Gå til innhold

Spiser du vanlig mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker ikke om meg. Vanlig angår ikke meg, det angår alle. Hvor mange pølser eller colaflasker tror du samtlige narvesenkiosker selger i løpet av en uke?

Anonymkode: efae9...412

Helt ærlig? Alt for mange. Men med mat tenker jeg på det som spises ved middagsbordet hjemme. Pølse i kiosken sidestiller jeg med sjokolade og annet folk stress-spiser for å heve blodsukkeret.

Anonymkode: a6c9e...3e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, sug lut skrev:

Vanlig søppel. Vi spiser ikke søppel.

Jeg vet ikke om du gjør deg dum, men pølser og cola er mat og drikke. Emballasjen derimot kan gå under søppel. Hvis du hiver pølser du får servert i bursdagsselskaper (med tanke på at du kaller pølser søppel, og at du overhodet ikke spiser søppel), er du i tillegg et miljøsvin og uforskammet mot vertskapet.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig? Alt for mange. Men med mat tenker jeg på det som spises ved middagsbordet hjemme. Pølse i kiosken sidestiller jeg med sjokolade og annet folk stress-spiser for å heve blodsukkeret.

Det er fortsatt mat. "Det jeg mener med mat", finnes ikke. Du kan ikke sitte og bestemme hva det er som definerer mat. 

Skrevet

Spiser akkurat det som passer meg. Ikke mye avokado og cottage cheese her. 

Anonymkode: 37bdf...443

Skrevet

Det er fortsatt mat. "Det jeg mener med mat", finnes ikke. Du kan ikke sitte og bestemme hva det er som definerer mat. 

Har noen bitt deg hardt i rattata? Den du siterte skrev "Cola og pølser er tilsvarende uvanlig som del av et normalt ukekosthold."

Jeg er enig med vedkommende. Har du generelle problemer med at mennesker har andre meninger enn deg? 

Skrevet

Det du egentlig lurer på hi, er om vi spiser sunt? For meg er cola, nugatti, skolebolle, pølser og lignende kosemat og noe man bør begrense av helsemessige årsaker. Jeg spiste usunt da jeg var yngre, for jeg var likevel slank og hadde mye energi. Nå er jeg 45 og har kroniske betennelser i kroppen. Spiser jeg usunt så blir jeg bare enda sykere. Så svaret er ja. Jeg spiser sunt - fordi jeg vil holde meg frisk.

Anonymkode: 31ce1...b79

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg spiser vanlig mat, men jeg spiser altfor mye dritt. Er svak og helt uten selvkontroll.

Anonymkode: ea065...e48

Skrevet

Cottage cheese er grusomt å spise rett fra boksen, men fint å bake med. spiser mye kesam og en del glutenfritt da barnet mitt har cøliaki. «Vanlig mat» er veldig vagt. Jeg prøver å tenke på hvilke næringsstoffer jeg bør ha i meg og hvor lenge det skal vare. Loff og cola zero er derfor ikke på listen av hva jeg prioriterer å få i meg. Jeg legger på meg veldig lett og har ikke så lyst å havne i fedmeklassen igjen, da får du heller bare se litt rart på meg i lunsjen. 

Anonymkode: f3091...82f

Skrevet

Spiser veldig sunne, som oftest, plantebaserte måltider. Men spiser en liten sjokolade her og der🙈 Drikker aldri brus men kaffe og hvit te. Vin og øl i helgen. Og pølser er såklart lov en gang i blant! Passer alltid på å ha grønt til der også. Normalvektig.

