Gå til innhold

Hadde det ikke vært deilig om man sluttet med disse gavene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Føles så feil å bruke tusenvis på gaver til folk som har alt! Mamma som er pensjonist og har mye mindre enn oss gir oss gaver pga noe som skjedde flere tusen år siden, og som jeg engang ikke tror på. 

Kunne man ikke startet en tradisjon at alle ga litt til veldedighet isteden? Og man kunne gjerne møttes for å markere Jesus fødsel. Men disse gavene vi skal gi hverandre? Synes det er litt flaut jeg 🙄

Hva synes dere? 

Anonymkode: cd905...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg koser meg med gavene!

Vi gir ikke gaver pga Jesus. Vi gir hverandre gaver som et tegn på omtanke. Vi gir til dem som står oss nær for å glede dem. Det er intet flaut ved det. Ellers lever man travle liv, treffes sjelden, prates sjelden. Alle har nok med seg og sitt. Men akkurat til jul roer vi ned, viser omtanke og omsorg. Det er gavene en del av. Jeg kommer til å gi gaver i en eller annen form til mine barn hver jul fremover, uansett hva som ellers skjer. For det gir meg glede! Kanskje tenker moren din på samme måte....

Anonymkode: 71757...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg storkoser meg med gaver, men så er jeg ikke så kravstor heller. Det jeg synes er synd med gaver i dag, er at det har blitt nesten som om man deler ut en bestillingsliste hvor man ønsker seg gjerne dyre, og veldig spesifiserte ting. Tenk om man bare kunne bli glad for det man får og heller være litt kreativ og finne en plass til lysestaken eller kjøkkenhåndkle som er i "feil" farge. 

Bortsett fra det, er gaver kjekt å gi og kjekt å få, og det trenger ikke å være så dyre ting heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er for stort fokus på gaver og for lite på å samle seg for å kose seg bare. 

Om gavene hadde blitt droppet, så tror jeg 50% hadde funnet på unnskyldinger for å ikke dukke opp. 

Anonymkode: 0b6a0...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg storkoser meg med å kjøpe julegaver til ungene i familien det synes jeg faktisk er gøy :) Kjøpe gave til mamma er også helt greit men var det opp til meg så hadde jeg kuttet ut å gi gave til alle de andre voksne. Vet aldri hva jeg skal kjøpe uansett å da blir det å bare kjøpe noe bare for å kjøpe noe i siste liten. Her er det heldigvis ingen som kjøper dyre gaver til hverandre,vi ligger på rundt 300 kr per gave å det er helt grei pris.Til mamma kjøper jeg for ca 400 kr-500 kr,å får gave til samme sum av henne. Sønnen min er den eneste jeg bruker litt mer penger på,han pleier å få gave til ca 1000 kr å han er 7 år.

Anonymkode: a4e7a...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En julaften uten pakker hadde ødelagt hele dagen for min del.Pakker hører jo til det å feire jul :) Så NEI jeg vil absolutt ikke slutte med gaver.

Anonymkode: a4e7a...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Anonym bruker said:

Føles så feil å bruke tusenvis på gaver til folk som har alt! Mamma som er pensjonist og har mye mindre enn oss gir oss gaver pga noe som skjedde flere tusen år siden, og som jeg engang ikke tror på. 

Kunne man ikke startet en tradisjon at alle ga litt til veldedighet isteden? Og man kunne gjerne møttes for å markere Jesus fødsel. Men disse gavene vi skal gi hverandre? Synes det er litt flaut jeg 🙄

Hva synes dere? 

Anonymkode: cd905...22b

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde i alle fall tatt bort stresset med jula for min del... Men det er jo gavene som gjør dagen ekstra spesiell da, så jeg har ikke lyst til å kutte de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt det kunne vært forbudt med julegaver til alle over 15 år! 😉 

Helt greit at barn får gaver, men for oss voksne føles det bare dumt og unødvendig. Voksne mennesker kan kjøpe seg det de ønsker seg selv. 

Anonymkode: 3ec38...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gaver. Jeg elsker mest å finne de rette gavene og så gi dem bort, men jeg elsker også å få.

Selv om jeg kan kjøpe meg sokker, gryter og parfyme selv, så er det stas at noen tenker at jeg blir glad for akkurat deres gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg storkoser meg med gaver! Både å gi og få. Tror aldri jeg har vært misfornøyd med en gave noensinne! Og i år har jeg ikke følt på noe gavepes, ikke en eneste gang. Det er bare moro og jeg gleder meg som et barn til mandag. Skulle bare ønske jeg fikk litt flere gaver selv også 😁 (har søsken som ønsker å bare gi til barna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutes ago, *Miss Marple* said:

Jeg elsker gaver. Jeg elsker mest å finne de rette gavene og så gi dem bort, men jeg elsker også å få.

Selv om jeg kan kjøpe meg sokker, gryter og parfyme selv, så er det stas at noen tenker at jeg blir glad for akkurat deres gave. 

Gamle damer blir gjerne det.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg elskar gåver. Men det å kjøpe over evne har eg lite sans for. Eg håpar virkelig ingen blakkar seg på gåver til meg.

Takknemlighet for gåver er på ingen måte proposjonal med pris, det er like mykje omtanke i ein boks av tante Olgas utsøkte rosettbakkels som ingen andre får til like bra, eller eit gammalt kjøkkenglas maken til dei du har som kusine Petra hugsar du manglar eitt av etter den famøse festen tre år tilbake som i dyre gåver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Føles så feil å bruke tusenvis på gaver til folk som har alt! Mamma som er pensjonist og har mye mindre enn oss gir oss gaver pga noe som skjedde flere tusen år siden, og som jeg engang ikke tror på. 

Kunne man ikke startet en tradisjon at alle ga litt til veldedighet isteden? Og man kunne gjerne møttes for å markere Jesus fødsel. Men disse gavene vi skal gi hverandre? Synes det er litt flaut jeg 🙄

Hva synes dere? 

Anonymkode: cd905...22b

Det er jo DET som er jul? Vi feirer ikke Jesus. Vi feirer jul, nisse, fri og pakker. Elsker det!

Anonymkode: e7948...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så inderlig lei folk som deg hi som mener at vi skal gi og gi og gi til veldedighet, og aldri fokusere på oss selv. Julen er gaver, familie og hygge, og det kommer jeg til å fortsette med verdens beste samvittighet selvom det finnes folk som ikke har det så godt som oss i Norge. 

Anonymkode: 9dfe4...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde vært utrolig stusselig. Men det er jo ingen som hindrer deg å gi til veldedighet selv om du gir gaver, det må jo ikke være enten eller

Anonymkode: 8dedd...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg hi! Helt tåpelig å kjøpe gaver til folk som har alt. Har ikke hatt ønsker på mange år og det vi får kommer sjelden til bruk. 

Anonymkode: c929b...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er så inderlig lei folk som deg hi som mener at vi skal gi og gi og gi til veldedighet, og aldri fokusere på oss selv. Julen er gaver, familie og hygge, og det kommer jeg til å fortsette med verdens beste samvittighet selvom det finnes folk som ikke har det så godt som oss i Norge. 

Anonymkode: 9dfe4...e0e

Går fint å hygge seg uten men8ngsløse gaver.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Gaveutvekslingen er viktig for å markere bånd mellom mennesker. Det gir oss trygghet om at vi har et nettverk. Omtanken som legges i gavene viser noe om hvor nære vi er hverandre og hvem vi kan hende oss til i kriser.

Anonymkode: a4c29...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går fint å hygge seg uten men8ngsløse gaver.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

La vær å kjøp meningsløse gaver da

Anonymkode: 8dedd...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Gaveutvekslingen er viktig for å markere bånd mellom mennesker. Det gir oss trygghet om at vi har et nettverk. Omtanken som legges i gavene viser noe om hvor nære vi er hverandre og hvem vi kan hende oss til i kriser.

Anonymkode: a4c29...e80

Hvis du virkelig tror at gaver markerer bånd mellom mennesker, og at du kan henvende deg til folk i kriser bare fordi du gir og får gave av vedkommende så er du mer avhengig av at noen sprekker den bobla du lever i enn de gavene du får. 

Anonymkode: 0b6a0...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å droppe det i år. Det er bare bytting av penger likevel. Jeg bruker tid på å finne gaver til andre, mens de gir meg penger så jeg må handle til oss. Så jeg må handle til alle fra oss og fra alle til oss. Utrolig irriterende! Gleder meg til ungene blir større og alle kommer til å elske penger. 

 

Anonymkode: ee208...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Går fint å hygge seg uten men8ngsløse gaver.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Du mener det er meningsløse gaver, jeg er helt uenig med deg. Jeg, min familie og venner koser oss i desember med å kjøpe/lage gaver som gir mening og er ønsket av mottakeren. At du og din omgangskrets er så fattige i kreativiteten at dere kun klarer å kjøpe meningsløse gaver er deres tap og ikke noe jeg gidder å bry meg om.

Anonymkode: 9dfe4...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...