Gå til innhold

Når man har veldig ulike inntekter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får utbetalt 28.000 kr i mnd og samboer får utbetalt 11000 kr pga han er student. 

Per tusen bor vi i studentbolig med husleie 8100 kr. Jeg betaler 5100 kr og han betaler 3000 kr.

Jeg betaler all mat (utenom hvis han spiser ute med kompiser, samt øl, godteri).

Jeg betaler klær, sko etc til barnet. Her om dagen betalte jeg pass til barnet samt reiseforsikring familie på 1500 kr. 

Jeg bruker ca 12000 kr per måned på mat/husholdning. Alle andre utgifter kommer utenom. 

Her om dagen sa samboer "du betaler ikke så mye av maten min som du tror". Jeg ble provosert siden jeg føler jeg bidrar mye til fellesskapet. Hvordan ville du reagert? Har jeg grunn til å reagere ? Jeg synes bare det fremstår som utakknemlig. Ikke en eneste gang har han uttrykt takknemlighet for at jeg bidrar til fellesskapet. 

Han mener jeg gnir inn at jeg bidrar så mye til fellesskapet mens jeg mener at han misforstår meg. 

Anonymkode: c51e9...4ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man bor sammen og har barn sammen mener jeg at alt inn går til fellesen. 

Vi har felles regningskonto, bufferkonto, sparekonto og matkonto. det som er til overs = lik sum på begge to disponeres fritt altså til egen bruks-/ sparekonto.

Dette går til eget forbruk og om man sparer til noe spesielt for seg selv. mannen min sparer mye mer enn meg til seg selv. Men vi har i tillegg felles sparekonto. 

Så her tenker jeg at både du og han er litt på bærtur. Han bør helt klart være takknemlig, selv om det er en selvfølge for meg at man deler. vi har nå lik inntekt, men det har ikke alltid vært sånn. 

Anonymkode: 497a3...026

Skrevet

I hvilken sammenheng sa han det, da?

Jeg tenker at hvis han bare har 11.000 inn i måneden og er samboer og har barn, da har han egentlig ikke råd til å gå ut med kompiser for å spise og drikke øl.

Regnskapet deres er uansett skjevt, om jeg forstår deg rett.

Du betaler 5.000 i husleie og bruker i tillegg 12.000 pr. måned på mat/husholdning (er ikke det mye?). Dvs. når du har betalt husleie og mat/husholdningsartikler til dere alle, da har du brukt 17.000 pr. måned. Da har du 11.000 Men, så betaler du alt av klær og utstyr til barnet, forsikringer til familien. Og du skriver at andre regninger kommer i tillegg.

Når han har betalt sine 3.000 sitter han igjen med 8.000 til personlig forbruk pr. måned. Det er minst like mye som det du har, trolig en god del mer siden du tar alt til barnet, forsikringer og andre regninger i tillegg.

Jeg foreslår at dere et par måneder holder oversikt over alle utgiftene dere har, begge to. Hva som faktisk går ut, og så finner dere en løsning som er rimelig for dere begge to. Hvis det stemmer at samboeren din sitter igjen med 8.000 til personlig forbruk, da tror jeg det blir skjevt ut fra det du skrev over, for da har han trolig mer igjen til seg selv enn det du har.

Dere er samboere, dere bør finne en god løsning slik at dere bidrar noenlunde likt ut fra de inntektene dere har, ulikt i antall kroner, men kanskje mer likt i prosenter.

Anonymkode: bb4c9...1cc

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man bor sammen og har barn sammen mener jeg at alt inn går til fellesen. 

Vi har felles regningskonto, bufferkonto, sparekonto og matkonto. det som er til overs = lik sum på begge to disponeres fritt altså til egen bruks-/ sparekonto.

Dette går til eget forbruk og om man sparer til noe spesielt for seg selv. mannen min sparer mye mer enn meg til seg selv. Men vi har i tillegg felles sparekonto. 

Så her tenker jeg at både du og han er litt på bærtur. Han bør helt klart være takknemlig, selv om det er en selvfølge for meg at man deler. vi har nå lik inntekt, men det har ikke alltid vært sånn. 