Anonymkode: ba613...749

Skrevet

Hei. Jeg er en 30 år gammel dame, venter mitt 3 barn. Jeg spiser hva jeg vil, sjokolade, hamburger,kebab, og har middag som er sunne og usunne, drikker brus,saftig vann. Har aldring gått på diett i hele mitt liv. Mitt motto er spis det du vil👍 Vi lever jo bare en gang!!!👍😄

Skrevet
4 minutter siden, RMBT skrev:

Hei. Jeg er en 30 år gammel dame, venter mitt 3 barn. Jeg spiser hva jeg vil, sjokolade, hamburger,kebab, og har middag som er sunne og usunne, drikker brus,saftig vann. Har aldring gått på diett i hele mitt liv. Mitt motto er spis det du vil👍 Vi lever jo bare en gang!!!👍😄

Jeg er enig med deg i at matglede er viktig, men det finnes masse glede i sunn mat også. Som du skriver; vi lever bare en gang, så hvorfor ikke gjøre dette livet så friskt, langt og nytelsesfullt som mulig?😃 Det får være en avveining som hver enkelt for ta for sitt liv, men det er altså ingen motsetning mellom sunnhet og nytelse😊

Skrevet

Nei enig der👍 Vi spiser jo sunt også men er ikke sånn at vi veier maten og spiser salat til alt👍😂 

Skrevet

Noen her inne gjør seg dummere en de er (håper jeg da). Det HI mener er om det er mange som kutter konsekvent ut matvarer med begrunnelse at det er sunt og til slutt har de et nokså snevert utvalg. Tenk på melkeprodukter. Er du opphengt "for mye sukker" og "for mye fett" står du til slutt faktisk med skummet melk, cottage cheese og sukkerfri skyr. Ingenting av dette er spesielt deilig. Man blir mett, ja, men ingen nytelse i det.

Anonymkode: 0ef20...d77

Skrevet

Når ble drittmat «vanlig» mat...?🙈 og når ble VANLIG mat uvanlig??? Altså grønnsaker kjøtt frukt og ellers et sunt tilnærmet sukkerfritt kosthold...hvorfor skal det nærmest være konkurranse i å spise mest mulig søppelmat å drikke så masse brus fordi det er vanlig?? Brus drikker jeg heldigvis aldri..hvis jeg smaker noen super borte på besøk får jeg hodepine...

jeg spiser rå storfelever, rå eggeplommer, rogn og masse vill fisk, fermenterer grønnsaker og kefir osv...trives med det! Søppelet som dere kaller mat kan dere ha for dere selv 😁

Anonymkode: 9e45b...4c5

Skrevet

Spiser hva jeg vil, når jeg vil. Spiser MYE og OFTE. Spiser godteri hver dag og drikker cola hver dag. Lever livet

Anonymkode: 8cb92...80a

Skrevet

Spiser hva jeg vil, når jeg vil. Spiser MYE og OFTE. Spiser godteri hver dag og drikker cola hver dag. Lever livet

Anonymkode: 8cb92...80a

👍👍👍

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen her inne gjør seg dummere en de er (håper jeg da). Det HI mener er om det er mange som kutter konsekvent ut matvarer med begrunnelse at det er sunt og til slutt har de et nokså snevert utvalg. Tenk på melkeprodukter. Er du opphengt "for mye sukker" og "for mye fett" står du til slutt faktisk med skummet melk, cottage cheese og sukkerfri skyr. Ingenting av dette er spesielt deilig. Man blir mett, ja, men ingen nytelse i det.

Snakk for deg selv. Jeg elsker skumma melk, elsker naturell cottage cheese og spiser det som dessert eller som eget måltid.

Anonymkode: 366c8...78b

Skrevet

Jeg spiser vanlig mat. Mel, sukker og stivelse er ikke del av kosten min da jeg får mer smerter hvis jeg spiser slikt.

Anonymkode: 15517...7cc

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok ulikt hva som gir folk nytelse, og hva slags nytelse det er snakk om. Hvis jeg spiser loff med nugatti, pølser eller drikker cola føler jeg ikke nytelse. Cottage cheese med bær og litt kanel synes jeg for det første smaker bedre, og for det andre føles kroppen så mye bedre. Det er masse nytelse i å ha en frisk og sunn kropp. Jeg hopper gjerne over frokost (spiser sen, innholdsrik og deilig frokost med familien i helgene), spiser kanskje en skyr og et rugsprø til lunsj på jobb, og unner meg deilig, sunn middag med rene råvarer og deilige grønnsaker. Det er nytelse for meg, men jeg skjønner godt at det ikke nødvendigvis er det for andre. Det er ikke noe galt med å kose seg innimellom, men ethvert måltid trenger ikke nødvendigvis gi så mye nytelse. Personlig hadde jeg ikke følt meg vel med å drikke brus daglig, men hvis det er det som er riktig for andre må de bare holde på. Det er også tydelig at hva som er vanlig mat varierer sterkt. Jeg er vokst opp med minst 50% grønnsaker(/frukt) til hvert måltid, grove kornprodukter og rent kjøtt og sjømat. Min mor var utrolig flink til å lage mat, og valgte gode, ferske råvarer. Pølser og grandis spiste vi faktisk aldri (fikk det selvfølgelig ute på bursdager og slikt), men vi kunne fint spise dessert i hverdagen (som regel fruktsalat). Hjemme hos oss var matgleden og fellesskapet viktig, så det er ikke slik at sunn mat nødvendigvis er assosiert med spiseforstyrrelser, pietisme og tante Sofie-tendenser. Jeg viderefører det samme til mine barn, men snakker aldri om nei-mat/søppelmat etc. De får lørdagsgodt, og vil de en sjelden gang spise på fast food-steder er det helt ok. Det er grunnlaget man legger i hverdagen som teller. Og det viktikste er at barna lærer matglede og har positive assosiasjoner til mat.

Alle må finne det som passer for seg, men jeg ville ikke uten videre dømt de som velger annerledes, hverken i den ene eller andre retningen.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk for deg selv. Jeg elsker skumma melk, elsker naturell cottage cheese og spiser det som dessert eller som eget måltid.

Anonymkode: 366c8...78b

Snakk med genene. Vi mennesker er genetisk lagd å like søt og fet mat.

Skrevet
4 timer siden, Hjertefru skrev:

Jeg er som deg, og spiser helt vanlig mat. Spiser nesten aldri knekkebrød og yoghurt. Liker burgere, og cola zero. Kjøper en sjokolade hvis jeg får lyst 😊

Merkelig nok er jeg slankere enn alle på jobben som spiser lettskyr og sånt tynt grovt knekkebrød. 

Spiser ikke så mye mat i gangen, og er mer glad i brødskiver enn middag.

Er ikke yoghurt og knekkebrød vanlig mat? :)

Jeg har også folk på jobben som spiser én skive grovt knekkebrød til lunsj, men som ikke akkurat er slanke. Jeg vet at de spiser kjeks på kontoret fordi de ikke ble mett av lunsjen. Da går vinninga opp i spinninga.

Skrevet
19 minutter siden, Glitrerose skrev:

Er ikke yoghurt og knekkebrød vanlig mat? :)

Jeg har også folk på jobben som spiser én skive grovt knekkebrød til lunsj, men som ikke akkurat er slanke. Jeg vet at de spiser kjeks på kontoret fordi de ikke ble mett av lunsjen. Da går vinninga opp i spinninga.

Joda det er forsåvidt vanlig mat 😊

Tolker hi sånn at hun har reagert på det samme som jeg, at mange er ekstremt opptatt av at maten skal være så sunn, knekkebrødet er så grovt at jeg blir dårlig i magen bare av å se på det. I tillegg er det så tynt at man må spise en hel pakke for å bli mett. Ikke smør, ikke pålegg og i tillegg har de med seg skyr el yoghurt uten noe fett og sukker. Og så prater de om sånn hexe-brød eller hva det heter hele lunsjen. En tynn skive knekkebrød til lunsj er ikke vanlig lunsj imo.

