Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #26 Skrevet 6. januar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er jo overvektig, vil ned litt for å føle meg bedre, se bedre ut. Men at jeg er obese, dvs dritfeit visste jeg ikke. Ser jo ikke så stor ut liksom. Litt mage og litt mer lår, skjønner ikke helt hvor alle de 20 kg er. Søstera mi er like lav og hun ser ut som en sakkosekk med bein og armer, hva er hun da? Megaobese? Hun har mye tykkere beinbygning enn meg da. Anonymkode: 4a1af...5e1 Sånn til info så er "benbygningen" en tullete myte noen bruker for at de ser større ut/er tyngre... https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Denne-forklaringen-pa-hoy-vekt-er-bare-en-myte-194474b.html Anonymkode: 0af75...be5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #27 Skrevet 6. januar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde du kunne lagt ut et ikke identifisert bilde av deg også slik hun nedenfor gjorde bare så jeg har referanse? Vanskelig å Google opp noen med slik høyde og vekt... Anonymkode: 4a1af...5e1 Kan jeg godt. Kan prøve å få tatt et senere i dag 👍 Anonymkode: 0af75...be5
Wonder Woman Skrevet 6. januar 2019 #28 Skrevet 6. januar 2019 Du har BMI 28.1. BMI over 25 klassifiseres som overvekt/overweight, BMI over 30 klassifiseres som fedme klasse I/obese, BMI over 35 klassifiseres som fedme klasse II/extremely obese. 5 kg til så vil du være i kategorien obese. BMI er ikke perfekt, men gir en generelt god indikasjon. Hvis man trener mye og har mye muskelmasse, er det ikke den beste metode for å beregne fettprosent, men tror ikke HI går rundt og er godt trent med mye muskler uten å vite det...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #29 Skrevet 6. januar 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Oi! Jeg er 160 og veier 49kg... Som høygravid (har vært det to ganger) veier jeg 70kg (65 på barn nr 2), og da er jeg STOR! Mulig du har en helt annen kroppsfasong en meg, men 70kg uten barn i magen når du er 160 høy er veldig stort Anonymkode: 0af75...be5 😂😂 Det er klart du synes det. Du veier like mye som en 12 åring! Jeg er 168cm høy og veier 72 kg. Jeg er langt fra Oi! - stor🙂. Helt normalt at voksne kvinner veier runt 70 kg og som HI selv sier er hun litt overvektig. Anonymkode: 08f03...527
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #30 Skrevet 6. januar 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Men i følge den norske bmi skalaen har hun under 30 i bmi, noe som tilsier overvektig, ikke fedme Anonymkode: 58d6d...d51 Men det var da virkelig ikke det jeg svarte på? Anonymkode: 17b89...59f
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #31 Skrevet 6. januar 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Ifølge min fettprosentvekt er jeg nå obese. Er det mulig? Jeg vet jeg er overvektig, men såå mye?? Er 160 og veier 72 kg. Er det virkelig obese? Jeg har veldig spinkel benbygning. Målet mitt er jo under 60 kg, helst 55 så det er jo nesten 20 kg. Anonymkode: 4a1af...5e1 Selv om du ikke er voldsomt overvektig når du ser på vekten og bli betyr dette at du har veldig mye fett på kroppen og sansynlig vis lite muskler. Med mer muskler og samme vekt ville du kanskje fått beskjed om "overweight". Det er riktig at BMI ofte ikke blir riktig som vurdering på om man er for tung eller ikke, men det betyr minst like ofte at BMI gir inntrykk av at du er mindre overvektig enn du er, enn omvendt. Anonymkode: f2fc4...740
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #32 Skrevet 6. januar 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Ifølge min fettprosentvekt er jeg nå obese. Er det mulig? Jeg vet jeg er overvektig, men såå mye?? Er 160 og veier 72 kg. Er det virkelig obese? Jeg har veldig spinkel benbygning. Målet mitt er jo under 60 kg, helst 55 så det er jo nesten 20 kg. Anonymkode: 4a1af...5e1 Spiller det virkelig noen rolle at badevekta di sier at du er obese, når du selv sier at du veier 20 kilo for mye? Når du har tenkt til å slanke deg neste 1/3 av vekta di, så er du jo ikke radmager.. Anonymkode: 96327...aee
