Gå til innhold

Lei av sutring (bønder)

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Æh... Har du sett på globusen og sett hvor Norge er plassert? Nesten helt oppunder Nordpolen. Hvorfor tror du det er tung risikosport å drive landbruk i Norge? 

Anonymkode: 6fb9c...430

Nettopp !!!

I tillegg har vi i Norge krav ved ansettelser. Dvs at bønder som driver seriøst ikke bedriver sosial dumping. Den billige tomatpakka du kjøpte kan godt være finansiert på bekostning av både bønder og ansatte hos bonden.

Anonymkode: 750a6...4e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp !!!

I tillegg har vi i Norge krav ved ansettelser. Dvs at bønder som driver seriøst ikke bedriver sosial dumping. Den billige tomatpakka du kjøpte kan godt være finansiert på bekostning av både bønder og ansatte hos bonden.

Anonymkode: 750a6...4e4

Jepp. Vi har ikke slaver som jobber på plantasjene våre. Eller et stabilt og mildt klima. Eller mengder med store flate områder med dyrkbar jord. Eller korte avstander med motorveier imellom. Og alle nødvendige ledd i Norge er kostbare. Varene selges billig i forhold til gjennomsnittsinntekt. Vi har høye krav til dyrevelferd. Heldigvis. 

Anonymkode: 443f0...8cb

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig, men hvorfor er det sånn? Hvorfor er det så mye vanskeligere å drive landbruk i Norge enn i resten av verden? Norge ligger på verdenstoppen når det kommer til subsidier til landbruk. For året 2017 mottok 40 000 bønder 9 milliarder (!) I tilskudd. 

Kanskje vi burde gå næringa i sømmene og se hvor skoen trykker, og finne ut løsninger for å lette på dette trykket.

Vi må kunne redde landbruket i Norge på en annen måte enn enda mere subsidier, og det er her jeg synes bøndene gjør en dårlig jobb. Den eneste løsningen jeg hører presentert fra dem er mere penger fra staten. 

Anonymkode: 1ca43...ae3

Fordi vi ligg langt nord. Vekstsesongen er kort. 

Skrevet
På 23.8.2018 den 1.32, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det. Hvorfor skal vi betale for at folk skal drive gårdsbruk her, når det åpenbart ikke går av seg selv, de åpenbart aldri er fornøyde, og vi får tak i varene uansett? 

Hi 

Anonymkode: b5f18...2d3

Fordi det er et mye sunnere dyrehold enn de andre landene. Mindre bruk av antibiotika osv. Gir heller barna mine norsk mat enn utenlandsk, der det ikke er like god kontroll på hva er i maten. Eller hva som sprøytes på åkrene. 

Anonymkode: 3b72c...cb9

Skrevet
På 23.8.2018 den 2.33, Anonym bruker skrev:

Really? Du tror det blir kjempedyrt å importere mat i enorme kvanta? 😂 Jeg snakker uansett ikke om ALL mat, som du konsekvent sier, noen gårdsbruk her til lands er gode nok til å ha livets rett på egenhånd. Uten pengestøtte fra oss. 

Andre land klarer ikke å forsyne Norge? Er du klar over hvor ubetydelige vi er, befolkningsmessig? 

Lol @ krise, tror du virkelig vi hadde sultet? Vi har kystlinje langs så å si hele landet. I fjor eksporterte vi sjømat tilsvarende 36 millioner måltider DAGLIG HELE ÅRET. 

Så nei, jeg er overhodet ikke bortreist. 

Hi 

Du minner meg litt  om fruen som satt på bussen og diskuterte. Hun mente vi ikke trengte bønder i Norge, for melk fikk da man på kartong i butikken. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp. Vi har ikke slaver som jobber på plantasjene våre. Eller et stabilt og mildt klima. Eller mengder med store flate områder med dyrkbar jord. Eller korte avstander med motorveier imellom. Og alle nødvendige ledd i Norge er kostbare. Varene selges billig i forhold til gjennomsnittsinntekt. Vi har høye krav til dyrevelferd. Heldigvis. 

Og hvis man ser på hva bonden fikk pr liter melk før og nå, så ser vi at det i % er mye mindre. 

Noen har fått mer ut av prisveksten på maten enn det bøndene får.

Anonymkode: 98079...861

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig, men hvorfor er det sånn? Hvorfor er det så mye vanskeligere å drive landbruk i Norge enn i resten av verden? Norge ligger på verdenstoppen når det kommer til subsidier til landbruk. For året 2017 mottok 40 000 bønder 9 milliarder (!) I tilskudd. 

Kanskje vi burde gå næringa i sømmene og se hvor skoen trykker, og finne ut løsninger for å lette på dette trykket.

Vi må kunne redde landbruket i Norge på en annen måte enn enda mere subsidier, og det er her jeg synes bøndene gjør en dårlig jobb. Den eneste løsningen jeg hører presentert fra dem er mere penger fra staten. 

Anonymkode: 1ca43...ae3

Det er flere grunner til at det er dyrt å drive landbruk i Norge. 

Vi ligger langt mot nord og har kort vekstsesong. Den kalde vinteren gjør også at vi må ha  dyrene inne store deler av året.

Landet vårt er svert kupert slik at jordene naturlig blir små og bratte. 

Norge har et høyt lønnsnivå. Det gjør at vi i Norge ikke bare må betale våre ansatte mer enn i andre deler av verden, men vi må også betale mer for nødvendige tjenester. Dyrlegen er dyrere, transport er dyrere, advokathjelp er dyrere, rørleggeren er dyrere osv. De høye lønningene forplanter seg også slik at innsatsfaktorene blir dyrere. Vi må betale mer for for, spiker, diesel, gjødsel, emballasje og andre ting vi må kjøpe inn.

Høy gjennomsnittsinntekt i landet gjør det dyrere å leve her enn i mange andre deler av verden. Bonden og bondens familie må derfor ha mer igjen til eget forbruk enn i mange andre land.

Vi har et gjennomregulert samfunn uten tradisjon for å jukse på reglene. Det koster å overholde HMS regler, gi arbeidsfolk gode arbeidsforhold osv.

Det  meste av det jeg har skrevet ovenfor gjelder også for matvareindustrien.. og mye gjelder også for omsettningsleddene. Selv mat som kan importeres tollfritt er ofte dyrere i Norge enn i mange andre land. Det har minimalt med landbruket å gjøre, men mye med generelt norsk pris og lønnsnivå.

Anonymkode: 34faa...8c9

Skrevet

Ok, HI. Vi kutter ut bønder. Du tror ikke det har ringvirkninger?

Hva med alle de sekundærnæringene som lever av bøndenes produkter? De som foredler grønnsaker, kjøtt, melk og egg? Hva skal disse ansatte jobbe med? Hva med alle som jobber i næringer som tjener på disse? Det er ikke få kroner i året som legges igjen feks hos reklamebyråer omkring med annonser for Tine?

Hva med alle bygdene, når bonden skal få seg jobb. Da må han til byen, og bygda mister innbyggere. Skolen forsvinner og da forsvinner også resten av grunnlaget. 

Du som synes alt er så flott i Sverige og handler der. Jeg regner med du vet hva Arla tilbyr sine bønder, og hvordan de opptrer for å kapre markedet. Svergie er sentralisert, det bor nesten ikke folk på bygdene, det er så trist å se. Hvorfor skal vi gå dit? 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere grunner til at det er dyrt å drive landbruk i Norge. 

Vi ligger langt mot nord og har kort vekstsesong. Den kalde vinteren gjør også at vi må ha  dyrene inne store deler av året.

Landet vårt er svert kupert slik at jordene naturlig blir små og bratte. 

Norge har et høyt lønnsnivå. Det gjør at vi i Norge ikke bare må betale våre ansatte mer enn i andre deler av verden, men vi må også betale mer for nødvendige tjenester. Dyrlegen er dyrere, transport er dyrere, advokathjelp er dyrere, rørleggeren er dyrere osv. De høye lønningene forplanter seg også slik at innsatsfaktorene blir dyrere. Vi må betale mer for for, spiker, diesel, gjødsel, emballasje og andre ting vi må kjøpe inn.

Høy gjennomsnittsinntekt i landet gjør  dyrere å leve her enn i mange andre deler av verden. Bonden og bondens familie må derfor ha mer igjen til eget forbruk enn i det

Vi har et gjennomregulert samfunn uten tradisjon for å jukse på reglene. Det koster å overholde HMS regler, gi arbeidsfolk gode arbeidsforhold osv.

