GĂ„ til innhold

Jeg er visst obeseđŸ˜±

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Under 50 kg er lite for meg som er 176, men hun du siterer er 160, og da har en hun bmi pÄ 19,1 og er i fÞlge bmi innenfor normalvekt. SÄ jeg skjÞnner ikke hvorfor du rakker ned pÄ henne

Anonymkode: 58d6d...d51

Hun rakket ned pÄ HI. Derfor en kommenter om at 49 kg er lite.

Anonymkode: 08f03...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

SÄnn til info sÄ er "benbygningen" en tullete myte noen bruker for at de ser stÞrre ut/er tyngre... 

https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Denne-forklaringen-pa-hoy-vekt-er-bare-en-myte-194474b.html 

Anonymkode: 0af75...be5

Hvordan det pÄvirker vekt vet jeg ikke, men det er jo klart det pÄvirker utseendet! Man blir fort dvask med spinkel benbygning, ikke mye fett fÞr det disser da. Jeg og sÞsteren min fÄr aldri samme ramme. Jeg blir spinkel nÄr jeg er tynn, hun er fortsatt stÞrre nÄr hun er tynn. 

Anonymkode: 4a1af...5e1

Skrevet

Kvinner pÄ 50kg er ikke sÄ uvanlig som du tror... Og nÄr man er rundt 160hÞy sÄ er det helt innafor. SÞsteren min pÄ 165 veier 55-60kg, og har bÄde pupper og rumpe. 

Jeg har nettopp fÞdt barn nummet to (nettopp var litt Ä ta i, han er 1Är nÄ), er kjempe usunn i det at jeg mÄ ha en kvikklunch hver dag, men trener jevnlig fordi jeg har en fysisk jobb som gjÞr at kroppen mÄ vÊre sterk for ikke Ä skade seg. HÞyre pupp henger litt, og magemusklene er delte, men magen er flat. - AltsÄ, jeg er helt normal, men litt skavanker som alle andre.

Men Ă„ fĂ„ "latterkrampe" (😂😂) og mene at jeg har vekt som en 12Ă„ring sier jo like mye om din kunskap til vekt. Det er et hĂžyde ratio som har alt Ă„ si... Derfor er variasjonene store pĂ„ 12Ă„ringer ogsĂ„. 

Jeg er sÄ lei av at folk som er overvektige skal forsvare det med nebb og klÞr, men nÄr man er innafor normalen til grensen mot petitte, nei da er det helt greit Ä mene sÄ mangt. Har mange ganger fÄtt akkurat den "nei, det er ikke normalt for en voksen kvinne" "ja, du mÄ jo vÊre et beinrangel" osv. 

Nope... Jeg er helt normal. Smal midje, og flat mage, jada. Men celulitter, og litt muffintopp i de rette klĂŠrne jeg ogsĂ„ 😉 

Jeg er ingen fettrasist. Folk mÄ vÊre den vekt og form de trives best i, om det er opp til meg. Men om jeg blir spurt om noen pÄ min hÞyde, som veier 20-25kg mer er noe jeg syntes er stort, sÄ er jeg Êrlig og sier ja. 

Det du sier er; Du fÄr mene noe om andre, men andre fÄr ikke mene noe om deg? 

Minner om at det var du som fĂžrst la ute en kommenter om at HI var var kjempestor.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, merkelige mÄl. Men uansett om den sier du er obese eller ei, sÄ er du jo overvektig. 20 kilo sier du selv at du vil ned.

12 kg er mĂ„let mitt. 55 kg er nok urealistisk og uansett er det ogsĂ„ bare 17 kg. Men dette er jo ogsĂ„ bare noe jeg fĂžler pĂ„, ut fra utseendet mitt synes jeg det er vilt at jeg «mÄ» ned sĂ„ mye, ser virkelig ikke sĂ„ feit ut🧐

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier er; Du fÄr mene noe om andre, men andre fÄr ikke mene noe om deg? 

Minner om at det var du som fĂžrst la ute en kommenter om at HI var var kjempestor.