Når de da i tillegg er ganske så overvektige konstant med det kostholdet der lurer jeg oppriktig på hva som skjer. Trimmer gjør de også. Mye flinkere enn meg 😊

Men ser jo på bla julebord og andre festligheter at porsjonene er mye større enn jeg greier å presse i meg. Så tror nok det ligger noe der. 

Vi er forskjellige, jeg syns ikke knekkebrød og musli er noe godt. Fungerer  heldigvis godt med vanlig mykt og middels grovt brød som jeg er oppvokst med. Hjemmebakt er toppen. Loff kun til reker. Det er bare luft...

Skrevet

Spiser det jeg vil, når jeg vil 🙂 Cola, skoleboller, Sjokolade, chips, junkfood 😉 vil ofte ha, men i små mengder, har ofte kjempelyst på sjokolade men det holder med en rute, 

Anonymkode: a942a...1bd

Skrevet (endret)
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok ulikt hva som gir folk nytelse, og hva slags nytelse det er snakk om. Hvis jeg spiser loff med nugatti, pølser eller drikker cola føler jeg ikke nytelse. Cottage cheese med bær og litt kanel synes jeg for det første smaker bedre, og for det andre føles kroppen så mye bedre. Det er masse nytelse i å ha en frisk og sunn kropp. Jeg hopper gjerne over frokost (spiser sen, innholdsrik og deilig frokost med familien i helgene), spiser kanskje en skyr og et rugsprø til lunsj på jobb, og unner meg deilig, sunn middag med rene råvarer og deilige grønnsaker. Det er nytelse for meg, men jeg skjønner godt at det ikke nødvendigvis er det for andre. Det er ikke noe galt med å kose seg innimellom, men ethvert måltid trenger ikke nødvendigvis gi så mye nytelse. Personlig hadde jeg ikke følt meg vel med å drikke brus daglig, men hvis det er det som er riktig for andre må de bare holde på. Det er også tydelig at hva som er vanlig mat varierer sterkt. Jeg er vokst opp med minst 50% grønnsaker(/frukt) til hvert måltid, grove kornprodukter og rent kjøtt og sjømat. Min mor var utrolig flink til å lage mat, og valgte gode, ferske råvarer. Pølser og grandis spiste vi faktisk aldri (fikk det selvfølgelig ute på bursdager og slikt), men vi kunne fint spise dessert i hverdagen (som regel fruktsalat). Hjemme hos oss var matgleden og fellesskapet viktig, så det er ikke slik at sunn mat nødvendigvis er assosiert med spiseforstyrrelser, pietisme og tante Sofie-tendenser. Jeg viderefører det samme til mine barn, men snakker aldri om nei-mat/søppelmat etc. De får lørdagsgodt, og vil de en sjelden gang spise på fast food-steder er det helt ok. Det er grunnlaget man legger i hverdagen som teller. Og det viktikste er at barna lærer matglede og har positive assosiasjoner til mat.

Alle må finne det som passer for seg, men jeg ville ikke uten videre dømt de som velger annerledes, hverken i den ene eller andre retningen.

Så flink du er.. imponert. Jeg er også oppvokst med et sunt kosthold med mye fisk. Dessverre var matlaging ikke min mors store interesse. Gjorde det fordi hun måtte. Ble etterhvert kjedelig med fiskmat i alle varianter. Selv er jeg litt lik. Å spise og lage mat er ikke det jeg liker best. Mannen min lager bra middag, han er veldig flink. Er så glad for at min eldste er matinteressert og tar etter ham. 

Et annet av barna mine er ekstremt kresen, og vi har sunket så dypt at vi alltid har grandis i fryseren slik at hun har noe å spise når vi andre spiser fisk. Jeg vet det ikke er bra...

Misunner dere som er gode på dette med mat i en travel hverdag. Og så syns jeg det er bra at du ikke bruker ordet søppelmat overfor barna. DET er noe av det verste jeg hører i en verden mange sulter.

Endret av Hjertefru

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...