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #33 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: 😂😂 Det er klart du synes det. Du veier like mye som en 12 åring! Jeg er 168cm høy og veier 72 kg. Jeg er langt fra Oi! - stor🙂. Helt normalt at voksne kvinner veier runt 70 kg og som HI selv sier er hun litt overvektig. Anonymkode: 08f03...527 Ok...en veldig stor 12åring i såfall. Kjenner ingen 12åringer som veier 50kg. Men så er de kanskje atletiske her, hva vet jeg? 🤷♀️ Rart hvordan synet på hva som er overvektig stadig forskyves oppover synonymt med egen vektøkning 🤔 Anonymkode: 0af75...be5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #34 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: 😂😂 Det er klart du synes det. Du veier like mye som en 12 åring! Jeg er 168cm høy og veier 72 kg. Jeg er langt fra Oi! - stor🙂. Helt normalt at voksne kvinner veier runt 70 kg og som HI selv sier er hun litt overvektig. Anonymkode: 08f03...527 Hun er innenfor normalvekt, du er ikke det...... Anonymkode: 58d6d...d51
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #35 Skrevet 6. januar 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vekta jeg veier meg på som gir ut det svaret. Anonymkode: 4a1af...5e1 Ok, merkelige mål. Men uansett om den sier du er obese eller ei, så er du jo overvektig. 20 kilo sier du selv at du vil ned. Anonymkode: 58d6d...d51
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #36 Skrevet 6. januar 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har også sykelig fedme ifølge min bmi. Tar det med en klype salt ... Anonymkode: 18245...eb6 Jeg synes absolutt ikke at du ser sykelig overvektig ut, men at du har en livvidde som regnes som helseskadelig tror jeg nok du har Anonymkode: 58d6d...d51
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #37 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: 😂😂 Det er klart du synes det. Du veier like mye som en 12 åring! Jeg er 168cm høy og veier 72 kg. Jeg er langt fra Oi! - stor🙂. Helt normalt at voksne kvinner veier runt 70 kg og som HI selv sier er hun litt overvektig. Anonymkode: 08f03...527 Hmm, jeg skjønner jo når jeg ser slike tråder hvorfor noen vil endre skalaen for hva som er normalvektig. Det har nok endret seg mye på et par generasjoner..... At det har blitt "helt normalt" at voksne kvinner veier over 70 kg sier jo alt egentlig. Datteren min er 12 år, riktignok akkurat blitt 12 nå i januar, men hun veier 34 kg og er helt normalvektig. Anonymkode: a4ba1...be1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #38 Skrevet 6. januar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmm, jeg skjønner jo når jeg ser slike tråder hvorfor noen vil endre skalaen for hva som er normalvektig. Det har nok endret seg mye på et par generasjoner..... At det har blitt "helt normalt" at voksne kvinner veier over 70 kg sier jo alt egentlig. Datteren min er 12 år, riktignok akkurat blitt 12 nå i januar, men hun veier 34 kg og er helt normalvektig. Anonymkode: a4ba1...be1 12åringer er jo veldig ulike. Noen er små med barnekropp. Andre er er godt inne i puberteten og fult utvokst i lengden. Da jeg var 12 var jeg 175 cm høy, hadde nesten utvokst pupper og hadde hatt mensen et år. Kusinen min var 147 cm på amme alder og kom ikke i puberteten før mange år senere. Hva som er normalvektig for en tolvåring varierer enormt. Anonymkode: f2fc4...740
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #39 Skrevet 6. januar 2019 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok...en veldig stor 12åring i såfall. Kjenner ingen 12åringer som veier 50kg. Men så er de kanskje atletiske her, hva vet jeg? 🤷♀️ Rart hvordan synet på hva som er overvektig stadig forskyves oppover synonymt med egen vektøkning 🤔 Anonymkode: 0af75...be5 Min 12 åring gutt veier 50 kg og er 162 cm høy. Tre av kameratene er helt like. Og en del av jentene er nok også 50 kg. Anonymkode: 785ad...ba5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #40 Skrevet 6. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 😂😂 Det er klart du synes det. Du veier like mye som en 12 åring! Jeg er 168cm høy og veier 72 kg. Jeg er langt fra Oi! - stor🙂. Helt normalt at voksne kvinner veier runt 70 kg og som HI selv sier er hun litt overvektig. Anonymkode: 08f03...527 Helt normalt at voksne kvinner veier mer enn 80 kg? Det sier vel mer at voksne kvinner, altså mødre, lar seg forfalle i voksen alder og lar barnefødseler være det man skylder på. Jeg er 180 cm og veier ikke over 70 engang. Selv om man er en voksen kvinne så går det an å trene og leve sunt. Anonymkode: 82839...c6e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #41 Skrevet 6. januar 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er innenfor normalvekt, du er ikke det...... Anonymkode: 58d6d...d51 Det har jeg heller ikke sagt. Men du må vel være enig i at det under 50 kg for en voksen kvinne er svært lite? Og du som veier 49 kg som aldri har sett en 12 åring som veier 49 kg. Hvor er det du bor egentlig?? Du virker jo ha null peiling på vekt! https://www.ung.no/oss/helse/206780.html Anonymkode: 08f03...527
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #42 Skrevet 6. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min 12 åring gutt veier 50 kg og er 162 cm høy. Tre av kameratene er helt like. Og en del av jentene er nok også 50 kg. Anonymkode: 785ad...ba5 Wow. Min sønn er 160 cm og veier 38,5 kg. Anonymkode: 82839...c6e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #43 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Helt normalt at voksne kvinner veier mer enn 80 kg? Det sier vel mer at voksne kvinner, altså mødre, lar seg forfalle i voksen alder og lar barnefødseler være det man skylder på. Jeg er 180 cm og veier ikke over 70 engang. Selv om man er en voksen kvinne så går det an å trene og leve sunt. Anonymkode: 82839...c6e Mente 70 kg. Anonymkode: 82839...c6e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #44 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Helt normalt at voksne kvinner veier mer enn 80 kg? Det sier vel mer at voksne kvinner, altså mødre, lar seg forfalle i voksen alder og lar barnefødseler være det man skylder på. Jeg er 180 cm og veier ikke over 70 engang. Selv om man er en voksen kvinne så går det an å trene og leve sunt. Anonymkode: 82839...c6e Er du blind? Anonymkode: 08f03...527
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #45 Skrevet 6. januar 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Wow. Min sønn er 160 cm og veier 38,5 kg. Anonymkode: 82839...c6e Da er din gutt å regne som undervektig. Det er heller ikke spessielt sunt. Anonymkode: f2fc4...740
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #46 Skrevet 6. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg heller ikke sagt. Men du må vel være enig i at det under 50 kg for en voksen kvinne er svært lite? Og du som veier 49 kg som aldri har sett en 12 åring som veier 49 kg. Hvor er det du bor egentlig?? Du virker jo ha null peiling på vekt! https://www.ung.no/oss/helse/206780.html Anonymkode: 08f03...527 Kvinner på 50kg er ikke så uvanlig som du tror... Og når man er rundt 160høy så er det helt innafor. Søsteren min på 165 veier 55-60kg, og har både pupper og rumpe. Jeg har nettopp født barn nummet to (nettopp var litt å ta i, han er 1år nå), er kjempe usunn i det at jeg må ha en kvikklunch hver dag, men trener jevnlig fordi jeg har en fysisk jobb som gjør at kroppen må være sterk for ikke å skade seg. Høyre pupp henger litt, og magemusklene er delte, men magen er flat. - Altså, jeg er helt normal, men litt skavanker som alle andre. Men å få "latterkrampe" (😂😂) og mene at jeg har vekt som en 12åring sier jo like mye om din kunskap til vekt. Det er et høyde ratio som har alt å si... Derfor er variasjonene store på 12åringer også. Jeg er så lei av at folk som er overvektige skal forsvare det med nebb og klør, men når man er innafor normalen til grensen mot petitte, nei da er det helt greit å mene så mangt. Har mange ganger fått akkurat den "nei, det er ikke normalt for en voksen kvinne" "ja, du må jo være et beinrangel" osv. Nope... Jeg er helt normal. Smal midje, og flat mage, jada. Men celulitter, og litt muffintopp i de rette klærne jeg også 😉 Jeg er ingen fettrasist. Folk må være den vekt og form de trives best i, om det er opp til meg. Men om jeg blir spurt om noen på min høyde, som veier 20-25kg mer er noe jeg syntes er stort, så er jeg ærlig og sier ja. Anonymkode: 0af75...be5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #47 Skrevet 6. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg heller ikke sagt. Men du må vel være enig i at det under 50 kg for en voksen kvinne er svært lite? Og du som veier 49 kg som aldri har sett en 12 åring som veier 49 kg. Hvor er det du bor egentlig?? Du virker jo ha null peiling på vekt! https://www.ung.no/oss/helse/206780.html Anonymkode: 08f03...527 Under 50 kg er lite for meg som er 176, men hun du siterer er 160, og da har en hun bmi på 19,1 og er i følge bmi innenfor normalvekt. Så jeg skjønner ikke hvorfor du rakker ned på henne Anonymkode: 58d6d...d51
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #48 Skrevet 6. januar 2019 Hi, du sier flere ganger at du er sykelig overvektig ut fra antall kilo du veier sett i forhold til høyden din. Det stemmer ikke, om du forholder deg til bmi. Som andre har skrevet, du har en bmi på såvidt bikket 28, det er bmi tilsvarende overvekt. Det er fedme, dvs. bmi fra 30 og oppover som kalles sykelig overvekt. Du sier selv at du trenger gå ned i vekt, og for å komme ned i normalvekt så er det noen kilo du bør ta av. Hvor ev. skadelig din overvekt er kommer også an på hvordan du lagrer fett på kroppen, og også hvor mye muskler du har ift. fett. Det jeg synes er mest bekymringsfullt er at du blir så opphengt i en betegnelse på en vekt. Om du bruker norske betegnelser og utregning av bmi så vil du se at du er overvektig, ikke at du har sykelig overvekt. Så ikke mist hodet, og for all del, ikke heng deg opp i slike merkelapper som du nå har gjort. Du ønsker å være normalvektig for din kropp. Da setter du deg det som et mål. Ikke som en slankekur, men som en livsstilsendring. En varig livsstilsendring. Fokuser på kostholdet ditt og begynn å trene. Se om du kan fjerne noe stress i livet ditt, kanskje er det rutiner du kan endre som vil gjøre hverdagen enklere? Om du har en slik kroppsanalysevekt, ikke fokuser så mye på selve vekttallet. Gjør heller livsstilsendringene du trenger å gjøre, og så ser du på kroppssammensetningen din om f.eks. to måneder fra i dag. Har du lagt om til et sunnere kosthold og begynt å trene litt, da vil du se at forholdet mellom fett og muskler da vil ha bedret seg. Men drit i hva vekten "stempler" deg som akkurat nå, det er tydelig at det psyker deg ut, og det har ingen hensikt å fokusere på. Jeg har vært langvarig syk og har derfor rundt åtte kilo mer enn jeg normalt har, selv om jeg er innenfor normalvekt fremdeles. Jeg har akkurat kjøpt meg en slik kroppsanalysevekt. Når jeg straks tar den i bruk skal jeg kun se på forholdet mellom fett og muskler i kroppen. Forhåpentligvis kan jeg øke min muskelmasse litt, hvis jeg blir frisk nok til å trene fremover, og hvis ikke har jeg som mål at jeg kan minke fettprosenten noe, da jeg vet den er for høy. Mulig en slik vekt ville kategorisert min vekt som høyere enn den egentlig er nå også, pga. at fettprosenten min er såpass mye høyere enn muskelmassen pga. noen år med inaktivitet pga. sykdommen - men hva den vekten ev. kaller meg, det er helt uvesentlig. Vekten er kun et redskap som man skal bruke konstruktivt og som et hjelpemiddel, men absolutt ikke noe som skal stemple deg, psyke deg ned eller gjøre deg sykelig opptatt av vekten og kroppen din! Snakk positivt til deg selv og gjør de endringene i livet ditt som er funksjonelle for deg slik at du kan komme deg til en normalvekt og holde deg der og likevel trives med livet ditt. Anonymkode: dfef9...24a
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #49 Skrevet 6. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Under 50 kg er lite for meg som er 176, men hun du siterer er 160, og da har en hun bmi på 19,1 og er i følge bmi innenfor normalvekt. Så jeg skjønner ikke hvorfor du rakker ned på henne Anonymkode: 58d6d...d51 Takk Tror ikke jeg formulerer meg godt nok i dag. Anonymkode: 0af75...be5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #50 Skrevet 6. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er din gutt å regne som undervektig. Det er heller ikke spessielt sunt. Anonymkode: f2fc4...740 Min sønn på snart 13 er 164 cm og veier 42 kilo. Det er helt i grensa til undervekt på papiret, men ikke i virkeligheten. Han spiser mye og variert, men er også veldig fysisk aktiv. Han er ganske spedbygd, men har mye slanke muskler. Vennen hans på samme alder og høyde veier over 50 kilo. Han er overvektig, i følge papirene, men er også veldig aktiv. Han er slank, men kraftig bygget med brede skuldre og kraftige muskler. Anonymkode: 17b89...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå