Gå til innhold

Flere enn meg som er lei miljødebatten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingen planet B. 

Vi har ikke den luksusen at vi kan være lei. 

Anonymkode: ccc32...bdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Greit for meg at du mener det, men siden jeg ikke er fanatisk, så bidrar jeg som sagt til dugnaden i så stor grad som jeg faktisk evner, ikke i den grad MDG tuter oss ørene  fulle av. 

Er det rettferdig at vi skal forbruke og forurense 20 ganger mer enn fattige i den 3. verden? 

Anonymkode: e395a...ff6

Skrevet

Det at vi har fått et miljøparti i regjeringen og at disse tullingene ønsker og ta tilbake til 1800 tallet sier sitt.

Anonymkode: 2384e...e94

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at vi har fått et miljøparti i regjeringen og at disse tullingene ønsker og ta tilbake til 1800 tallet sier sitt.

Er det høyre eller frp du kaller et miljøparti?

Anonymkode: 27894...f67

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skrevet

Begynner å bli lei den fordi det er så åpenbart at situasjonen er alvorlig og at tiltak trengs at det ikke engang burde være en stor debatt.

Anonymkode: 42df3...575

Skrevet

Vi må:

1: Kutte forbruket så mye vi kan

2: hvis det er noe vi ikke får til å redusere, eks flytur i ferien, så må vi betale miljøkvote, hos MyClimate eller andre organisasjoner som forplikter seg til å redusere tilsvarende mengde CO2 i lavkostland.

Ja, jeg gjør disse tiltakene selv også.

Jeg kan ikke redde verden alene, men jeg kan ikke forvente at andre skal gidde om jeg ikke gjør det selv!

Anonymkode: 2db27...862

Skrevet

Det som burde være mere fokus på er å bry seg mere om sine medmennesker, ikke mobbe andre, være et godt forbilde for barna etc. forbrukersamfunnet er dessverre kommet for å bli, og vi som lever i det rikeste landet i verden kommer aldri i verden til å skru ned forbruket vårt til et nivå som har noen betydning. Å kutte ut plastsugerør og ta tog i stedet for fly en gang i året har null effekt, når vi fortsetter å kaste tonnevis med brukbar mat og klær hver eneste dag. 

Skal en endring til, må vi tilbake til steinalderen eller til Sovjet på 80-tallet hvor hver husstand fikk kjøpe en viss kvote med det aller nødvendigste, ingenting ble kastet, klærne brukt helt opp, etc. Folk sto i brødkø 3 timer hver dag for å kjøpe ett brød. Eller man måtte søke om å få kjøpe bil. Da skrus forbruket ned. 

Og dette med el- biler er jo helt sykt, og hjelper kun de rikeste. Hvor miljøvennlig er det å kjøre rundt EN person på 65/75 kilo i en Tesla på 2,5 tonn? Galskap sier jeg.

Anonymkode: 1d9f2...3c6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det som burde være mere fokus på er å bry seg mere om sine medmennesker, ikke mobbe andre, være et godt forbilde for barna etc. forbrukersamfunnet er dessverre kommet for å bli, og vi som lever i det rikeste landet i verden kommer aldri i verden til å skru ned forbruket vårt til et nivå som har noen betydning. Å kutte ut plastsugerør og ta tog i stedet for fly en gang i året har null effekt, når vi fortsetter å kaste tonnevis med brukbar mat og klær hver eneste dag. 

Skal en endring til, må vi tilbake til steinalderen eller til Sovjet på 80-tallet hvor hver husstand fikk kjøpe en viss kvote med det aller nødvendigste, ingenting ble kastet, klærne brukt helt opp, etc. Folk sto i brødkø 3 timer hver dag for å kjøpe ett brød. Eller man måtte søke om å få kjøpe bil. Da skrus forbruket ned. 

Og dette med el- biler er jo helt sykt, og hjelper kun de rikeste. Hvor miljøvennlig er det å kjøre rundt EN person på 65/75 kilo i en Tesla på 2,5 tonn? Galskap sier jeg.

Hjelper det ikkje om du er aldri så empatisk når mattilførselen tek slutt fordi det ikkje lenger er mogleg å drive jordbruk med tørke etterfylgt av flaum år etter år. 

Eller når klimaflyktningane kjem og vi må dele rikdomen vår. 

Eller når huset ditt flyt vekk i flaum, eller høgare havnivå. Eller bles vekk i superorkanar verda faktisk ikkje har sett før. 

Hjelper ikkje med empati når all fisken er borte pga søppel og varmare hav. 

Hjelper ikkje å tru at vi ikkje kjem til å kutte forbruket vårt. Før eller seinare kjem vi til å gjere det fordi økonomien går skeis når naturen går skeis. Betre å gjere det kontrolert, så kanskje vi kunne greie å redde planeten i same slengen. 

Anonymkode: e7e0e...393

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvfølgelig viktig og ta vare på miljøet, men jeg synes at hele miljødebatten har tatt av de siste åra og har på mange måter gått for langt. Jeg begynner og bli lei alt dette fokuset på grønt og miljøet.

Sånne innlegg får meg til å miste litt troen på menneskeheten, samt å skjønne at jeg til daglig forholder meg til hyggelige og oppegående mennesker. Husker det var en VG-reklame for mange år siden, der en deltaker i en missekonkurranse sa at hun var "veldig opptatt av krig og fred og sånn". Ditt utsagn er for meg på lik linje med dette. Et godt tips er å ikke dele sånt ute i den virkelige verden. Hvis du er lei, får du heller tenke det inni deg.

Skrevet

Klimadebatten og miljødebatten har egentlig bare, såvidt startet. Det blir mye, mye mer fremover. 

Anonymkode: 7fb4f...8dd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Klimadebatten og miljødebatten har egentlig bare, såvidt startet. Det blir mye, mye mer fremover. 

Ikke hvis høyresiden fortsetter sitt politiske inntog.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis høyresiden fortsetter sitt politiske inntog.

Joda, flere og flere får øynene opp. Forbrukeren har den største makten og vi velgere må jo bruke stemmeseddelen til å styre dette landet dit vi vil. 

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Venstre?

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Vi må:

2: hvis det er noe vi ikke får til å redusere, eks flytur i ferien, så må vi betale miljøkvote, hos MyClimate eller andre organisasjoner som forplikter seg til å redusere tilsvarende mengde CO2 i lavkostland.

Jeg kan ikke redde verden alene, men jeg kan ikke forvente at andre skal gidde om jeg ikke gjør det selv!

Vi må så mye ned i levestandard at de fleste ikke kommer å godta det. Altså skjer det ingen ting.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi må så mye ned i levestandard at de fleste ikke kommer å godta det. Altså skjer det ingen ting.

Kanskje bedre å bare starte, før det ikke lengre finnes valg?

Skrevet

Er lei slike «miljødebattar» der ein tulling med tilgang til internett som einaste kvalifikasjon, meiner at deira heimesnikra teoriar kan trumfe den omfattande forskinga som vert drive av hundrevis av høgt utdanna menneske verda over.  For i det miljøet er det ikkje så mange som tvilar på menneskeskapte klimaendringar. 

Skrevet

Hva skal du svare barna dine den dagen du må se de i øynene og svare på hvorfor vår generasjon ikke gjorde noe mens det fremdeles var mulig. 

Anonymkode: ccc32...bdd

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi må:

Hvis det er noe vi "ikke kan redusere, som FLYTUR I FERIEN"? Her viser du hvorfor det går til helvete..

Anonymkode: eacfb...55f

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Finnes det bare sort og hvitt i din verden? Det er klart at dersom alle bidrar, så hjelper det. Det hjelper dersom mange av oss bidrar også heldigvis.

Skrevet
1 time siden, soleia skrev:

Er lei slike «miljødebattar» der ein tulling med tilgang til internett som einaste kvalifikasjon, meiner at deira heimesnikra teoriar kan trumfe den omfattande forskinga som vert drive av hundrevis av høgt utdanna menneske verda over.  For i det miljøet er det ikkje så mange som tvilar på menneskeskapte klimaendringar. 

Helt enig.

Men hva får man gjort, da, når folk velger å tro på «Klimarealistene» i stedet for FNs klimapanel, bare fordi det passer dem best? Og når man i tillegg har politikere som f.eks Trump, som bygger oppunder tvilen, blir jeg skremt. 

Så fint, tenker jeg, hvis FNs klimapanel tar feil. Den verste konsekvens av det er jo at vi reduserte forbruket vårt i noen år. Men hvis «KR» tar feil... hva da? Vi KAN ikke ta den sjansen.

Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/verden-ma-gjennom-endringer-i-et-omfang-vi-aldri-for-har-sett/70 

Klart vi blir leie av at vi må redusere, kutte, slutte å fly på ferie og leve som grevar. Men vi må likevel. Ungane mine likar ikkje å ta medisinen, klippe neglene, vaske håret osb. Men dei må likevel.

Det er like før eg trur vi må få nokon vaksne til å passe på oss og... Så vi kan greie å sjå barnebarna våre i auga. 

Skrevet

Utrolig underholdene å lese naive, håpefulle, godtroende nordmenn som går som en saueflokk etter MPDG og alle de andre partiene som prøver å samle velgere etter sine velformulerte framtidsplaner rundt "å redde miljøet", når 80 % av jordas befolkning driter i alt som heter miljø! 

Money talks! Alltid har gjort, alltid vil. Pluss ethvert lands dobbeltmoral: den siden de viser i media + den siden som opererer bak på kammerset der kun den innerste sirkelen har tilgang. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig underholdene å lese naive, håpefulle, godtroende nordmenn som går som en saueflokk etter MPDG og alle de andre partiene som prøver å samle velgere etter sine velformulerte framtidsplaner rundt "å redde miljøet", når 80 % av jordas befolkning driter i alt som heter miljø! 

Money talks! Alltid har gjort, alltid vil. Pluss ethvert lands dobbeltmoral: den siden de viser i media + den siden som opererer bak på kammerset der kun den innerste sirkelen har tilgang. 

Kva meinar du eigentleg? At sidan det er så mange som ikkje bryr seg, så skal vi gi faen òg? Lite logisk. Det er jo desto viktigare at vi som kan prøvar å få auge opp på dei som ikkje gjer noko. Eller er det slik at viss du flyttar til eit land der det er vanleg å slå ungane sine, så byrjar du og slå dine òg? Fordi det fleirtalet gjer er rett? 

Anonymkode: e7e0e...393

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, utsagnet ditt "money talks" viser at du ikke forstår deg på sirkulær økonomi, og at det finnes muligheter der ute. Kanskje vi en dag blir tvungen til å bytte gulrøtter mot poteter igjen fordi det blir mangelvare. Bare vent du! Det "beste" som kan skje er at vi får en global hungersnød som vi aldri har sett maken til og der KUN de aller rikeste har råd til å spise. Jeg tror ikke du har skjønt alvoret av at fisk, fugl og insekter dør. Økosystemet er i ferd med å kollapse og "money talks" blir et fremmedord dersom endring ikke skjer straks!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...