Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #1 Skrevet 26. august 2018 Lang historie kort. Far valgte etter bruddet å flytte til et annet land langt borte for å bo sammen med sin nye rike kjæreste. De lever absolutt i Luxus og kan kjøpe seg nøyaktig det de vil. For hennes penger vel og merke. Far er ufør og har lav inntekt. Jeg jobber deltid i et lavtlønnet yrke og har ikke mulighet til å jobbe mer. Problemet mitt er at far pålegger meg, ved å flytte, enorme reisekostnader for barna flere ganger i året! Noe som går utover vår hverdagsøkonomi og ikke minst har jeg aldri råd til å ta dem med på ferie lenger fordi jeg må ut med minst 25000 i året pga ungenes samvær hos far. Han merker lite til det fordi han nå har ei som forsørger seg. Mens meg ruinerer det nesten... Far bryr seg nada og fryder seg bare over at jeg får svi for at han flyttet utenlands... er jeg virkelig pliktet til dette? Anonymkode: 2be45...019
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #2 Skrevet 26. august 2018 La være å sende dem, da. Eller si han får kjøpe billetter selv. Og se hva han gjør. Det er jo opplagt at vanlig samvær utgår når en forelder emigrerer. Det naturlige vil jo være at barna får ha kontakt med ham i sitt hjemmemiljø. Å bare sende dem til utlandet er jo ikke noe hyggelig. Anonymkode: f687b...d74
Nyttårs barn Skrevet 26. august 2018 #3 Skrevet 26. august 2018 Synes det naturlige ville være at han kom hit på besøk og at dere spleiset på billetter om de skulle til ham.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #4 Skrevet 26. august 2018 Nå er barna nesten tenåringer.. Så å sende dem er ikke så vanskelig.. Men etter loven er jeg pliktet til å dele utgifter til samvær med ham. Og vi skrev under på en avtale der de skulle være hos ham i skoleferier. Men det var før han flyttet ut av landet.. Tror det vil være samværssabotasje om jeg holder igjen samvær.. og han setter barna opp i mot meg og får dem til å hate meg hvis de ikke får reise... for de får jo alt de ønsker av ham og kule feriereiser osv... HI Anonymkode: 2be45...019
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #5 Skrevet 26. august 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror det vil være samværssabotasje om jeg holder igjen samvær.. og han setter barna opp i mot meg og får dem til å hate meg hvis de ikke får reise... for de får jo alt de ønsker av ham og kule feriereiser osv... Ja vel? Hvis de er så store som du sier, så skjønner de basal hoderegning. På din lønn her og nå så går det ikke an å finansiere de turene. Avtalen var å besøke far der han bodde da du underskrev. Det er HAN som har forlatt landet og valgt en lavere samværshyppighet, i og med at de praktiske løsningene ikke lenger kan være de samme nå som før. Anonymkode: f687b...d74
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #6 Skrevet 26. august 2018 Men man skal jo dele utgiftene. Så det skal jo ikke kun betales av deg? Anonymkode: b029b...ef3
Fru Ugle Skrevet 26. august 2018 #7 Skrevet 26. august 2018 Ta det opp med familievernkontoret, kanskje det må skrives en ny samværsavtale?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #8 Skrevet 26. august 2018 Hadde strukket meg så langt jeg kunne. Men 25,000kr er et stort innhogg i økonomien når den er stram. Innkall til nytt møte på familievernkontoret. Èn ting er å dele kostnadene når far bor i en annen norsk by. Men dette er ikke kostnader du kan påta deg. Det får far dekke. Anonymkode: 7c584...81d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #9 Skrevet 26. august 2018 Ville snakket med familievernkontoret. 25 000 er alt for mye å forvente at noen skal bruke på reiseutgifter. Anonymkode: 5c31f...d5d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #10 Skrevet 26. august 2018 Nå møter ikke far opp på familivernskontoret nettopp fordi han bor i et annet land... han møtte heller ikke opp da han bodde her... det er snakk om 4 barn i alderen 10-15.. Så han manipulerer den av de han kan. Han har dem som sagt i alle skoleferier. Og billettene pluss reise til flyplassen (vi bor 3 timer unna pluss ferje) vil koste i gjennomsnitt 10.000 for alle. De reiser dit høstferie, annen hver jul, vinterferie, påskeferie og sommerferie.. Så det blir mellom 20-25 tusen jeg må ut med i året.. Han truer med å kreve det inn via namsmannen om jeg ikke betaler... vet ikke hva jeg skal gjøre... Anonymkode: 2be45...019
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #11 Skrevet 26. august 2018 Les litt her: https://advokatfamilierett.no/samvaersrett-utlandet/ http://www.ribe.no/node/27 Anonymkode: 34f94...151
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #12 Skrevet 26. august 2018 barna har krav på og se sin far, men han skal betale halvparten av kosnadene Anonymkode: c4ed7...c10
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #13 Skrevet 26. august 2018 Jeg hadde krevd at de bare besøkte ham i sommerferien jeg altså. Får da være grenser! Vil far se de oftere kan han komme til Norge. Anonymkode: ad3e8...3f9