đŸ€Šâ€â™€ïž Natta

Skrevet

Hi, du sier flere ganger at du er sykelig overvektig ut fra antall kilo du veier sett i forhold til hÞyden din. Det stemmer ikke, om du forholder deg til bmi. Som andre har skrevet, du har en bmi pÄ sÄvidt bikket 28, det er bmi tilsvarende overvekt. Det er fedme, dvs. bmi fra 30 og oppover som kalles sykelig overvekt.

Du sier selv at du trenger gÄ ned i vekt, og for Ä komme ned i normalvekt sÄ er det noen kilo du bÞr ta av. Hvor ev. skadelig din overvekt er kommer ogsÄ an pÄ hvordan du lagrer fett pÄ kroppen, og ogsÄ hvor mye muskler du har ift. fett.

Det jeg synes er mest bekymringsfullt er at du blir sÄ opphengt i en betegnelse pÄ en vekt. Om du bruker norske betegnelser og utregning av bmi sÄ vil du se at du er overvektig, ikke at du har sykelig overvekt. SÄ ikke mist hodet, og for all del, ikke heng deg opp i slike merkelapper som du nÄ har gjort.

Du Þnsker Ä vÊre normalvektig for din kropp. Da setter du deg det som et mÄl. Ikke som en slankekur, men som en livsstilsendring. En varig livsstilsendring. Fokuser pÄ kostholdet ditt og begynn Ä trene. Se om du kan fjerne noe stress i livet ditt, kanskje er det rutiner du kan endre som vil gjÞre hverdagen enklere?

Om du har en slik kroppsanalysevekt, ikke fokuser sÄ mye pÄ selve vekttallet. GjÞr heller livsstilsendringene du trenger Ä gjÞre, og sÄ ser du pÄ kroppssammensetningen din om f.eks. to mÄneder fra i dag. Har du lagt om til et sunnere kosthold og begynt Ä trene litt, da vil du se at forholdet mellom fett og muskler da vil ha bedret seg. Men drit i hva vekten "stempler" deg som akkurat nÄ, det er tydelig at det psyker deg ut, og det har ingen hensikt Ä fokusere pÄ.

Jeg har vÊrt langvarig syk og har derfor rundt Ätte kilo mer enn jeg normalt har, selv om jeg er innenfor normalvekt fremdeles. Jeg har akkurat kjÞpt meg en slik kroppsanalysevekt. NÄr jeg straks tar den i bruk skal jeg kun se pÄ forholdet mellom fett og muskler i kroppen. ForhÄpentligvis kan jeg Þke min muskelmasse litt, hvis jeg blir frisk nok til Ä trene fremover, og hvis ikke har jeg som mÄl at jeg kan minke fettprosenten noe, da jeg vet den er for hÞy. Mulig en slik vekt ville kategorisert min vekt som hÞyere enn den egentlig er nÄ ogsÄ, pga. at fettprosenten min er sÄpass mye hÞyere enn muskelmassen pga. noen Är med inaktivitet pga. sykdommen - men hva den vekten ev. kaller meg, det er helt uvesentlig. Vekten er kun et redskap som man skal bruke konstruktivt og som et hjelpemiddel, men absolutt ikke noe som skal stemple deg, psyke deg ned eller gjÞre deg sykelig opptatt av vekten og kroppen din!

Snakk positivt til deg selv og gjĂžr de endringene i livet ditt som er funksjonelle for deg slik at du kan komme deg til en normalvekt og holde deg der og likevel trives med livet ditt.

Anonymkode: dfef9...24a

Den psyker meg ikke ned, pĂ„ meg virker det helt motsatt. Motivasjon og et spark bak til Ă„ gjĂžre noe med det. Vil ikke at velta mi skal kalle meg obese framover og da skal den «slippe» det😜

Skrevet

Hun rakket ned pÄ HI. Derfor en kommenter om at 49 kg er lite.

Men hi er klart overvektig og vet det, litt forskjell

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du blind?

Nei, er du? Rettet det til 70 kg rett etterpÄ i neste innlegg. Kom nÊr feil tast. 

Anonymkode: 82839...c6e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er din gutt Ă„ regne som undervektig. Det er heller ikke spessielt sunt.

Anonymkode: f2fc4...740

Ja han er definert som undervekt men sunn er han. Han er fulgt opp pÄ sykehuset pga epilepsi og de sier han er en sunn og frisk gutt og ikke trenger Ä tenke pÄ vekten hans. Han fÞlger sin egen kurve. BÄde jeg og Pappan hans er hÞye og slanke. Han spiser mye og variert. Han elsker grÞnnsaker. Han trener 4 dager i uka i tillegg til kamper sÄ en aktiv sunn gutt. 

Skrevet
PĂ„ 5.1.2019 den 22.50, Anonym bruker skrev:

Oi! 

Jeg er 160 og veier 49kg... Som hÞygravid (har vÊrt det to ganger) veier jeg 70kg (65 pÄ barn nr 2), og da er jeg STOR! 

Mulig du har en helt annen kroppsfasong en meg, men 70kg uten barn i magen nÄr du er 160 hÞy er veldig stort 

Jeg er 160 og er mager om jeg tipper under 60 kilo. Da stikker den bepiper ut overalt. Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 85ce0...47f

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
PĂ„ 6.1.2019 den 15.22, Anonym bruker skrev:

Helt normalt at voksne kvinner veier mer enn 80 kg? Det sier vel mer at voksne kvinner, altsÄ mÞdre, lar seg forfalle i voksen alder og lar barnefÞdseler vÊre det man skylder pÄ. 

Jeg er 180 cm og veier ikke over 70 engang. Selv om man er en voksen kvinne sÄ gÄr det an Ä trene og leve sunt. 

Hvis man er 1.80 og veier 70 kg har man en BMI pÄ 21,6. Dvs godt innafor normalen. At DU ikke veier 70 kg betyr ikke at det er unormalt.

Skrevet
1 time siden, Darwinia:-) skrev:

Hvis man er 1.80 og veier 70 kg har man en BMI pÄ 21,6. Dvs godt innafor normalen. At DU ikke veier 70 kg betyr ikke at det er unormalt.

Les innlegget jeg siterte fÞr du siterer meg kanskje. NÄ er vel ikke hovedvekten av kvinner 180 cm hÞye. Det ble pÄpekt at det er normalt Ä veie over 70 kg for kvinner. Med mindre man er relativt hÞy sÄ er det med andre ord blitt «normalt» Ä vÊre overvektig. 

Skrevet (endret)
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les innlegget jeg siterte fÞr du siterer meg kanskje. NÄ er vel ikke hovedvekten av kvinner 180 cm hÞye. Det ble pÄpekt at det er normalt Ä veie over 70 kg for kvinner. Med mindre man er relativt hÞy sÄ er det med andre ord blitt «normalt» Ä vÊre overvektig. 

Jeg HAR lest innlegget. Anonym sier at det er normalt Ä veie rundt 70 kg og du protesterte pÄ dette. Kvinner pÄ 170 (under gjennomsnittet for norske kvinner) vil med en vekt pÄ 70 kg, ha en BMI pÄ 24,2 hvilket fremdeles er innafor NORMALomrÄdet. Er det veldig viktig for deg at 70 kg IKKE er normalt?

Endret av Darwinia:-)
Skrevet
8 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Jeg HAR lest innlegget. Anonym sier at det er normalt Ä veie rundt 70 kg og du protesterte pÄ dette. Kvinner pÄ 170 (under gjennomsnittet for norske kvinner) vil med en vekt pÄ 70 kg, ha en BMI pÄ 24,2 hvilket fremdeles er innafor NORMALomrÄdet. Er det veldig viktig for deg at 70 kg IKKE er normalt?

Hun skriver at det er normalt at kvinner veier OVER 70 kg. Uten Ä ha tatt forbehold om hÞyde. Man ser jo at nornalen er overvektige kvinner. 

HI er overvektig og skriver det selv. SÄ blir det pÄpekt at dette er en helt normal vekt. Det er det jeg reagerer pÄ. 

Skrevet

Hun skriver at det er normalt at kvinner veier OVER 70 kg. Uten Ä ha tatt forbehold om hÞyde. Man ser jo at nornalen er overvektige kvinner. 

