Gå til innhold

Den omstridte abortloven....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vi kvinner ha R E T T på å bestemme hvor mange barn vi ønsker skal ende opp inni magen etter en befruktning? Om det var en menneskerett å bestemme over det, da hadde vel det kanskje vært sånn fra begynnelsen av? Hvorfor skal vi ha så himla R E T T på alt hele tiden. Vi rår faktisk ikke over naturen, selvom vi prøver å innbille oss det. Og hvis D U mener du har R E T T på å ta abort av tvillingsøsteren til datter di, så har jeg like mye R E T T til å mene at det er helt bak mål!

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

H V O R F O R  K A N  D U  I K K E  S K R I V E  S O M  N O R M A L E  F O L K ?

Anonymkode: 11917...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal vi kvinner ha R E T T på å bestemme hvor mange barn vi ønsker skal ende opp inni magen etter en befruktning? Om det var en menneskerett å bestemme over det, da hadde vel det kanskje vært sånn fra begynnelsen av? Hvorfor skal vi ha så himla R E T T på alt hele tiden. Vi rår faktisk ikke over naturen, selvom vi prøver å innbille oss det. Og hvis D U mener du har R E T T på å ta abort av tvillingsøsteren til datter di, så har jeg like mye R E T T til å mene at det er helt bak mål!

Anonymkode: aa14b...14b

Naturen har aldri gitt oss noen menneskeretter, jenta. Ingen ting var sånn fra "begynnelsen av". Vi hjelper folk med å leve til de er over 80, det er på ingen måte naturlig. Å bruke prevensjon er heller ikke naturlig, ikke kondom engang. Å bli vaksinert, å ta medisiner, ikke engang å sove innendørs er naturlig. Men alt dette er menneskerettigheter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Naturen har aldri gitt oss noen menneskeretter, jenta. Ingen ting var sånn fra "begynnelsen av". Vi hjelper folk med å leve til de er over 80, det er på ingen måte naturlig. Å bruke prevensjon er heller ikke naturlig, ikke kondom engang. Å bli vaksinert, å ta medisiner, ikke engang å sove innendørs er naturlig. Men alt dette er menneskerettigheter nå.

Det er en liten forskjell på å forlenge et liv, og å ta et liv.

Anonymkode: 56f9e...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en liten forskjell på å forlenge et liv, og å ta et liv.

Anonymkode: 56f9e...870

HIs argumentasjon går på at dersom noe skal være menneskerettigheter, skal det ha vært sånn av seg selv, fra begynnelsen av. Det er en logisk brist, og det er den jeg kommenterer. Etikken kan vi gjerne diskutere, men da må det være med noen andre argumenter.

(Og kvinner har for øvrig alltid prøvd å beskytte seg mot svangerskap, samt tatt aborter med ulike midler. Forskjellen er bare at nå kan de gjøre det uten fare for eget liv.)

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal kun tenke på meg selv og mine personlige preferanser, da kan jeg være enig med deg, HI. Men nå må vi huske at vi er alle ulike. Vi har alle ulike meninger, vi har alle ulike forutsettinger, og vi har alle ulik bagasje! 

En gravid kollega sa rett før ultralyden sin, at hvis det var tvillinger, kom hun til å ta abort på den ene. Søsteren min hadde akkurat fått tvillinger året før, og jeg forguder de barna. Jeg fikk da et veldig sjokk når denne kollegaen var så bastant i sin sak. Men jeg hold munn! Det er ikke min plass å uttale meg om hvordan andre skal velge å leve livet sitt! Jeg blir lei meg på disse fostrene sine vegne, men jeg kan ikke, og vil ikke, gjøre noe med det.

Anonymkode: 96976...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Pashla skrev:

HIs argumentasjon går på at dersom noe skal være menneskerettigheter, skal det ha vært sånn av seg selv, fra begynnelsen av. Det er en logisk brist, og det er den jeg kommenterer. Etikken kan vi gjerne diskutere, men da må det være med noen andre argumenter.

