Elina Skrevet 27. november 2018 #51 Skrevet 27. november 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har fri 24 og 25? Men da har du jo fri på julaften og 1 juledag? Du kan kjøre lillejulaften eller tidlig julaftens morgen. Kjør klokken 8 om morgenen, så er du der kl 14. Da har du hele ettermiddagen og kvelden. Så kan dere kose dere 1 juledag også. Evt fly? Anonymkode: 148ea...842 6 timer i bil med en 2åring på julaften? For så å reise igjen dagen etterpå for nye 6 timer i bil. Skjønner godt at HI ikke vil det, handler jo også om ungen hennes. Skjønner godt du er skuffet HI, syns det er fint du står på krava. Man skal da kunne ha et godt familieliv selv om man jobber i helsevesenet. Du har en veldig viktig jobb bare synd andre tar det helt for gitt.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #52 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, LeTwinsA skrev: Det jeg stusser på her er de timene du må jobbe inn, dette ville jeg bedt om skriftlig utskrift / forklaring på hva kommer av. Og begrunnelse skriftlig for hvorfor de kommer med dette så sent. Jeg hadde også tatt dette via fagforeningen. Hun har vel fått fri tidligere da. At de kommer med det nå kan være helt tilfeldig. Anonymkode: d7e8a...6e5
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #53 Skrevet 27. november 2018 Rart at de kommer med innjobbingskrav flere år etter, men du visste vel at du skyldte timer? Skjønner at det er kjipt å ikke få den frien du ønsket, men du får tross alt 2 dager fri. Selv om det er kjedelig, må du nok bare bite i det sure eplet. Hvis du velger å sykmelde deg, bør du tenke på at du ødelegger julehøytiden for noen andre som så frem til fri i år. Hvordan du velger å møte dette, har jo konsekvenser for dine kolleger. Anonymkode: 23af3...96d
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #54 Skrevet 27. november 2018 nå må du skjerpe deg, hvis du ikke tåler det, har du valgt feil yrke Anonymkode: 73a6b...e88
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #55 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, Elina skrev: 6 timer i bil med en 2åring på julaften? For så å reise igjen dagen etterpå for nye 6 timer i bil. Skjønner godt at HI ikke vil det, handler jo også om ungen hennes. Skjønner godt du er skuffet HI, syns det er fint du står på krava. Man skal da kunne ha et godt familieliv selv om man jobber i helsevesenet. Du har en veldig viktig jobb bare synd andre tar det helt for gitt. Man gar da et godt familieliv selv om man må jobbe noe i jula Anonymkode: 9acf2...e1a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #56 Skrevet 27. november 2018 2 timer siden, Elina skrev: 6 timer i bil med en 2åring på julaften? For så å reise igjen dagen etterpå for nye 6 timer i bil. Skjønner godt at HI ikke vil det, handler jo også om ungen hennes. Skjønner godt du er skuffet HI, syns det er fint du står på krava. Man skal da kunne ha et godt familieliv selv om man jobber i helsevesenet. Du har en veldig viktig jobb bare synd andre tar det helt for gitt. Men hun har jo fri 2 dager. Hva med hennes kolleger? Har de også krav på godt familieliv? Alle får ikke innfridd ønsker hvert år. Hun kan jo spørre om hun kan jobbe alle dager denne jula og dermed få mer fri neste jul. Det MÅ være helsepersonell på jobb. Det skjønner alle. Skal HI få sine ønsker hver jul? Anonymkode: 3e097...7fb
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #57 Skrevet 27. november 2018 Steike for en sutrehøne! Du har fri 24. og 25. desember, men siden du må jobbe i romjula er jula ødelagt og du er skikkelig deprimert?? Vurderer å sykemelde deg?? Hva søren!? Greit nok at det å komme med krav om å jobbe inn dager/timer fra 2015 og 2016 nå er over streken, men hva har det med julefri å gjøre? Er vel ikke sikkert du hadde fått fri i romjula likevel vil jeg tro, da det tross alt må være noen på jobb de dagene. Du får få deg en jobb som ikke innebærer turnus hvis dette er SÅ viktig for deg. Du kan jo ikke forvente at alle andre skal ta hensyn til deg så du skal slippe unna å jobbe i jula. Anonymkode: e951a...0f8
