Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er godt voksen, har ett barn på 7 år. Han i jobb, jeg på AAP. Bor i nøktern leilighet.

Inntekt tilsammen: kr 66.000 netto utbetalt pr mnd, så det er ikke inntekten det står på... Saken er at vi har hatt ett enormt overforbruk 🙈 Vi har heller ikke noe av verdier igjen å selge, det meste er brukt på tull. Har nok gjort dette for å kompensere for et dårlig forhold, prøvd å kjøpe oss lykke. I tillegg som ett tidsfordriv da jeg ikke er i jobb. Vi har altså fullt lån på leiligheten, så kan ikke refinansiere. Vi har to biler med lån, den ene skal selvfølgelig selges. Regner med å sitte igjen med 30.000, dette går rett inn på kredittlån.

Så til det som er problemet, vi har nå en samlet kredittgjeld på 750.000. Det er snakk om 11 kredittlån, jeg har 2 og han resten. Hvis vi bare betaler minimumsbeløp, er det kr 15.000 i mnd. Har regnet litt på det. Vil ta oss 12-15 år å bli ferdig, dersom vi ikke betaler mer enn minimum. Har ingen bet anmerkninger eller inkasso, går fint å betale. 

Har nå kuttet kraftig i budsjettet, det er full innkjøpsstopp!

Bruker ca 1.800 i uken på mat/hush.art. Handler en gang i uken. Alle abonnement/streaming er sagt opp, alarm sagt opp. Blir ikke brukt noe på klær til oss voksne, ingen ferier eller andre unødvendige innkjøp. Selv med disse grepene, er det ikke så mye ekstra å betale inn. Vårt barn går i 2 klasse, så lurer på om vi skal si opp SFO og spare kr 2.800 (men vet ikke hvilke tiltak jeg blir sendt ut i...) Når ene bilen selges, vil vi spare ca 2.500 der også. Da får vi tilsammen 5.300 ekstra å betale inn. 

Ellers har vi andre regninger; som strøm, tlf, forsikringer, NRK lisens, veiavgift. Disse har vi gjennomgått, kan ikke få billigere.

Vi er vel ett typisk luksusfellen tilfelle....bortsett fra at vi er så heldige som har så høy inntekt. Kan ikke forstå at vi har vært så idiotisk, vi kunne jo ha hatt en god og sunn økonomi. Aldri aldri mer skal jeg bruke penger vi ikke har! Dette er jo skammelig!

Vi har prøvd å få refinansiert de dyreste lånene inn i et billigere forbrukslån, men fikk avslag. Vi har satt opp alle lånene med prioritering ang nedbetaling ( høyest rente først) Alle ekstra inntekter som skattepenger/feriepenger går inn på lån. Feriene våre fremover blir i telt (har fullt utstyr)

Er det noe mer vi kan/burde gjøre? Hva ville du ha gjort? Noen vi kan rådføre oss med?

Anonymkode: 98ea3...51d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst bør du også få  deg en jobb, en hvilken som helst jobb. Om du så ikke tjener mer enn 15.000 pr mnd er det 15.000 mer å betale på avdragene.

Anonymkode: 45e6a...83b

Skrevet

Jeg ville kuttet mer på matbudsjettet

Anbefaker deg å legge inn lånesummene på debiter.no, så ser hvilken metode som er mest effektiv når det gjelder nedbetalingen, ikke sikkert at det er best å betale høyest rente først.

Anonymkode: cd114...5ff

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Først og fremst bør du også få  deg en jobb, en hvilken som helst jobb. Om du så ikke tjener mer enn 15.000 pr mnd er det 15.000 mer å betale på avdragene.

Anonymkode: 45e6a...83b

Hun går jo på AAP da

Anonymkode: cd114...5ff

Skrevet

HI her

Går på AAP, da er det grunner til at jeg ikke er i jobb....

Har utbetalt kr 20.000 i AAP og forsikringer......

Kan nok knipe mer inn på matbudsjettet ja, prøver å komme ned i 1.500 pr uke

Takk for innspill 😊

Anonymkode: 98ea3...51d

Skrevet

Kontakt gjeldsrådgiver i kommunen eller andre sakkyndige. Få samlet lånene og få oversikt. Deretter kan dere sette opp en betalingsplan. Jeg er med i en bytteside på fb, hvor små og store ting byttes i noen man får tak i i vanlig matbutikk. Feks et puslespill byttes i en liter melk. Helt genial måte å få ryddet opp og får forbruksvarer for ting som gjerne er tidkrevende eller har for liten verdi til å selge på Finn. Søk det opp eller lag en selv😊 Så flott at dere tar tak og ønsker å rydde opp. Lykke til! 

Anonymkode: 4bdf5...17d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kontakt gjeldsrådgiver i kommunen eller andre sakkyndige. Få samlet lånene og få oversikt. Deretter kan dere sette opp en betalingsplan. Jeg er med i en bytteside på fb, hvor små og store ting byttes i noen man får tak i i vanlig matbutikk. Feks et puslespill byttes i en liter melk. Helt genial måte å få ryddet opp og får forbruksvarer for ting som gjerne er tidkrevende eller har for liten verdi til å selge på Finn. Søk det opp eller lag en selv😊 Så flott at dere tar tak og ønsker å rydde opp. Lykke til! 

Anonymkode: 4bdf5...17d

Takk 😊

Anonymkode: 98ea3...51d

Skrevet

Jeg har også vært nødt til å gjøre innstramminger i økonomien det siste halve året. Jeg har begynt å bruke kontanter. Jeg har satt opp et detaljert budsjett, der jeg legger til side penger til alt jeg trenger. 3500 kr til mat hver mnd, 100 kr til p-piller hver mnd (sparer opp i tre mnd), 100 kr til bursdagsgaver (gutten min går i 4.klasse, og det er bursdager hver bidige måned), 300 kr til at gutten min skal få gå på juniorklubb en gang i uka (60 kr per gang). Så har jeg fast trekk på alle regninger. Da sitter jeg igjen med ca 900 kr som jeg kan bruke på å betale uforutsette ting, legebesøk, bussbilletter etc. Det som blir igjen av kontantene sparer jeg.

Det gjelder bare å være knallhard. Sett opp et detaljert budsjett. Ta ut penger hver måned som dere legger i hver sine konvolutter. Ikke ta med bankkort på butikken. Planlegg middag og handleliste (jeg handler én gang i mnd, kjøper kun melk og bananer utenom), ikke kjøp godteri og brus. Ingen byturer, ingen nye klær eller ting. Dere voksne trenger jo ikke en dritt, dere har alt allerede. Selg sko, klær osv som ligger og slenger. Kan dere finne en billigere leilighet?

Anonymkode: a88a3...ea8

Skrevet

Har du sjekket referansebudsjettet til Sifo?

I følge det skal dere ha ganske greit med penger å betale ned gjelden med altså....

Hva betaler dere på boliglån?

Anonymkode: bb7fe...b74

Skrevet

Har dere sjekket om dere kan søke om avdrgsfrihet på huslån og billån en periode?

Anonymkode: cd114...5ff

Skrevet

1700,- pr uke i mat er vel kanskje litt mye. Ser at det også er til husholdning, men hvor mye bruker man vel på tørkepapir og vaskemidler hver uke? Ser på luksusfellen at de ofte tar utgangspunkt i lavere matbudsjett enn dette.

Selv pleier vi å storhandle toalettpapir/tørkepapir og vaskemidler når det er på kampanje. Akkurat nå har europris kampanje på tørkepapir og toalettpapir. Klesvaskemidler og såpe pleier vi å handle store kanner på felleskjøpet, men ser når at europris også har tatt inn større kanner av omo og lignende.

Anonymkode: fa695...80a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI her

Går på AAP, da er det grunner til at jeg ikke er i jobb....

Har utbetalt kr 20.000 i AAP og forsikringer......

Kan nok knipe mer inn på matbudsjettet ja, prøver å komme ned i 1.500 pr uke

Takk for innspill 😊

Anonymkode: 98ea3...51d

1500 pr uke burde dere klare veldig fint, jeg tenker at dere kanskje kan klare å få det enda lavere hvis dere går inn for det. Det kommer an på hva dere er villige til. Men mye kan gjøres ved å være bevisst, sjekke priser og 50% bokser, skrive handlelister og matplaner, ikke kaste rster, kjøpe husholdningsartikler i store kvanta/handle ekstra når det er tilbud - men ikke mer enn du trenger osv.
Jeg kjøper stort sett dopapir når Meny eller Joker har 10 kronerstilbud, da selger de noen ganger 6-pack med bra dopapir til 10 kr. Tannkrem hamsterer jeg opp når jeg kjører forbi Rusta. Dusjsåpe og shampo kjøper jeg når Europris har tilbud.

Anonymkode: cd114...5ff

Skrevet

Hi her

Finner ikke mye rimeligere leilighet å kjøpe. (Det koster også å flytte). Betaler lån bolig kr 7.065 + 3.112 i tillegg felleskostn kr 6.270. Tot kr 16.447 pr mnd på bolig. Har allerede hatt 6 mnd avdragsfrihet, fikk ikke mer.

Har to billån på 3.700/2.100 pr mnd. Det minste forsvinner snart, da ene bil selges.

Har ryddet i skuffer, skap og boder. Solgt det jeg kan av klær, sko, skiutstyr på Finn.

Skriver detaljert handleliste, bruker apper og handler på tilbud/kampanjer. Handler en gang i uken.

Ønsket/målet er å kunne betale inn 10.000 ekstra på kredittlån pr mnd. Totalt 25.000 (15.000+10.000) Da kan jeg føle at jeg ser lyset i enden av tunellen, altså ferdig om ca 5-7 år....

Når vi er ferdig skal jeg aldri røre et kredittkort, og da skal alle pengene gå til sparing/nedbet av boliggjeld. Det gleder jeg meg til!

Anonymkode: 98ea3...51d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Finner ikke mye rimeligere leilighet å kjøpe. (Det koster også å flytte). Betaler lån bolig kr 7.065 + 3.112 i tillegg felleskostn kr 6.270. Tot kr 16.447 pr mnd på bolig. Har allerede hatt 6 mnd avdragsfrihet, fikk ikke mer.

Har to billån på 3.700/2.100 pr mnd. Det minste forsvinner snart, da ene bil selges.

Har ryddet i skuffer, skap og boder. Solgt det jeg kan av klær, sko, skiutstyr på Finn.

Skriver detaljert handleliste, bruker apper og handler på tilbud/kampanjer. Handler en gang i uken.

Ønsket/målet er å kunne betale inn 10.000 ekstra på kredittlån pr mnd. Totalt 25.000 (15.000+10.000) Da kan jeg føle at jeg ser lyset i enden av tunellen, altså ferdig om ca 5-7 år....

Når vi er ferdig skal jeg aldri røre et kredittkort, og da skal alle pengene gå til sparing/nedbet av boliggjeld. Det gleder jeg meg til!

Anonymkode: 98ea3...51d

Det var ganske høye fellesutgifter, da regner jeg med det meste vi andre har som faste utgifter er med der? Tenker på kommunale avgifter, tv og internett, forsikring o.l?

Dere bør uansett ha ganske mye å rutte med om dere bare er tre stykker og har såpass høy inntekt altså.

Til sammenligning har vi mindre i måneden og har fire barn, vi klarer oss fint uten å bruke kredittkort.

 

Anonymkode: bb7fe...b74

Skrevet

Vil lønne seg for deg å komme i gang med arbeidsrettet tiltak da du da kan søke om tillegsstønad til barnepass og dermed få dekket en god del av utgiftene til SFO 😉 

Anonymkode: be3d9...b93

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Finner ikke mye rimeligere leilighet å kjøpe. (Det koster også å flytte). Betaler lån bolig kr 7.065 + 3.112 i tillegg felleskostn kr 6.270. Tot kr 16.447 pr mnd på bolig. Har allerede hatt 6 mnd avdragsfrihet, fikk ikke mer.

Har to billån på 3.700/2.100 pr mnd. Det minste forsvinner snart, da ene bil selges.

Har ryddet i skuffer, skap og boder. Solgt det jeg kan av klær, sko, skiutstyr på Finn.

Skriver detaljert handleliste, bruker apper og handler på tilbud/kampanjer. Handler en gang i uken.

Ønsket/målet er å kunne betale inn 10.000 ekstra på kredittlån pr mnd. Totalt 25.000 (15.000+10.000) Da kan jeg føle at jeg ser lyset i enden av tunellen, altså ferdig om ca 5-7 år....

