Gå til innhold

Hvorfor er det så få som ammer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du tolker ganske fritt der. Konklusjonen er at:

"Det finnes altså fortsatt en del ubesvarte spørsmål rundt helseeffektene av morsmelk, men en konklusjon er i hvert fall klar etter denne gjennomgangen:

Det er generelt helt trygt å gi spedbarnet morsmelk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 2.24, Pobie skrev:

Hvis dette stemmer vil du kunne linke til mangfoldige studier som viser at barn som har fått mme har problemer. Så link ivei. For de studiene jeg har sett sier at det ikke er noen forskjell på de som får morsmelk vs de som får mme. Har linket til disse studiene tidligere i tråden.

https://ammehjelpen.no/artikkel/197/Amming-og-tarmflora

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enzymer

Morsmelk inneholder viktige enzymer som er bra for barnets fordøyelse.
 

Antistoffer

Morsmelk inneholder også antistoffer mot noen infeksjoner som mor har hatt tidligere i livet. Forskning tyder på at morsmelken bidrar til å forebygge for eksempel blodforgiftning hos nyfødte, infeksjoner i ører, nese, hals og lunger, samt urinveisinfeksjon.Man har også funnet at brystbarn kan være mindre utsatt for sukkersyke og visse tarmsykdommer. Når det er sagt, er det på sin plass å understreke at amming ikke gir noen garanti for at barnet ikke skal få disse sykdommene, men det er snakk om en reduksjon av risiko for å få dem. 
 

Tidsskrift for den norske legeforening: Morsmelk, immunrespons og helseeffekter

Barn fødes med et svakt utviklet immunsystem, det tar flere år å bygge det fullstendig opp. Men morsmelken beskytter spedbarnet mens det gradvis bygger opp sitt eget immunsystem. Dette er også bakgrunnen til at Verdens Helseorganisasjon og UNICEF anbefaler amming i to år. 

https://ammehjelpen.no/artikkel/39/Morsmelkens-innhold

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.10.2018 den 2.24, Pobie skrev:

Hvis dette stemmer vil du kunne linke til mangfoldige studier som viser at barn som har fått mme har problemer. Så link ivei. For de studiene jeg har sett sier at det ikke er noen forskjell på de som får morsmelk vs de som får mme. Har linket til disse studiene tidligere i tråden.

http://www.barnvedhjertet.net/ammingogtarmflora/

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Pobie skrev:

Nå tror jeg det er du som misforstår her. 

Faren med å kalle amming naturlig og en "selvfølge" er at kvinner som ikke vil eller ikke kan amme får skyldfølelse for å velge en annen måte å mate barna sine på. "Flaskebarn" brukes som skjellsord.

De som ammer mener de er så stigmatiserte og amming må støttes ihjel og tilgang til mme må begrenses, men i virkeligheten ammer jo de aller aller fleste, og enda flere enn det igjen prøver å amme og det fungerer ikke. Det er de som ikke ammer som stigmatiseres og gjør ikke "det som er best" for barna sine.

Ser du hvordan det ordvalget ikke hjelper verken kvinner eller amming?

Og når valget om å amme eller ikke faktisk ikke påvirker barns fremtidige helse er det jo enda tåpeligere at folk bryr seg med hvordan andre folk mater barna sine. Med mindre man vet absolutt alt om en persons situasjon og bakgrunn kan man ikke vite om amming er riktig for den personen eller ikke.

Dette er ikke en skremmende utvikling, fordi kvinner flest ammer. Dette er helt super utvikling fordi de som ikke kan amme har tilgang til en helt super erstatning som redder barns liv (og i mange tilfeller kvinners liv fordi amming kan bidra til fødselsdepresjon). Vi burde prise oss lykkelige for at mme finnes slik at alle barn kan få super næring og slippe å sulte. 

Selvfølgelig skal kvinner kunne velge bort amming hvis de rett og slett ikke VIL amme (selv om dette hører til unntakene).

 

 

Du er åpenbart på et korstog her. Jeg er helt uenig i at det er farlig å kalle amming naturlig, som jeg har skrevet flere ganger mener jeg det er fremmedgjøringen som er det "farlige". Amming ER naturlig. Det er et ubestridelig faktum som du ikke kommet unna uansett hvor mange argumenter du har for at det ikke har noen positive effekter å amme.