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #58 Skrevet 27. november 2018 Jeg regner med det med de timene kommer frem nå fordi de er tatt i julen før? Om du to år på rad har hatt langfri i jula så du kan reise hjem er det rett og slett ikke din tur nå. Du må jobbe inn de timene du har tatt fri tidligere juler også er det noen andre sin tur til å ha langfri denne gangen. Man må jo bytte på dette, en person kan ikke få fri år etter år for å reise hjem, og jula blir ikke ødelagt selv om den blir litt annerledes. Vokste selv opp med en mamma som var hjelpepleier og selvfølgelig jobbet i jula innimellom, det gikk helt fint altså. At de syke trengte hjelp også på julaften var en selvfølge for oss ungene så de gangene hun jobbet på julaften tilpasset vi så godt vi kunne. Jeg har ikke som voksen en eneste negativ tanke rundt det at mamma jobbet noen juler. Anonymkode: bf71e...80b
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #59 Skrevet 27. november 2018 Skulle du finne på å sykmelde deg (og da sende noen andre på jobb i stedet på kort varsel) så håper jeg din arbeidsgiver bestrider sykmeldingen din. Da har du ugyldig fravær, mister rett på lønn og kan i verste fall miste jobben. Makan til klaging. Hvordan skulle din arbeidsgiver varsle deg for flere år siden? Du har en jobb du selv har valgt å takke ja til. Nå må du gjøre den jobben. Anonymkode: d25b2...b64
*Miss Marple* Skrevet 27. november 2018 #60 Skrevet 27. november 2018 7 timer siden, Elina skrev: 6 timer i bil med en 2åring på julaften? For så å reise igjen dagen etterpå for nye 6 timer i bil. Skjønner godt at HI ikke vil det, handler jo også om ungen hennes. Skjønner godt du er skuffet HI, syns det er fint du står på krava. Man skal da kunne ha et godt familieliv selv om man jobber i helsevesenet. Du har en veldig viktig jobb bare synd andre tar det helt for gitt. Hvem tar det for gitt? Det er klart at det er kjipt å ikke få fri når man ønsker, men hi har jo faktisk fri i jula. Hun har ikke fri i romjulen, og det er det mange som ikke har. Om hi skal ha fri hele uken er det jo andre som må jobbe for henne? Er hi sitt ønske om familiejul viktigere enn andres? Velger man et yrke hvor man jobber turnus så er jo dette en av ulempene. Litt rart å blir superdeprimert av å måtte gjøre jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #61 Skrevet 27. november 2018 Snurr inn, HI, og se utenfor din egen navle. Du har jo fri, bare ikke så mye som du ville. Du må faktisk skjerpe deg, for har du den innstillingen du viser her hår det faktisk ut over ungen din. Anonymkode: 5e742...3eb
QueeenBeee Skrevet 27. november 2018 #62 Skrevet 27. november 2018 Hdde jeg vært deg hadde enten invitert familien hjem til meg eller satt meg i bilen etter jobb på lillejulaften og kjørt da. For så å reise hjem så seint at jeg fortsatt hadde fått nok hvile før jobb. 6 timer er faktisk ikke så langt. Vi reiser 10-12 timer hver jul for å besøk svigers, med barn. Dette ødelegger faktisk ikke julen din. Venninnen min holdt på å julen ødelakt i fjor hun. Hun har kun samboer her i byen av familie, og han skulle reise 4 timer sørover til sin familie og hun har 7 timer nordover til sin familie. Så da han reisete hadde hun INGEN her (sett bort i fra venninner). Så setter sjefen henne opp på stengevakt på julaften. Om hun hadde satt seg i bilen og kjørte like etter jobb hadde hun på grunn av ferjer ikke kommet fram før midt på dagen 1. juledag. Legger til at hun var også den eneste på jobben som ikke har familie i byen. Det var rottent gjort det. Helsigvis kom en kollega til unnsetning og byttet vakt med henne slik at hun kunne reise. Sjefen gjorde ingenting for å hjelpe. (Legger til at samboeren hadde sakt han ble hjemme vis hun ikke fikk byttet vakt, men uansett! Når hun var den eneste som skulle reise for å feire jul!!)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #63 Skrevet 27. november 2018 Kan godt hende hun har turnusfri 24. og 25. Da har ikke arbeidsgiver lov å sette henne på vakt. Skjønner du er skuffa, og i tillegg får den belastningen med å måtte jobbe inn timer du skyldte fra 2-3 år tilbake. Sannsynligvis har du jobbet de inn mange ganger med å gå litt ekstra her og litt ekstra der. Kan du ikke br om å bytte til dagvakt den 23/12 da? Da går det fint å ta en 6-t biltur👍☺️ Ha bilen pakket og klar, planlegg niste og soving for mini. Da går nok turen fint og du er fremme i 21/22-tida🌟 Anonymkode: b7f4a...927
Elina Skrevet 27. november 2018 #64 Skrevet 27. november 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Man gar da et godt familieliv selv om man må jobbe noe i jula Anonymkode: 9acf2...e1a Mente ikke dette tilfellet spesifikt, men mange av svarene får det til å virke som om helsearbeidere ikke skulle ha hatt noe å si på det selv. 1 time siden, *Miss Marple* skrev: Hvem tar det for gitt? Det er klart at det er kjipt å ikke få fri når man ønsker, men hi har jo faktisk fri i jula. Hun har ikke fri i romjulen, og det er det mange som ikke har. Om hi skal ha fri hele uken er det jo andre som må jobbe for henne? Er hi sitt ønske om familiejul viktigere enn andres? Velger man et yrke hvor man jobber turnus så er jo dette en av ulempene. Litt rart å blir superdeprimert av å måtte gjøre jobben sin. Siktet mer til svarene hun fikk, det er nesten ingen som forstår HI. Vi vet ikke hvem hun har rundt seg, kanskje hun er alene i byen med 2 åringen sin, da er det klart det vil føles stusselig i julen. Dessuten så syns jeg sjefen til HI er ganske drøy som mener at det er fordi hun må ta igjen for de siste tre årene, akkurat i julen. Det er ikke OK å plutselig bestemme seg for dette nå, og i tillegg når det er snakk om så lenge siden så bør vel HI ha fått beskjed litt før. Sjefen til HI høres ikke særlig lett ut å ha med å gjøre. 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hun har jo fri 2 dager. Hva med hennes kolleger? Har de også krav på godt familieliv? Alle får ikke innfridd ønsker hvert år. Hun kan jo spørre om hun kan jobbe alle dager denne jula og dermed få mer fri neste jul. Det MÅ være helsepersonell på jobb. Det skjønner alle. Skal HI få sine ønsker hver jul? Anonymkode: 3e097...7fb Ja, hun har fri i to dager men det holdt ikke for henne da hun skulle reise ganske langt vekk. Det er helt klart at alle har krev på et godt familieliv og ikke bare HI. Men når sjefen kommer med noe så søkt som at hun skal ta igjen for timer som er flere år tilbake i tid så reagerer jeg. Vet ikke hvor mye fri de andre får men det virker på meg som om HI fikk mindre enn de andre, og det synes jeg ikke er OK.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #65 Skrevet 27. november 2018 Kan du spørre noen om å bytte vakt? Tilby deg å jobbe nyttårsaften eller 1 nyttårsdag. Synes du ser problemer heller enn løsninger. Det skaper dårlig stemning når noen går rundt og er så negative på jobb, sikkert mange som er skuffet over å måtte jobbe jobbe kvelden på juleaftenen også. Anonymkode: 465e4...1b7
Hjertefru Skrevet 27. november 2018 #66 Skrevet 27. november 2018 Det er det som er problemet med jobb i helsevesenet. At det er vanskelig å få så sammenhengende fri at man kan besøke familie. Sånn sett føler jeg med deg. På den annen side, du har jo fri både 24. Og 25. Til sammenligning jobbet jeg julekvelden i fjor og skal ha tidligvakt til tre julaften nå. Så sånn sett har du jo mye fri. Til neste år bør du prøve å få en tidlig dialog med sjefen din. Fortell hvor mye det betyr for deg å få en sjans til å ta med deg barnet ditt «hjem» til din familie i jula. Vær gjerne på tilbudssiden om å jobbe andre upopulære dager. Det er noe med å gi og ta... Sykemelder du deg er det så gjennomsiktig at all goodwill fordamper. Dessuten ble dere bedt om å komme med ønsker, regner med at sjefen sa at det ikke var gitt alle fikk ønskene sine innfridd. Men må innrømme at begrunnelsen til sjefen, at du skylder timer flere år tilbake, var rar. Det burde vært løst på en annen måte.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #67 Skrevet 27. november 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i helsevesenet. Nå nærmer det seg jul og alle vil feire den med familien. For meg så er jula veldig viktig. På jobben skulle vi sette opp jule ønsker, jeg satt opp mine ønsker og fikk vite nå før helga at jeg ikke får noen av ønskene mine og det var fordi jeg skylte noen arbeids timer. Når jeg spørte hva det kan være så fikk jeg vite at det var helt tilbake til 2015 og 2016. Det med at jeg får vite dette nå rett før jul gjorde meg forbanna og deprimert, jeg synes det er utrolig dårlig gjort av sjefen min og komme med dette nå når ho kunne salt ifra om dette for noen år siden, så jeg er rimelig forbanna og deprimert, har gått og vert lei meg og deprimert helt siden jeg fikk vite det, humøret mitt er så langt nede som det kan være og jeg har rett og slett gråter en del. Hva ville du gjort om du var i mine sko? Har snakka med mange på jobben og de er oppgitt over min situasjon. Noen mener jeg skal gå til høyere makter, noen mener jeg bare burde sykemelde meg. Nå har det seg sånn at familien min bor 6t unna meg og jeg ser de nesten Alldrig da det er 0 rom for og reise nesten. Jeg har en unge på snart 2 år som jeg veldig ville tatt med og feira jul med. Og jeg vil ikke gå rundt og være deprimert i jula. Anonymkode: e87ef...b84 Stakkars deg. Sjefen din må være helt på trynet. Visst du er alene med en to åring og fam bor langt unna, må han ta hensyn. Noen må jobbe i jula, men skal få beskjed i god tid. Og det dummeste er jo at han eller hun skylder på noen timer du skylder fra flere år tilbake. Hallo? Anonymkode: e0b1d...f27
Hjertefru Skrevet 27. november 2018 #68 Skrevet 27. november 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Men i alle dager!! Hvis jula er så sinnsykt viktig, hvorfor i huleste velger du en jobb der du må jobbe i jula??? Det kom vel ikke som en bombe nå? Jeg kunne ikke drømt om å jobbe i jula, derfor har jeg aldri tenkt tanken på en jobb i helsevesenet. Jeg valgte derimot lærer, som er helt perfekt! Nesten 3 ukers juleferie!!! Anonymkode: cb9d4...b8a Sikkert barnslig av meg, men du greide å provosere meg med det hoverende svaret til hi. Du vet nada om hvordan det er å sette seg i bilen og kjøre på jobb når mann og barn pynter seg og julematen putrer på komfyren. Neste gang foreslår jeg at du avstår fra å svare i tråder der du åpenbart har null å bidra med annet enn å gjøre hi enda mer deprimert. Jeg skjønner hi til en viss grad. Har selv vært lei meg pga mye jobb i høytider. Og før du kommer med leksa om at vi har valgt det selv skal du vite at det er ikke alt man skjønner når man velger yrke som ung. Jeg fex skulle ikke ha barn. I dag har jeg 4, som jeg måtte forlate julaften i fjor. Heldigvis har jeg fri på ettermiddag i år. Jeg har også en god sjef og gode kolleger, og vi deler på de belastende vaktene.
soleia Skrevet 27. november 2018 #69 Skrevet 27. november 2018 Ingen likar å jobbe i jula, og alle må ta sin del. Der eg har jobba har vi hatt fri annankvart år i jul eller nyttår. Det var mange som ikkje fekk ynskja sine oppfylt då eg skreiv årets turnus, fordi dei ynskte seg fri for andre jul på rad. Det får dei ikkje. Eg prøver likevel å gjere det slik, spesielt for dei eg veit har familie ein annan stad, at dei jobbar vaktene samla, og har samla fridagar til å reise vekk. Annankvart år vert det difor nyttårsferie i staden for juleferie på dei. Om sjefen din kjem trekkande med timar du skuldar frå fleire år tilbake, og meiner du skal ta det att i jula, så er det heilt på grensa, og langt over grensa til kva som er god personalpolitikk. Eg er stort sett nøgd med yrkesvalet mitt, men angrar på det kvar jul..
KellyTaylor Skrevet 27. november 2018 #70 Skrevet 27. november 2018 Med den holdningen der så burde du omskolere deg i stedet. Passer ikke ti jobb i helsevesenet! Slik er det å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #71 Skrevet 27. november 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er deprimert x 4 for at du må gjøre jobben din? Du vil gå til høyere makter (tror ærlig talt Gud eller Allah har andre ting å fokusere på med krig og ebola og aids og sånn, altså) og vurderer å sykemelde deg (på hvilket grunnlag? At du er lei deg?) Ta deg sammen og voks opp. Og frisk opp rettskrivingen din. Anonymkode: 1e4a0...e6e Gud eller Allah? Du vet at det er samme gud? Anonymkode: 40c19...23c
Fru Banderas Skrevet 27. november 2018 #72 Skrevet 27. november 2018 11 timer siden, Elina skrev: 6 timer i bil med en 2åring på julaften? For så å reise igjen dagen etterpå for nye 6 timer i bil. Skjønner godt at HI ikke vil det, handler jo også om ungen hennes. Skjønner godt du er skuffet HI, syns det er fint du står på krava. Man skal da kunne ha et godt familieliv selv om man jobber i helsevesenet. Du har en veldig viktig jobb bare synd andre tar det helt for gitt. Hvilke krav? Turnus er turnus, og noen må jobbe! Pasientene skulle nok helst vært hjemme med familien sin de og, men sånn er nå det. Det er veldig urimelig å kreve å få fri igjen, slik at andre, som kanskje jobbet julen i fjor også, igjen må jobbe julen i år fordi de som skulle gjort det velger å feige ut.
Sonsun Skrevet 27. november 2018 #73 Skrevet 27. november 2018 (endret) Jeg synes det var råttent gjort av sjefen din. Kan du ikke jobbe dobble vakter før jul istede? Det er jo bare å kjøre på natt til 24.12. Endret 27. november 2018 av Sonsun
Elina Skrevet 27. november 2018 #74 Skrevet 27. november 2018 1 time siden, Fru Banderas skrev: Hvilke krav? Turnus er turnus, og noen må jobbe! Pasientene skulle nok helst vært hjemme med familien sin de og, men sånn er nå det. Det er veldig urimelig å kreve å få fri igjen, slik at andre, som kanskje jobbet julen i fjor også, igjen må jobbe julen i år fordi de som skulle gjort det velger å feige ut. Ja, klart alle må jobbe men grunnen sjefen brukte var litt merkelig. Jeg fikk et inntrykk av at HI måtte jobbe mye mer enn alle de andre fordi hun hadde timer å ta igjen (de siste TRE årene). Greit hun må ta igjen timer men MÅ det være i julen da? Det er en utrolig dårlig av sjefen som kunne ha fordelt disse vaktene i andre tider enn julen. Om det er slik at HI må jobbe mer enn andre så er det ikke greit, uansett om hun har vakter hun må ta igjen.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2018 #75 Skrevet 27. november 2018 På 26.11.2018 den 20.27, Anonym bruker skrev: For meg så er jula veldig veldig viktig. jeg har fri 24 og 25 men det og skulle kjøre bil i 6t den 24 det gjør jeg ikke for det blir ikke noe tid igjen med familien da jeg må reise tidelig dagen etterpå. Så når alle andre på jobben får sine oppfylt men ikke jeg så er det helt greit? Jeg har også snakket med fagforbundet og de er ikke særlig glade for og høre dette. Nå har det seg sånn at noen skal gifte seg på jobben, da fikk vedkommende beskjed om og utsette bryllupet så det er også greit og si av en sjef. Det er da også greit og si av en seg at når du har mista noen i familien så får du ikke fri til og reise i begravelsen? Anonymkode: e87ef...b84 Det er det som er så dumt med å skylde en vakt, så her er straffen. Kjenner til dette her og sånn er det bare i helsevesenet. Kjedelig at det skjer, men ikke så mye å gjøre med. Da et nært familiemedlem av meg døde, så hadde jeg krav på fri (ifølge forbundet) , men sjefen var en purke, så det fikk jeg ikke. Fastlegen hadde ingen problemer med å gi meg en sykemelding. Men jeg tror ikke jeg engang ville vurdert sykemeldig fordi jeg hadde måtte jobbe i julen. Da blir du ikke bare upopulær hos sjefen, men hos resten av de ansatte også. Anonymkode: 86a50...46f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå