Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Visste at jeg fikk pepper for røyken, men klarer ikke slutte nå. Viktigere å være en oppegående og fungerende mor. Bor også langt unna svenskegrensen dessverre. Samboer skal slutte. 

Vi har 1.820.000 i boliglån, og siste takst var 2.300.000.

Hvorfor vi ikke beholder billigste bil? Det er en liten el bil med liten rekkevidde. Vi har ikke lademuligheter hjemme. Et stykke til hans jobb, og kjøring til aktiviteter o.l. Kommer heller ikke på bil-/teltferie med den....

Bil 2 har en verdi i dag på 300.000, er to år. Heller ikke lurt med eldre bil, da det stadig er reparasjoner (har erfart). Kan muligens få en mindre nyere bil til 200.000/250.000. Vet uansett ikke om det er så mye å tjene på det...har dårlig erfaring med salg/innbytte, mye tap. Bil må vi ha!

Har nå søkt NAV om støtte til SFO, men tviler på at jeg får det.

Vet vi har høy inntekt, men vi har også veldig mye og dyr gjeld.

Anonymkode: 98ea3...51d

Vi måtte også legge om kraftig her da mannen mistet jobben, og første grep var å selge den store bilen. Med drivstoff, forsikring, lån og bompenger sparte vi nesten 10k i mnd på det. Nå har vi kun den lille bilen, en liten el-bil, og har klart oss med den i nesten to år. Det går helt fint! Og jeg har tre barn... Hvis vi en sjelden gang skal på langtur byttelåner vi bil med noen, eller vi leier en. 

Anonymkode: aa623...c9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Visste at jeg fikk pepper for røyken, men klarer ikke slutte nå. Viktigere å være en oppegående og fungerende mor. Bor også langt unna svenskegrensen dessverre. Samboer skal slutte. 

Jeg skjønner hvordan du tenker, og jeg skjønner hvorfor. Jeg mener ikke å være kjip med deg. Men, det du viser nå er en avhengighetsskapt tankefeil:

Sigaretter gjør deg ikke til en oppegående og fungerende mor. Snarere tvert i mot. Du har utrolig stor tiltro til hva inhalert nikotin kan hjelpe deg med! Ja, for all del, å slutte med sigaretter kan gjøre deg til en litt ustabil person i noen korte dager, men det gir seg, og du mister aldri kontrollen over deg selv, selv om du har fryktelig lyst på røyk. På sikt vil røykeslutt gjøre deg til en bedre mor (som lever lenger, sannsynligvis!). Og en oppegående og velfungerende mor prioriterer heller å få orden på økonomien, når det er nødvendig, enn å røyke. Alt dette vet du fra før. Og jeg kan nesten ikke tenke meg en bedre grunn til å slutte å røyke enn dette. Kan du ikke dukke litt inn i den følelsen, tørre å kjenne litt etter på hvordan røykeslutt kunne hjulpet deg (og din samboer, som skal slutte helt) - i stedet for å avskrive det helt?

Anonymkode: b9f23...5bc

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er godt voksen, har ett barn på 7 år. Han i jobb, jeg på AAP. Bor i nøktern leilighet.

Inntekt tilsammen: kr 66.000 netto utbetalt pr mnd, så det er ikke inntekten det står på... Saken er at vi har hatt ett enormt overforbruk 🙈 Vi har heller ikke noe av verdier igjen å selge, det meste er brukt på tull. Har nok gjort dette for å kompensere for et dårlig forhold, prøvd å kjøpe oss lykke. I tillegg som ett tidsfordriv da jeg ikke er i jobb. Vi har altså fullt lån på leiligheten, så kan ikke refinansiere. Vi har to biler med lån, den ene skal selvfølgelig selges. Regner med å sitte igjen med 30.000, dette går rett inn på kredittlån.

Så til det som er problemet, vi har nå en samlet kredittgjeld på 750.000. Det er snakk om 11 kredittlån, jeg har 2 og han resten. Hvis vi bare betaler minimumsbeløp, er det kr 15.000 i mnd. Har regnet litt på det. Vil ta oss 12-15 år å bli ferdig, dersom vi ikke betaler mer enn minimum. Har ingen bet anmerkninger eller inkasso, går fint å betale. 

Har nå kuttet kraftig i budsjettet, det er full innkjøpsstopp!

Bruker ca 1.800 i uken på mat/hush.art. Handler en gang i uken. Alle abonnement/streaming er sagt opp, alarm sagt opp. Blir ikke brukt noe på klær til oss voksne, ingen ferier eller andre unødvendige innkjøp. Selv med disse grepene, er det ikke så mye ekstra å betale inn. Vårt barn går i 2 klasse, så lurer på om vi skal si opp SFO og spare kr 2.800 (men vet ikke hvilke tiltak jeg blir sendt ut i...) Når ene bilen selges, vil vi spare ca 2.500 der også. Da får vi tilsammen 5.300 ekstra å betale inn. 

Ellers har vi andre regninger; som strøm, tlf, forsikringer, NRK lisens, veiavgift. Disse har vi gjennomgått, kan ikke få billigere.

Vi er vel ett typisk luksusfellen tilfelle....bortsett fra at vi er så heldige som har så høy inntekt. Kan ikke forstå at vi har vært så idiotisk, vi kunne jo ha hatt en god og sunn økonomi. Aldri aldri mer skal jeg bruke penger vi ikke har! Dette er jo skammelig!

Vi har prøvd å få refinansiert de dyreste lånene inn i et billigere forbrukslån, men fikk avslag. Vi har satt opp alle lånene med prioritering ang nedbetaling ( høyest rente først) Alle ekstra inntekter som skattepenger/feriepenger går inn på lån. Feriene våre fremover blir i telt (har fullt utstyr)

Er det noe mer vi kan/burde gjøre? Hva ville du ha gjort? Noen vi kan rådføre oss med?

Dere må kunne ha et liv samtidig som dere nedbetaler, hvis ikke vil budsjettet ryke raskt.

Huset vil likevel mest sannsynlig stige i verdi. Har dere mulighet til å få innvilget avdragsfrihet et års tid?

Et tips er også å kontakte kreditorene og forklare saken, eventuelt sende dem en samlet gjeldoversikt, og spørre om de kan sette ned rentene på de ulike forbrukslånene noe. 

Anonymkode: 398b3...40d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du har svaret på ditt eget spørsmål her....

Og bare som en liten saksopplysning med liten skrift: røyking gjør deg ikke gladere. Tvert i mot reduserer røykeslutt både depressive tanker og angst - og fører til bedre humør og reduksjon i stress. Kilde: https://www.bmj.com/content/348/bmj.g1151.full

Anonymkode: b9f23...5bc

For meg som sliter med å finne motivasjonen til å slutte helt, så var denne flott. Takk!

Anonymkode: 398b3...40d

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi måtte også legge om kraftig her da mannen mistet jobben, og første grep var å selge den store bilen. Med drivstoff, forsikring, lån og bompenger sparte vi nesten 10k i mnd på det. Nå har vi kun den lille bilen, en liten el-bil, og har klart oss med den i nesten to år. Det går helt fint! Og jeg har tre barn... Hvis vi en sjelden gang skal på langtur byttelåner vi bil med noen, eller vi leier en. 

Hi

Har dere muligheter til å lade hjemme og/eller på jobb? Vi må lade ute. Blir det ikke dyrt å leie bil til ferie? Vi har ingen å låne av...

Men ser klart den økonomiske fordelen.

Skrevet

Det er bare en unnskyldning for å slippe å ta ansvar når du sier du må røyke for å være en god mor. En god mor fortsetter ikke å røyke når situasjonen er som den er. Som en annen sier, det er kortvarig ubehag mot langvarig og stor gevinst både økonomisk og helsemessig.

