Gå til innhold

Hadde det ikke vært deilig om man sluttet med disse gavene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Anonym bruker said:

Det var et spørsmål. Jeg har aldri møtt noen som seriøst har fortalt at de tror på de norrøne gudene.

Det er ikke vanlig, men det burde ikke noe rarere enn å tro på den abrahamske gud.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så lei av gaver i julen, men jeg er litt lei av forventningene vi stiller til gavene. Det handler om å gi noe man tror noen vil like/elske i stedet for å vise at man bryr seg. 

Hele desember er preget av 

- hva ønsker du deg til jul

- hvor mye penger legger du i gaver

- kan jeg kjøpe dette

- ville du blitt glad for dette

osv 

og etter jul: 

- hva er det styggeste du fikk i år

- hva er den verste gaven du har fått

- svigermor ga meg .... til jul! Er det mulig!!??

Listen med klaging og sutring over at man ikke fikk det man ønsket seg, ikke fikk dyr nok gave fra den rike søsteren og at man ga mer enn man fikk er lang. 

Jeg trodde julen og gavene man gir skulle vise at man har tenkt på hverandre, ikke at man har let høyt og lavt etter det dyreste og beste. 

Det var lett da jeg var liten. Kunne håndsy tidenes styggeste forkle til mamma og hun ble rørt til tårer. Et år fikk mamma en q-tip av søsteren min og hun ble lattermild og takket pent for omtanken. Selvsagt er kravene noe annet i dag enn da jeg var liten. Jeg jobber og tjener penger og kan finne på noe bedre, men jeg kan også lage bedre enn for 30 år siden, så hvorfor kan jeg ikke legge sjelen min i en hjemmelaget gave som i penger koster 100kr (og som er noe jeg faktisk kan lage) men som med omtanke er mer verdt enn alt mulig annet? 

Gavene er hyggelig og veldig fint å gi, men forventningene er forferdelige å forholde seg til

Anonymkode: 34aad...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vanlig, men det burde ikke noe rarere enn å tro på den abrahamske gud.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Hvis du tror på de norrøne gudene og historiene bokstavelig slik historiene blir fortalt er det etter min mening veldig rart, men hvis du bare bruker det som en slask liknende eller et bilde på noe er det ikke så rart. Jeg forstår bare ikke hva det skulle være nå som vi vet så mye mer om naturen enn de gjorde den gangen.

Anonymkode: a4c29...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Hvis du tror på de norrøne gudene og historiene bokstavelig slik historiene blir fortalt er det etter min mening veldig rart, men hvis du bare bruker det som en slask liknende eller et bilde på noe er det ikke så rart. Jeg forstår bare ikke hva det skulle være nå som vi vet så mye mer om naturen enn de gjorde den gangen.

Anonymkode: a4c29...e80

Riktig. Og akkurat det samme kan du si om den abrahamske guden fra jernalderen.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Riktig. Og akkurat det samme kan du si om den abrahamske guden fra jernalderen.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Ja, med unntak av at de norrøne gudene var mer opptatte av naturen, avling og kamp mens den Abrahamsen guden er mer opptatt av hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre. Personlig synes jeg ikke den norrøne religionen har noe vesentlig å bidra med i dag. 

Anonymkode: a4c29...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, med unntak av at de norrøne gudene var mer opptatte av naturen, avling og kamp mens den Abrahamsen guden er mer opptatt av hvordan vi skal oppføre oss mot hverandre.

Hen er mest opptatt av hva som forestår på de mørke soverom, at vi ikke tilber feil guder, ikke driver med "sodomi", osv. En skikkelig psykopat egentlig.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/18/2018 at 9:25 PM, Anonym bruker said:

Føles så feil å bruke tusenvis på gaver til folk som har alt! Mamma som er pensjonist og har mye mindre enn oss gir oss gaver pga noe som skjedde flere tusen år siden, og som jeg engang ikke tror på. 

Kunne man ikke startet en tradisjon at alle ga litt til veldedighet isteden? Og man kunne gjerne møttes for å markere Jesus fødsel. Men disse gavene vi skal gi hverandre? Synes det er litt flaut jeg 🙄

Hva synes dere? 

Anonymkode: cd905...22b

 

Nei. synes det bare er koselig :)

Anonymkode: 866e4...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...