dessverre har du hodet så langt inn i din egen ræv at du kommer aldri til å se lyset igjen. 

Synd å si det, men om du fortsetter på denne måten overfor din samboer, kan jeg nærmest garantere at dine barn blir «skilsmisse»-barn. 

Du kjenner ikke meg, selv om du kanskje tror det 

"Rikmannsdatter" faktisk. Ble oppfordret til å jobbe i sommerferien fra jeg var 15 år (i motsetning til mange andre i min omgangskrets), så du tar feil. Det kvalifiseres ikke til rikmannsdatter 😂

HI

Skrevet

Du virker spik, spenna gæren. Du kan ikke forvente at mannen skal være med på den syke dietten din. Man spiser sunt uten magnesiumspray og ørten avokadoer hver dag. 

Anonymkode: b90dc...57f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virker spik, spenna gæren. Du kan ikke forvente at mannen skal være med på den syke dietten din. Man spiser sunt uten magnesiumspray og ørten avokadoer hver dag. 

Diett er noe som er kortvarig, men det visste du kanskje ikke. 

Hvis du synes jeg er gal for at jeg tar andre valg enn deg og har positive resultater å vise til, så vær så god. 

Du har neppe så stor interesse av kosthold og har neppe tilegnet deg særlig mye kunnskap ut fra kommentaren din å bedømme 

HI

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kjenner ikke meg, selv om du kanskje tror det 

"Rikmannsdatter" faktisk. Ble oppfordret til å jobbe i sommerferien fra jeg var 15 år (i motsetning til mange andre i min omgangskrets), så du tar feil. Det kvalifiseres ikke til rikmannsdatter 😂

HI

Ah! Bare fordi du måtte jobbe om sommeren betyr ikke det at du ikke er bortskjemt og mangler kontakt med virkeligheten. 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skylder på mannen, men når det viser seg at HI har like dårlig økonomisk sans så er det som å snakke til en VEGG! Null ydmykhet og selvinnsikt 😑

Anonymkode: 7737d...803

Det kommer an på øyet som ser hva som ansees som dårlig økonomisk sans. Jeg ser på kosthold som en investering i egen helse og framtid for meg og familien. 

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Diett er noe som er kortvarig, men det visste du kanskje ikke. 

Hvis du synes jeg er gal for at jeg tar andre valg enn deg og har positive resultater å vise til, så vær så god. 

Du har neppe så stor interesse av kosthold og har neppe tilegnet deg særlig mye kunnskap ut fra kommentaren din å bedømme 

HI

Du tar grådig feil. Jeg er opptatt av sunt kosthold, har ikke vært syk de siste 20 årene (det er gener, ikke kosthold) og jeg har ikke behov for noen tilskudd. Jeg sørger for å spise sunt og variert. Det går helt fint uten å bruke syke summer på tilskudd og avokado. 

Forstår godt at mannen din er oppgitt. Merkelig å krangle om penger og sutre over 270 kroner på pass når du prioriterer å bruke slike summer på mat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...