Gå til innhold

Hvorfor er det så få som ammer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men mor har ikke mindre melk om kvelden, hun har en fetere melk, designet for at babyen skal sove lengre om natta. 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Når systemet fungerer som det skal.

Når systemet ikke fungerer som det skal blir man sittende og amme nesten uten pauser døgnet rundt, mens typer som ikke har peiling messer: "Ikke gi deg, det er tøft å amme i starten, men det blir så bra og enkelt etterhvert, la barnet få så ofte som mulig, det får opp produksjonen osv osv osv". Hjelpes for noen amatører!

Søvnmangel går ut over produksjonen etterhvert. Stress går ut over produksjonen etterhvert (og ja, en konstant skrikende baby gir stress). Det er mange ting som påvirker produksjonen, og for en del av oss blir produksjonen aldri stor nok uansett hvor rett vi gjør alt. Da hjelper det ikke mye med alle disse "ammeeksperter" som bare "vet" at den eneste grunn til at man gir seg er at man ikke er utholdende nok og ikke har fulgt nettopp deres oppskrift for å lykkes.

Anonymkode: de2ae...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Pobie skrev:

 

Du sier kvinner med depresjon må få behandling, og en form for behandling for fødselsdepresjon er god søvn. 

Så absolutt feil! Man skal ikke behandle depresjon med søvn. En må til psykolog om en har depresjon. Depresjon er en sykdom og man må behandles riktig! 

Alle har mindre melk om kvelden men den inneholder mer fett! 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hjelper det ikke mye med alle disse "ammeeksperter" som bare "vet" at den eneste grunn til at man gir seg er at man ikke er utholdende nok og ikke har fulgt nettopp deres oppskrift for å lykkes.

Anonymkode: de2ae...027

Men der ligger feilen! Man skal ikke være utholdende! Jeg har ammet 3 barn og ikke med en har jeg vært utholdende. Med førstemann var jeg totalt på bærtur, ingen erfaring. Det jeg gjorde var å skrike etter hjelp. Det var jo unntakstilstand, babyen skal jo spise og spise og spise.

Man skal ikke være utholdende men søke hjelp. Fort.

 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men der ligger feilen! Man skal ikke være utholdende! Jeg har ammet 3 barn og ikke med en har jeg vært utholdende. Med førstemann var jeg totalt på bærtur, ingen erfaring. Det jeg gjorde var å skrike etter hjelp. Det var jo unntakstilstand, babyen skal jo spise og spise og spise.

Man skal ikke være utholdende men søke hjelp. Fort.

 

Anonymkode: 0af45...0c5

Og du tror det er like bra hjelp over hele landet? 

Anonymkode: 6861f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men der ligger feilen! Man skal ikke være utholdende! Jeg har ammet 3 barn og ikke med en har jeg vært utholdende. Med førstemann var jeg totalt på bærtur, ingen erfaring. Det jeg gjorde var å skrike etter hjelp. Det var jo unntakstilstand, babyen skal jo spise og spise og spise.

Man skal ikke være utholdende men søke hjelp. Fort.

 

Anonymkode: 0af45...0c5

Man kan søke så mye hjelp man vil og som jeg skrev, gjøre alt rett. Man slipper ikke unna "ammeksperternes" dom. Det var det som var poenget mitt. For noen av oss fungerer systemet ikke som det skal. Det er et faktum. Likevel blir man mødt med fordommer og beskjed om hva man BURDE gjort av de selvutnevnte "ammeekdperter".

 

Anonymkode: de2ae...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så absolutt feil! Man skal ikke behandle depresjon med søvn. En må til psykolog om en har depresjon. Depresjon er en sykdom og man må behandles riktig! 

Alle har mindre melk om kvelden men den inneholder mer fett! 

Anonymkode: 0af45...0c5

Men er man rett før grensa til å få en depresjon kan man forebygge denne med nok søvn.

Jeg flaska første, da jeg begynte med flaske opplevde jeg at en urolig unge begynte å sove natta gjennom. Så det var veldig fristende å gi opp amming i utgangspunktet da jeg neste gang fikk to på rappen. Men da hadde jeg bestemt meg for å amme. Uten at jeg er noen helt av den grunn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.10.2018 den 10.24, Pobie skrev:

Morsmelk utgjør absolutt minimal forskjell for barns fremtidige helseutfall. Jeg har linket til studier som beviser dette tidligere i tråden. 

Dermed er det kvinnens personlige preferanser som er viktig. De som velger å ikke amme har som regel tungtveiende grunner for dette, nettopp fordi alle mødre ønsker det beste for barnet sitt. 

Du har fremdeles ikke svart på hvem du mener skal bestemme om en kvinne skal amme eller ikke? 

 

All forskning kan motbevises. Og hvis forskning ikke kan motbevises er den ikke bra nok.

Forskning er ingen fasit, men en indikasjon. Dessuten: Hvordan kan vi vite at noe av forskningen ikke er kjøpt og betalt av MME-produsentene? 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så absolutt feil! Man skal ikke behandle depresjon med søvn. En må til psykolog om en har depresjon. Depresjon er en sykdom og man må behandles riktig! 

Alle har mindre melk om kvelden men den inneholder mer fett! 

Anonymkode: 0af45...0c5

Ikke hvis det er søvnmangelen som utløser depresjonen, da er nettopp søvn løsningen. Søvn er dessuten viktig i behandlingen av alle typer psykiske problemer. Det er heller ikke sånn at alle deprimerte trenger psykolog.

Anonymkode: 5f187...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pobie skrev:

Feil på alle punkter. Melken inneholder antistoffer mot bakterier og virus som moren utsettes for, som oftest de samme som barnet har vært utsatt for. Det finnes ikke noe bevis for at dette hindrer barnet i å bli sykt. Morsmelk påvirker ikke immunforsvaret, den bare beskytter tarmen mot tarmsykdommer, antistoffene absorberes ikke i barnets blod. Premature babyer har mer nytte av morsmelk enn babyer født til termin, og hvis de får morsmelk har de litt mindre risiko for en bestemt tarmsykdom. De kan imidlertid få mme, de lider ikke av det, og nyere studier har vist at å gi probiotika er mer effektivt for å forhindre denne tarmsykdommen enn hvis man gir morsmelk. 

Jeg har ikke noe imot morsmelk, det er super næring for babyer. Men det er også alt, det er næring, akkurat slik mme er. I rike vestlige land har barn minimale fordeler av å få morsmelk istedenfor mme, og disse fordelene veier ikke opp for de psykiske lidelsene forårsaket av ammepress. 

I utviklingsland og for premature babyer er fordelene med morsmelk mer betydelige, men for friske babyer født i Norge kan kvinner med god samvittighet velge mme bare fordi de har lyst. 

Du har tydeligvis misforstått. Morsmelk et mye mer enn bare næring. For barnet er det også kos, trøst, smertelindring, trygghet. 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis misforstått. Morsmelk et mye mer enn bare næring. For barnet er det også kos, trøst, smertelindring, trygghet. 

Anonymkode: 0a54e...518

Å gi flaske kan ha samme effekt. Man koser og gir nærhet og trygghet osv.

Anonymkode: de2ae...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis misforstått. Morsmelk et mye mer enn bare næring. For barnet er det også kos, trøst, smertelindring, trygghet. 

Anonymkode: 0a54e...518

Og hvis det skaper er helvete på jord for mor, er det ikke bra for barnet heller. 

Anonymkode: 6861f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis det er søvnmangelen som utløser depresjonen, da er nettopp søvn løsningen. Søvn er dessuten viktig i behandlingen av alle typer psykiske problemer. Det er heller ikke sånn at alle deprimerte trenger psykolog.

Anonymkode: 5f187...165

Det høres ut at man trenger bare å gi opp ammingen så blir alt bra igjen. Da bør du få nobelspris for du har akkurat funnet løsningen for en av største utfordringer i dagens samfunn! Hvorfor skal man ta legemidler, det er bare å legge seg og sove og ammingen=livet uten søvn.

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å gi flaske kan ha samme effekt. Man koser og gir nærhet og trygghet osv.

Anonymkode: de2ae...027

Sorry men ikke det samme. Virkelig, ikke det samme.

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry men ikke det samme. Virkelig, ikke det samme.

Anonymkode: 0af45...0c5

Kommer helt an på hvordan man gjør det. Har prøvd begge deler og evnen til å trøste å gi trygghet sitter ikke i pumpen.  Sorry.

Anonymkode: de2ae...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kommer helt an på hvordan man gjør det. Har prøvd begge deler og evnen til å trøste å gi trygghet sitter ikke i pumpen.  Sorry.

Anonymkode: de2ae...027

Puppen. Ikke pumpen.

Anonymkode: de2ae...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry men ikke det samme. Virkelig, ikke det samme.

Anonymkode: 0af45...0c5

Bullshit. Virkelig bullshit.

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry men ikke det samme. Virkelig, ikke det samme.

Anonymkode: 0af45...0c5

Men da er det ikke noe vits med pappaperm. Siden pappa ikke har pupp og ikke kan gi nærhet og kos. 

Anonymkode: 6861f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

All forskning kan motbevises. Og hvis forskning ikke kan motbevises er den ikke bra nok.

Forskning er ingen fasit, men en indikasjon. Dessuten: Hvordan kan vi vite at noe av forskningen ikke er kjøpt og betalt av MME-produsentene? 

Anonymkode: 0a54e...518

Men i alle dager! Hvis det er holdningen din hvordan skal du forholde deg til noe som helst. Hvordan har du da belegg for å si noe om morsmelk? Fordi forskning ikke har vist at morsmelk er bedre så er den bedre? 

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kommer helt an på hvordan man gjør det. Har prøvd begge deler og evnen til å trøste å gi trygghet sitter ikke i pumpen.  Sorry.

Anonymkode: de2ae...027

Nei, trygghet sitter ikke i puppen men i den første tiden ligger mye i puppen. Det er ikke bare snakk om evnen til noe men den naturlige måten puppen gis. Lukten,hyppigheten av amming. Det er mange her som sier at flaske er en fin måte å overlate matingen faren til. Akkurat det. Babyen har vært i mors mage i 9 måneder. Den trenger den kjente pulsen til moren, den lukten, det hjertet som slår, det nakne berørelse av kinn mot hud, det er vant til det og kjenner det og det roer barnet. 

Mange barn har vokst opp uten det og det har blitt mennesker ut av dem. Men igjen, hva er best? Klart kan faren gi flaske. Bestemor også. Alle kan gi flaske til babyen. De kan også ha evne til å gi trygghet. Likevel er en mor, den som har bæret frem barnet, den som barnet søker naturlig til. Ammingen er en naturlig forlengelse av det båndet. En 5 åring trenger ikke pupp for å få trygghet men babyen trenger det. Det er da det gjelder. Førstemann sluttet jeg å amme da han var 8 måneder og måtte fortsette med flaske. Det er helt annerledes. Ga jeg trygghet med flaske? Ja. Kos? Ja. Passet på at hans behov for min tilværelse ble møtt? Ja. Likevel var det ikke det samme. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, trygghet sitter ikke i puppen men i den første tiden ligger mye i puppen. Det er ikke bare snakk om evnen til noe men den naturlige måten puppen gis. Lukten,hyppigheten av amming. Det er mange her som sier at flaske er en fin måte å overlate matingen faren til. Akkurat det. Babyen har vært i mors mage i 9 måneder. Den trenger den kjente pulsen til moren, den lukten, det hjertet som slår, det nakne berørelse av kinn mot hud, det er vant til det og kjenner det og det roer barnet. 

Mange barn har vokst opp uten det og det har blitt mennesker ut av dem. Men igjen, hva er best? Klart kan faren gi flaske. Bestemor også. Alle kan gi flaske til babyen. De kan også ha evne til å gi trygghet. Likevel er en mor, den som har bæret frem barnet, den som barnet søker naturlig til. Ammingen er en naturlig forlengelse av det båndet. En 5 åring trenger ikke pupp for å få trygghet men babyen trenger det. Det er da det gjelder. Førstemann sluttet jeg å amme da han var 8 måneder og måtte fortsette med flaske. Det er helt annerledes. Ga jeg trygghet med flaske? Ja. Kos? Ja. Passet på at hans behov for min tilværelse ble møtt? Ja. Likevel var det ikke det samme. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Jøss, din synsing er jo ikke sannhet.

Min opplevelse av å gi flaske var helt lik opplevelsen av å amme på punktene kos, trygghet og tilstedeværelse.

Din synsing om morsbånd er også akkurat det. Synsing. Totalt uinteressant for andre enn deg.

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, trygghet sitter ikke i puppen men i den første tiden ligger mye i puppen. Det er ikke bare snakk om evnen til noe men den naturlige måten puppen gis. Lukten,hyppigheten av amming. Det er mange her som sier at flaske er en fin måte å overlate matingen faren til. Akkurat det. Babyen har vært i mors mage i 9 måneder. Den trenger den kjente pulsen til moren, den lukten, det hjertet som slår, det nakne berørelse av kinn mot hud, det er vant til det og kjenner det og det roer barnet. 

Mange barn har vokst opp uten det og det har blitt mennesker ut av dem. Men igjen, hva er best? Klart kan faren gi flaske. Bestemor også. Alle kan gi flaske til babyen. De kan også ha evne til å gi trygghet. Likevel er en mor, den som har bæret frem barnet, den som barnet søker naturlig til. Ammingen er en naturlig forlengelse av det båndet. En 5 åring trenger ikke pupp for å få trygghet men babyen trenger det. Det er da det gjelder. Førstemann sluttet jeg å amme da han var 8 måneder og måtte fortsette med flaske. Det er helt annerledes. Ga jeg trygghet med flaske? Ja. Kos? Ja. Passet på at hans behov for min tilværelse ble møtt? Ja. Likevel var det ikke det samme. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Hvem her sier flasken er en fin måte å overlate matingen til far? Ikke en person har nevnt det så langt i debatten! Og det har jeg heller ikke nevnt. Men vet du, hud mot hud med baby gir trøst også selvom det ikke inkluderer pupp! 

Anonymkode: de2ae...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste ammer i begynnelsen men «gir opp» tidlig av forskjellige grunner. Min hadde en periode rundt 3 mndsalder hun absolutt ikke ville ha pupp. Trodde jeg måtte gå over på flaske (ga flaske noen uker) men ba om råd på ammehjelpen og de sa det var vanlig at babyer var sånn i den alderen. Så jeg fortsatte å tilby helt til hun ville ta igjen. Noen får smerter, noen mister melken. Tror bare folk er for travle til å «stresse» med å få det til om det ikke går lett. Permisjonen blir jo kortere og.. så ikke like lett når en begynner i jobb igjen osv.. sikkert derfor du ser flere gir flaske til barn under 1 år.

 

btw, må få anbefale instagramkontoen til en venninne av meg: ammemoments 

Anonymkode: d1adf...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, din synsing er jo ikke sannhet.

Min opplevelse av å gi flaske var helt lik opplevelsen av å amme på punktene kos, trygghet og tilstedeværelse.

Din synsing om morsbånd er også akkurat det. Synsing. Totalt uinteressant for andre enn deg.

Anonymkode: 85f46...c2a

Det du kaller synsing,er egentlig erfaring men du er ikke klar til å akseptere det. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du kaller synsing,er egentlig erfaring men du er ikke klar til å akseptere det. 

Anonymkode: 0af45...0c5

For du aksepterer motsatte erfaringer enn det du selv har.............

Anonymkode: 84758...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For du aksepterer motsatte erfaringer enn det du selv har.............

Anonymkode: 84758...415

Jeg aksepterer alle erfaringer. Spørsmålet er må man gå gjennom enkelte erfaringer? Kan man gjøre noe annerledes?

 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...