Gå til innhold

Bør uføre få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig spørsmål. Jeg tviler ikke et sekund på at uføre elsker og ønsker barna sine like mye som resten av befolkningen. 

Det kan imidlertid være slitsomt å ha barn. Dersom man er ufør, og ikke klarer å stå i jobb, vil jeg tro det er vanskelig å kunne følge opp 100%

En annen ting: Dersom en eller begge foreldre er uføre vil de vel også tjene en del mindre enn folk i full jobb? (Man trenger ikke sulte eller gå i fillete klær for å være fattig)

Det er vel også et fysiologisk perspektiv her: Dersom jeg hadde vært ufør på grunn av arvelig fysisk eller psykisk sykdom, ville jeg ha vært livredd for å overføre det til egne barn og ville nok på grunn av dette ha avstått fra å få egne barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det faktisk ikke sånn at man må ha en restarbeidsevne på 0 for å bli 100% ufør, arbeidsmarkedet blir også tatt med i vurderingen. I vedtaket mitt står det kort fortalt at jeg i teorien kunne ha jobbet noe, men at ingen arbeidsgivere vil ha meg.

Jeg ble uføretrygdet etter at jeg fikk barn, og en del av vurderingen var også at jeg skal kunne fungere som mor. Om jeg har den helsen jeg har i dag når barnet mitt er voksent, vil jeg trolig kunne jobbe en del, men da er det selvsagt enda mer tvilsomt om noen vil ha meg ettersom jeg har vært utenfor arbeidsmarkedet i mange år. Så regner med jeg fortsetter som 100% ufør og hører på frivilligsentralen om jeg kan brukes til noe der.

Anonymkode: 3bf82...525

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eg gidde ikkje bruke meir tid på kverulanter som rett og slett er dumme som brød... Og som ikkje kan ha opplevd mykje vondt her i livet...du er heldig ❤

Det er ofte slik med personer som sklir rett igjenom livet uten uforesette ting at dei rett og slett ikkje klare å sette seg inn i andre sine situasjoner og trur alt er så enkelt......... Men plutseleg ein dag så kan det skjer ein ting i livet deiras og, og dei forstår at ting ikkje altid er så enkelt alikevell 

Anonymkode: 8e3b7...991

Fy for en stygg hersketeknikk! Du vet INGENTING om mitt liv, jeg skal love deg at det har vært mye sorg, jeg har opplevd mer sykdom og død en alle andre jeg kjenner. Jeg er alt annet enn heldig! Så alle som er uenig med deg er folk som aldri har opplevd noe vanskelig, og er dumme som brød? Ikke vanskelig å se hvem som er brødet her du! 

Det faller deg ikke inn at folk kanskje har sett på nært hold at barn lider under uføre foreldres manglende omsorgsevne? Eller blir tidlig foreldreløse fordi de velger å få barn selv om de vet de kommer til å dø fra barna sine? Og derfor mener at man bør legge egoismen på hylla når helsa tilsier at du ikke kan ta vare på deg selv en gang?

Anonymkode: 5478b...ddb

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fy for en stygg hersketeknikk! Du vet INGENTING om mitt liv, jeg skal love deg at det har vært mye sorg, jeg har opplevd mer sykdom og død en alle andre jeg kjenner. Jeg er alt annet enn heldig! Så alle som er uenig med deg er folk som aldri har opplevd noe vanskelig, og er dumme som brød? Ikke vanskelig å se hvem som er brødet her du! 

Det faller deg ikke inn at folk kanskje har sett på nært hold at barn lider under uføre foreldres manglende omsorgsevne? Eller blir tidlig foreldreløse fordi de velger å få barn selv om de vet de kommer til å dø fra barna sine? Og derfor mener at man bør legge egoismen på hylla når helsa tilsier at du ikke kan ta vare på deg selv en gang?

Dumt at du allikevel tar alle uføre under en kam. Mange uføre er veldig gode foreldre med god omsorgsevne 

Anonymkode: af644...26e

Skrevet

Det er tydeligvis veldig bedagelig. Innvilget ufør, gidder aldri mer jobbe. Selv om man har fått innvilget, kan mange jobbe. Men det er tydelig viljen det står på. Veldig dumt at alle uføre tas under en kam. 

Anonymkode: c9b22...3f3

Skrevet

Og helt klart smart av politikerne å begrense barnetillegget.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og helt klart smart av politikerne å begrense barnetillegget.

Håper ikke at noen nærme deg en gang må søke uføre 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dumt at du allikevel tar alle uføre under en kam. Mange uføre er veldig gode foreldre med god omsorgsevne 

Det har jeg ikke gjort. Men jeg har sagt at det er påfallende at man kan være 100% arbeidsufør men 100% i stand til å ta seg av barn. Da er det rart at mange er veldig gode foreldre når de er alvorlig, kronisk syke. 

Men, hvis man har valg familie foran jobben skjønner jeg jo argumentet bedre. Da er spørsmålet om staten skal betale for at du bruker helsa på familien. Det vil uansett ikke være bærekraftig særlig mye lengre. Vi vil fortsatt ha uføre, men da i mye større grad de syke uføre jeg snakker om. Og det er de jeg mener ikke bør få barn ETTER de har blitt syke. Jeg skjønner selvfølgelig at ingen kan gardere seg mot fremtidig sykdom.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg ikke gjort. Men jeg har sagt at det er påfallende at man kan være 100% arbeidsufør men 100% i stand til å ta seg av barn. Da er det rart at mange er veldig gode foreldre når de er alvorlig, kronisk syke. 

Men, hvis man har valg familie foran jobben skjønner jeg jo argumentet bedre. Da er spørsmålet om staten skal betale for at du bruker helsa på familien. Det vil uansett ikke være bærekraftig særlig mye lengre. Vi vil fortsatt ha uføre, men da i mye større grad de syke uføre jeg snakker om. Og det er de jeg mener ikke bør få barn ETTER de har blitt syke. Jeg skjønner selvfølgelig at ingen kan gardere seg mot fremtidig sykdom.

Jeg er ikke uføre , jobber 100 %. Har derimot en samboer som har vært i en ulykke som førte til ett år på sykehus. Vi har to barn, nå 11 og 13 år, de var 7 og 9 år når ulykken skjedde. Jeg er takknemlig for at pappaen er i live og kan fungere i familielivet selvom han ikke klarer å fungere i jobb lenger. 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke uføre , jobber 100 %. Har derimot en samboer som har vært i en ulykke som førte til ett år på sykehus. Vi har to barn, nå 11 og 13 år, de var 7 og 9 år når ulykken skjedde. Jeg er takknemlig for at pappaen er i live og kan fungere i familielivet selvom han ikke klarer å fungere i jobb lenger. 

Selvfølgelig! Og han ble ufør etter at barna kom, han planla ikke å få barn etter ulykken. Så det er ikke slike tilfeller som deres vi diskuterer her. Spørsmålet er; bør uføre få barn? Altså de som allerede er uføre FØR de starter familieplanlegging. Ville du planlagt barn med han i dag? Og hvis svaret er ja, tenker du likevel at han ikke er i stand til å jobbe en dag i sitt liv?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig! Og han ble ufør etter at barna kom, han planla ikke å få barn etter ulykken. Så det er ikke slike tilfeller som deres vi diskuterer her. Spørsmålet er; bør uføre få barn? Altså de som allerede er uføre FØR de starter familieplanlegging. Ville du planlagt barn med han i dag? Og hvis svaret er ja, tenker du likevel at han ikke er i stand til å jobbe en dag i sitt liv?

Jeg ville nok fått barn om igjen ja, fordi han er en veldig god pappa. Han har gode og dårlige dager etter ulykken , som gjør det vanskelig å stå i jobb dessverre. Han jobber derimot som frivillig på dagene som han klarer å bidra i jobbsammenheng 

Skrevet

virker som er du ikke bør få barn

Anonymkode: 46bfb...d3c

Skrevet

De uføre jeg kjenner virker til å klare alt de vil klare. Og barna nyter godt av å ha noen hjemme hele tiden.

Anonymkode: 1a9cb...989

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De uføre jeg kjenner virker til å klare alt de vil klare. Og barna nyter godt av å ha noen hjemme hele tiden.

Anonymkode: 1a9cb...989

Der er nøkkelordet, det virker som ja

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håper ikke at noen nærme deg en gang må søke uføre 

Ikke jeg heller. Holder at jeg blir det selv nå på nyåret. Og vil jobbe det jeg klarer. ;) 

Skrevet

Nei det syns jeg ikke. To voksne hvor begge er 100% ufør burde ta vare på seg selv - ikke sette barn til verden. 

Anonymkode: b2c2e...5c6

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det syns jeg ikke. To voksne hvor begge er 100% ufør burde ta vare på seg selv - ikke sette barn til verden. 

Anonymkode: b2c2e...5c6

Er vel ikke så ofte to uføre får barn sammen eller ? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Svært sjelden...

Anonymkode: a7102...e7f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svært sjelden...

Anonymkode: a7102...e7f

Å joda, det skjer påfallende ofte.

Anonymkode: 0afe9...c86

Skrevet

En optimal løsning hadde nok vært å la den uføre få barn og ha delt omsorg og et avlastningshjem til barnet 50%.

Anonymkode: 42ef8...412

Skrevet
På 19.12.2018 den 15.55, Anonym bruker skrev:

Hvis man har så lite restarbeidsevne at man blir 100% ufør, da kan man jo ikke få barn, for det er mye jobb

Anonymkode: 18ac1...eea

Ja huff og huff, og hva gjør man med de foreldrene som blir 100%ufør etter at de har fått barn ? 

Anonymkode: 1eeae...958

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En optimal løsning hadde nok vært å la den uføre få barn og ha delt omsorg og et avlastningshjem til barnet 50%.

Trenger jo ikke avlastningshjem hvis man fungerer i hverdagen 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Trenger jo ikke avlastningshjem hvis man fungerer i hverdagen 

Man fungerer jo ikke optimalt som 100% ufør. Dessuten godt å gi barna annen stimuli.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk som er uføre fra de er unge sliter gjerne med å finne en partner som er i full jobb, mange finner en annen ufør, og da får de barn....

Jeg har en medfødt hjertefeil og har møtt en del andre med hjertefeil i forbindelse med sykehusinnleggelser o.l. og mange av de som har vært uføre hele livet har uføre partnere også.

Anonymkode: a6977...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...