Gå til innhold

Lavterskelarbeid for meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men hvorfor fullførte du ikke videregående mens du var i rett alder? På det tidspunktet var du jo ennå ikke syk?

Anonymkode: aed97...cdc

Det er lett å sitte etterpå og være etterpåklok, men det hjelper så lite...

Jeg har en sønn som går i 2.klasse på vgs, og de som dropper ut av videregående er ikke de som er friske og har greie forhold hjemme, det er de som sliter med noe på et eller annet vis.

Det er klart det er dumt å droppe ut, og vi som er normalt oppegående foreldre som har normalt oppegående ungdommer gjør jo det vi kan for å forhidre at det skjer. F.eks har sønnen min en kamerat som har valgt helt feil linje, og han har blitt oppmuntret hjemme til å gjennomføre dette året likevel, for det viser noe om gjennomføringsevnen din at du får et papir på året selv om du vet du kommer til å bytte linje neste år. Det gjør også at du kan få fritak fra noen fag neste år...

Mens en som gikk i klassen til sønnen min og har droppet ut sliter med det meste. Skilte foreldre som begge sliter med sine ting psykisk, han bor litt hos mamma men det er ikke så greit også bor han litt hos pappa osv. Ting er slett ikke greit og gutten selv har endt opp som en drop-out som bare sitter og spiller og blir mer og mer deprimert fordi livet bare raser forbi, venner utdanner seg osv og han kommer ingen vei. Disse ungdommene dropper ikke ut fordi det er "kult", de makter ikke skole fordi livet butter imot.

Anonymkode: 67820...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lett å sitte etterpå og være etterpåklok, men det hjelper så lite...

Jeg har en sønn som går i 2.klasse på vgs, og de som dropper ut av videregående er ikke de som er friske og har greie forhold hjemme, det er de som sliter med noe på et eller annet vis.

Det er klart det er dumt å droppe ut, og vi som er normalt oppegående foreldre som har normalt oppegående ungdommer gjør jo det vi kan for å forhidre at det skjer. F.eks har sønnen min en kamerat som har valgt helt feil linje, og han har blitt oppmuntret hjemme til å gjennomføre dette året likevel, for det viser noe om gjennomføringsevnen din at du får et papir på året selv om du vet du kommer til å bytte linje neste år. Det gjør også at du kan få fritak fra noen fag neste år...

Mens en som gikk i klassen til sønnen min og har droppet ut sliter med det meste. Skilte foreldre som begge sliter med sine ting psykisk, han bor litt hos mamma men det er ikke så greit også bor han litt hos pappa osv. Ting er slett ikke greit og gutten selv har endt opp som en drop-out som bare sitter og spiller og blir mer og mer deprimert fordi livet bare raser forbi, venner utdanner seg osv og han kommer ingen vei. Disse ungdommene dropper ikke ut fordi det er "kult", de makter ikke skole fordi livet butter imot.

Anonymkode: 67820...782

Og ingen det dem. Ingen legger til rette, ingen støtter. Jeg hadde tunge forhold hjemme og ble truet og banket opp, mobbet av et eldre søsken hele oppveksten, mobbet på skolen. Til slutt greide jeg ikke mer og var utbrent i 4 år. Så ble jeg fysisk syk. Ikke noe noen kan noe for.

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg ble MOBBET ut av skolen og fikk sosial angst. Jo, jeg var syk. Men med å bli syk mener jeg at jeg ble mye sykere, akutt. Av noe helt annet. 

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Ok, i så fall forslår jeg fabrikkjobb, billettsalg feks på Ticketmaster, eller jobb på et sykehuskjøkken.

Anonymkode: aed97...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli sliten av alt. Jeg blir nesten sjokkert over hva en del av dere definerer som tungt arbeid. 

Å stå bak på renovasjonsbiler er tungt og å legge stein er tungt. En vanlig butikkjobb er ikke tung. I tidligere tider ble det regnet som typisk lett arbeid. Det betyr jo ikke at alle kan klare det. Veldig mange har problemer med et eller annet, men du trenger ikke være spessielt sterk for å klare en slik jobb.

Anonymkode: 54192...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan bli sliten av alt. Jeg blir nesten sjokkert over hva en del av dere definerer som tungt arbeid. 

Å stå bak på renovasjonsbiler er tungt og å legge stein er tungt. En vanlig butikkjobb er ikke tung. I tidligere tider ble det regnet som typisk lett arbeid. Det betyr jo ikke at alle kan klare det. Veldig mange har problemer med et eller annet, men du trenger ikke være spessielt sterk for å klare en slik jobb.

Anonymkode: 54192...606

Folk har nok hi sine begrensninger i tankene når de snakker om hva som er tungt, det jeg i hvert fall jeg når jeg svarte.

Anonymkode: cad8c...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk har nok hi sine begrensninger i tankene når de snakker om hva som er tungt, det jeg i hvert fall jeg når jeg svarte.

Anonymkode: cad8c...129

Vi vet jo ikke hva hi sine problemer er.

Anonymkode: 54192...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi vet jo ikke hva hi sine problemer er.

Anonymkode: 54192...606

Hun har jo gitt endel opplysninger om hennes begrensininger

Anonymkode: cad8c...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har jo gitt endel opplysninger om hennes begrensininger

Anonymkode: cad8c...129

Veldig lite om de fysiske.

Anonymkode: 54192...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som oversetter og har slett ikke høyt stressnivå, jobber frilans og når jeg vil og tjener svært godt. Så det er ikke nødvendigvis sannheten du sitter på. Jeg har store internasjonale faste kunder og klarer meg utmerket på omtrent 50% arbeid i forhold til en "normal" jobb.

Anonymkode: 6dea3...ea9

altså - det finnes helt sikkert unntak. Men for de fleste er det ikke slik. Det finnes nesten ikke faste jobber igjen som oversettere. Å få et bein innenfor feks NRK eller de store forlagene er nærmest umulig. Å oversette for TV er svært dårlig betalt. Minuttprisen er latterlig lav! Og du må dermed ha mange oppdrag for å komme opp i en grei lønn - derav høyt stressnivå!

lønnsnivået generelt kan man jo sjekke hos oversetterforeningene - avtalene ligger ute på deres nettsider  NRK-avtalen er ansett som rimelig god i forhold til det feks kabel-tv selskapene gir. 

Og for å få oppdrag må du enten ha oversetterutdanning eller være tospråklig, samt vise til arbeid du har gjort. 

Å oversette faglitteratur eller skjønnlitteratur krever en helt egen kompetanse - enten må du være fagkyndig i det faget du skal oversette eller du bør ha skjønnlitterær kompetanse. Det krever stor erfaring. 

Anonymkode: 547bc...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å oversette faglitteratur eller skjønnlitteratur krever en helt egen kompetanse - enten må du være fagkyndig i det faget du skal oversette eller du bør ha skjønnlitterær kompetanse. Det krever stor erfaring

Anonymkode: 547bc...34b

Ja, men noen har den jo. Da må det være mulig å tilegne seg denne kompetansen.

Anonymkode: ce2b3...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...