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #14 Skrevet 26. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: barna har krav på og se sin far, men han skal betale halvparten av kosnadene Anonymkode: c4ed7...c10 Fem skoleferier, 10.000 kr per gang blir 50.000 kr. Da må jeg ut med halve som er 25.000 kr. Det må han også Men det spiller ingen rolle for ham for dama hans betaler alt for ham. HI Anonymkode: 2be45...019
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #15 Skrevet 26. august 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde krevd at de bare besøkte ham i sommerferien jeg altså. Får da være grenser! Vil far se de oftere kan han komme til Norge. Anonymkode: ad3e8...3f9 Har forsøkt å få ned samværet, men han nekter plent.. truer meg med å ta dem fra meg, og bruke samværssabotasje som argument osv.. Men det kan hende jeg må forhøre meg med advokat. Anonymkode: 2be45...019
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #16 Skrevet 26. august 2018 2 minutes ago, Anonym bruker said: Fem skoleferier, 10.000 kr per gang blir 50.000 kr. Da må jeg ut med halve som er 25.000 kr. Det må han også Men det spiller ingen rolle for ham for dama hans betaler alt for ham. HI Anonymkode: 2be45...019 ok. men uansett er dette barna dine sitt valg, vil ikke de, får du ha dem hjemme, vil de til faren, må du bare betale, barna har krav på samvær og tid med far,selvom jeg skjønner det er tøft for deg økonomisk og Anonymkode: c4ed7...c10
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #17 Skrevet 26. august 2018 Betaler far bidrag? Reisekostnadene skal ikke nødvendigvis deles 50/50 men etter inntekt. Her syns jeg du skal ta kontakt med advokat. Du kan ikke ruinere deg for at far skal ha samvær. Anonymkode: 67760...355
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #18 Skrevet 26. august 2018 Det er jo helt urimelig. Når han velger å flytte utenlands får han stå for betalingen. Greit nok fly tur retur Oslo Bergen. Men utenlands blir bare helt urimelig. Sett folk på saken Anonymkode: e1b52...607
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #19 Skrevet 26. august 2018 Så det er viktigere for deg at du tar barna med på ferie, enn å dekke barnas behov å faktisk ha samvær ned sin far? Og få ferie i samme slengen. Synes du er egoistisk i denne sammenhengen.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #20 Skrevet 26. august 2018 2 minutter siden, Evablaum skrev: Så det er viktigere for deg at du tar barna med på ferie, enn å dekke barnas behov å faktisk ha samvær ned sin far? Og få ferie i samme slengen. Synes du er egoistisk i denne sammenhengen. Tenker det er ikke rart at mor også ønsker hyggelige turer og gode minner med sine barn. Selvsagt vil de nå til far, fordi det er der de får disse opplevelsene. Mens mor har ikke sjanse. Det er far som har valgt å flytte langt vekk. Anonymkode: f4043...9cc
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #21 Skrevet 26. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker det er ikke rart at mor også ønsker hyggelige turer og gode minner med sine barn. Selvsagt vil de nå til far, fordi det er der de får disse opplevelsene. Mens mor har ikke sjanse. Det er far som har valgt å flytte langt vekk. Anonymkode: f4043...9cc For mor ja. Men, hva er viktigst for barna? Ferie med mor og kun se far en gang i året? Eller ikke ferie med mor, men se far flere ganger i året? Optimalt, absolutt ikke. Men, definitivt det beste for barna. I en kjip situasjon.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #22 Skrevet 26. august 2018 44 minutter siden, Evablaum skrev: For mor ja. Men, hva er viktigst for barna? Ferie med mor og kun se far en gang i året? Eller ikke ferie med mor, men se far flere ganger i året? Optimalt, absolutt ikke. Men, definitivt det beste for barna. I en kjip situasjon. Hvis far oppriktig hadde brydd seg om barna sine hadde han reist til Norge for å treffe de. Han hadde også tatt mesteparten av reisekostnader istedenfor å ruinere sine barns mor. Det kommer tydelig frem i innlegget at far sitter godt i det økonomisk så dette han driver med er ikke samarbeid for barnas beste. Anonymkode: 12fee...f2a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2018 #23 Skrevet 26. august 2018 55 minutter siden, Evablaum skrev: Så det er viktigere for deg at du tar barna med på ferie, enn å dekke barnas behov å faktisk ha samvær ned sin far? Og få ferie i samme slengen. Synes du er egoistisk i denne sammenhengen. Selvsagt er det viktig for mor å også ha ferie sammen med ungene sine. Er du virkelig uenig i det? Anonymkode: 3dc2d...1d7
graa Skrevet 26. august 2018 #24 Skrevet 26. august 2018 4 hours ago, Nyttårs barn said: Synes det naturlige ville være at han kom hit på besøk og at dere spleiset på billetter om de skulle til ham. Hvorfor i alle dager skal de spleise på billetter når han velger å flytte ut av landet?
Evablaum Skrevet 26. august 2018 #25 Skrevet 26. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis far oppriktig hadde brydd seg om barna sine hadde han reist til Norge for å treffe de. Han hadde også tatt mesteparten av reisekostnader istedenfor å ruinere sine barns mor. Det kommer tydelig frem i innlegget at far sitter godt i det økonomisk så dette han driver med er ikke samarbeid for barnas beste. Anonymkode: 12fee...f2a Nå er det igjen fokus på andre enn barna. Da nytter det ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå