Gå til innhold

Lavterskelarbeid for meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Superdolly skrev:

Beklager å måtte si det, men å finne en jobb uten sosial kontakt (annet enn noe med kolleger) og som ikke er fysisk tung, når du ikke har noen utdanning, det tror jeg dessverre du kan glemme. Jobber man kan få uten utdanning er gjerne enten fysisk tunge, som f.eks. renholder eller med utstrakt menneskelig kontakt som f.eks. butikkmedarbeider. (Edit: Og det kan være fysisk tungt å jobbe i butikk også.)

Klarer du å ta utdanning? Det må jo være det beste for deg, sånn at du kan få en jobb du kan takle både fysisk og psykisk. Finnes det et studium du kan ta nettbasert, eventuelt samlingsbasert for å minimere den sosiale kontakten med medstudenter?

Ja, det gjør det. Men jeg mangler 2 fag (gikk på voksenopplæring da jeg ble syk) og de greier jeg ikke å ta som privatist, det er to store fag. Men hvis jeg blir ufør, så kan jeg vel gå på voksenopplæring eller? Hvis jeg føler jeg kan det, etter hvert. Jeg tok 1 fag som privatist for et år siden og fikk 5. Så jeg greier hvis jeg får mulighet, men er som sagt syk... Hadde jeg "bare" hatt igjen høyere studie hadde jeg kunnet kjøpt meg et over internett. Finnes jo mange av dem? Er det å sitte i klasserom jeg får litt noia av. Men ser at jeg kanskje ikke kommer unna så da koker det ned til å ha overskudd til det, og mulighet til det. Jeg tror at jeg dersom jeg fikk en utdanning kunne økt sjansene for å få et arbeid jeg kunne lykkes i, som dere skriver, man kan bruke hjernen fremfor kroppen. Jeg tror egentlig det er veien å gå, men så det ikke før nå siden jeg har vært innstilt på at får jeg ikke arbeid nå, har jeg tapt.

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøkkenet på McDonalds høres fornuftig ut.

Anonymkode: 01e63...87d

Det høres litt vel sosialt ut. Og stressende ut (stress er en utløsende faktor mtp min sykdom). 

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gartneriarbeid.

Truckfører på lager.

Merke stier i skogen.

Vekter som følger med på overvåkningskameraer.

Anonymkode: 54192...606

Merke stier i skogen?! Er det en jobb?! 🤣🤣Lættis! Jeg er så lite oppdatert altså!

Anonymkode: 08e81...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skanning. Krever ingen utdanning, ingen sosialisering, ingen tunge løft. 

Anonymkode: 11625...7f7

Skanne hva da?

Anonymkode: cad8c...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skanne hva da?

Anonymkode: cad8c...129

Papirer. 

Anonymkode: 11625...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merke stier i skogen?! Er det en jobb?! 🤣🤣Lættis! Jeg er så lite oppdatert altså!

Anonymkode: 08e81...482

Jeg trodde det var frivillige som gjorde det. Det er det her (skiforbundet)

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Papirer. 

Anonymkode: 11625...7f7

hvor finner man en sånn jobb?

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres litt vel sosialt ut. Og stressende ut (stress er en utløsende faktor mtp min sykdom). 

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Du kommer faktisk ikke unna stress nå og da i en eneste jobb.

Anonymkode: 01e63...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvor finner man en sånn jobb?

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Mange kommuner har dokumentsenter der post og annet blir håndtert, skannet ol, men jeg aner ikke hva slags utdanningskrav de ev. har.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kommer faktisk ikke unna stress nå og da i en eneste jobb.

Anonymkode: 01e63...87d

Det finnes vel arbeid som har mer stress eller mindre stress stort sett. Det finnes arbeid med vakter, der høystress forekommer. Det finnes 8-16-arbeid der du mer eller mindre bestemmer stressnivået selv. Alt håp er ikke ute bare fordi man ikke takler arbeid som medfører stress.

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Mange kommuner har dokumentsenter der post og annet blir håndtert, skannet ol, men jeg aner ikke hva slags utdanningskrav de ev. har.  

Sikkert noe i hvert fall. Hva slags utdanning kan være relevant i så fall?

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Mange kommuner har dokumentsenter der post og annet blir håndtert, skannet ol, men jeg aner ikke hva slags utdanningskrav de ev. har.  

Det er både kommuner, arkivsentre og private selskaper som driver med dette. Som regel er det ingen utdanningskrav. 

Anonymkode: 11625...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvor finner man en sånn jobb?

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Jeg jobbet med skanning på sykehus☺️ Er helsesekretærerutdannet. Fin jobb👍

Anonymkode: 1a7b2...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gikk du på voksenopplæring da du ble syk? Hvorfor ikke vanlig videregående?

Anonymkode: aed97...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, kunne vært oversetter :)

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Hvis du har en bakgrunn og en språkkunnskap som gjør det mulig så gå for det. Har du høyere utdanning i et språk? Er du tospråklig? Har du et fagfelt det er naturlig å oversette på? Fagoversettere er best betalt, litterær oversettelse krever mest.  https://www.uia.no/studier/oversetting-og-interkulturell-kommunikasjon-engelsk

Anonymkode: 6dea3...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har en bakgrunn og en språkkunnskap som gjør det mulig så gå for det. Har du høyere utdanning i et språk? Er du tospråklig? Har du et fagfelt det er naturlig å oversette på? Fagoversettere er best betalt, litterær oversettelse krever mest.  https://www.uia.no/studier/oversetting-og-interkulturell-kommunikasjon-engelsk

Anonymkode: 6dea3...ea9

Eh, nei. 

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gikk du på voksenopplæring da du ble syk? Hvorfor ikke vanlig videregående?

Anonymkode: aed97...cdc

Fordi jeg var for gammel til å gå på vanlig videregående... (22)

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobbet med skanning på sykehus☺️ Er helsesekretærerutdannet. Fin jobb👍

Anonymkode: 1a7b2...6e4

Kan man utdanne seg som det kun med scanning i tankene? 

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med arbeidsavklaring er jobb få hjelp til å  se hvilke type arbeid du kan klare. Da begynner man med en samtale med veileder for å utrede begrensninger, muligheter, ønsker, utdanning, fremtidsutsikter osv og sammenholder det med tidligere erfaring, utdanning, arbeidsmarkedet i nærområdet mm. 

Det hjelper jo svært lite at noen her inne sier at oversetter er et yrke med lite sosial omgang når de som jobber i bransjen vet at man trenger både utdanning og språkerfaring for å få slike oppdrag. I tillegg er arbeidsmarkedet svært trangt, de fleste lever som freelancere med lav lønn og sterk kamp om oppdragene. En god veileder ville nok aldri oppfordret deg til å tenke i de baner med mindre du er tospråklig, gar en høyskoleutdannelse i oversetting og tåler høyt stressnivå. 

 

Anonymkode: 547bc...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hele poenget med arbeidsavklaring er jobb få hjelp til å  se hvilke type arbeid du kan klare. Da begynner man med en samtale med veileder for å utrede begrensninger, muligheter, ønsker, utdanning, fremtidsutsikter osv og sammenholder det med tidligere erfaring, utdanning, arbeidsmarkedet i nærområdet mm. 

Det hjelper jo svært lite at noen her inne sier at oversetter er et yrke med lite sosial omgang når de som jobber i bransjen vet at man trenger både utdanning og språkerfaring for å få slike oppdrag. I tillegg er arbeidsmarkedet svært trangt, de fleste lever som freelancere med lav lønn og sterk kamp om oppdragene. En god veileder ville nok aldri oppfordret deg til å tenke i de baner med mindre du er tospråklig, gar en høyskoleutdannelse i oversetting og tåler høyt stressnivå. 

 

Anonymkode: 547bc...34b

Jeg jobber som oversetter og har slett ikke høyt stressnivå, jobber frilans og når jeg vil og tjener svært godt. Så det er ikke nødvendigvis sannheten du sitter på. Jeg har store internasjonale faste kunder og klarer meg utmerket på omtrent 50% arbeid i forhold til en "normal" jobb.

Anonymkode: 6dea3...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som oversetter og har slett ikke høyt stressnivå, jobber frilans og når jeg vil og tjener svært godt. Så det er ikke nødvendigvis sannheten du sitter på. Jeg har store internasjonale faste kunder og klarer meg utmerket på omtrent 50% arbeid i forhold til en "normal" jobb.

Anonymkode: 6dea3...ea9

Dessuten er det vel ikke slik at HI overhodet ikke bør tenke på muligheten av utdanning.

Anonymkode: 6dea3...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hele poenget med arbeidsavklaring er jobb få hjelp til å  se hvilke type arbeid du kan klare. Da begynner man med en samtale med veileder for å utrede begrensninger, muligheter, ønsker, utdanning, fremtidsutsikter osv og sammenholder det med tidligere erfaring, utdanning, arbeidsmarkedet i nærområdet mm. 

Det hjelper jo svært lite at noen her inne sier at oversetter er et yrke med lite sosial omgang når de som jobber i bransjen vet at man trenger både utdanning og språkerfaring for å få slike oppdrag. I tillegg er arbeidsmarkedet svært trangt, de fleste lever som freelancere med lav lønn og sterk kamp om oppdragene. En god veileder ville nok aldri oppfordret deg til å tenke i de baner med mindre du er tospråklig, gar en høyskoleutdannelse i oversetting og tåler høyt stressnivå. 

 

Anonymkode: 547bc...34b

Ja.. ser den 

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Superdolly skrev:

Beklager å måtte si det, men å finne en jobb uten sosial kontakt (annet enn noe med kolleger) og som ikke er fysisk tung, når du ikke har noen utdanning, det tror jeg dessverre du kan glemme. Jobber man kan få uten utdanning er gjerne enten fysisk tunge, som f.eks. renholder eller med utstrakt menneskelig kontakt som f.eks. butikkmedarbeider. (Edit: Og det kan være fysisk tungt å jobbe i butikk også.)

Klarer du å ta utdanning? Det må jo være det beste for deg, sånn at du kan få en jobb du kan takle både fysisk og psykisk. Finnes det et studium du kan ta nettbasert, eventuelt samlingsbasert for å minimere den sosiale kontakten med medstudenter?

Jobbe i butikk kan ikke bare være tungt , det E R tungt. Sitter man bare i kassa tar det ikke langt stunden før man har vondt både her og der..

Anonymkode: 59fb4...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg var for gammel til å gå på vanlig videregående... (22)

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Ja, men hvorfor fullførte du ikke videregående mens du var i rett alder? På det tidspunktet var du jo ennå ikke syk?

Anonymkode: aed97...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men hvorfor fullførte du ikke videregående mens du var i rett alder? På det tidspunktet var du jo ennå ikke syk?

Anonymkode: aed97...cdc

Fordi jeg ble MOBBET ut av skolen og fikk sosial angst. Jo, jeg var syk. Men med å bli syk mener jeg at jeg ble mye sykere, akutt. Av noe helt annet. 

Anonymkode: 1eb0b...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...