(Og kvinner har for øvrig alltid prøvd å beskytte seg mot svangerskap, samt tatt aborter med ulike midler. Forskjellen er bare at nå kan de gjøre det uten fare for eget liv.)

Ja, menneskerettighetene er vel noe FN satte igang. Forsåvidt uinteressant.

Jada, kvinner har alltid drevet med slik dritt. 

Anonymkode: 56f9e...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal vi kvinner ha R E T T på å bestemme hvor mange barn vi ønsker skal ende opp inni magen etter en befruktning? Om det var en menneskerett å bestemme over det, da hadde vel det kanskje vært sånn fra begynnelsen av? Hvorfor skal vi ha så himla R E T T på alt hele tiden. Vi rår faktisk ikke over naturen, selvom vi prøver å innbille oss det. Og hvis D U mener du har R E T T på å ta abort av tvillingsøsteren til datter di, så har jeg like mye R E T T til å mene at det er helt bak mål!

Anonymkode: aa14b...14b

Du må gjerne få mene hva du vil, men det gir deg ingen rett til å bestemme hva andre gjør. Om du vil tilbake til slik det var i begynnelsen, så var det vel som hos mange pattedyr, at de minst levedyktige nyfødte ble utstøtt eller drept, og om mor ikke hadde melk så døde de. Er det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, menneskerettighetene er vel noe FN satte igang. Forsåvidt uinteressant.

Jada, kvinner har alltid drevet med slik dritt. 

Anonymkode: 56f9e...870

Men det de aller mest har drevet med, er å føde, forsørge og oppdra barn, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

En gravid kollega sa rett før ultralyden sin, at hvis det var tvillinger, kom hun til å ta abort på den ene. Søsteren min hadde akkurat fått tvillinger året før, og jeg forguder de barna. Jeg fikk da et veldig sjokk når denne kollegaen var så bastant i sin sak. 

Anonymkode: 96976...027

Hadde du forgudet tantebarna dine noe mindre hvis de ikke var tvillinger, men født med noen års mellomrom? 

Hvorfor er det verre å adoptere et foster som har en tvilling enn et singelt foster? Er tvillingfostre mer verdifulle?

Anonymkode: 1e27d...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du forgudet tantebarna dine noe mindre hvis de ikke var tvillinger, men født med noen års mellomrom? 

Hvorfor er det verre å adoptere et foster som har en tvilling enn et singelt foster? Er tvillingfostre mer verdifulle?

Anonymkode: 1e27d...8dc

 Nei det er ikke verre, og nei de er ikke mer verdt. Men når man vet hvilket spesielt bånd tvillinger har, er det en grotesk handling mot den tvillingen som blir født at man tar bort den andre. Jeg troe ikke jeg kunne tilgitt mine foreldre noe slikt. Det se definerende for resten av livet til den som lever.

Til tross for at jeg synes de som aborterer bort FRISKE tvillinger er gale og uten skrupler, er jeg ikke imot at de skal få gjøre det. Rett og slett fordi det ikke er min sak.

Anonymkode: fc81d...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du forgudet tantebarna dine noe mindre hvis de ikke var tvillinger, men født med noen års mellomrom? 

Hvorfor er det verre å adoptere et foster som har en tvilling enn et singelt foster? Er tvillingfostre mer verdifulle?

Anonymkode: 1e27d...8dc

Jeg hadde forgudet de barna om de var single, tvilling, trilling, firling osv! Og det er ikke noe bedre eller verre å ta abort på single eller tvillinger. 

Poenget er at jeg var veldig opphengt i disse barna da kollegaen sa det. Det gikk mer inn på meg enn før.

Alle fostre er like verdifulle i mine øyne. Men slik er det for meg. Hva andre velger, skal ikke jeg legge meg opp i, for det er ikke min sak eller mitt liv!

Anonymkode: 96976...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine egne tanker om abort. Det er noen tilfeller jeg gir min fulle respekt og forståelse til den som tar abort. 