Det  meste av det jeg har skrevet ovenfor gjelder også for matvareindustrien.. og mye gjelder også for omsettningsleddene. Selv mat som kan importeres tollfritt er ofte dyrere i Norge enn i mange andre land. Det har minimalt med landbruket å gjøre, men mye med generelt norsk pris og lønnsnivå.

Ja, vi har relativt høyt lønnsnivå i Norge, og det koster å leve. Å bo er det dyreste. Boligprisene er stedvis helt  ekstreme og fullstendig utenfor all fornuft. Boliger med teknisk verdi på la oss si 3 mill blir solgt for det trippelte pga tomt og adresse. Det synes jeg er skremmende, men tydeligvis helt kurant for svært mange boligkjøpere. 

Mat, derimot, er vi ikke villige til å betale noe særlig for. Matpriser skal det alltid klages på. Trist, siden norsk mat er av den reneste maten man kan finne i verden. Ikke er den dyr heller, vi bruker ikke mer enn ca 10 % av inntekten vår på mat. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi har relativt høyt lønnsnivå i Norge, og det koster å leve. Å bo er det dyreste. Boligprisene er stedvis helt  ekstreme og fullstendig utenfor all fornuft. Boliger med teknisk verdi på la oss si 3 mill blir solgt for det trippelte pga tomt og adresse. Det synes jeg er skremmende, men tydeligvis helt kurant for svært mange boligkjøpere. 

Mat, derimot, er vi ikke villige til å betale noe særlig for. Matpriser skal det alltid klages på. Trist, siden norsk mat er av den reneste maten man kan finne i verden. Ikke er den dyr heller, vi bruker ikke mer enn ca 10 % av inntekten vår på mat. 

For ikke å snakke om at den måten vi kjøper er veldig høyforedlet og av de dyre typene mat. Biff i steden for bankekjøtt, avokado i steden for kål, ferskt steinovnsbakt brød i steden for grovt mel osv. Vi velger å gjøre det dyrt. Hadde vi handlet som på 50 tallet hadde måten sansynlig vis kostet godt under halvparten.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Æh... Har du sett på globusen og sett hvor Norge er plassert? Nesten helt oppunder Nordpolen. Hvorfor tror du det er tung risikosport å drive landbruk i Norge? 

Æh... Har du sett på globusen selv? Norge er ikke det eneste landet som er plassert i nord. Island har kortere vekstsesong, flere kriser, dårligere mulighet til beite og dyrket mark og er fortsatt i stor grad selvforsynt på alt det som kan dyrkes der. Uten subsidier fra staten. 

Sverige og finland har mirakuløst nok også landbruk. (Og finland er medlem av eu)

Poenget er at vi må da kunne finne konstruktive løsninger i stedet for å syte om hvor vanskelig det er (på Island har de løst mye av problemet med store veksthus som holdes varme av geotermisk varme. I finland tjener bonden mye mer på melk enn det norske bønder gjør)

Skrevet
På 25.8.2018 den 0.38, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøper maten i Sverige til halv pris. Mye bedre utvalg, og bedre kvalitet også.

Anonymkode: 25df3...bba

Og mere antibiotika 

Skrevet
På 23. august 2018 den 2.33, Anonym bruker skrev:

Really? Du tror det blir kjempedyrt å importere mat i enorme kvanta? 😂 Jeg snakker uansett ikke om ALL mat, som du konsekvent sier, noen gårdsbruk her til lands er gode nok til å ha livets rett på egenhånd. Uten pengestøtte fra oss. 

Andre land klarer ikke å forsyne Norge? Er du klar over hvor ubetydelige vi er, befolkningsmessig? 

Lol @ krise, tror du virkelig vi hadde sultet? Vi har kystlinje langs så å si hele landet. I fjor eksporterte vi sjømat tilsvarende 36 millioner måltider DAGLIG HELE ÅRET. 

Så nei, jeg er overhodet ikke bortreist. 