Anonymkode: 497a3...026

Hva mener du med at alt går inn til fellesen? Vi spleiser på bensin, vaskemaskin (vi må vaske på vaskeri og det koster penger). Jeg har gitt samboer beskjed om at hvis han skal spise lunsj ute (noe jeg mener er en luksus) så skal han betale selv, samt øl, brus og godterier. 

Samboer mener at den som tjener mest skal bidra mest og at han hadde gjort det samme dersom det ville vært motsatt (at jeg var student og han jobbet fullt). 

Jeg hater å diskutere økonomi, men er likevel tidvis uunnværlig. 

HI

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I hvilken sammenheng sa han det, da?

Jeg tenker at hvis han bare har 11.000 inn i måneden og er samboer og har barn, da har han egentlig ikke råd til å gå ut med kompiser for å spise og drikke øl.

Regnskapet deres er uansett skjevt, om jeg forstår deg rett.

Du betaler 5.000 i husleie og bruker i tillegg 12.000 pr. måned på mat/husholdning (er ikke det mye?). Dvs. når du har betalt husleie og mat/husholdningsartikler til dere alle, da har du brukt 17.000 pr. måned. Da har du 11.000 Men, så betaler du alt av klær og utstyr til barnet, forsikringer til familien. Og du skriver at andre regninger kommer i tillegg.

Når han har betalt sine 3.000 sitter han igjen med 8.000 til personlig forbruk pr. måned. Det er minst like mye som det du har, trolig en god del mer siden du tar alt til barnet, forsikringer og andre regninger i tillegg.

Jeg foreslår at dere et par måneder holder oversikt over alle utgiftene dere har, begge to. Hva som faktisk går ut, og så finner dere en løsning som er rimelig for dere begge to. Hvis det stemmer at samboeren din sitter igjen med 8.000 til personlig forbruk, da tror jeg det blir skjevt ut fra det du skrev over, for da har han trolig mer igjen til seg selv enn det du har.

Dere er samboere, dere bør finne en god løsning slik at dere bidrar noenlunde likt ut fra de inntektene dere har, ulikt i antall kroner, men kanskje mer likt i prosenter.

Likt i prosenter høres lurt ut. Det har jeg ikke tenkt på. 

Når jeg skal ut i mammaperm (80% dekningsgrad) i juni får jeg kun utbetalt ca 19.000 kr i mnd (dessverre så lite pga jeg betaler 40 % skatt av alle inntekter grunnet formueskatt). Jeg har sagt til han at med en lønn som da blir betraktelig lavere kan jeg ikke bidra like mye til fellesskapet. Han er likevel opptatt av at "ja? Men du tjener da 8000 kr mer enn meg"

HI

Skrevet

Dette må dere jo bli enige om. Er det feil for deg så må dere endre det. 

Da jeg ble samboer med mannen hadde han utbetalt ca 40.000 og jeg ca 10.000. Da betalte jeg bhg for mitt barn, og handla litt på matbutikken mens han betalte alt annet. Gi etter evne og få etter behov er ganske praktisk. 

Nå har vi utbetalt omtrent det samme, han betaler litt mer på fellesen siden jeg handler alt til ungene. Men i rent forbruk til oss selv har vi omtrent igjen det samme beløpet 

Anonymkode: a2cb2...b08

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes bare det fremstår som utakknemlig. Ikke en eneste gang har han uttrykt takknemlighet for at jeg bidrar til fellesskapet.

Dere må selvsagt finne ut hva som fungerer for dere.

De årene jeg var den eneste med inntekt tok vi ut to kort på min konto. Det eneste jeg fokuserte på var at vi ikke hadde mindre ved utgangen av hver måned enn ved inngangen. Om den balansen ikke gikk opp måtte vi snakke om hva vi begge kunne gjøre for å få det til å gå opp.

Tillit er alt i et forhold, jeg har aldri nevnt eller stilt spørsmål til en eneste transaksjon kona mi har gjort!

De siste 20 årene hvor vi har tjent omtrent likt har heller ikke hun stilt noen spørsmål til meg. Selv om jeg vet at jeg enkelte måneder har brukt mer enn henne.

Hadde kona mi noen gang "uttrykt takknemlighet" for dette, da hadde jeg nok blitt kvalm.

Vi er nå en raus og glad familie, penger er langt nede på listen av hva vi bryr oss om!

Anonymkode: 59bcd...3d7

Skrevet

Å ønske seg «takknemlighet» synes jeg blir litt ydmykende. Verken mannen eller jeg har drevet å takket for at den andre bidrar mer når den andre har tjent mest. 

Men vi har alltid delt på alt. At den ene prioriterer å spise ute og drikke øl ute, mens den andre betaler utgifter til barn og familie er veldig skjevt. 

Det er mer rettferdig å putte alt i en pott, betale alle utgifter til barn, bolig, mat og familie generelt, deretter spare litt i tilfelle uforutsettte utgifter, og dele det eventuelle overskuddet likt på dere to voksne. Så bestemmer dere selv om det skal gå til klær, lunsj, øl, gutte-/jentetur, treningskontingent, ny mobil eller hva som helst annet. 

Anonymkode: 144c9...755

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboer mener at den som tjener mest skal bidra mest og at han hadde gjort det samme dersom det ville vært motsatt (at jeg var student og han jobbet fullt). 

Jeg har sagt til han at med en lønn som da blir betraktelig lavere kan jeg ikke bidra like mye til fellesskapet. Han er likevel opptatt av at "ja? Men du tjener da 8000 kr mer enn meg"

HI

Jeg klippet og limte fra to av svarene dine over her...

Men du bidrar jo allerede med veldig mye mer enn det han gjør, ser han ikke det?

Den andre med at "ja, men du tjener da 8000 kr mer enn meg", den kommentaren skremmer meg litt, for den tror jeg viser at mannen din ikke helt har begrep om økonomien, ikke ser hvor mye du faktisk legger ut til fellesskapet hver måned, og heller ikke ser at når du får 9.000 mindre utbetalt så vil det uunngåelig måtte føre til at dere begge to skrenker hardt inn på personlig forbruk.

Dere bør absolutt sette opp regnskap, veldig detaljer for alt dere bruker, i hele mars og april. Slik det virket på det du skrev først så mistenker jeg at han sitter igjen med en god del mer til personlig forbruk enn det du gjør. I tillegg sløser han med å gå ut og spise og drikke øl med kompiser, og det er jo noe dere ikke vil ha råd til når dere snart har to barn på vei og såpass mange tusen mindre i måneden.

Så dere må få en ordning på dette, få tallene ned svart på hvitt. Bruk nettbanken deres og se på alt av utgifter, også de småtingene i hverdagene som dere kanskje ikke tenker på. Se hvor store utgifter dere faktisk har og hvor mye dere begge to har sittet igjen med til personlig forbruk. Når dere da får oversikt setter dere opp et nytt regnskap og fordeling for hvordan dere må gjøre det fra juni når familiens fellesinntekt blir så mye mindre. "Ja, men du tjener da fremdeles 8000 mer enn meg" er etter min mening en måte å nekte å ta innover seg virkeligheten, som om han tror du har masse mer å rutte med enn ham (utover de faste hverdagsutgiftene som du også dekker) og at han derfor ser for seg at det derfor ikke blir noen annen endring fra juni enn at du må slutte å bruke så mange tusen på deg selv. Mulig jeg tar feil, men det er det inntrykket den kommentaren gir meg. Stemmer det er det på høy tid med en virkelighetsorientering og øyeåpner!

Videre vil jeg tro han planlegger å jobbe i sommer for å tjene penger?

Og til slutt, jeg er enig med andre i at det ikke skal være slik at den som tjener minst skal vise takknemlighet overfor den andre hele tiden, for da blir det en usunn maktbalanse i forholdet. Har man felles økonomi, så har man fellesøkonomi og bidrar etter evne. Likevel, dere har tydeligvis ganske ulike prioriteringer økonomisk. Han går stadig ut og bruker penger på å spise og drikke ute, du prioriterer løpende utgifter i familien og sløser ikke. Det må det bli en endring på, og jeg tror ikke du får til den endringen hvis dere ikke jobber sammen et par måneder, får svart på hvitt begges forbruk og utgifter og begynner å planlegge for det neste året når økonomien blir såpass mye dårligere enn den er i dag.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ønske seg «takknemlighet» synes jeg blir litt ydmykende. Verken mannen eller jeg har drevet å takket for at den andre bidrar mer når den andre har tjent mest. 

Men vi har alltid delt på alt. At den ene prioriterer å spise ute og drikke øl ute, mens den andre betaler utgifter til barn og familie er veldig skjevt. 

Det er mer rettferdig å putte alt i en pott, betale alle utgifter til barn, bolig, mat og familie generelt, deretter spare litt i tilfelle uforutsettte utgifter, og dele det eventuelle overskuddet likt på dere to voksne. Så bestemmer dere selv om det skal gå til klær, lunsj, øl, gutte-/jentetur, treningskontingent, ny mobil eller hva som helst annet. 

Anonymkode: 144c9...755

Jeg har ikke statistikk på det, men samboer spiser ikke ute på restaurant ukentlig, kanskje maks en gang i måneden. 

Det blir utfordrende å ta alt i fellespott når jeg tjener nesten det trippelte av hva han tjener. 

I november eks så kjøpte jeg nye vintersko til datteren vår. De kostet 630 kr. Jeg reagerer på at han mente at enten skulle jeg betale de eller så fikk jeg ta fra sparekontoen til datteren. Jeg synes det er helt bak mål å ta fra sparekontoen hennes i hytt og gevær. Samboer har også uttalt at "sparing er en luksus". Jeg tenker at sparing er essensielt. 

Da 4-åringen fikk nytt pass så virket det som at han tok som en selvfølge at jeg skulle betale det. Prisen var bare 270 kr, men mange bekker små.. Skal 4-åringen i bursdag må alltid jeg betale gavene. Det ente med at jeg betalte det siden jeg ikke anser det som hensiktsmessig å ta fra sparekontoen til datter (pass altså)

Det irriterer meg nok litt at han muligens bruker det mot meg at jeg "har høy inntekt" og at han har en mentalitet med å ta så lett på å "ta fra sparekonto til datter"

Gleder meg til vi begge er i full jobb og inntektene er jevnere.

HI

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere må selvsagt finne ut hva som fungerer for dere.

De årene jeg var den eneste med inntekt tok vi ut to kort på min konto. Det eneste jeg fokuserte på var at vi ikke hadde mindre ved utgangen av hver måned enn ved inngangen. Om den balansen ikke gikk opp måtte vi snakke om hva vi begge kunne gjøre for å få det til å gå opp.

Tillit er alt i et forhold, jeg har aldri nevnt eller stilt spørsmål til en eneste transaksjon kona mi har gjort!

De siste 20 årene hvor vi har tjent omtrent likt har heller ikke hun stilt noen spørsmål til meg. Selv om jeg vet at jeg enkelte måneder har brukt mer enn henne.

Hadde kona mi noen gang "uttrykt takknemlighet" for dette, da hadde jeg nok blitt kvalm.

Vi er nå en raus og glad familie, penger er langt nede på listen av hva vi bryr oss om!

Raushet er viktig 😊

Samboer sa at det var sårende at jeg "sa at han ikke sparer noe til datteren vår". Han mistolket en kommentar jeg sa til han ifbm økonomi og fremstod ganske lettkrenket. 

Samboer kjøper seg lunsj ute flere ganger i uka, men dette er bare snakk om ca 60 kr. Jeg har sagt at han bare skal forsyne seg av knekkebrødene jeg lager, men han takler ikke slike "kjedelige matpakker".

Kanskje han synes det er vanskelig å være den som tjener minst og dermed bagatelliserer hvor mye jeg bidrar til fellesskapet for å få det til å "høres bedre ut i hans favør".

I dag sa han "nå må du få det inn i nøtta di. Jeg tjener kun 11000 kr i mnd". Så han ble irrasjonell da vi diskuterte. 

Jeg lurer på om vi rett og slett bør få en objektiv person til å se på dette, en med utdannelse/innsikt i dette ,men hvem skal det være?

Samboer fikk nettopp en regning på 22.000 kr fra privatstudiet sitt pga NAV har ombestemt seg hvor mye de dekker av hans studie. Han hadde sparekonto han kunne ta fra ,men i denne forbindelse så sa han at han skjønte ikke hvordan han skulle klare å bidra med utstyr til den ufødte babyen siden han nettopp hadde fått denne høye regningen som kom uventet. 

HI

Skrevet

Hos oss har jeg 30000 utbetalt i mnd. Jeg mottar også 8000 i husleie av leieboer, og samboer betaler meg 12000 i mnd. De 12000 er da halvpart av boutgift, bil, mat, forsikring, strøm, internett og div andte småregninger når de 8000 fra leieboer er trekt i fra. Nå tjener jo  i begge veldig godt, men vi har satt oss ned og kommet fram til et realistisk beløp min samboer gir meg fast hver mnd, så tar jeg meg av innkjøp og regninger. Dere er i en overgangsperiode, så det er naturlig at din samboer betaler mindre enn deg. Men dere bør sette dere ned å sette opp et budsjett for å komme fram til hvor mye han synes det er rettferdig å bidra i mnd, og hvor mye han egentlig trenger på øl, lunsj og andre "luksusting". Legg in faste og variable utgifter, så har dere begge noe å forholde dere til :)

Anonymkode: 0c81a...e80

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klippet og limte fra to av svarene dine over her...

Men du bidrar jo allerede med veldig mye mer enn det han gjør, ser han ikke det?

Den andre med at "ja, men du tjener da 8000 kr mer enn meg", den kommentaren skremmer meg litt, for den tror jeg viser at mannen din ikke helt har begrep om økonomien, ikke ser hvor mye du faktisk legger ut til fellesskapet hver måned, og heller ikke ser at når du får 9.000 mindre utbetalt så vil det uunngåelig måtte føre til at dere begge to skrenker hardt inn på personlig forbruk.

Dere bør absolutt sette opp regnskap, veldig detaljer for alt dere bruker, i hele mars og april. Slik det virket på det du skrev først så mistenker jeg at han sitter igjen med en god del mer til personlig forbruk enn det du gjør. I tillegg sløser han med å gå ut og spise og drikke øl med kompiser, og det er jo noe dere ikke vil ha råd til når dere snart har to barn på vei og såpass mange tusen mindre i måneden.

Så dere må få en ordning på dette, få tallene ned svart på hvitt. Bruk nettbanken deres og se på alt av utgifter, også de småtingene i hverdagene som dere kanskje ikke tenker på. Se hvor store utgifter dere faktisk har og hvor mye dere begge to har sittet igjen med til personlig forbruk. Når dere da får oversikt setter dere opp et nytt regnskap og fordeling for hvordan dere må gjøre det fra juni når familiens fellesinntekt blir så mye mindre. "Ja, men du tjener da fremdeles 8000 mer enn meg" er etter min mening en måte å nekte å ta innover seg virkeligheten, som om han tror du har masse mer å rutte med enn ham (utover de faste hverdagsutgiftene som du også dekker) og at han derfor ser for seg at det derfor ikke blir noen annen endring fra juni enn at du må slutte å bruke så mange tusen på deg selv. Mulig jeg tar feil, men det er det inntrykket den kommentaren gir meg. Stemmer det er det på høy tid med en virkelighetsorientering og øyeåpner!

Videre vil jeg tro han planlegger å jobbe i sommer for å tjene penger?

Og til slutt, jeg er enig med andre i at det ikke skal være slik at den som tjener minst skal vise takknemlighet overfor den andre hele tiden, for da blir det en usunn maktbalanse i forholdet. Har man felles økonomi, så har man fellesøkonomi og bidrar etter evne. Likevel, dere har tydeligvis ganske ulike prioriteringer økonomisk. Han går stadig ut og bruker penger på å spise og drikke ute, du prioriterer løpende utgifter i familien og sløser ikke. Det må det bli en endring på, og jeg tror ikke du får til den endringen hvis dere ikke jobber sammen et par måneder, får svart på hvitt begges forbruk og utgifter og begynner å planlegge for det neste året når økonomien blir såpass mye dårligere enn den er i dag.

Jeg har ikke spurt om han skal jobbe i sommer,men kom på i dag at det bør jeg få klarhet i. Har hatt nok av andre ting å tenke på..

Jeg prioriterer mat av høy kvalitet og dermed er matbudsjettet (inkl husholdning) på 11-12000 kr per mnd. Jeg bruker en del tilskudd som jeg drar nytte av. Kjøper en god del økologisk. Jeg har alltid hatt god matlyst og nå som gravid er matlysten enorm. Jeg betaler fiskeoljen og flere andre kosttilskudd eller hva jeg enn skal kalle det til hele familien. 

Han bruker også mot meg at jeg "tjener 6500 kr på leiligheten jeg leier ut". Ja, jeg tjener 6500 kr på leiligheten jeg leier ut, men jeg betaler lån på 3500 kr per måned + husleie 5100 kr på studentboligen. I tillegg betaler jeg forsikring og kommunale avgifter årlig på leiligheten jeg eier. For ikke og snakke om at jeg må skatte 40 % av all inntekt grunnet formueskatt ..

Jeg, søsteren min og foreldrene våre har et AS i familien som faren min er styreleder for. Faren min har sagt at jeg kan få lønn fra firmaet i permisjonen min slik at vi skal klare oss greit. Dette har jeg enda ikke sagt til samboer. Jeg føler det er noe som stopper meg i å si det til han, føler han blir å bruke det mot meg og "forvente at jeg skal betale mesteparten". Samtidig ser jeg at det er helt feil å holde dette skjult da ett forhold skal bygge på tillit. 

HI

Skrevet

Jeg hadde ikke gidda å bo med deg. Makan til flisespikking ang penger har jeg ikke sett. Greit, han burde ha matpakke og ikke spise ute, men du gnurer på 270 kroner til pass. Hele innstillingen deres til penger og mitt og ditt er helt låst. Om dere ikke får orden på det vil det drepe forholdet deres helt.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir utfordrende å ta alt i fellespott når jeg tjener nesten det trippelte av hva han tjener. 

I november eks så kjøpte jeg nye vintersko til datteren vår. De kostet 630 kr.

Beklager, men du er spik spenna sprø! Jeg har også sett din siste kommentar.

Først hadde jeg tenkt å gi deg noen gode råd men jeg slettet de da du ikke er verd det. Din smålighet kommer til å bli din skjebne.

Skrevet

Du høres utrolig kjip ut!! For han virkelig lov til å forsyne seg sv DINE hjemmelagde knekkebrød??

dere bør legge alle inntektene deres i en felles pott - også dine leieinntekter. Herfra bør dere trekke alke utgifter til mst, husleie regninger osv. Og så overføre en lik sum til hver av dere til privat forbruk. 

Anonymkode: 61420...b75

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du høres utrolig kjip ut!! For han virkelig lov til å forsyne seg sv DINE hjemmelagde knekkebrød??

dere bør legge alle inntektene deres i en felles pott - også dine leieinntekter. Herfra bør dere trekke alke utgifter til mst, husleie regninger osv. Og så overføre en lik sum til hver av dere til privat forbruk. 

Anonymkode: 61420...b75

Ja, jeg er utrolig kjip som betaler mer i husleie og som betaler mesteparten av maten, samt klær til datter. 

Dette med hjemmelagde knekkebrød var ett eksempel på en måte han kan spare penger på for å slippe å kjøpe lunsj ute,men det er en "luksus" han ønsker å unne seg. Jeg kommer ikke til å nekte han det. 

Vi har nok ulike syn på økonomi. Jeg tenker at sparekontoen til datter skal stå urørt mens han tenker eks at kjøper man henne nye vintersko så kan man "bare ta fra sparekontoen".. Jeg tenker nok mer fremtidsrettet. Selv om det føles som lenge til hun er 18 år så går årene veldig fort 

HI 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, men du er spik spenna sprø! Jeg har også sett din siste kommentar.

Først hadde jeg tenkt å gi deg noen gode råd men jeg slettet de da du ikke er verd det. Din smålighet kommer til å bli din skjebne.

Smålig faktisk 😂 

, men du synes likevel det er verdt å svare meg?

HI

Skrevet
10 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Jeg hadde ikke gidda å bo med deg. Makan til flisespikking ang penger har jeg ikke sett. Greit, han burde ha matpakke og ikke spise ute, men du gnurer på 270 kroner til pass. Hele innstillingen deres til penger og mitt og ditt er helt låst. Om dere ikke får orden på det vil det drepe forholdet deres helt.

Forskjell på å spise ute på restaurant og å kjøpe seg mat i ferskvaredisk som er mye billigere. Alle har vel sine "laster". 

Jeg skjønner at økonomi og husarbeid er store utfordringer i en del forhold. 

Du har rett i at dette i verste fall kan drepe forholdet 

HI

Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere har valgt å få barn, ikke bare ett men snart to(!), inn i et forhold hvor økonomien ikke er på plass? 

Det er jo tydelig at du mener du ikke tjener inn til familien som helhet. Hvorfor få barn med en mann som er student hvis du ikke ønsker å bidra til å dra lasset? Ikke pøs ut unger for deretter å klage på situasjonen. 

Anonymkode: 391fa...d02

Skrevet

Hun økonomen som er på TV2, har et greit råd.

Hennes råd er at lønningene ikke skal komme inn på brukskontoene, men inn på en konto uten kort. Derfra fordeles pengene til de forskjellige kontoene, en til lån og regninger, en til mat og husholdning, og ikke minst til kontoene dere har hvert deres kort til, nemlig forbrukskontoene.

Dere bør ha omtrent like mye hver til forbruk, også går det han tjener og det du tjener inn på de forskjellige kontoene for å dekke opp alt fra regninger og mat til klær og utstyr til barna. Barnetrygden brukes jo i stor grad til dette.

I perioden mannen din er student er det også ganske innlysende at dere bør spare inn på noen ting, det er jo bare for en kort periode av livet. At dere i denne perioden skal spare masse til barna, og ikke minst bruke 12.000 på mat når dere er bare tre stykker er litt hull i hodet. Vi har fire barn, hvorav to er tenåringer, og vi bruker 13.000 på mat.....

Om alt er ryddig og greit, faste kontoer til alle faste utgifter osv så trenger dere ikke krangle om penger. Da har dere bare "lommepenger" til forbruk igjen på kontoen og hva dere bruker de til har ikke den andre noe med.

Anonymkode: 393b6...224

Skrevet

Her skal du få et svar som virker å være på ditt nivå:

Du skriver at du ønsker at han uttrykker "takknemlighet" for det du bidrar til fellesskapet.

Krev at han kysser føttene dine hver gang du bidrar da vel....

Skrevet

12000 til mat og husholdning til 2 voksne g 1 barn, er jo helt hinsides all fornuft

Anonymkode: 686a4...4f1

Skrevet

Jeg lurer på hva det hadde kostet dere å bo i en tilsvarende bolig som den dere har nå hvis det ikke var en studentbolig?

Anonymkode: 22a73...638

Skrevet
På 23.2.2019 den 13.38, Anonym bruker skrev:

12000 til mat og husholdning til 2 voksne g 1 barn, er jo helt hinsides all fornuft

Anonymkode: 686a4...4f1

Det koster å leve sunt. 😊 Jeg elsker å lage mat og verdsetter mat av høy kvalitet 😊 Skjønner godt at mange har lavt matbufsjett dersom de lever på kneipbrød til mange måltider. 

Investering i "helsekontoen" er viktig for meg. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...