Andre tilfeller som jeg faktisk ikke respekterer og syntes det er forkastelig.

Når det gjelder fosterreduksjon har jeg ekstremt liten forståelse for at de klarer gjennomføre det da jeg tok det ekstremt tung da jeg mistet ene tvillingen jeg hadde i magen for mange år siden.

 

Anonymkode: 33200...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Nei det er ikke verre, og nei de er ikke mer verdt. Men når man vet hvilket spesielt bånd tvillinger har, er det en grotesk handling mot den tvillingen som blir født at man tar bort den andre. Jeg troe ikke jeg kunne tilgitt mine foreldre noe slikt. Det se definerende for resten av livet til den som lever.

Til tross for at jeg synes de som aborterer bort FRISKE tvillinger er gale og uten skrupler, er jeg ikke imot at de skal få gjøre det. Rett og slett fordi det ikke er min sak.

Anonymkode: fc81d...704

Du, det er snakk om abort i den tidligste fasen av et svangerskap. Det spesielle båndet kommer faktisk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Nei det er ikke verre, og nei de er ikke mer verdt. Men når man vet hvilket spesielt bånd tvillinger har, er det en grotesk handling mot den tvillingen som blir født at man tar bort den andre. Jeg troe ikke jeg kunne tilgitt mine foreldre noe slikt. Det se definerende for resten av livet til den som lever.

Til tross for at jeg synes de som aborterer bort FRISKE tvillinger er gale og uten skrupler, er jeg ikke imot at de skal få gjøre det. Rett og slett fordi det ikke er min sak.

Anonymkode: fc81d...704

Jeg kjenner flere barn/voksne som var tvilling tidlig i svangerskapet, men så ble det etter noen uker allikevel bare ett foster som overlevde, sånn helt av seg selv. Jeg kan ikke si for sikkert at de ikke er preget av det, for jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal se etter, men hva er det som er definerende for resten av det menneskets liv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer og på hva dere som er så imot fosterreduksjon mener når det er 4, 5 eller seks fostre i magen? Når antallet er så høyt at det er en veldig høy risiko for at noe går galt. Er det mer greit da? Eller er "båndet" barna i mellom fortsatt så spesielt at det trumfer alt...inkludert overlevelse. 

Det er utrolig få av dem som er gravid med tvillinger som får utført fosterreduksjon. Da er det tenkelig at de som velger dette, gjør det ut ifra særskilte omstendigheter, og ikke på gøy.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Jeg kjenner flere barn/voksne som var tvilling tidlig i svangerskapet, men så ble det etter noen uker allikevel bare ett foster som overlevde, sånn helt av seg selv. Jeg kan ikke si for sikkert at de ikke er preget av det, for jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal se etter, men hva er det som er definerende for resten av det menneskets liv? 

Jeg kjenner også en som er voksen nå, der tvillingen ble spontanabortert. Og en som er voksen nå, der tvillingen døde som nyfødt. Vet heller ikke hva jeg skal se etter, altså. Med den sistnevnte så var det vel mer definerende for familien at foreldrene opplevde å miste et barn, ikke at babyen mistet et søsken. Han husket jo ikke noe av det.

Anonymkode: 7a1cb...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

H V O R F O R  K A N  D U  I K K E  S K R I V E  S O M  N O R M A L E  F O L K ?

Anonymkode: 11917...2c2

Du skriver jo helt likt, er du unormal du også 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

Naturen har aldri gitt oss noen menneskeretter, jenta. Ingen ting var sånn fra "begynnelsen av". Vi hjelper folk med å leve til de er over 80, det er på ingen måte naturlig. Å bruke prevensjon er heller ikke naturlig, ikke kondom engang. Å bli vaksinert, å ta medisiner, ikke engang å sove innendørs er naturlig. Men alt dette er menneskerettigheter nå.

Oi, ser det skjedde en feil her. Men uansett, det er vel kanskje noe av dette som blir problemet med å «diskutere», for i grunn skiller jeg på menneskerettigheter og rett på abort av et friskt foster. Jeg ser på det som en negativ ting, du ser på det som en positiv ting. For jeg sammenligner ikke abort med det å få sove inne eller medisinskhjelp som gir liv. Jeg er pro liv! Derav i mot abort av blandt annet tvillingfoster. Og mitt poeng er at vi tror vi skal ha så jæskla rett på alt hele tiden. Curling-generasjonen sier de at vi oppfostrer, å det er jaggu ikke vanskelig å skjønne at det blir curling barn av dagens foreldre generasjon...

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Men når man vet hvilket spesielt bånd tvillinger har, 

Anonymkode: fc81d...704

Er det på noen som helst måte bevist at tvillinger har et mer spesielt bånd enn andre søsken, eller er dette bare romantiske følerier? Er ikke det påståtte båndet som oppstår mellom tvillinger mer et resultat av at barna er på samme alder og utviklingsstadium?

Hvis det skulle være så grotesk for den gjenblivende tvillingen å abortere bort den andre, så slulle man jo tro at den fødte tvillingen opplevde savn og smerte gjennom hele livet, men dette er jo ikke tilfelle?

Jeg fatter virkelig ikke denne romantiseringen av tvillinger. Om man mener det er uhørt å abortere bort en tvilling så burde man være mot abort på single fostre også. Noe annet er å anse noen fostre som mer verdifulle enn andre.

Anonymkode: 1e27d...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser på det som en negativ ting, du ser på det som en positiv ting.

Å, gjør jeg det? 

Vennligst ikke legg ord i munnen på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pashla skrev:

Å, gjør jeg det? 

Vennligst ikke legg ord i munnen på andre. 

Jeg tolker svarer ditt dithen, er det så rart? Synes du det er en negativ greie, men allikvel hadde behov for å diskutere mot meg? 

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tolker svarer ditt dithen, er det så rart? Synes du det er en negativ greie, men allikvel hadde behov for å diskutere mot meg? 

Anonymkode: aa14b...14b

Du beviser bare at du ikke har forstått noen ting. INGEN ser på abort som 'en positiv greie'. At du tror folk tar så lett på noe slikt, sier mye om din evne til å sette deg inn i andres liv. 

Men de fleste andre av oss greier å se og respektere at noen kan være i en slik situasjon at de ikke ser seg i stand til å bære fram to barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Du beviser bare at du ikke har forstått noen ting. INGEN ser på abort som 'en positiv greie'. At du tror folk tar så lett på noe slikt, sier mye om din evne til å sette deg inn i andres liv. 

Men de fleste andre av oss greier å se og respektere at noen kan være i en slik situasjon at de ikke ser seg i stand til å bære fram to barn. 

Eh, jasså... Det var jo en debatt verdig å spille et så lite voksent kort, at jeg ikke har forstått noen ting. Altså, aller først, det er en stor forskjell her på abort utført på medisinsk grunnlag, og enn en fosterreduksjon. Og kom ikke her å si at jeg ikke har empati for andre, og ja jeg tror man tar litt for lett på det å ta en abort. For det skal mye til for at du kun klarer å oppfostre ett barn og ikke to, så stor forskjell er det faktisk ikke...

Anonymkode: aa14b...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, jasså... Det var jo en debatt verdig å spille et så lite voksent kort, at jeg ikke har forstått noen ting. Altså, aller først, det er en stor forskjell her på abort utført på medisinsk grunnlag, og enn en fosterreduksjon. Og kom ikke her å si at jeg ikke har empati for andre, og ja jeg tror man tar litt for lett på det å ta en abort. For det skal mye til for at du kun klarer å oppfostre ett barn og ikke to, så stor forskjell er det faktisk ikke...

Anonymkode: aa14b...14b

Det er STOR forskjell på å oppdra ett eller to barn! Som førstegangsfødene har det ikke like mye å si, som for en 5 barnsmor. Vi er alle ulike og har ulike forutsettinger til å klare det!

Anonymkode: 96976...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...