Når vi er ferdig skal jeg aldri røre et kredittkort, og da skal alle pengene gå til sparing/nedbet av boliggjeld. Det gleder jeg meg til!

Anonymkode: 98ea3...51d

Dere har veldig god inntekt, så dere har gode muligheter til å få betalt det ned innenfor rimelig tid. :) Og du har jo allerede gjort endel, så du er tydelig motivert. Jeg vil og igjen råde deg til å sjekke hvilken nedbetalingsmåte som er mest effektiv. og som er mest motiverende over tid. Dere har mange lån, så dere betaler vel endel i mnd i gebyr. Kanskje det kan være bra å slette en del smålån først. Lykke til :)

Anonymkode: cd114...5ff

Skrevet

Hi

Alt er inkl i felleskostnader. Ja, vi burde ha mye å rutte med med vår inntekt, men vi har fråtset og brukt alt for mye 😬 mat for 15-20.000 i mnd, mye klær og dill, interiør og nips på Nille, Europris o.l. Masse kos og lykke 😂 Vi har i allefall alt vi trenger nå, og ikke ble jeg noe lykkeligere av det 😳

En ting er at vi også røyker begge to. Tidligere røykte begge sigaretter for ca 7.000 i mnd!!! Har ikke klart å slutte, men nå er det bare tobakk, røyker mindre og beløpet er iallefall halvert. Burde sluttet, men sliter med overvekt (på vei ned) og psykisk, så må vente med dette.

Vi får ikke stønad til SFO da vi har for høy inntekt, det skjønner jeg.

Slik kan det altså gå når man ikke er bevisst, og tenker over hvilken livsstil vi fører....

Anonymkode: 98ea3...51d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hi

Alt er inkl i felleskostnader. Ja, vi burde ha mye å rutte med med vår inntekt, men vi har fråtset og brukt alt for mye 😬 mat for 15-20.000 i mnd, mye klær og dill, interiør og nips på Nille, Europris o.l. Masse kos og lykke 😂 Vi har i allefall alt vi trenger nå, og ikke ble jeg noe lykkeligere av det 😳

En ting er at vi også røyker begge to. Tidligere røykte begge sigaretter for ca 7.000 i mnd!!! Har ikke klart å slutte, men nå er det bare tobakk, røyker mindre og beløpet er iallefall halvert. Burde sluttet, men sliter med overvekt (på vei ned) og psykisk, så må vente med dette.

Vi får ikke stønad til SFO da vi har for høy inntekt, det skjønner jeg.

Slik kan det altså gå når man ikke er bevisst, og tenker over hvilken livsstil vi fører....

Anonymkode: 98ea3...51d

Når du har aap har ikke samlet inntekt noe å si, du vil uansett få stønad til SFO når du er i arbeidsrettet tiltak. 

Anonymkode: be3d9...b93

Skrevet

Jeg antar dere må ha bil ettersom dere bare selger den ene (eller?); hvorfor beholdes den dyreste? Selv etter at jeg trekker fra alt av lån (de ønskede 25000+17000) har dere fortsatt tilsynelatende ganske mye igjen. Jeg er alene med 2 barn (eller 1,5, ene har jeg 50/50 med faren), jeg har ca. 30.000 inn totalt, i tillegg har jeg fradrag som aleneforsørger. Mottar ikke bidrag, men deler en del utgifter på det ene barnet med faren. Av dette betaler jeg ca. 10.000 på bolig (tvungen sparing, 5.000 av dem kan jeg bruke av ettersom de går inn på et rammelån, går som regel til ferie, som dere jo kan droppe) og sparer 2.000 utenom (i fond og til årskort på kollektiv). 1.000 til AKS (halv plass, deler kostnaden med far). Ungene går på et par aktiviteter hver som kommer på ca. 12.000 i året (jeg betaler ca. 7.500 av dette). Setter over 4.500 NOK på matkonto hver mnd, men bruker som regel ikke opp alt (har mikrospar på den kontoen slik at det rundes opp til nærmeste 100 hver gang). 

Har dere ganske ny bolig ettersom det ikke er noe rom for refinansiering? Bare 2-300.000 refinansiert ville jo senket rentene betydelig. Jeg ville gått ganske langt for å bli kvitt gjelda, inkludert flytte (dog ikke ut av skolekrets, barna skal ikke lide om det ikke er 100% nødvendig) og selge begge bilene, så sant det er fysisk mulig å ta kollektiv, rentene på slike lån er jo horrible. Er det mulig å leie ut en hybel i huset?

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Alt er inkl i felleskostnader. Ja, vi burde ha mye å rutte med med vår inntekt, men vi har fråtset og brukt alt for mye 😬 mat for 15-20.000 i mnd, mye klær og dill, interiør og nips på Nille, Europris o.l. Masse kos og lykke 😂 Vi har i allefall alt vi trenger nå, og ikke ble jeg noe lykkeligere av det 😳

En ting er at vi også røyker begge to. Tidligere røykte begge sigaretter for ca 7.000 i mnd!!! Har ikke klart å slutte, men nå er det bare tobakk, røyker mindre og beløpet er iallefall halvert. Burde sluttet, men sliter med overvekt (på vei ned) og psykisk, så må vente med dette.

Vi får ikke stønad til SFO da vi har for høy inntekt, det skjønner jeg.

Slik kan det altså gå når man ikke er bevisst, og tenker over hvilken livsstil vi fører....

Anonymkode: 98ea3...51d

Å slutte å røyke burde være prioritet før dere tar 7 åringen ut av sfo

Anonymkode: cd114...5ff

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg detter litt av når folk prioriterer røyk i en slik situasjon (eller overhode), selv nå er det 40.000 i året som kunne betalt ned gjeld. Er det langt til Sverige? Da kunne dere i det minste hamstret røyk og mat/husholdningsartikler. Holder dere røykingen på et minimum bør dere klare dere med en kartong på deling i mnd. Jeg er klar over at en del går opp litt i vekt ved røykeslutt, men innsparingen på matinnkjøpet bør motvirke dette ganske effektivt.

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting er at vi også røyker begge to. Tidligere røykte begge sigaretter for ca 7.000 i mnd!!! Har ikke klart å slutte, men nå er det bare tobakk, røyker mindre og beløpet er iallefall halvert. Burde sluttet, men sliter med overvekt (på vei ned) og psykisk, så må vente med dette.
Anonymkode: 98ea3...51d

Jeg tror du har svaret på ditt eget spørsmål her....

Og bare som en liten saksopplysning med liten skrift: røyking gjør deg ikke gladere. Tvert i mot reduserer røykeslutt både depressive tanker og angst - og fører til bedre humør og reduksjon i stress. Kilde: https://www.bmj.com/content/348/bmj.g1151.full

Anonymkode: b9f23...5bc

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du har svaret på ditt eget spørsmål her....

Og bare som en liten saksopplysning med liten skrift: røyking gjør deg ikke gladere. Tvert i mot reduserer røykeslutt både depressive tanker og angst - og fører til bedre humør og reduksjon i stress. Kilde: https://www.bmj.com/content/348/bmj.g1151.full

Anonymkode: b9f23...5bc

I tillegg så vil det aldri bli en riktig tid for å slutte. Derfor må man bare gjøre det. Som tidligere røyker, så vet jeg hvor vanskelig det kan være, og hvor lett det er å gjemme seg bak at det passer ikke så bra å sutte nå

Anonymkode: cd114...5ff

Skrevet

Hi

Visste at jeg fikk pepper for røyken, men klarer ikke slutte nå. Viktigere å være en oppegående og fungerende mor. Bor også langt unna svenskegrensen dessverre. Samboer skal slutte. 

Vi har 1.820.000 i boliglån, og siste takst var 2.300.000.

Hvorfor vi ikke beholder billigste bil? Det er en liten el bil med liten rekkevidde. Vi har ikke lademuligheter hjemme. Et stykke til hans jobb, og kjøring til aktiviteter o.l. Kommer heller ikke på bil-/teltferie med den....

Bil 2 har en verdi i dag på 300.000, er to år. Heller ikke lurt med eldre bil, da det stadig er reparasjoner (har erfart). Kan muligens få en mindre nyere bil til 200.000/250.000. Vet uansett ikke om det er så mye å tjene på det...har dårlig erfaring med salg/innbytte, mye tap. Bil må vi ha!

Har nå søkt NAV om støtte til SFO, men tviler på at jeg får det.

Vet vi har høy inntekt, men vi har også veldig mye og dyr gjeld.

Anonymkode: 98ea3...51d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...