Dine innlegg viser denne fremmedgjøringen svært tydelig. Det handler IKKE om hvordan andre mater barna sine. Det er du som misforstår. Jeg har for lengst innsett at det ikke går ann å diskutere dette med deg ut ifra innleggende dine - jeg mener at du med dine holdninger aktivt bidrar til at flere velger bort amming. Og det er ikke en "super utvikling".

Anonymkode: 78527...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er åpenbart på et korstog her. Jeg er helt uenig i at det er farlig å kalle amming naturlig, som jeg har skrevet flere ganger mener jeg det er fremmedgjøringen som er det "farlige". Amming ER naturlig. Det er et ubestridelig faktum som du ikke kommet unna uansett hvor mange argumenter du har for at det ikke har noen positive effekter å amme.

Dine innlegg viser denne fremmedgjøringen svært tydelig. Det handler IKKE om hvordan andre mater barna sine. Det er du som misforstår. Jeg har for lengst innsett at det ikke går ann å diskutere dette med deg ut ifra innleggende dine - jeg mener at du med dine holdninger aktivt bidrar til at flere velger bort amming. Og det er ikke en "super utvikling".

Anonymkode: 78527...9df

Selvfølgelig er amming naturlig!

Det finnes ingen mme som inneholder bakterier som bedrer tarmfloraen, bygger oppimmunforsvaret og produserer antibiotika når ungen blir syk. 

 

Morsmelk forandrer seg og produserer MER antibiotika når barnet blir sykt. Det er jo helt fantastisk! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er åpenbart på et korstog her. Jeg er helt uenig i at det er farlig å kalle amming naturlig, som jeg har skrevet flere ganger mener jeg det er fremmedgjøringen som er det "farlige". Amming ER naturlig. Det er et ubestridelig faktum som du ikke kommet unna uansett hvor mange argumenter du har for at det ikke har noen positive effekter å amme.

Dine innlegg viser denne fremmedgjøringen svært tydelig. Det handler IKKE om hvordan andre mater barna sine. Det er du som misforstår. Jeg har for lengst innsett at det ikke går ann å diskutere dette med deg ut ifra innleggende dine - jeg mener at du med dine holdninger aktivt bidrar til at flere velger bort amming. Og det er ikke en "super utvikling".

Anonymkode: 78527...9df

Ja, det er helt klart Pobie som er på et korstog, og ikke du. Det går tydelig fram av denne tråden.

Eller?

Anonymkode: 6bb02...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er åpenbart på et korstog her. Jeg er helt uenig i at det er farlig å kalle amming naturlig, som jeg har skrevet flere ganger mener jeg det er fremmedgjøringen som er det "farlige". Amming ER naturlig. Det er et ubestridelig faktum som du ikke kommet unna uansett hvor mange argumenter du har for at det ikke har noen positive effekter å amme.

Dine innlegg viser denne fremmedgjøringen svært tydelig. Det handler IKKE om hvordan andre mater barna sine. Det er du som misforstår. Jeg har for lengst innsett at det ikke går ann å diskutere dette med deg ut ifra innleggende dine - jeg mener at du med dine holdninger aktivt bidrar til at flere velger bort amming. Og det er ikke en "super utvikling".

Anonymkode: 78527...9df

👏

Jeg synes det er skremmende at mennesker tror (eller liker å tro) at MME produsert på fabrikk er like bra morsmelk. 

MME er og blir pulver, med syntetisk tilsatte vitaminer og mineraler

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er amming naturlig!

Det finnes ingen mme som inneholder bakterier som bedrer tarmfloraen, bygger oppimmunforsvaret og produserer antibiotika når ungen blir syk. 

 

Morsmelk forandrer seg og produserer MER antibiotika når barnet blir sykt. Det er jo helt fantastisk! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

 

Klart amming er naturlig , er derfor vi har bryster. 

MME er et greit alternativ hvis man ikke kan amme, men morsmelk er best. Å påstå noe annet blir for dumt. 

Morsmelk tilpasser seg etter barnet , men det gjør ikke MME . 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er åpenbart på et korstog her. Jeg er helt uenig i at det er farlig å kalle amming naturlig, som jeg har skrevet flere ganger mener jeg det er fremmedgjøringen som er det "farlige". Amming ER naturlig. Det er et ubestridelig faktum som du ikke kommet unna uansett hvor mange argumenter du har for at det ikke har noen positive effekter å amme.

Dine innlegg viser denne fremmedgjøringen svært tydelig. Det handler IKKE om hvordan andre mater barna sine. Det er du som misforstår. Jeg har for lengst innsett at det ikke går ann å diskutere dette med deg ut ifra innleggende dine - jeg mener at du med dine holdninger aktivt bidrar til at flere velger bort amming. Og det er ikke en "super utvikling".

Anonymkode: 78527...9df

De som velger bort amming er jo de som ikke kan eller ikke vil amme. Ingen som har *lyst* til å amme "velger det bort". De som har lyst slutter å amme hvis de ikke kan. Og de som bare ikke har lyst har et supert alternativ tilgjengelig slik at de ikke må tvinge seg selv til å gjøre noe med kroppen sin som de ikke vil. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er amming naturlig!

Det finnes ingen mme som inneholder bakterier som bedrer tarmfloraen, bygger oppimmunforsvaret og produserer antibiotika når ungen blir syk. 

 

Morsmelk forandrer seg og produserer MER antibiotika når barnet blir sykt. Det er jo helt fantastisk! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Dette stemmer ikke. Det er ikke "antibiotika" i morsmelk, men antistoffer, og selvfølgelig produserer kvinnen mer antistoffer når hun er utsatt for virus og bakterier, som hun ofte er utsatt for samtidig som barnet er det. Det finnes ikke noe bevis for at dette hindrer barnet i å bli forkjølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enzymer

Morsmelk inneholder viktige enzymer som er bra for barnets fordøyelse.
 

Antistoffer

Morsmelk inneholder også antistoffer mot noen infeksjoner som mor har hatt tidligere i livet. Forskning tyder på at morsmelken bidrar til å forebygge for eksempel blodforgiftning hos nyfødte, infeksjoner i ører, nese, hals og lunger, samt urinveisinfeksjon.Man har også funnet at brystbarn kan være mindre utsatt for sukkersyke og visse tarmsykdommer. Når det er sagt, er det på sin plass å understreke at amming ikke gir noen garanti for at barnet ikke skal få disse sykdommene, men det er snakk om en reduksjon av risiko for å få dem. 
 

Tidsskrift for den norske legeforening: Morsmelk, immunrespons og helseeffekter

Barn fødes med et svakt utviklet immunsystem, det tar flere år å bygge det fullstendig opp. Men morsmelken beskytter spedbarnet mens det gradvis bygger opp sitt eget immunsystem. Dette er også bakgrunnen til at Verdens Helseorganisasjon og UNICEF anbefaler amming i to år. 

https://ammehjelpen.no/artikkel/39/Morsmelkens-innhold

Anonymkode: 8b37a...f3f

Ammehjelpen kan selvfølgelig ikke brukes som bevis. Det er som å linke til en marlboro-siden for å bevise at røyking ikke er skadelig.

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne burde du lese på nytt hvis du tror den beviser noe.

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke en vitenskaplig studier og kan selvfølgelig ikke brukes som bevis på noe.

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Morsmelk dreper kreftceller! 

https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=283907&p_dim=88110

Anonymkode: 8b37a...f3f

Et stoff i morsmelk, lactoferrin, reduserte størrelsen på kreftsvulster når det ble injisert direkte inn i svulsten i dyreforsøk. Hva beviser dette om babyer som drikker mm mener du?

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke en vitenskaplig studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Klart amming er naturlig , er derfor vi har bryster. 

MME er et greit alternativ hvis man ikke kan amme, men morsmelk er best. Å påstå noe annet blir for dumt. 

Morsmelk tilpasser seg etter barnet , men det gjør ikke MME . 

Anonymkode: 0a54e...518

Ja, morsmelk er best hvis man ser kun på næring og babyen i isolasjon. Men når man ser på hele situasjonen som inkluderer morens bakgrunn, situasjon, psyke, fysisk helse, evt traumer, osv osv, er det ikke alltid morsmelk er best for alle.

