Gå til innhold

Hvorfor er det så få som ammer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i all verden gjør du dette? Er det slik du skal bidra til den "supre utviklingen" der mor alltid selv skal bestemme hva som er god nok grunn til og ikke amme? Er det bare på dette området du har disse holdningene fordi du er bitter av personlige erfaringer - eller er du slik på andre områder også?

At man kan la være hvis man vil - og enhver grunn er en god nok grunn til å la være. Selv om det går ut over andre.  Det er en holdning som blir stadig mer tydlig i dagens samfunn på mange områder, så dette med bortvalg av amming er dessverre en av konsekvensene av disse egoistiske holdningene.

Vi har bryster vi får melk i når vi føder barn slik at vi kan mate det barnet vi har født. Men da må vi for eksempel opp om natten - det er jo slitsomt. Da kan vi ta en pille slik at denne brysomme babymaten slutter å renne fra brystet. Så finner vi frem et kunstig utformet bryst med ett erstatningsprodukt slik at vi kan sove godt om natta. For da er mor mer utvilt - og med slik argumentasjon en bedre mor. 

 

Anonymkode: 78527...9df

Bare til orientering:

Man må opp å mate baby om natten også selv om man gir mme. I tillegg må det skje uten hormonhjelp til å våkne/sovne raskt, og det er MYE mere styr med flasker og temperering osv. 

Det virker som om du er ekstremt full av fordommer. 

Anonymkode: de2ae...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Pobie skrev:

Så du mener at en mor med traumer fra overgrep i barndommen som gjør at det er traumatisk for henne å amme, likevel skal amme babyen sin hvis hun produserer nok melk og babyen ønsker å amme?

Alle babyer ønsker å amme! De er født med et så sterkt instinkt at de vil selv søke seg til brystet om mor legger det nyfødte barnet på magen sin. 

Om mor har traumer bør mor gå til psykolog å få hjelp med de, før hun velger å gå igjennom noe så følelsesmessig som å bli gravid og få barn. Hormonene raser i kroppen under en graviditet. Om mor har store traumer burde hun kanskje ikke få barn? Men med slike alvorlige traumer klarer man vel strengt tatt ikke å ha sex heller...?

Velger man å få barn, er det ikke noe som heter å bestemme seg for om man vil amme eller ikke. Det er et valg man må ta om det ikke går, når man har fått hjelp, ammeveiledning og prøvd, men ikke lyktes. 

Å si før den lille er født, at man ikke har tenkt å amme, er det mest egoistiske jeg hører fra vordende mødre. Er det virkelig ikke barnet som kommer først? 

 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Alle babyer ønsker å amme! De er født med et så sterkt instinkt at de vil selv søke seg til brystet om mor legger det nyfødte barnet på magen sin. 

Om mor har traumer bør mor gå til psykolog å få hjelp med de, før hun velger å gå igjennom noe så følelsesmessig som å bli gravid og få barn. Hormonene raser i kroppen under en graviditet. Om mor har store traumer burde hun kanskje ikke få barn? Men med slike alvorlige traumer klarer man vel strengt tatt ikke å ha sex heller...?

Velger man å få barn, er det ikke noe som heter å bestemme seg for om man vil amme eller ikke. Det er et valg man må ta om det ikke går, når man har fått hjelp, ammeveiledning og prøvd, men ikke lyktes. 

Å si før den lille er født, at man ikke har tenkt å amme, er det mest egoistiske jeg hører fra vordende mødre. Er det virkelig ikke barnet som kommer først? 

 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Du vet ikke at man kan bli gravid uten å ha sex eller?

Anonymkode: 84758...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle babyer ønsker å amme! De er født med et så sterkt instinkt at de vil selv søke seg til brystet om mor legger det nyfødte barnet på magen sin. 

Om mor har traumer bør mor gå til psykolog å få hjelp med de, før hun velger å gå igjennom noe så følelsesmessig som å bli gravid og få barn. Hormonene raser i kroppen under en graviditet. Om mor har store traumer burde hun kanskje ikke få barn? Men med slike alvorlige traumer klarer man vel strengt tatt ikke å ha sex heller...?

Velger man å få barn, er det ikke noe som heter å bestemme seg for om man vil amme eller ikke. Det er et valg man må ta om det ikke går, når man har fått hjelp, ammeveiledning og prøvd, men ikke lyktes. 

Å si før den lille er født, at man ikke har tenkt å amme, er det mest egoistiske jeg hører fra vordende mødre. Er det virkelig ikke barnet som kommer først? 

 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Men det spiller jo ingen rolle for barnet om det ammes eller ikke. Det er like fornøyd med flaske så lenge det kommer melk utav den. 

Det et heller ikke noe galt med å velge å beskytte sin egen psyke fremfor å amme for enhver pris. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pobie skrev:

Så du mener at en mor med traumer fra overgrep i barndommen som gjør at det er traumatisk for henne å amme, likevel skal amme babyen sin hvis hun produserer nok melk og babyen ønsker å amme?

 Hvorfor skulle jeg mene det?

Det jeg mener er at amming blir fremmedgjort av sånne som deg, og at amming er naturlig! Du har hele tiden anført at enhver grunn er god nok grunn - og prøver systematisk å motbevise enhver positiv link til amming.

Du er skikkelig usaklig som sammeligner amming med kreft, at vi ikke er huleboere lengre slik at vi heldigvis kan velge amming bort bare fordi vi har lyst- og mener at vi som sier at amming er naturlig ser ned på andre kvinner og at vi vil tvinge seksuelt traumatiserte kvinner til å amme for enhver pris? 

Selv om det aldri er brukt som argument av meg i diskusjonen, mens du har skrevet alt det jeg nevner over? 

Anonymkode: 78527...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ikke at man kan bli gravid uten å ha sex eller?

Anonymkode: 84758...415

Det vet vi begge at jeg vet.

Og du skjønte hva jeg mente. Om man har så alvorlige traumer at man ikke klarer å amme, hvordan klarer man å ha sex? 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet vi begge at jeg vet.

Og du skjønte hva jeg mente. Om man har så alvorlige traumer at man ikke klarer å amme, hvordan klarer man å ha sex? 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Tro det eller ei, folk kan fungere normalt i hverdagen og bli gift og ha sex selv om de ble utsatt for overgrep. Det kan også godt hende at de trodde de ville kunne amme men så viste det seg at de ikke kunne. Eller at spesifikt tanken på å amme er en trigger selv om de er lykkelig gift. Folk som er utsatt for overgrep gjemmer seg ikke bort og lever alene resten av livet altså. Det kan være folk du kjenner med

 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Hvorfor skulle jeg mene det?

Det jeg mener er at amming blir fremmedgjort av sånne som deg, og at amming er naturlig! Du har hele tiden anført at enhver grunn er god nok grunn - og prøver systematisk å motbevise enhver positiv link til amming.

Du er skikkelig usaklig som sammeligner amming med kreft, at vi ikke er huleboere lengre slik at vi heldigvis kan velge amming bort bare fordi vi har lyst- og mener at vi som sier at amming er naturlig ser ned på andre kvinner og at vi vil tvinge seksuelt traumatiserte kvinner til å amme for enhver pris? 

Selv om det aldri er brukt som argument av meg i diskusjonen, mens du har skrevet alt det jeg nevner over? 

Anonymkode: 78527...9df

Ja, hvis en kvinne bestemmer at hun ikke vil eller kan amme, er dette god nok grunn til at hun kan slutte å amme. Det et ingen andre en kvinnen selv som har rett til å bestemme over kroppen hennes. Jeg forstår ikke at det finnes folk som har problemer med dette, for de alle fleste velger å amme og de aller fleste som velger å ikke amme gjør det fordi de ikke kan amme, og det lille fåtallet som velger å ikke amme fordi de ikke har lyst er jo en så liten gruppe at det er irrelevant?

Jeg er ikke ammemotstander, jeg er tilhenger av at kvinner skal få bestemme over egen kropp. Jeg er også tilhenger av at hvis man skal si at morsmelk er et magisk stoff som gjør noe mer enn å gi næring til babyen, skal man kunne vise til vitenskaplige studier som beviser at babyer som ammer har bedre helseutfall enn babyer som får mme (noe som ikke finnes btw). 

