Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Sånn apropo asperger-tråden: Her sies det: Hvis du ikke kan jobbe og mannen din kun 50% så er dere vel neppe istand til å ta hånd om et barn heller. når dere åpenbart sliter i den grad at den ene er ute av av arbeidslivet og den andre er halvveis ute synes jeg det høres ut som en serdeles dårlig ide å få barn. barn trenger voksne som jobber. All tilgjengelig statistikk tilsier at foreldre utenfor arbeidslivet dramatisk øker risikoen for at barna heller ikke kommer i arbeid. Anonymkode: c1c0a...ae7
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Slik du stiller spørsmålet er det helt umulig å svare. Du kunne like gjerne spurt "Er det fint vær i dag?". Svarene du får vil være like forskjellige ... Uførhet i seg selv er ikke nødvendigvis en grunn til at man ikke bør få barn. Spørsmålet er heller hvilket funksjonsnivå man har, om man tåler den ekstra belastningen det er å få barn, om man ev. vil greie å ta godt nok vare på barn om man også blir alene med dem. Det er jo opplagt at noen uføre ikke bør få barn, eller ikke bør få flere barn. Det er like opplagt at noen uføre kan bli veldig gode foreldre. Det enkelte par må nesten selv vurdere hva som er riktig, ev. sammen med fagfolk/helsepersonell. Om bare den ene i et forhold er ufør vil man jo straks stille sterkere også enn om begge er det. Å gi ett svar på spørsmålet ditt er helt umulig. Anonymkode: 3b4d2...559
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #3 Skrevet 19. desember 2018 6 minutes ago, Anonym bruker said: Slik du stiller spørsmålet er det helt umulig å svare. Du kunne like gjerne spurt "Er det fint vær i dag?". Svarene du får vil være like forskjellige ... Uførhet i seg selv er ikke nødvendigvis en grunn til at man ikke bør få barn. Folk i den andre tråden mente noe helt annet. Men som vanlig er det greit å tråkke på aspergere. Anonymkode: c1c0a...ae7
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #4 Skrevet 19. desember 2018 Hvis man har så lite restarbeidsevne at man blir 100% ufør, da kan man jo ikke få barn, for det er mye jobb Anonymkode: 18ac1...eea
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #5 Skrevet 19. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk i den andre tråden mente noe helt annet. Men som vanlig er det greit å tråkke på aspergere. Anonymkode: c1c0a...ae7 Duh... Det er vel et spørsmål om hva som er årsak til uførheten, hvilken emosjonell kompetanse man har, og hvor mye overskudd man har til å ta vare på et barn? Så nei, ikke alle uføre bør få barn. Noen kan sikkert være utmerkede foreldre likevel. Og noen velfungerende aspergere kan sikkert fungere adekvat som foreldre, selv om det er en diagnose som nettopp påvirker evnen til sosial samhandling og emosjonell tilstedeværelse. Anonymkode: 5e42c...2c7
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 Om man kan, bør få barn er vel strengt tatt opp til hver enkelt. Om man leser her inne så har mange meninger om hvem som kan/bør få barn og hvem som ikke. Anonymkode: 0534b...f88
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #7 Skrevet 19. desember 2018 Just now, Anonym bruker said: Duh... Det er vel et spørsmål om hva som er årsak til uførheten, hvilken emosjonell kompetanse man har, og hvor mye overskudd man har til å ta vare på et barn? Så nei, ikke alle uføre bør få barn. Noen kan sikkert være utmerkede foreldre likevel. Og noen velfungerende aspergere kan sikkert fungere adekvat som foreldre, selv om det er en diagnose som nettopp påvirker evnen til sosial samhandling og emosjonell tilstedeværelse. Anonymkode: 5e42c...2c7 Les sitatene: Hvis du ikke kan jobbe og mannen din kun 50% så er dere vel neppe istand til å ta hånd om et barn heller. barn trenger voksne som jobber. All tilgjengelig statistikk tilsier at foreldre utenfor arbeidslivet dramatisk øker risikoen for at barna heller ikke kommer i arbeid. Anonymkode: c1c0a...ae7
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk i den andre tråden mente noe helt annet. Men som vanlig er det greit å tråkke på aspergere. Anonymkode: c1c0a...ae7 Der tror jeg du tar feil. Jeg har svart i den tråden også, og oppfatter ikke at noen som forsøker å "tråkke på aspergere". Det er nok flere i tråden som ikke kan særlig om diagnosen, og som kanskje ikke vet at det kan være stor forskjell i funksjonsnivået til de som har den diagnosen. Men man kan heller ikke komme utenom at de utfordringene personer med den diagnosen har, hos noen kan være vanskelig å kombinere med det å gi et barn en god nok oppfølging mtp. det å bli sett, få respons og respekt for følelser osv. Det er ikke kritikk av aspergere generelt, det er et faktum som er diagnosens utfordring. Noen med asperger kan være gode foreldre om de er bevisste nok, andre vil aldri kunne gi barn det barnet trenger. Å påpeke det i den andre tråden er ikke å tråkke på noen, det er bare å påpeke fakta. Hi i den tråden gir inntrykk av at det er diagnosen som er årsak til at hun er 100 % uføretrygdet og samboeren 50 % uføretrygdet. Da er det fornuftig å stille spørsmålsten ved om man kan eller bør få barn. Og pga. diagnosens natur er det eneste fornufftige, etter min mening, at man ber om hjelp til å vurdere dette av fagfolk og sine nærmeste som kan si noe om funksjonsnivået i akkurat det tilfellet. Spesielt siden begge ev. fremtidige foreldre i den tråden har diagnosen. Å påpeke det i den tråden betyr ikke at ingen uføre bør få barn. Anonymkode: 3b4d2...559
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #9 Skrevet 19. desember 2018 Det er jo umulig å svare på. Og er bare en ufør, og den andre frisk og i jobb, så er det jo godt mulig det vil gå bra og få barn. Jeg er på vei til å bli ufør, fikk mine 2 barn før jeg ble syk. Og er så glad for at de er store nå, for hadde de vært små, så hadde jeg ikke klart å ta vare på de. Så man bør vel og tenke litt fram i tid. Og tenke på om sykdommen er arvelig, og vil være ekstra krevende å følge opp. Anonymkode: 70798...91a
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 Så klart kan uføre få barn! Men du har jo så klart den gruppen som faktisk er så syke at dei ikke burde få. Det skjønner vel alle? Det er mange mange mange forskjellige diagnoser som gjør til at man blir ufør? Jeg selv er oppvokst med en ufør far. Kunne ikke bedt om bedre oppvekst.. Han var alltid hjemme når jeg kom hjem fra skole. Han tok meg alltid med på tur, nettopp fordi han hadde tid meg. Middagen var alltid klar når jeg og søskene kom fra skole. Mamma trengte ikke ta fri fra jobb når vi var syke, siden pappa kunne ta oss. Bare fordi folk er uføre betyr det ikke at «du klarer ingenting, når du ikke klarer arbeidslivet» Anonymkode: 8d37f...6cb
Anonym bruker/2 Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 Er jo svært situasjonsavhengig. Vet flere i full jobb, som kanskje ikke burde hatt barn av ulike grunner, og flere uføre som gir meget god omsorg og oppfølging. En status som "ufør" sier lite om deg som person, og bør ikke være avgjørende. Det positive må jo være at du faktisk er hjemme og tilgjengelig for barnet. Ser for meg en helt annen ro for barnet, enn den tidsklemma de fleste lever i. En person som er ufør må finne sin mening med et godt og meningsfylt liv, og for noen kan dette innebære barn. Her er både helsevesen og barnevern en ressurs til vurdering i hvert enkelt tilfelle. De har kompetansen, noe "hvermannsen" som kommenterer på nett, ikke har. Er tanken rettet mot det økonomiske, er det vel ikke automatisk sånn at mennesker med lavere inntekt har dårlig økonomi. Og hva med alle som fikk barn mens de var i jobb, og er blitt ufør i etterkant? Synes vi er litt for raske med å skal mene noe om andre, når vi heller burde se på oss selv.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #12 Skrevet 19. desember 2018 Du kan jo informere spørsmålet "Fortjener noe barn å vokse opp med to foreldre som begge er så hardt rammet av asberger at de ikke kan jobbe?" Anonymkode: 69626...b02
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #13 Skrevet 19. desember 2018 Nei. Barn er ansvar og «jobb» 24/7. Anonymkode: c9b22...3f3
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #14 Skrevet 19. desember 2018 Så klart uføre kan få barn Anonymkode: 29765...849
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #15 Skrevet 19. desember 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Du kan jo informere spørsmålet "Fortjener noe barn å vokse opp med to foreldre som begge er så hardt rammet av asberger at de ikke kan jobbe?" Anonymkode: 69626...b02 Men er man ufør av annen grunn er det altså ok. Anonymkode: c1c0a...ae7
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #16 Skrevet 19. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men er man ufør av annen grunn er det altså ok. Anonymkode: c1c0a...ae7 Det kommer an på grunnen. Uførhet i seg selv anser jeg ikke som grunn til ikke å få barn, men uførheten et en følge av noe. Ofte vil det være slik at grunnen til at noen blir uføre også gjør at de ikke kan klare å gi barna den oppveksten de fortjener. Det gjelder selvfølgelig spessielt om begge foreldrene er svekket så mye at de ikke kan jobbe. Anonymkode: 69626...b02
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #17 Skrevet 19. desember 2018 Nei, er man 100% ufør så burde man ikke få barn. Anonymkode: bc4d7...894
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2018 #18 Skrevet 19. desember 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men er man ufør av annen grunn er det altså ok. Anonymkode: c1c0a...ae7 Det kommer jo an på hvorfor man er ufør, hvordan man fungerer i hverdagen Anonymkode: 29765...849
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #19 Skrevet 25. desember 2018 Har en samboer som har vært i en ulykke som har ført til uføre, verdens beste pappa selvom arbeidsmengden er redusert eller ikke tilstede Anonymkode: af644...26e
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #20 Skrevet 25. desember 2018 Dersom man ikke har arbeidsevne til noen form for jobb, selv ikke i lav stillingsprosent, så forstår jeg ikke hvordan man skal kunne greie å ta seg av barn. Anonymkode: 0afe9...c86
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #21 Skrevet 25. desember 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom man ikke har arbeidsevne til noen form for jobb, selv ikke i lav stillingsprosent, så forstår jeg ikke hvordan man skal kunne greie å ta seg av barn. Anonymkode: 0afe9...c86 Jeg tror du glemmer at uføre slipper helt unna tidsklemma, fordi de alltid er hjemme. Jeg er ufør, men ble syk etter at jeg fikk barn da. Jeg synes sorgprosessen var grusom, det var veldig vanskelig å akseptere at jeg ikke kunne jobbe. Men mannen min (som selvfølgelig er i full jobb) mente vi måtte fokusere på de positive sidene, de negative får vi uansett ikke gjort noe med. Dvs at hele dagen mens ungene var i barnehagen og etterhvert skolen kunne jeg være alene hjemme og slappe av, og det gav med nok energi til fine ettermiddager og kvelder med ungene. Jeg har alltid vært hjemme når de kom fra skolen, alltid vært her om de var syke. Sitter sikkert mer i sofaen enn en frisk mamma, men alltid tilstede, alltid en armkrok å sitte i, alltid noen å snakke med, og en roligere hvertdag enn familier hvor begge er i jobb. Siden min mann er i full jobb, og jeg var det helt til jeg ble syk (jeg hadde en lederstilling og ble syk når jeg var nærmere 40 år så mye erfaring fra arbeidslivet) tror jeg heller ikke barna mine er så veldig utsatt for å falle utenfor, de lærer god arbeidsmoral hjemme selv om mamma går hjemme. Så det er klart noen uføre kan få barn, det er klart noen uføre kan gjøre en super jobb som foreldre. Men det er ikke dermed sagt at alle uføre bør få barn, de er like forskjellige som folk flest og kan feile så mye forskjellig så noe klart svar er umulig å gi. Anonymkode: a6977...beb
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #22 Skrevet 25. desember 2018 Jeg mener NEI! Det er ingen menneskerett å få barn. Så har du ikke kapasitet til å forsørge ved å jobbe så kan du ikke få barn nei, man kan ikke forvente at staten og frivillige skal hjelpe deg å fostre egne barn. Anonymkode: 6d416...804
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #23 Skrevet 25. desember 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror du glemmer at uføre slipper helt unna tidsklemma, fordi de alltid er hjemme. Jeg er ufør, men ble syk etter at jeg fikk barn da. Jeg synes sorgprosessen var grusom, det var veldig vanskelig å akseptere at jeg ikke kunne jobbe. Men mannen min (som selvfølgelig er i full jobb) mente vi måtte fokusere på de positive sidene, de negative får vi uansett ikke gjort noe med. Dvs at hele dagen mens ungene var i barnehagen og etterhvert skolen kunne jeg være alene hjemme og slappe av, og det gav med nok energi til fine ettermiddager og kvelder med ungene. Jeg har alltid vært hjemme når de kom fra skolen, alltid vært her om de var syke. Sitter sikkert mer i sofaen enn en frisk mamma, men alltid tilstede, alltid en armkrok å sitte i, alltid noen å snakke med, og en roligere hvertdag enn familier hvor begge er i jobb. Siden min mann er i full jobb, og jeg var det helt til jeg ble syk (jeg hadde en lederstilling og ble syk når jeg var nærmere 40 år så mye erfaring fra arbeidslivet) tror jeg heller ikke barna mine er så veldig utsatt for å falle utenfor, de lærer god arbeidsmoral hjemme selv om mamma går hjemme. Så det er klart noen uføre kan få barn, det er klart noen uføre kan gjøre en super jobb som foreldre. Men det er ikke dermed sagt at alle uføre bør få barn, de er like forskjellige som folk flest og kan feile så mye forskjellig så noe klart svar er umulig å gi. Anonymkode: a6977...beb Du ble ufør etter du fikk barn. Det kan skje alle. Men hvordan personer som allerede er uføre, i det hele tatt vurderer å få barn, det forstår jeg ikke. Anonymkode: 0afe9...c86
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #24 Skrevet 25. desember 2018 På 19.12.2018 den 16.00, Anonym bruker skrev: Les sitatene: Hvis du ikke kan jobbe og mannen din kun 50% så er dere vel neppe istand til å ta hånd om et barn heller. barn trenger voksne som jobber. All tilgjengelig statistikk tilsier at foreldre utenfor arbeidslivet dramatisk øker risikoen for at barna heller ikke kommer i arbeid. Anonymkode: c1c0a...ae7 Pisspreik! Barna våre har hatt ei strålende oppvekst til tross for at far er 100 prosent ufør.. Skade i ein fot pgr av feil oprasjon.. Og eg har jobba deltid.. Og me har hatt tid til å ha barna heime til dei har vore rundt 2-3 år Og fått starta deltid i Barnehagen... Altid vore heime når dei kom heim fra skulen med god mat osv.... Så her kan enn ikkje dra alle under samme kam Anonymkode: 8e3b7...991
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2018 #25 Skrevet 25. desember 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Pisspreik! Barna våre har hatt ei strålende oppvekst til tross for at far er 100 prosent ufør.. Skade i ein fot pgr av feil oprasjon.. Og eg har jobba deltid.. Og me har hatt tid til å ha barna heime til dei har vore rundt 2-3 år Og fått starta deltid i Barnehagen... Altid vore heime når dei kom heim fra skulen med god mat osv.... Så her kan enn ikkje dra alle under samme kam Anonymkode: 8e3b7...991 Folk som sitter i rullestol er i jobb, ser ikke hvordan en fot skal føre til uførhet. Anonymkode: 0afe9...c86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå