Gå til innhold

Hadde det ikke vært deilig om man sluttet med disse gavene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Just now, Tøystykke said:

Feeeeil. 

At det er mulig å være så gjennomført kunnskapsløs?

Det er du som ikke aner hva du snakker om. Sånn går det gjerne når en er smittet av religionsparasitten.

Just now, Tøystykke said:

Jeg blir nesten overrasket. 

Les litt mer, julen er i aller høyeste grad en kristen høytid. 

Nei, jól er den gamle germanske hedenske offerfeiringen som kristendommen har forsøkt i stjele.

Just now, Tøystykke said:

Hvis det ikke finnes spor av kristen julefeiring, så gir dere ikke gaver heller. Og det er jo deres eget valg, det. Men jul slik "hvermansen" feirer jul er kristen. 

"Hvermansen" feirer ikke kristen jul.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint an å snakke med personen og spørre om man skal droppe gaver.

Her storkoser vi oss i desember med å lage meisboller, Baileys, eggnog og peistennere i gaver. I tillegg får de småkaker og ullsokker.

Kjøper gaver til barn, lager som regel mye til voksne. Eventuelt gir alkohol

Anonymkode: a4773...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Tøystykke said:

Ateister er, som sagt, noe dritt. 

Er det kristen nestekjærlighet du praktiserer nå?

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går fint an å snakke med personen og spørre om man skal droppe gaver.

Her storkoser vi oss i desember med å lage meisboller, Baileys, eggnog og peistennere i gaver. I tillegg får de småkaker og ullsokker.

Kjøper gaver til barn, lager som regel mye til voksne. Eventuelt gir alkohol

Anonymkode: a4773...85c

Nei, det er ikke alltid det går Ann, vi har gitt beskjed år etter år at vi voksne ikke trenger noe/ ønsker oss noe, men kjøp gjerne til barna. Får da bare til svar: jada jada, men dere må jo få noe dere også. Så kommer ingen vei der...

Anonymkode: c929b...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Julen er stjålet av den ekle krisendommen. Her i huset finnes det ikke spor av kristen julefeiring.

Jul er et fellesnordisk navn på den store hedenske festen som ble feiret omkring vintersolverv. Selve navnet jul stammer fra norrønt jólablót, eller jól (ord fra proto-germansk jehwlą/feiring) fra den hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Og det er noe du tror på? 

Anonymkode: a4c29...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, det er ikke alltid det går Ann, vi har gitt beskjed år etter år at vi voksne ikke trenger noe/ ønsker oss noe, men kjøp gjerne til barna. Får da bare til svar: jada jada, men dere må jo få noe dere også. Så kommer ingen vei der...

Anonymkode: c929b...9d9

Men da er det deres valg. 

Slik som du også står fritt til å gi geiter, år etter år. Kan bli en fin tradisjon det :)

Anonymkode: a4773...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Anonym bruker said:

Og det er noe du tror på? 

Anonymkode: a4c29...e80

Dette er fakta.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tøystykke skrev:

Hvis du ikke tror på Jesus, hvorfor feirer du jul!? Du er hykler mot din egen tro.

Leste du hva du skrev før du postet det?

Anonymkode: 8dedd...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tøystykke skrev:

Bare hyggelig! Ateister er, som sagt, noe dritt. Selv om det er innlysende, behøver man noen ganger en bekreftelse fra andre på det. 

Hvorfor kalle mennesker som tror noe annet enn deg, for noe dritt? Ikke mye nestekjærlighet å spore, hykler kalles sånne som deg.

Anonymkode: 8dedd...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HI. Hopper gjerne over gaver men ikke kjærlighet. Kan gi små og omtenksomme gaver men aldri annet enn at jeg VET mottaker blir glad for. Selv har jeg alt vi trenger og ønsker selv ikke å motta gaver. 

Anonymkode: 0178e...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Leste du hva du skrev før du postet det?

Anonymkode: 8dedd...3be

Det er fakta at menneskene feiret vinterblot i Norge før kristendommen. Det var vel fordi de trodde de måtte ofre til gudene for å hindre ragnarokk eller noe sånt. 

Spørsmålet var om du tror på disse norøne gudene og at det er nødvendig å ofre til dem. Er du redd for ragnarokk? Hvis du ikke tror på dette er det jo like "tåplig" at du feirer jul med den begrunnelsen som med en kristen begrunnelse.

 

Anonymkode: a4c29...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er fakta at menneskene feiret vinterblot i Norge før kristendommen. Det var vel fordi de trodde de måtte ofre til gudene for å hindre ragnarokk eller noe sånt. 

Spørsmålet var om du tror på disse norøne gudene og at det er nødvendig å ofre til dem. Er du redd for ragnarokk? Hvis du ikke tror på dette er det jo like "tåplig" at du feirer jul med den begrunnelsen som med en kristen begrunnelse.

 

Anonymkode: a4c29...e80

Det heilt fantastiske her er vel det underliggande premisset i argumentasjonen din om at ein må tru på noko overnaturleg som begrunning for feiringa.

Poenget slik eg las det, er at jula vart feira før kristendommen og at ein har tilpassa innhaldet etter den til ei kvar tid rådande virkelighetsoppfatninga, og at det på ingen måte er vanskeleg å feire jul utan gudstru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Anonym bruker said:

Og det er noe du tror på? 

Anonymkode: a4c29...e80

Sier du som tror på den kristne gud.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sier du som tror på den kristne gud.

Anonymkode: 8ebbf...6c4

Det var et spørsmål. Jeg har aldri møtt noen som seriøst har fortalt at de tror på de norrøne gudene.

Jeg har en gudstro. Det betyr ikke at jeg egentlig tror den kristne guden er så mye riktigere enn enn andre guder, men jeg har valgt å bruke den kristne guden som som bilde, delvis fordi det passer inn i min kultur og delvis fordi jeg synes det er så mye bra etikk i kristendommen. Jeg tror ikke noe mennesker egentlig kan forstå helt hvordan Gud er. 

Anonymkode: a4c29...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tøystykke skrev:

Ateister er noe dritt.

Hvordan kan du si noe slikt? Kjenner du en veldig stor andel ateister, som alle er dårlige mennesker? Eller er dette bare noe du antar, eller er du et fordomsfult menneske?

Jeg er ateist, og anser meg selv som et godt oppegående menneske.  Forstår ikke at du kan kalle meg en dritt, du har jo aldri møtt meg. 

Jeg kaller da ikke folk en dritt pga deres tro... skitstøvler finner man i alle folkeslag og land...uavhengig hva de tror og ikke tror på. 

 

Anonymkode: 27f9c...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig med hi. Det er blitt noe usmakelig over hele greia.

Anonymkode: 37212...304

I år har jeg:

-Strikket babyteppe til min søster som har fått barn

-Strikket votter til mine svigersøsken

-Heklet Batman lue til tantebarnet

-Kjøpt sånn dings som gjør det enkelt å åpne syltetøyglass til min bestemor

-Lagd fotokalender med ungene til mine foreldre og svigerforeldre

-Kjøpt ski.......på Finn.no....til ungen

 

Vennligst forklar hva som er uspiselig med dette!

Anonymkode: fdfb2...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fakta at menneskene feiret vinterblot i Norge før kristendommen. Det var vel fordi de trodde de måtte ofre til gudene for å hindre ragnarokk eller noe sånt. 

Spørsmålet var om du tror på disse norøne gudene og at det er nødvendig å ofre til dem. Er du redd for ragnarokk? Hvis du ikke tror på dette er det jo like "tåplig" at du feirer jul med den begrunnelsen som med en kristen begrunnelse.

 

Anonymkode: a4c29...e80

Hva er det du babler om

Anonymkode: 8dedd...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper kun til barna i familien, men dette er noe vi har avtalt med alle. Jeg og mannen kjøper åpne gaver sammen, noe vi har ønsket oss en stund. Det fungerer fint for oss. Men alle må jo gjøre det som de synes er best for dem.

Anonymkode: ae87a...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I år har jeg:

-Strikket babyteppe til min søster som har fått barn

-Strikket votter til mine svigersøsken

-Heklet Batman lue til tantebarnet

-Kjøpt sånn dings som gjør det enkelt å åpne syltetøyglass til min bestemor

-Lagd fotokalender med ungene til mine foreldre og svigerforeldre

-Kjøpt ski.......på Finn.no....til ungen

 

Vennligst forklar hva som er uspiselig med dette!

Anonymkode: fdfb2...294

Dette tror jeg ikke det er noen som finner uspiselig, det er nydelige, bærekraftige gaver fulle av omtenksomhet. Men nordmenn gir vanligvis ikke slike gaver, de gir gaver for i gjennomsnitt 10.000 kroner. Til folk som har det de trenger. 

Her har vi veldig lite penger for tiden, og da er det kjærkomment med gaver. Vi ønsker oss klær og utstyr vi trenger, men også «luksus» som god sjokolade, kaffe, god såpe, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, graa skrev:

Du virker veldig oppegående.

Det blir straks kjedeligere med deg i tråden, siden du aldri har noe annet å si.

Anonymkode: 4b685...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Anonym bruker said:

Det blir straks kjedeligere med deg i tråden, siden du aldri har noe annet å si.

Anonymkode: 4b685...7e9

Når du sier det, Einstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg storkoser meg med å kjøpe julegaver til ungene i familien det synes jeg faktisk er gøy :) Kjøpe gave til mamma er også helt greit men var det opp til meg så hadde jeg kuttet ut å gi gave til alle de andre voksne. Vet aldri hva jeg skal kjøpe uansett å da blir det å bare kjøpe noe bare for å kjøpe noe i siste liten. Her er det heldigvis ingen som kjøper dyre gaver til hverandre,vi ligger på rundt 300 kr per gave å det er helt grei pris.Til mamma kjøper jeg for ca 400 kr-500 kr,å får gave til samme sum av henne. Sønnen min er den eneste jeg bruker litt mer penger på,han pleier å få gave til ca 1000 kr å han er 7 år.

Anonymkode: a4e7a...767

Vi har blitt enige om å kjøpe bare til barn og besteforeldre. Jeg får kun fra mine foreldre og mannen, helt greit!

Anonymkode: c3b1d...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...