Det et også interessant at folk ikke aner hva som er en pålitelig kilde til informasjon som man kan stole på, med linker til blogger, personlige websider uten referanser, nyhetsartikler, osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet vi begge at jeg vet.

Og du skjønte hva jeg mente. Om man har så alvorlige traumer at man ikke klarer å amme, hvordan klarer man å ha sex? 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Det var poenget mitt da, ikke sikkert de har hatt sex. Uansett så kan traumer komme i mange former, og de kan utløses av helt forskjellige ting. Det kan være et ord, en lyd, en lukt, en beveglse som trigger det

Anonymkode: 84758...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle babyer ønsker å amme! De er født med et så sterkt instinkt at de vil selv søke seg til brystet om mor legger det nyfødte barnet på magen sin. 

Om mor har traumer bør mor gå til psykolog å få hjelp med de, før hun velger å gå igjennom noe så følelsesmessig som å bli gravid og få barn. Hormonene raser i kroppen under en graviditet. Om mor har store traumer burde hun kanskje ikke få barn? Men med slike alvorlige traumer klarer man vel strengt tatt ikke å ha sex heller...?

Velger man å få barn, er det ikke noe som heter å bestemme seg for om man vil amme eller ikke. Det er et valg man må ta om det ikke går, når man har fått hjelp, ammeveiledning og prøvd, men ikke lyktes. 

Å si før den lille er født, at man ikke har tenkt å amme, er det mest egoistiske jeg hører fra vordende mødre. Er det virkelig ikke barnet som kommer først? 

 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Som mor (og far) må man sørge for at babyen er trygg, varm, får trøst og oppmerksomhet og næring. Næring kan komme som morsmelk eller morsmelkerstatning. 

Sånne ensporede damer som deg er så slitsomme. Dere tror amming er det eneste saliggjørende. Det er det ikke. Har du store barn? Tror du virkelig at amming de første månedene har den enorme betydningen i den store sammenhengen? For forskning viser nemlig at helsemessig er det ingen gevinst utover de aller første månedene (og det er vel på lang sikt det gjelder). 

Du har ingen rett til å bedømme hva som er «gode» grunner til ikke amme. Du har heller ikke fasiten på når noen har prøvd lenge og godt nok til å kunne gi opp ammingen med «æren i behold». 

Det finnes helt klart egoistiske mødre (kanskje du er en av dem, dømmende og smålig er du i det minste). Det er så mye mye mer rundt det å være mor en pupp i barnets første levemåneder. Kanskje du burde ha reflektert mer rundt dette før du fikk barn. Kanskje du burde ventet med å få barn til refleksjonsevnen din ble bedre utviklet?

Og sånn helt til sist, ingen babyer ønsker å amme. De ønsker å die. Mor ammer, babyer dier. 

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 14.34, Anonym bruker skrev:

Du er åpenbart på et korstog her. Jeg er helt uenig i at det er farlig å kalle amming naturlig, som jeg har skrevet flere ganger mener jeg det er fremmedgjøringen som er det "farlige". Amming ER naturlig. Det er et ubestridelig faktum som du ikke kommet unna uansett hvor mange argumenter du har for at det ikke har noen positive effekter å amme.

Dine innlegg viser denne fremmedgjøringen svært tydelig. Det handler IKKE om hvordan andre mater barna sine. Det er du som misforstår. Jeg har for lengst innsett at det ikke går ann å diskutere dette med deg ut ifra innleggende dine - jeg mener at du med dine holdninger aktivt bidrar til at flere velger bort amming. Og det er ikke en "super utvikling".

Anonymkode: 78527...9df

Fødsel er også naturlig. Likevel har mange behov for hjelp, alt fra lystgass til KS. Skal vi nekte kvinner smertelindring eller hjelp under fødsel fordi det er naturlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som mor (og far) må man sørge for at babyen er trygg, varm, får trøst og oppmerksomhet og næring. Næring kan komme som morsmelk eller morsmelkerstatning. 