Amming skal fungere for både mor og barn, ikke bare for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 20.00, Anonym bruker skrev:

Bra det gikk bra! Stakkars dere begge! 

Anonymkode: 1765c...018

Likevel viste barnelegen helt tydlig hva han mente om at jeg gikk over til flaske istedenfor å prøve å få ammingen til å fungere videre. Men det fikk ikke hjelpe,jeg fikk ett ekstremt behov for å hele tiden vite hvor mye han fikk i seg til en hver tid.

Anonymkode: 201d0...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pobie skrev:

 

Ammehjelpen kan selvfølgelig ikke brukes som bevis. Det er som å linke til en marlboro-siden for å bevise at røyking ikke er skadelig.

Denne burde du lese på nytt hvis du tror den beviser noe.

Dette er ikke en vitenskaplig studier og kan selvfølgelig ikke brukes som bevis på noe.

Et stoff i morsmelk, lactoferrin, reduserte størrelsen på kreftsvulster når det ble injisert direkte inn i svulsten i dyreforsøk. Hva beviser dette om babyer som drikker mm mener du?

Dette er ikke en vitenskaplig studie.

Hvorfor i all verden gjør du dette? Er det slik du skal bidra til den "supre utviklingen" der mor alltid selv skal bestemme hva som er god nok grunn til og ikke amme? Er det bare på dette området du har disse holdningene fordi du er bitter av personlige erfaringer - eller er du slik på andre områder også?

At man kan la være hvis man vil - og enhver grunn er en god nok grunn til å la være. Selv om det går ut over andre.  Det er en holdning som blir stadig mer tydlig i dagens samfunn på mange områder, så dette med bortvalg av amming er dessverre en av konsekvensene av disse egoistiske holdningene.

Vi har bryster vi får melk i når vi føder barn slik at vi kan mate det barnet vi har født. Men da må vi for eksempel opp om natten - det er jo slitsomt. Da kan vi ta en pille slik at denne brysomme babymaten slutter å renne fra brystet. Så finner vi frem et kunstig utformet bryst med ett erstatningsprodukt slik at vi kan sove godt om natta. For da er mor mer utvilt - og med slik argumentasjon en bedre mor. 

 

Anonymkode: 78527...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i all verden gjør du dette? Er det slik du skal bidra til den "supre utviklingen" der mor alltid selv skal bestemme hva som er god nok grunn til og ikke amme? Er det bare på dette området du har disse holdningene fordi du er bitter av personlige erfaringer - eller er du slik på andre områder også?

At man kan la være hvis man vil - og enhver grunn er en god nok grunn til å la være. Selv om det går ut over andre.  Det er en holdning som blir stadig mer tydlig i dagens samfunn på mange områder, så dette med bortvalg av amming er dessverre en av konsekvensene av disse egoistiske holdningene.

Vi har bryster vi får melk i når vi føder barn slik at vi kan mate det barnet vi har født. Men da må vi for eksempel opp om natten - det er jo slitsomt. Da kan vi ta en pille slik at denne brysomme babymaten slutter å renne fra brystet. Så finner vi frem et kunstig utformet bryst med ett erstatningsprodukt slik at vi kan sove godt om natta. For da er mor mer utvilt - og med slik argumentasjon en bedre mor. 

 

Anonymkode: 78527...9df

Selvfølgelig er det mor selv som bestemmer hva som er god nok grunn til å ikke amme. Hvem andre skal bestemme det mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pobie skrev:

Selvfølgelig er det mor selv som bestemmer hva som er god nok grunn til å ikke amme. Hvem andre skal bestemme det mener du?

Du fremstår som både ekstremt egoistisk, og en skikkelig anti-ammeforkjemper. 

Til barnets beste er vel også noe du driter i? Bare du har det bra så får ungene være glade på dine vegne? Nå er det faktisk slik, at om man velger å få barn, velger man å sette de foran seg selv. 

Jeg slet med ammingen i begynnelsen på alle 3, men jeg ga ikke opp, jeg fortsatte, til tross for trøske, melkekuler, betennelser og såre brystvorter.

Som mamma ville jeg av hele meg at mine barn skulle få det aller beste jeg kunne tilby dem. Det betalte seg, jeg fullammet alle til de var 6 mnd, jeg sov ekstremt godt etter amming, mye bedre enn hva jeg gjør ellers og jeg hadde en enorm mestringsfølelse og stolthet over at jeg ikke ga opp. 

Hvorfor kan premature kun få morsmelk og ikke mme? 

Greit at du har slike meninger, men ikke gå rundt å reklamer for antiammingen din, den kan du holde for deg selv! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fremstår som både ekstremt egoistisk, og en skikkelig anti-ammeforkjemper. 

Til barnets beste er vel også noe du driter i? Bare du har det bra så får ungene være glade på dine vegne? Nå er det faktisk slik, at om man velger å få barn, velger man å sette de foran seg selv. 

Jeg slet med ammingen i begynnelsen på alle 3, men jeg ga ikke opp, jeg fortsatte, til tross for trøske, melkekuler, betennelser og såre brystvorter.

Som mamma ville jeg av hele meg at mine barn skulle få det aller beste jeg kunne tilby dem. Det betalte seg, jeg fullammet alle til de var 6 mnd, jeg sov ekstremt godt etter amming, mye bedre enn hva jeg gjør ellers og jeg hadde en enorm mestringsfølelse og stolthet over at jeg ikke ga opp. 

Hvorfor kan premature kun få morsmelk og ikke mme? 

Greit at du har slike meninger, men ikke gå rundt å reklamer for antiammingen din, den kan du holde for deg selv! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Morsmelk utgjør absolutt minimal forskjell for barns fremtidige helseutfall. Jeg har linket til studier som beviser dette tidligere i tråden. 

Dermed er det kvinnens personlige preferanser som er viktig. De som velger å ikke amme har som regel tungtveiende grunner for dette, nettopp fordi alle mødre ønsker det beste for barnet sitt. 

Du har fremdeles ikke svart på hvem du mener skal bestemme om en kvinne skal amme eller ikke? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fremstår som både ekstremt egoistisk, og en skikkelig anti-ammeforkjemper. 

Til barnets beste er vel også noe du driter i? Bare du har det bra så får ungene være glade på dine vegne? Nå er det faktisk slik, at om man velger å få barn, velger man å sette de foran seg selv. 

Jeg slet med ammingen i begynnelsen på alle 3, men jeg ga ikke opp, jeg fortsatte, til tross for trøske, melkekuler, betennelser og såre brystvorter.

Som mamma ville jeg av hele meg at mine barn skulle få det aller beste jeg kunne tilby dem. Det betalte seg, jeg fullammet alle til de var 6 mnd, jeg sov ekstremt godt etter amming, mye bedre enn hva jeg gjør ellers og jeg hadde en enorm mestringsfølelse og stolthet over at jeg ikke ga opp. 

Hvorfor kan premature kun få morsmelk og ikke mme? 

Greit at du har slike meninger, men ikke gå rundt å reklamer for antiammingen din, den kan du holde for deg selv! 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Og hvis du som slet med alt det der for å få til ammingen ikke ga mme, da kan du jo tenke deg hva de kvinnene som velger mme har vært gjennom? Hva skulle til for at DU skulle velge mme? For det er det og verre disse kvinnene har vært gjennom, og så dømmes de av andre kvinner når de når det punktet at de gir opp ammingen. Og så sitter du og sier at disse kvinnene ikke skal få bestemme selv om de har lov til å gi opp eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pobie skrev:

Selvfølgelig er det mor selv som bestemmer hva som er god nok grunn til å ikke amme. Hvem andre skal bestemme det mener du?

Babyen? At den får maten sin som mammaen dens har i brystet sitt? Men jeg ser jo at du har glemt barnet i ligningen din, slik at du må spørre.

 Det er heldigvis ikke alle mødre som er like egoistiske i tankegangen som deg. 

Anonymkode: 78527...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Babyen? At den får maten sin som mammaen dens har i brystet sitt? Men jeg ser jo at du har glemt barnet i ligningen din, slik at du må spørre.

 Det er heldigvis ikke alle mødre som er like egoistiske i tankegangen som deg. 

Anonymkode: 78527...9df

Så du mener at en mor med traumer fra overgrep i barndommen som gjør at det er traumatisk for henne å amme, likevel skal amme babyen sin hvis hun produserer nok melk og babyen ønsker å amme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...