Du er overvektig, du går på aap, du røyker. Røykingen skaper mye og unødvendig stress for kroppen din, øker smerter og øker betennelse og hemmer tilheling av skader og betennelse. Det finnes ingen gode argument for at du skal fortsette å røyke.

Dere må heller ikke ha den dyreste bilen. Du argumenterer at dere trenger den for å dra på ferie siden dere ikke kan dra på annen ferie. Innse det, dere har ikke råd til en bilferie, og det er dessuten meningsløst å beholde en dyrere bil fordi dere skal på en liten ferietur. Resten av året betaler dere mye hver måned for den "billige" ferieturen.

Flott at du er motivert og ønsker å gjøre en endring, men du må se litt på din egen argumentasjon, og ta de siste grepene dere må ta.

Anonymkode: 06d55...a03

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Har dere muligheter til å lade hjemme og/eller på jobb? Vi må lade ute. Blir det ikke dyrt å leie bil til ferie? Vi har ingen å låne av...

Det må da være langt billigere å installere en billader enn å ha bensinbil hele året?

Anonymkode: bb7fe...b74

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det må da være langt billigere å installere en billader enn å ha bensinbil hele året?

Anonymkode: bb7fe...b74

Man betaler jo mye mindre i veiavgift og

Anonymkode: cd114...5ff

Skrevet

Hva med å selge mye av det dere har handlet? Regner med at dere har mye klær, sko og dill og dall nå.

Anonymkode: d0e52...dec

Skrevet

Altså, dere trenger en bil og ikke en stor bil til 300 000 som dere har lån på. Vi har en stasjonsvogn vi betalte under halvparten for, den hadde ikke gått mer enn 40000 km, og den var 5 år gammel. Ikke noen større risiko for reparasjoner på den som hvilken som helst annen bil 😉

Og røyken må dere bare kutte. Hvorfor skal datteren deres potensielt bære konsekvensene av at dere ikke slutter? Sier det ikke for å være kjip mot deg-men det at dere røyker gagner absolutt ingen, og absolutt ikke økonomien.

Ellers anbefaler jeg deg, som du også har fått råd om et annet sted i tråden, om å ta kontakt med gjeldsrådgivningstjenesten i kommmunen din. Da får dere hjelp, og jeg er av den mening at det vil hjelpe dere å komme ut av dette uføre. 

Lykke til ☺️

Anonymkode: a62e8...68e

Skrevet

Hi

Ikke mulighet å montere lader. Bor i borettslag, det er ikke nok kapasitet på hovedinntaket til blokken. Vi har hørt flere ganger. Hvis dette hadde gått, hadde valget vært enkelt. Må lade bil et stykke unna, ser måleren har gått ned når vi har kommet hjem 😆 Vurderer å selge begge bilene, for å kjøpe en mindre billigere bensin/hybrid bil.

Når det gjelder det vi har kjøpt, er det ikke mer å selge. Har ikke kjøpt noe av særlig verdi, som merkevarer. Alt stort sett fra kjedebutikker, nille, rusta ol.... 

Takker for mange gode forslag 😊

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Ikke mulighet å montere lader. Bor i borettslag, det er ikke nok kapasitet på hovedinntaket til blokken. Vi har hørt flere ganger. Hvis dette hadde gått, hadde valget vært enkelt. Må lade bil et stykke unna, ser måleren har gått ned når vi har kommet hjem 😆 Vurderer å selge begge bilene, for å kjøpe en mindre billigere bensin/hybrid bil.

Når det gjelder det vi har kjøpt, er det ikke mer å selge. Har ikke kjøpt noe av særlig verdi, som merkevarer. Alt stort sett fra kjedebutikker, nille, rusta ol.... 

Takker for mange gode forslag 😊

Jeg tenker det viktigste er at dere setter dere opp et realistisk budsjett som man kan leve etter i lengden, og følger det. Det er bedre å ha litt å gå på, enn å gå på en skikkelig smell, for det blir fort dyrere. Men før dere begynner å betale ned masse, så bør dere lage dere en buffer for uforutsette utgifter hvis dere ikke har det.
Jeg har selv masse gjeld, går på AAP og  prøver nå å bygge meg opp en liten buffer først, før jeg begynner å legge ekstra i nedbetalinger.
Jeg har lest endel på de her sidene i linken under. De har vært nede en god stund så det er ikke så mye nye innlegg enda, men de holder på å bygge seg opp igjen nå. Absolutt verdt en liten titt.
http://www.pengevett.com/

Skrevet

Jeg synes det er kjempebra at dere har tatt tak og skal rydde opp i dette! 

Jeg ville bare tipse dere om e-sigaretter. Det er mye billigere enn røyk, sunnere (neida, det er ikke sunt, men av to onder er det bedre), og du slipper nikotinsuget. 

Mannen min sluttet å røyke med e-sigarett. Han har mye bedre helse nå enn før, og jeg tror han bruker rundt 200 kroner i måneden. 

Lykke til! 

Skrevet

Kjenner at jeg ikke synes synd på dere i det hele tatt.. 

«Etter den søte kløe.. «

Anonymkode: cee8d...3c6

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Lader på jobb, ja, eller på hurtiglader på veien. Og så har vi kjøpt en el-sykkel, det er et viktig poeng! Da klarer vi oss med en bil. 

Vi har ikke råd til ferier nå, så vi telter i nærområdet. Og nei, i forhold til å eie er det superbillig å leie. Men du har ikke en kollega eller nabo eller venn du kan byttelåne bil med en uke her eller der mot litt betaling? 

Skrevet

Ring rundt til de dere skylder penger og forklar saken og be om at de sletter noe, det verste dere kan få er et "nei". Lag en gjeldsoversikt du kan sende dem på mail hvis de ber om det.

Anonymkode: 613fe...040

Skrevet

Det er klart at dere kan spare inn noe på matbudsjettet og andre småsummer her og der. Det er fint å ta med seg. Men de store pengene ligger nok andre steder. Vil tro det måtte være et bedre valg om dere skal komme i mål før det har gått 15 år.

I teorien skulle dere kunne låne inntil 135 000 kroner opp i boligen og fortsatt være innenfor 15 % med tanke på egenkapital. Det går an å høre med banken. 

Kan dere få bedre rente på lånet i en annen bank? Eventuelt refinansiere og trekke lånet over nye 30 år for å få ned månedsutgiftene. Eller selvfølgelig begge deler.

Selg begge bilene og kjøp en mindre bensin/hybrid. Hvor stor bil trenger dere egentlig? Ikke barnevogn eller bakovervendt bilstol. Kun ett barn.

Kutt ut røyken! Røyker dere 10 hver dere om dagen utgjør det rundt 3000 kroner i måneden. Røyker dere mer enn det vil det være enda høyere. Jeg vet det er vanskelig, sluttet selv uten egentlig å være særlig motivert. 

Istendefor å kutte ut sfo helt, kanskje barnet kunne hatt redusert plass? Om det er noen dager skolen slutter senere enn andre kunne kanskje barnet vært hjemme alene en kortere stund om du skal ut i tiltak etterhvert.

Anonymkode: 8d6a5...93c

Skrevet

15 år nedbetaling av tullegjeld burde være den største motivasjonen på jord til å slutte å røyke. Og en 7-åring trenger vel ikke gå på Sfo!? Når du er på Aap!? Dere trenger definitivt ikke to biler! 

Og hvis det er du som laget tråden ang mathandling til 1700-2000 tidligere; med Se og hør og honningmelon, så har dere mye å knipe inn på handlelisten! 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

15 år nedbetaling av tullegjeld burde være den største motivasjonen på jord til å slutte å røyke. Og en 7-åring trenger vel ikke gå på Sfo!? Når du er på Aap!? Dere trenger definitivt ikke to biler! 

Og hvis det er du som laget tråden ang mathandling til 1700-2000 tidligere; med Se og hør og honningmelon, så har dere mye å knipe inn på handlelisten! 

Når man går på AAP så kan man få beskjed om å ut i tiltak

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart at dere kan spare inn noe på matbudsjettet og andre småsummer her og der. Det er fint å ta med seg. Men de store pengene ligger nok andre steder. Vil tro det måtte være et bedre valg om dere skal komme i mål før det har gått 15 år.

I teorien skulle dere kunne låne inntil 135 000 kroner opp i boligen og fortsatt være innenfor 15 % med tanke på egenkapital. Det går an å høre med banken. 

Kan dere få bedre rente på lånet i en annen bank? Eventuelt refinansiere og trekke lånet over nye 30 år for å få ned månedsutgiftene. Eller selvfølgelig begge deler.

Selg begge bilene og kjøp en mindre bensin/hybrid. Hvor stor bil trenger dere egentlig? Ikke barnevogn eller bakovervendt bilstol. Kun ett barn.

Kutt ut røyken! Røyker dere 10 hver dere om dagen utgjør det rundt 3000 kroner i måneden. Røyker dere mer enn det vil det være enda høyere. Jeg vet det er vanskelig, sluttet selv uten egentlig å være særlig motivert. 

Istendefor å kutte ut sfo helt, kanskje barnet kunne hatt redusert plass? Om det er noen dager skolen slutter senere enn andre kunne kanskje barnet vært hjemme alene en kortere stund om du skal ut i tiltak etterhvert.

Med et boliglån på 1,955 millioner over 30 (nye) år med 2 % rente kan dere spare inn 3000 i måneden i låneutgifter.  

Et billån på 100 000 over åtte år er 1400 i måneden. 4400 mindre enn dere har i låneutgifter enn i dag.

Reduserer dere matbudsjettet med 400 i uka er det 1700 i måneden der.

Redusere sfo en dag i uka er ca 600 i måneden, litt avhengig av hva full plass koster. 1200 om dere får til to dager.

Og om dere kutter røyken er det mange 1000-lapper og hente der. Med et utgangspunkt i 20 røyk om dagen for dere begge to tilsammen er det over 12000 å hente totalt her. I tillegg er det «tatt ut» 135 000 fra boliglånet dere kan bruke på forbrukslån. Dere har høy samlet inntekt gode muligheter til å få betalt ned innen relativt få år. Men dere må være villig til å ofre noe. Det aller første burde være røyken.

Ring kreditorene, gjør avtaler. Noe renter kan dere kanskje få avskrevet.

Skrevet

Når man går på AAP så kan man få beskjed om å ut i tiltak

Kan.. 

Skrevet

Kan.. 

Og?

Skrevet

Å ringe kreditorene og be om avskriving hvis man bokstavelig talt tenner på flere tusenlapper i måneden, det er navlebeskuelse de luxe. Sjansen er langt større om man viser til at man også har sluttet å røyke og betaler ned med de ekstra tusenlappene om måneden også, da vil kreditorene være mer positivt innstilt, fordi man viser både vilje og evne.

Skrevet

Ang. sfo - når man går på aap har man normalt såpass god kommunikasjon med både sin saksbehandler på nav og sin fastlege at man vet noe tid på forhånd om arbeidsutprøving er aktuelt eller ikke. Det blir ikke kastet på en fra en dag til den neste.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ang. sfo - når man går på aap har man normalt såpass god kommunikasjon med både sin saksbehandler på nav og sin fastlege at man vet noe tid på forhånd om arbeidsutprøving er aktuelt eller ikke. Det blir ikke kastet på en fra en dag til den neste.

Når man blir tatt inn i tiltak, er ikke opp til Nav eller legen. Nav søker en dit, så er det forskjellig hvor lang ventetid det er. Jeg ventet i 5 mnd på at det skulle begynne, og fikk beskjed 1 uke før når tiltaket begynte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...