Sånne ensporede damer som deg er så slitsomme. Dere tror amming er det eneste saliggjørende. Det er det ikke. Har du store barn? Tror du virkelig at amming de første månedene har den enorme betydningen i den store sammenhengen? For forskning viser nemlig at helsemessig er det ingen gevinst utover de aller første månedene (og det er vel på lang sikt det gjelder). 

Du har ingen rett til å bedømme hva som er «gode» grunner til ikke amme. Du har heller ikke fasiten på når noen har prøvd lenge og godt nok til å kunne gi opp ammingen med «æren i behold». 

Det finnes helt klart egoistiske mødre (kanskje du er en av dem, dømmende og smålig er du i det minste). Det er så mye mye mer rundt det å være mor en pupp i barnets første levemåneder. Kanskje du burde ha reflektert mer rundt dette før du fikk barn. Kanskje du burde ventet med å få barn til refleksjonsevnen din ble bedre utviklet?

Og sånn helt til sist, ingen babyer ønsker å amme. De ønsker å die. Mor ammer, babyer dier. 

Anonymkode: 85f46...c2a

Forskning viser at morsmelk er det beste du kan gi babyen din. Forskning viser at innholdet i morsmelken forandrer seg for hvert barn slik at den er optimal for barnet som dier. Forskning viser at morsmelk bedrer immunforsvaret. Forskning viser at premature Ikke kan gis noe annet enn morsmelk, da alt annet blir for hardt for tarmen og fordøyelsen deres. 

Det jeg reagerer på er at du prøver å trump(e) igjennom at mme, behandlet kumelk, er like bra som morsmelk, for det er det ikke. Punktum. 

Mine barn er 15, 13 og 2 år gamle. Så ja, jeg har eldre barn. Samsoving, nærhet, ingen av mine gråt seg i søvn, alle er friske, de eldste klager på at de aldri er syke og kan være hjemme fra skolen. Smarte er de også, med gode karakterer, sosiale og aktive.

Som barnehagelærer er jeg ekstremt opptatt av barns beste, mitt pedagogiske grunnsyn og hva kosthold, omsorg og kjærlighet har å si for optimal utvikling både når det gjelder sosialt, mentalt og helsemessig. Derfor blir jeg engasjert når enkelte prøver å disse ned morsmelk og mener mme er like bra. Det er ingenting som kan måle seg med morsmelk! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskning viser at morsmelk er det beste du kan gi babyen din. Forskning viser at innholdet i morsmelken forandrer seg for hvert barn slik at den er optimal for barnet som dier. Forskning viser at morsmelk bedrer immunforsvaret. Forskning viser at premature Ikke kan gis noe annet enn morsmelk, da alt annet blir for hardt for tarmen og fordøyelsen deres. 

Det jeg reagerer på er at du prøver å trump(e) igjennom at mme, behandlet kumelk, er like bra som morsmelk, for det er det ikke. Punktum. 

Mine barn er 15, 13 og 2 år gamle. Så ja, jeg har eldre barn. Samsoving, nærhet, ingen av mine gråt seg i søvn, alle er friske, de eldste klager på at de aldri er syke og kan være hjemme fra skolen. Smarte er de også, med gode karakterer, sosiale og aktive.

Som barnehagelærer er jeg ekstremt opptatt av barns beste, mitt pedagogiske grunnsyn og hva kosthold, omsorg og kjærlighet har å si for optimal utvikling både når det gjelder sosialt, mentalt og helsemessig. Derfor blir jeg engasjert når enkelte prøver å disse ned morsmelk og mener mme er like bra. Det er ingenting som kan måle seg med morsmelk! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Problemet er at morsmelk oppveier ikke bakdelene med utslitt deprimert syk mor. 

Anonymkode: 6861f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 12.26, Anonym bruker skrev:

Har du søkt paven om helgenstatus? Om det ikke går gjennom bør du tilby dine tjenester som foredragsholder på alle landets helsestasjoner, du har jo i motsetning til de fleste andre funnet den riktige måten å være mor på! Samtidig har du indentifisert alle grunnene til at andre ikke holder mål. Om ikke fagmiljøene plukker opp dette unikumet, kan de legge inn årene alle sammen. Helgenstatus var kanskje litt voldsomt, men et æresprofessorat eller to skulle bare mangle.

Jeg har to barn og hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med begge. Eldste ble født i uke 30 og det ble aldri noe annet enn delamming. Jeg ammet og pumpet ut noen små dråper i fire måneder, jeg hadde nok ikke mer enn de dråpene heller. Rekorden min var 25mm, da jublet jeg, men under 10 var normalen hele perioden. Jeg så aldri melk i munnen på babyen, men alle rundt meg mente at  dette var det viktigste jeg gjorde.

Fordi hun var så prematur og dysmatur, var det ikke anbefalt å droppe tillegget (eller maten, som jeg senere forsto at det var). Da var babyen sliten og måltidene tok mellom 45 minutter og 1,5 time alt etter om alt kom opp igjen. Alle måltider skulle starte tre timer etter det første startet, så då fikk hun en liten hvil i mellom. Jeg fikk ikke, da jeg måtte pumpe og vaske utstyr og flasker. 

Nei, jeg hadde desverre ikke lest meg opp på hvordan en fullammer premature en ikke får bo med barnet på to mndog selv har en livstruende sykdom som demper melkeproduksjonen. Det regner jeg med at alle dere andre gjorde, bare for å være sikker. Det kan virke sånn, for i denne periode var det ikke måte på hvor mange gode råd jeg fikk fra folk rundt meg og hva jeg burde gjøre. Rådene var stort sett motstridende, men en ting alle var enige i var at det jeg gjorde i samråd med sykehuset var helt feil. Noen kjente til og med noen som hadde hatt samme sykdom og født enda litt tidligere. Hun hadde klart å fullpumpe fra første dag, så at jeg ikke fikk det til var nok kun fordi jeg ikke hadde prøvd:

* turer i skog og mark

* Fet fisk til alle måltider

*kutte ut melkeprodukter

*kutte ut fet fisk

*spise kun melkeprodukter 

*stå på hodet under fullmånen 

*bære barnet i sjal

*la være å skjemme bort barnet i sjal

*la mannen die for å stimulere produksjon

*pumpe en halv time,  hver time i to uker.

Sliter betalte seg. Barnet la uvanlig fort på seg og har ingen senskader. Men enkelte av mine venner og familie har jeg fremdeles et mer anstrengt forhold til, 12 år senere.

Anonymkode: 6daf1...13f

Oi bitterhet vare lengst. Også snodig å sette barn til verden når man har en livstruende sykdom...

Anonymkode: e2058...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forskning viser at morsmelk er det beste du kan gi babyen din. Forskning viser at innholdet i morsmelken forandrer seg for hvert barn slik at den er optimal for barnet som dier. Forskning viser at morsmelk bedrer immunforsvaret. Forskning viser at premature Ikke kan gis noe annet enn morsmelk, da alt annet blir for hardt for tarmen og fordøyelsen deres. 

Det jeg reagerer på er at du prøver å trump(e) igjennom at mme, behandlet kumelk, er like bra som morsmelk, for det er det ikke. Punktum. 

Mine barn er 15, 13 og 2 år gamle. Så ja, jeg har eldre barn. Samsoving, nærhet, ingen av mine gråt seg i søvn, alle er friske, de eldste klager på at de aldri er syke og kan være hjemme fra skolen. Smarte er de også, med gode karakterer, sosiale og aktive.

Som barnehagelærer er jeg ekstremt opptatt av barns beste, mitt pedagogiske grunnsyn og hva kosthold, omsorg og kjærlighet har å si for optimal utvikling både når det gjelder sosialt, mentalt og helsemessig. Derfor blir jeg engasjert når enkelte prøver å disse ned morsmelk og mener mme er like bra. Det er ingenting som kan måle seg med morsmelk! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Hvilken forskning viser at premature ikke kan få mme? Jeg stiller meg meget undrende til deg, siden jeg har to barn først prematurt og Ikke hadde nok melk til noen av dem i starten. Det første barnet fikk bare noen dråper mm, resten mme. Alle de andre premature fikk MME, det var kun de yngste ekstrempremature som fikk donormelk. Min elsdste er sjeldn syk og hadde aldri mageproblemer som baby. Yngste ble fullammet fra fire uker og hadde treg mage og en del ubehag.

 

Det forskning HAR vist de senere år, er at premature har enorm nytte av MME. Tro det eller ei, men premature som blir fullflasket eller delammet. De tar igjen terminfødte i vekt og kognitiv utvikling raskere enn fullammede premature.

Med min erfaring i bunn, blir min ukvalifiserte gjetning at de premature som fullammes må bruke dyrebare krefter på å få i seg nok næring.

Anonymkode: 6daf1...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi bitterhet vare lengst. Også snodig å sette barn til verden når man har en livstruende sykdom...

Anonymkode: e2058...2c9

Du skjønner at jeg ikke gikk rundt med svangerskapsforgiftning FØR jeg ble gravid?

Anonymkode: 6daf1...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at morsmelk oppveier ikke bakdelene med utslitt deprimert syk mor. 

Anonymkode: 6861f...fdb

Da må mor få hjelp til utslittenhet og depresjon. Det er ikke barnets skyld eller ammingens skyld for at hun har depresjon. Det er en sykdom og bør behandles. En blir ikke mindre sliten av å gi mme heller. En skal vaske flasker,mikse og trikse dagen lang. 

Så ja,mor må søke hjelp for slike ting. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må mor få hjelp til utslittenhet og depresjon. Det er ikke barnets skyld eller ammingens skyld for at hun har depresjon. Det er en sykdom og bør behandles. En blir ikke mindre sliten av å gi mme heller. En skal vaske flasker,mikse og trikse dagen lang. 

Så ja,mor må søke hjelp for slike ting. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Ja, og ventelister hos psykolog er 2 år lange. Du må skille mellom teori og praksis. 

Anonymkode: 6861f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må mor få hjelp til utslittenhet og depresjon. Det er ikke barnets skyld eller ammingens skyld for at hun har depresjon. Det er en sykdom og bør behandles. En blir ikke mindre sliten av å gi mme heller. En skal vaske flasker,mikse og trikse dagen lang. 

Så ja,mor må søke hjelp for slike ting. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Det er ingen som skylder på barnet, herregud. Og jo, noen får så store utfordringer med amming at en blir mer sliten av det.

Selv har jeg både delammet, fullammet, fullflasket og pumpet tilsvarende fullpumping (i tid, men ikke mengde). Det kan være altoppslukende, men det gikk for vår del. På helsestasjonen fikk vi mye skryt og melding om at svært mange ikke klarte kabalen og derfor heller ikke fikk i barnet nok melk til at de la på seg fort nok. Mange av dem kunne nok med fordel kuttet ut amming og pumping.

Anonymkode: 6daf1...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forskning viser at morsmelk er det beste du kan gi babyen din. Forskning viser at innholdet i morsmelken forandrer seg for hvert barn slik at den er optimal for barnet som dier. Forskning viser at morsmelk bedrer immunforsvaret. Forskning viser at premature Ikke kan gis noe annet enn morsmelk, da alt annet blir for hardt for tarmen og fordøyelsen deres. 

Det jeg reagerer på er at du prøver å trump(e) igjennom at mme, behandlet kumelk, er like bra som morsmelk, for det er det ikke. Punktum. 

Mine barn er 15, 13 og 2 år gamle. Så ja, jeg har eldre barn. Samsoving, nærhet, ingen av mine gråt seg i søvn, alle er friske, de eldste klager på at de aldri er syke og kan være hjemme fra skolen. Smarte er de også, med gode karakterer, sosiale og aktive.

Som barnehagelærer er jeg ekstremt opptatt av barns beste, mitt pedagogiske grunnsyn og hva kosthold, omsorg og kjærlighet har å si for optimal utvikling både når det gjelder sosialt, mentalt og helsemessig. Derfor blir jeg engasjert når enkelte prøver å disse ned morsmelk og mener mme er like bra. Det er ingenting som kan måle seg med morsmelk! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Feil på alle punkter. Melken inneholder antistoffer mot bakterier og virus som moren utsettes for, som oftest de samme som barnet har vært utsatt for. Det finnes ikke noe bevis for at dette hindrer barnet i å bli sykt. Morsmelk påvirker ikke immunforsvaret, den bare beskytter tarmen mot tarmsykdommer, antistoffene absorberes ikke i barnets blod. Premature babyer har mer nytte av morsmelk enn babyer født til termin, og hvis de får morsmelk har de litt mindre risiko for en bestemt tarmsykdom. De kan imidlertid få mme, de lider ikke av det, og nyere studier har vist at å gi probiotika er mer effektivt for å forhindre denne tarmsykdommen enn hvis man gir morsmelk. 

Jeg har ikke noe imot morsmelk, det er super næring for babyer. Men det er også alt, det er næring, akkurat slik mme er. I rike vestlige land har barn minimale fordeler av å få morsmelk istedenfor mme, og disse fordelene veier ikke opp for de psykiske lidelsene forårsaket av ammepress. 

I utviklingsland og for premature babyer er fordelene med morsmelk mer betydelige, men for friske babyer født i Norge kan kvinner med god samvittighet velge mme bare fordi de har lyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy temperatur i denne debatten, gitt!

Jeg har selv ammet to barn i 1-2 år hver, og syns det var kjempefint til tross for diverse ammeproblemer i starten (dårlig sugetak, x antall brystbetennelser, overproduksjon av melk, osv.). Men jeg oppsøkte hjelp og er generelt sta av meg, så vi fant ut av det, babyen og jeg, begge gangene. For meg personlig opplevdes det som både naturlig og praktisk å amme, og jeg trivdes veldig godt med det.

Når så det er sagt, så er virkelig ikke amming det eneste saliggjørende her i verden! Det blir sunne og fine folk av flaskebarna også, tro det eller ei, og helsemessig er det i vestlige land få om noen studier som viser noen vesentlige helsefordeler for morsmelksernærte barn, muligens med noen mindre unntak forbundet med mageinfeksjoner hos spedbarn samt eksem. https://expectingscience.com/2015/11/02/breastfeeding-benefits-the-real-the-imagined-and-the-exaggerated/

Det fins videre veldig mange grunner til å ikke amme. Så før du som venninne eller utenforstående dømmer noen fordi de ikke ammer barnet sitt, så husk på at alle har sin historie og ofte grunner du ikke kjenner til (selv hvis du spør om grunnen, kan det hende at den virkelige grunnen er en annen). Så vær raus og støtt opp om andre foreldre uansett hvordan de gir barna sine mat, i det store bildet er ammingen bare en detalj.

Anonymkode: 8b325...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og ventelister hos psykolog er 2 år lange. Du må skille mellom teori og praksis. 

Anonymkode: 6861f...fdb

Og da bør man ta snarveien, skylde sykdommen på amming, slutte med det og la det gå utover ammingen. Nei, for depresjon skal man få behandling.

Jeg har 3 barn og mange venninner. Mange har ikke ammet, ingen hadde depresjon. Noen fikk feil informasjon, en hadde enorm behov for å vite hvor mye barnet fikk i seg. En mente det var enklere med mme. Noen ønsket så mye at de ikke klarte å gjøre ting i riktig rekkefølge og ikke klarte å løse problemet og det var de faktisk som hadde det dårlig følelsemessig etterpå. Til slutt var det disse venninnene som hadde enorm behov til å diskutere MM og MME.

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Selv har jeg både delammet, fullammet, fullflasket og pumpet tilsvarende fullpumping (i tid, men ikke mengde). Det kan være altoppslukende, men det gikk for vår del. På helsestasjonen fikk vi mye skryt og melding om at svært mange ikke klarte kabalen og derfor heller ikke fikk i barnet nok melk til at de la på seg fort nok. Mange av dem kunne nok med fordel kuttet ut amming og pumping.

Anonymkode: 6daf1...13f

Jeg synes at pumping er den vanskeligste måten å mate barnet på. Selv har jeg ammet mine 3 barn men følte alltid at jeg ville ikke klart å pumpe. Jeg prøvde en gang og etter en time fikk jeg 30 ml. All ære til alle dere som pumpet.

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og da bør man ta snarveien, skylde sykdommen på amming, slutte med det og la det gå utover ammingen. Nei, for depresjon skal man få behandling.

Jeg har 3 barn og mange venninner. Mange har ikke ammet, ingen hadde depresjon. Noen fikk feil informasjon, en hadde enorm behov for å vite hvor mye barnet fikk i seg. En mente det var enklere med mme. Noen ønsket så mye at de ikke klarte å gjøre ting i riktig rekkefølge og ikke klarte å løse problemet og det var de faktisk som hadde det dårlig følelsemessig etterpå. Til slutt var det disse venninnene som hadde enorm behov til å diskutere MM og MME.

Anonymkode: 0af45...0c5

Virkeligheten er jo at det er lange køer til psykolog. Hva når mor ikke sover i det hele tatt? På grunn av amming altså? Hvordan skal hun få behandling da? Lære seg å klare seg uten søvn? Hva med storesøsken, skal de settes i en skuffe sånn at mor kan amme døgnet rundt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og da bør man ta snarveien, skylde sykdommen på amming, slutte med det og la det gå utover ammingen. Nei, for depresjon skal man få behandling.

Jeg har 3 barn og mange venninner. Mange har ikke ammet, ingen hadde depresjon. Noen fikk feil informasjon, en hadde enorm behov for å vite hvor mye barnet fikk i seg. En mente det var enklere med mme. Noen ønsket så mye at de ikke klarte å gjøre ting i riktig rekkefølge og ikke klarte å løse problemet og det var de faktisk som hadde det dårlig følelsemessig etterpå. Til slutt var det disse venninnene som hadde enorm behov til å diskutere MM og MME.

Anonymkode: 0af45...0c5

Det er jo velkjent at amming kan bidra sterkt til depresjon. Søvnmangel er en risikofaktor for fødselsdepresjon, og søvnmangel kan være utrolig røft selv for de uten depresjon. Hjernen fungerer rett og slett ikke normalt når man ikke får sove, det går utover både humør og mestring av dagligdagse oppgaver. Enkelte takler søvnmangel veldig bra, andre takler det dårlig. Dette er ikke noe man bare kan ta seg i nakken med, det er fysiologiske grunner til at man ikke fungerer uten søvn.

Babyer som får mme sover ikke noe bedre enn babyer som ammes, men med mme kan man la far ta seg av mating om nettene slik at mor kan få sove og dermed føle seg bedre. Hvis mor har dårlig med melk om kvelden, noe som er veldig vanlig, kan det være at babyen vil die hele natten fordi den kun får i seg små mengder hver gang. Da kan en flaske melk hjelpe den til å sove bedre. Dette er ikke bare bedre for mor, men for babyen og, som føler seg mett og dermed kan sove godt.

Du sier kvinner med depresjon må få behandling, og en form for behandling for fødselsdepresjon er god søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pobie skrev:

Det er jo velkjent at amming kan bidra sterkt til depresjon. Søvnmangel er en risikofaktor for fødselsdepresjon, og søvnmangel kan være utrolig røft selv for de uten depresjon. Hjernen fungerer rett og slett ikke normalt når man ikke får sove, det går utover både humør og mestring av dagligdagse oppgaver. Enkelte takler søvnmangel veldig bra, andre takler det dårlig. Dette er ikke noe man bare kan ta seg i nakken med, det er fysiologiske grunner til at man ikke fungerer uten søvn.

Babyer som får mme sover ikke noe bedre enn babyer som ammes, men med mme kan man la far ta seg av mating om nettene slik at mor kan få sove og dermed føle seg bedre. Hvis mor har dårlig med melk om kvelden, noe som er veldig vanlig, kan det være at babyen vil die hele natten fordi den kun får i seg små mengder hver gang. Da kan en flaske melk hjelpe den til å sove bedre. Dette er ikke bare bedre for mor, men for babyen og, som føler seg mett og dermed kan sove godt.

Du sier kvinner med depresjon må få behandling, og en form for behandling for fødselsdepresjon er god søvn. 

Men mor har ikke mindre melk om kvelden, hun har en fetere melk, designet for at babyen skal sove lengre om natta. 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...