Gå til innhold

Den omstridte abortloven....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En kvinne med tre barn blir uplanlagt gravid. Hun kommer frem til at de verken har økonomi, ressurser eller overskudd til et fjerde barn. Hun tar abort.

En kvinne med to barn blir gravid. På UL viser det seg at hun venter tvillinger. Hun kommer frem til at de ikke har plass, råd, ressurser eller energi til fire barn. Hun aborterer det ene barnet.

Kan noen vær så snill å forklare meg hvorfor de fleste mener det første eksempelet er greit, mens flere anser det andre nærmest som barbari? Det er jo det samme i begge tilfeller: et foster som foreldrene ikke ønsker blir abortert.

Anonymkode: 1e27d...8dc

For min del handler det mest om måten det gjøres på. For det første må graviditeten helst være eldre enn 12 uker. Vha ultralyd lokaliseres den tvilling som ligger best til for behandlingen. Så sprøytes det inn en gift (kaliumklorid) inn i hjertet til den «utvalgte». Helsepersonellet følger med på UL til de ser hjertet på fosteret har sluttet å slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde vi kkke hatt abortloven, hadde vi hatt et kjempestort problem med mange barn som foreldrene ikke ønsket seg og kanskje ikke behandlet bra heller.

Anonymkode: 66f5b...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hjertefru skrev:

For min del handler det mest om måten det gjøres på. For det første må graviditeten helst være eldre enn 12 uker. Vha ultralyd lokaliseres den tvilling som ligger best til for behandlingen. Så sprøytes det inn en gift (kaliumklorid) inn i hjertet til den «utvalgte». Helsepersonellet følger med på UL til de ser hjertet på fosteret har sluttet å slå.

Og likevel tror du dette er en avgjørelse som tas med lett hjerte? 

Jeg er ganske sikker på at de som går til et så drastisk skritt ikke velger dette som en lettvint løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hjertefru skrev:

For min del handler det mest om måten det gjøres på. For det første må graviditeten helst være eldre enn 12 uker. Vha ultralyd lokaliseres den tvilling som ligger best til for behandlingen. Så sprøytes det inn en gift (kaliumklorid) inn i hjertet til den «utvalgte». Helsepersonellet følger med på UL til de ser hjertet på fosteret har sluttet å slå.

Eller man kan bruke vakuum og bare suge ut begge to med et svosj? 

Det finnes ingen hyggelige måter å kvitte seg med et uønsket barn, men man kan trøste seg med at de ikke merker så mye til det og at de ikke kan tenke noe rundt det

Anonymkode: 66f5b...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tolker svarer ditt dithen, er det så rart? Synes du det er en negativ greie, men allikvel hadde behov for å diskutere mot meg? 

Anonymkode: aa14b...14b

Jeg tror vel INGEN i Norge eller verden for øvrig mener at det bør tas så mange aborter som mulig. Man blir tillagt meninger man ikke har når folk bruker uttrykk som "aborttilhenger" - altså, det fins vel neppe noe menneske som er "tilhenger" av abort, eller syns det er "en positiv greie" at folk må ta dette valget? 

Men saken er jo ikke om man vil folk skal ta abort eller ikke - saken er at man vil at kvinner selv skal kunne bestemme tallet å barna og når de skal komme. Og herunder ligger informasjon, opplæring, prevensjon, billige primærhelsetjenester og tilgang til trygg abort.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det gir rett til å bestemme over andres liv? Barnet man har i magen er barnets liv - ikke morens. 

Anonymkode: 050d7...ed0

Det kan ikke eksistere separat fra morens liv i 12.uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at barnet, født av en kvinne som av div grunner føler hun ikke kan ha det, vil få et godt liv? Du mener seriøst at å tvinge en kvinne til å føde barn hun ikke vil ha vil gi disse barna et godt liv?

Herlighet, det er et lite frø. Det må da være mye bedre å la det gå til grunne før det blir et liv enn å la det vokse opp hos en mamma som ikke ønsket det.

Anonymkode: ce831...301

Ønsker å poengtere at jeg snakket utelukkende om å fjerne et barn når man er gravid med tvillinger. Og da mener jeg at Ja - moren burde bære fram begge. Og om hun og/eller far ikke ønsker begge så fins det alternativer i etterkant. 

Vil også poengtere at det er liv i et frø. 

Anonymkode: 050d7...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker å poengtere at jeg snakket utelukkende om å fjerne et barn når man er gravid med tvillinger. Og da mener jeg at Ja - moren burde bære fram begge. Og om hun og/eller far ikke ønsker begge så fins det alternativer i etterkant. 

Vil også poengtere at det er liv i et frø. 