HI er overvektig og skriver det selv. SÄ blir det pÄpekt at dette er en helt normal vekt. Det er det jeg reagerer pÄ. 

For det fĂžrste: Nei, hun skriver ikke OVER 70, hun skriver RUNDT 70.

For det andre: kommentaren du svarte pÄ var ikke rettet mot HI, men kvinner generelt. En anonym kommenterte at 70 kg var mye (uten Ä ta hÞyde for hÞyde). Hun du siterte skrev da at det er normalt for voksne kvinner Ä veie rundt 70. Og det er det jo! Over halvparten av norske kvinner (alle over 170) kan ha denne vekten og fremdeles ligge innenfor normalomrÄdet. Da er det jo normalt!

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg gikk over til kontorarbeid for et Är siden. Jeg har bestandig spist mye og veldig mye fast food, men har aldre gÄtt opp i kg og har veid 80 kg og jeg er 1.89 hÞy. Det siste Äret har jeg gÄtt opp til 125 kg og har bare begynt Ä spise enda mere. Hvordan kunne man fÄtt til en endring, jeg har egentlig prÞvd alt. Noen forslag her inne da:-)

Anonymkode: 8fcd0...3ca

Skrevet
PĂ„ 5.1.2019 den 22.50, Anonym bruker skrev:

Oi! 

Jeg er 160 og veier 49kg... Som hÞygravid (har vÊrt det to ganger) veier jeg 70kg (65 pÄ barn nr 2), og da er jeg STOR! 

Mulig du har en helt annen kroppsfasong en meg, men 70kg uten barn i magen nÄr du er 160 hÞy er veldig stort 

Nei, det er ikke veldig stort, men det er stÞrre enn nÞdvendig. Jeg er 160, har i mange Är veid 67-68 kg, og fint brukt medium i klÊr uten problem.

jeg er nÄ 55kg og har det selvsagt bedre kroppslig, men har aldri sett pÄ meg selv som overvektig for det. 

Anonymkode: 4d765...5a3

Skrevet
PĂ„ 7.1.2019 den 18.39, Darwinia:-) skrev:

Liten avsporing, men gjennomsnittlig hĂžyde for kvinner er vel ca 167 cm i Norge?

Anonymkode: d8f52...8fd

Skrevet
PĂ„ 7.1.2019 den 18.39, Darwinia:-) skrev:

GjennomsnittshÞyden for norske kvinner er 167. En vekt mellom 52-69 vil vÊre innenfor normalvektig for disse kvinnene. 

Mulig det er normalt Ă„ veie rundt 70 kg. Men de fleste vil nok ikke vĂŠre normalvektige av den grunn.

Anonymkode: b4806...60b

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

GjennomsnittshÞyden for norske kvinner er 167. En vekt mellom 52-69 vil vÊre innenfor normalvektig for disse kvinnene. 

Mulig det er normalt Ă„ veie rundt 70 kg. Men de fleste vil nok ikke vĂŠre normalvektige av den grunn.

Ser du ikke  at du motsier deg selv? Hvis en gjennomsnittskvinne (pÄ 1.67) er normalvektig opp til til 69 kg, sÄ betyr jo det at halvparten av alle kvinnene i Norge (alle over 1.69) vil vÊre normalvektige ved den samme vekta (1 kg differanse fra 69 til 70 kg blir fort spist opp av at hÞyden blir stÞrre. Hvordan kommer du da frem til at de fleste vil vÊre overvektige ved 70 kg? Det gir jo ingen mening.

Hvis man er innafor normalen pÄ BMI er man, per definisjon, normalvektig. Det er FAKTA, og egentlig meningslÞst Ä diskutere. Hvis man er uenige i at 70 er ok sÄ mÄ man jo heller argumentere for at BMI grensene for overvekt er satt for hÞyt (noe som er en helt annen diskusjon). Men slik grensene er satt i dag vil nÊr halvparten av alle norske kvinner vÊre innenfor normalomrÄdet med en vekt pÄ 70.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet
PĂ„ 7.1.2019 den 18.24, Anonym bruker skrev:

Du sier et sted at det sier noe om utviklinga at det nĂ„ er blitt «normalt» at voksne kvinner veier over 70 kg. NĂ„ mĂ„ du huske at gjennomsnittshĂžyden pĂ„ folk OGSÅ har Ăžkt siden siste krig. Da gĂ„r selvfĂžlgelig gjennomsnittsvekta opp ogsĂ„. Jeg og min bror er fex hĂžyere enn foreldrene vĂ„re, og min eldste datter er betydelig hĂžyere og har fex stĂžrre skostr enn bĂ„de meg og faren sin. 

SĂ„ det er i lys av det ikke unormalt Ă„ veie rundt 70 for voksne kvinner, selv om jeg er enig i at vi har et problem med fedme i befolkninga.

Hverken hi eller hun andre som la ut bilde av seg er ekstremt overvektige, men begge kunne nok helsemessig profitere pÄ Ä gÄ ned litt. Det sier de jo selv ogsÄ.

Ser ogsĂ„ at noen sier at det med tung benbygning er en myte. Det er sikkert riktig, men folk har forskjellig benstruktur. Jeg fex har markerte kinnbein og ser mager ut hvis jeg gĂ„r ned mot 60 kg, jeg er 168 hĂžy. SĂ„ et bilde av meg forleden da jeg hadde den vekta, og da lignet jeg pĂ„ den avdĂžde vokalisten i the Doors.... 😅

Ikke pent nÄr man pusher 50 og er dame.....

SĂ„ jeg er fornĂžyd sĂ„ lenge ikke vekta gĂ„r over den magiske grense pĂ„ 70 kg.. 😉

Anonymkode: 63b07...13d

Skrevet
PĂ„ 5.1.2019 den 23.52, Anonym bruker skrev:

Obese er siste hakk pÄ skalaen. Det er slight ovetwight, overweight, obese. SÄ pÄ vekta betyr det jo ekstremt overvektig. 

Tull. Du har morbidly obese og super obese. Uansett er ikke HI dÄ veldig overvektig at det fjÞr noe. All denne hausinga med BMI er tullete.

• Any BMI ≄ 35 is severe obesity
  • A BMI of ≄ 40 is morbid obesity
  • A BMI of ≄ 50 is super obese

Anonymkode: fdc4e...359

Skrevet
5 timer siden, Darwinia:-) skrev:

Ser du ikke  at du motsier deg selv? Hvis en gjennomsnittskvinne (pÄ 1.67) er normalvektig opp til til 69 kg, sÄ betyr jo det at halvparten av alle kvinnene i Norge (alle over 1.69) vil vÊre normalvektige ved den samme vekta (1 kg differanse fra 69 til 70 kg blir fort spist opp av at hÞyden blir stÞrre. Hvordan kommer du da frem til at de fleste vil vÊre overvektige ved 70 kg? Det gir jo ingen mening.

Hvis man er innafor normalen pÄ BMI er man, per definisjon, normalvektig. Det er FAKTA, og egentlig meningslÞst Ä diskutere. Hvis man er uenige i at 70 er ok sÄ mÄ man jo heller argumentere for at BMI grensene for overvekt er satt for hÞyt (noe som er en helt annen diskusjon). Men slik grensene er satt i dag vil nÊr halvparten av alle norske kvinner vÊre innenfor normalomrÄdet med en vekt pÄ 70.

Jeg vil tro du blander gjennomsnitt og median nÄr du argumenterer. Jeg sitter ikke pÄ informasjon om fordelingen her.

Skrevet

Jeg vil tro du blander gjennomsnitt og median nÄr du argumenterer. Jeg sitter ikke pÄ informasjon om fordelingen her.

Jeg vet forskjellen. Men ettersom hÞyde mest sannsynlig er tilnÊrmet normalfordelt og ikke alle husker helt hva median var er det mest hensiktsmessig Ä bruke gjrennomsnitt.  I denne sammenhengen, en diskusjon om fedme pÄ et mammaforum, er gjennomsnitt en tilnÊrming som er nÊrme nok.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...