Anonymkode: 050d7...ed0

Da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det er noen forskjell på å ta vekk en tvilling, en ensling, eller for den del begge tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mors rett til selvbestemt abort frem til uke 12 mener jeg er viktig at blir stående. Det er mulig at ukene kan utvides litt, men i utgangspunktet synes jeg 12 uker er ganske greit.

Problemet med fosterreduksjon er slik jeg ser det, er at det ikke går å gjøre det innen fristen på 12 uker. Da synes jeg det er greit at spørsmålet avklares av en nemnd, men lovverket bør være slik at de kan tillate abort på et foster og at det ikke trenger være helsemessige årsaker til å få det innvilget. Et eventuelt avslag må kunne ankes og anken må kunne avgjøres raskt.

Anonymkode: a1fe8...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei altså, for noen er det kanskje ikke et slett grunnlag, men da mener jeg vi er over på curling tankegangen og den egoismen som rår, «Nei dette ble for tøft for meg gitt, jeg bare fjerner dette barnet jeg». Man tar for lett på det å fjerne et barn. De grunnene er jo bare materialistiske. Hva klarte de ikke før i tiden? Hele min tanke bak innlegget var nettopp den tankegangen du sikter til i situasjonen over, vi har blitt altfor materialistiske, vi skal ha det som plommen i egget hele tiden, vi er livredde for å måtte ofre noe. Hvor krise er det å vokse opp i en litt for trang leilighet? Hvor krise er det å måtte arve klær? Kjøpe brukt ? Avstå fra de dyreste idrettene? Hvor mye er de matrialistiske godene vært, kontra et menneskeliv? Men takk for et saklig svar iallfall, og ikke et svar som går på personkarakteristikker👍🏻 

Anonymkode: aa14b...14b

Velsigne deg, du har nok ikke opplevd mye vondt i livet, og godt er det. Vi er flere som er heldige, men de fleste av oss klarer allikevel å innse at andre selv må få ta valg når det gjelder deres egne liv. Det er ikke alltid slik at man bare kan ta seg sammen. Med litt mer livserfaring kommer du også kanskje dit. 

Anonymkode: b6c77...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 0.26, Himmel og hav skrev:

Jeg kjenner flere barn/voksne som var tvilling tidlig i svangerskapet, men så ble det etter noen uker allikevel bare ett foster som overlevde, sånn helt av seg selv. Jeg kan ikke si for sikkert at de ikke er preget av det, for jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal se etter, men hva er det som er definerende for resten av det menneskets liv? 

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde tvillinger i magen ved tidlig ul. Et par mnd senere, på neste ul var det bare en der. Han er 13 år i dag. Jeg ble lei meg og kjente på tapet i noen mnd i graviditeten. Tenker nesten aldri på det lengre, og føler ikke at jeg har «et barn for lite». Da jeg noen år senere hadde en spontanabort i uke åtte var det også trist, men ikke en stor sak. 

Jeg kunne ALDRI selv gjennomført fosterreduksjon. Det kunne nesten ingen andre heller, det er svært få som benytter seg av muligheten. Men jeg tenker at de få som gjør det har sine egne gode grunner. På lik linje med annen abort. Jeg ønsker at kvinners rettighet til å bestemme over egen kropp. Å innskrenke abortloven er å bevege seg i feil retning. 

Anonymkode: 96601...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor det er noen forskjell på å ta vekk en tvilling, en ensling, eller for den del begge tvillinger.

Det er så enkelt som at jeg har gjort meg opp en mening og et synspunkt når det kommer til å fjerne et av to barn når man venter tvillinger, når man uansett skal fullføre et svangerskap. Personlig for meg opplever jeg at det er mer kompleks ved andre situasjoner, slik som å avslutte et svangerskap da man ikke ønsker å blir mor feks, og jeg har derfor (per i dag) ikke gjort meg opp en mening om akkurat hvor jeg står i forhold til det. 

Anonymkode: 050d7...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noen gang skjedd at en nemd har nektet noen å utføre abort innenfor de gitte rammene?

Jeg søkte om senabort i uke 16 pga trisomi 18, og alt av helsepersonell forsikret om at møtet med nemden bare var pro forma og egentlig bare et heft for både oss og legene. 

Det var to leger i rommet, de informerte om lovverket og jeg forklarte med få ord hvorfor jeg ønsket abort og det ble innvilget. Jeg følte meg på ingen måte ydmyket, men var trist og preget av situasjonen, på samme måte som de fleste som velger abort nok er. De ytterst få som tar lett på en abort bør nok ikke få barn noen gang. 

Forbudet mot fosterreduksjon vil nok i de fleste tilfellene føre til at begge fosterrene blir abortert, så man kan si at KrF har innført at det blir flere aborter med denne loven. Bra jobba?

Anonymkode: b68d3...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er så enkelt som at jeg har gjort meg opp en mening og et synspunkt når det kommer til å fjerne et av to barn når man venter tvillinger, når man uansett skal fullføre et svangerskap. Personlig for meg opplever jeg at det er mer kompleks ved andre situasjoner, slik som å avslutte et svangerskap da man ikke ønsker å blir mor feks, og jeg har derfor (per i dag) ikke gjort meg opp en mening om akkurat hvor jeg står i forhold til det. 

Anonymkode: 050d7...ed0

Jeg registrerer at du har gjort deg opp et synspunkt, som kan oppsummeres i "klarer du en, så klarer du to". 

Men den etiske forskjellen er jo ikke der, altså på vegne av det enkelte foster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Velsigne deg, du har nok ikke opplevd mye vondt i livet, og godt er det. Vi er flere som er heldige, men de fleste av oss klarer allikevel å innse at andre selv må få ta valg når det gjelder deres egne liv. Det er ikke alltid slik at man bare kan ta seg sammen. Med litt mer livserfaring kommer du også kanskje dit. 

Anonymkode: b6c77...74d

Hehehe, du skulle bare vist😏 Kanskje det er nettopp motsatt? Jeg har stått i ganske mye tøft, bare det siste året, men nettopp det gjør at jeg vet at man klarer og tåler ofte mye mer enn hva man tror. 

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

Jeg registrerer at du har gjort deg opp et synspunkt, som kan oppsummeres i "klarer du en, så klarer du to". 

Men den etiske forskjellen er jo ikke der, altså på vegne av det enkelte foster.

Ikke legg ord i munnen på meg, er du snill. Det har jeg ikke sagt. Som jeg har skrevet tidligere så har man alternativer i etterkant. Adopsjon for eksempel. 

Anonymkode: 050d7...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 12.14, gale damen skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er et "for slett grunnlag" at man ikke orker et ekstra barn? Kanskje var det utrolig tøft å få eksempelvis det første barnet? Kanskje var det kolikk og våkenetter til ungen var sju? Kanskje innser man at parforholdet rett og slett ikke kan tåle belastningen av to småbarn på en gang? Kanskje bor man i en toroms leilighet uten mulighet for å endre på det og føler ikke at man har plass til det? Kanskje har man ikke økonomi til to ekstra barn, for man har tenkt lengre enn til at barna fullammes?

Hvem er du, som kjenner at du har all rett til å sette deg til doms over andres liv?

Og som alltid, når denne diskusjonen dukke opp - hvorfor er det ufødte barnets liv så mye viktigere enn morens?

Kolikk: alle barn er forskjellige

Våkenetter: tåler man ikke det bør man ikke får barn

Belastning på forholdet: om to småbarn velter forholdet tåler det heller ikke ett.. Da bør man ikke gå videre i parforholdet.

2-romsleilighet: man kan få hjelp fra det offentlige

Økonomi: man har mulighet til å endre på situasjonen økonomisk over tid. Om ikke bør man la være å få barna. 

Ingen som setter seg til dom over noen her, men det er litt for lettvint å bare fjerne en fordi det ikke passer med to. Det er for lettvinte unnskyldninger for abort i det hele. Men har man et såpass enkelt syn på å fjerne sitt potensielle barn så bør man la være å få barn..

 

Anonymkode: 2a6d3...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er latterlig at så mange av dere tror det blir tatt lett på å ta abort. Hva vet dere egentlig om det? Jeg tok selv abort som 18-åring. Jeg var ung, ikke ferdig utdannet og i et helt ferskt forhold, og var livredd. Jeg hadde likevel alle forutsetninger for å klare å ta vare på et barn. Likevel falt valget på abort. Det er det tøffeste valget jeg har tatt i hele mitt liv, men likevel har jeg aldri tvilt på at det ikke var rett valg. De rundt meg som vet om det, vil nok ha inntrykk av at dette var lett for meg. Men det de ikke vet er at det var en forferdelig tung tid, og at jeg fremdeles 10 år senere tenker tilbake på denne tiden med et veldig tungt hjerte. Men, det var helt riktig valg for MEG. 

Jeg jobber forøvrig også som sykepleier, og jobbet i noen år på gyn. Jeg har sett utrolig mange skjebner, og etter alt jeg har sett via jobben min, ser jeg på det å hjelpe kvinner med å ta abort som en av de viktigste arbeidsoppgavene jeg noen gang har hatt. 

Innenfor riktig regelverk bør selvbestemt abort være en menneskerett. 

For å forebygge aborter bør man heller fokusere på informasjon,undervisning og gratis prevensjon.

Anonymkode: 5c705...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er latterlig at så mange av dere tror det blir tatt lett på å ta abort. Hva vet dere egentlig om det? Jeg tok selv abort som 18-åring. Jeg var ung, ikke ferdig utdannet og i et helt ferskt forhold, og var livredd. Jeg hadde likevel alle forutsetninger for å klare å ta vare på et barn. Likevel falt valget på abort. Det er det tøffeste valget jeg har tatt i hele mitt liv, men likevel har jeg aldri tvilt på at det ikke var rett valg. De rundt meg som vet om det, vil nok ha inntrykk av at dette var lett for meg. Men det de ikke vet er at det var en forferdelig tung tid, og at jeg fremdeles 10 år senere tenker tilbake på denne tiden med et veldig tungt hjerte. Men, det var helt riktig valg for MEG. 

Jeg jobber forøvrig også som sykepleier, og jobbet i noen år på gyn. Jeg har sett utrolig mange skjebner, og etter alt jeg har sett via jobben min, ser jeg på det å hjelpe kvinner med å ta abort som en av de viktigste arbeidsoppgavene jeg noen gang har hatt. 

Innenfor riktig regelverk bør selvbestemt abort være en menneskerett. 

For å forebygge aborter bør man heller fokusere på informasjon,undervisning og gratis prevensjon.

Anonymkode: 5c705...b09

Helt enig i det siste du skriver, så kanskje at man, istedenfor å rope høyt om å utvide abortgrenser kan fokusere mer på forebyggende, for det er det ikke noe fokus på. 

Jeg er i mot abort, men respekterer valget ditt, ser på ingen måte ned på deg for valget du tok for 10 år siden, men det at du uthever «riktig for DEG» poengterer veldig godt hva jeg mener abort er: en egoistisk og ansvarsløs holdning til abort... 

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i det siste du skriver, så kanskje at man, istedenfor å rope høyt om å utvide abortgrenser kan fokusere mer på forebyggende, for det er det ikke noe fokus på. 

Jeg er i mot abort, men respekterer valget ditt, ser på ingen måte ned på deg for valget du tok for 10 år siden, men det at du uthever «riktig for DEG» poengterer veldig godt hva jeg mener abort er: en egoistisk og ansvarsløs holdning til abort... 

Anonymkode: aa14b...14b

Hadde du respektert valget hennes, så hadde du ikke skrevet dette :

"men det at du uthever «riktig for DEG» poengterer veldig godt hva jeg mener abort er: en egoistisk og ansvarsløs holdning til abort..."

Anonymkode: 11917...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du respektert valget hennes, så hadde du ikke skrevet dette :

"men det at du uthever «riktig for DEG» poengterer veldig godt hva jeg mener abort er: en egoistisk og ansvarsløs holdning til abort..."

Anonymkode: 11917...2c2

Å hvorfor ikke? Er så lei av at folk skal påstå at de VET hva jeg føler her inne jeg 😅 Kan man ikke respektere en person men ikke personen sine handlinger mener du? For det er en litt for snever tankegang etter min mening...

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke legg ord i munnen på meg, er du snill. Det har jeg ikke sagt. Som jeg har skrevet tidligere så har man alternativer i etterkant. Adopsjon for eksempel. 

Anonymkode: 050d7...ed0

Den etiske forskjellen gjenstår å bli forklart... (Og man må fortsatt bære fram to - med de fysiske konsekvenser det har, uavhengig av adopsjon el lign etterpå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å hvorfor ikke? Er så lei av at folk skal påstå at de VET hva jeg føler her inne jeg 😅 Kan man ikke respektere en person men ikke personen sine handlinger mener du? For det er en litt for snever tankegang etter min mening...

Anonymkode: aa14b...14b

Jeg har ikke åstått at jeg vet hva du føler. Jeg kommenterer ut i fra det du skriver

Anonymkode: 11917...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

istedenfor å rope høyt om å utvide abortgrenser kan fokusere mer på forebyggende

Ingen roper høyt om å utvide grensene. Men Krf leter med lys og lykte etter små krinkelkroker der de kan INNSTRAMME grensene. Derav debatten om paragraf 2C, som de ikke lyktes med å endre.

Tror du må søke kjensgjerningene før du kan uttale deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke åstått at jeg vet hva du føler. Jeg kommenterer ut i fra det du skriver

Anonymkode: 11917...2c2

Men si meg da, kan man respektere en person, men ikke dens handlinger ? Kan man være uenig i noe en person gjør, uten at synet på den personen endres?? 

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...