Hi 

Det legges ned hundrevis av gårdsbruk hvert år, du. Så de "sutrete bøndene" dine gjør eksakt det du råder dem til. Og konsekvensen? Avfolkning av distrikts-Norge, tap av arbeidsplasser i tilstøtende næringer (slakteri, meieri, logistikk, salg&service etc), nedgroing av kulturlandskap, og på lengre sikt: spredning av dyresykdommer via importerte matvarer, lavere matvaresikkerhet... Lista er endeløs!

Subsidier av eget landbruk er en rein investering som våre myndigheter burde bruke mye mer ressurser på!

Anonymkode: e11f8...fdf

Skrevet
2 timer siden, skjotta skrev:

Æh... Har du sett på globusen selv? Norge er ikke det eneste landet som er plassert i nord. Island har kortere vekstsesong, flere kriser, dårligere mulighet til beite og dyrket mark og er fortsatt i stor grad selvforsynt på alt det som kan dyrkes der. Uten subsidier fra staten. 

Sverige og finland har mirakuløst nok også landbruk. (Og finland er medlem av eu)

Island har geotermisk varme som brukes i bl a drivhus. Jorda er i tillegg vulkansk, noe som betyr flere næringsstoffer i jordsmonnet, og større varmekapasitet; dvs mye bedre vekstforhold.

Hvis du ser på globusen vil du også oppdage at Sverige og Finland mangler fjell... Bare nevner det.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Island har geotermisk varme som brukes i bl a drivhus. Jorda er i tillegg vulkansk, noe som betyr flere næringsstoffer i jordsmonnet, og større varmekapasitet; dvs mye bedre vekstforhold.

Hvis du ser på globusen vil du også oppdage at Sverige og Finland mangler fjell... Bare nevner det.

Og bøndene finner masse unnskyldninger og ingen løsninger... bare nevner det.

Skrevet

Det er både synd og ikke synd på de, og klage gjør de og kunder som skal handle det de produserer. 

Jeg har flere bønder i familien, ikke hørt noe klaging utover at de sliter på ulike måter. Pengemessig går det nok greit siden ingen av de har dyr for produksjon. De har alle måtte tenke anderledes i år. Kornet ble dyrefor siden det ikke ble god nok avling til å selge det som korn. Da valgte de heller å selge det som dyrefor, de tapte litt men da hjalp de andre i nørheten. Muligens klarer de å få en avling ekstra i år, så det betyr at de må jobbe mer enn vanlig for kanskje å komme i nørheten av normal inntekt. Min datter er mektig irritert i år, for kjæresten bare jobber på jordet. Det jobbes og jobbes for å reddet avlinger, tenke anderledes for å få ting til å gå. For å si det slik så ligger ikke bøndene på latsiden og bare klager. Vi får høre de som kalger i media, men flertallet jobber for å få ting til å gå rundt uten å klage.

Men de som klager mest er faktisk forbrukerene. Jeg jobber i butikk og har gitt opp å telle hvor mye folk klager og syter over at frukt og grønt ikke er som det pleier å være. Her jeg bor får vi ikke tak i vanlig blomkål fortiden, noe som vistnok er ett kjempe problem. Selv ser jeg ikke problemet for vi selger økologisk og lilla blomkål. Det smaker det samme, koster noen kroner mer men ikke mye. Vi tok inn mengder med økologisk blomkål for å hjelpe en lokal bonde feks. Når avlingene blir modene for tidlig iforhold til ander år, blir det problemer med å selge de siden markedet ikke er det største. Vi som forbrukere må faktisk ta ting for hva det er og ikke klage for hver minste ting syns jeg. Blomkål er ikke en ting som er laget i ett produksjonslokale og kan produserers utifra når kunder ønsker dette. Det produserer ute på ett jorde og de blir ferdig når de blir ferdig, avhengi av når de blir sådd og hvordan været er. Det kan faktisk være jord om dyr i de, så naturlige er de. 

Så har vi de som ikke skal kjøpe ting med plast lengre. Det er fint og bra det, men det er faktisk en grunn til at det er det på de fleste grønnsaker. Når folk ikke kjøper grønnsaker som har jord på seg, må det brukes andre ting for at de skal beholde holdbarheten, da blir det plast. Hadde vi som butikk kjøpt en pall med vaska gulrøtter uten plast hadde de holdt max en uke i butikk. Hadde vi kjøpt en pall gulrøtter med jord uten plast, hadde de holdt minst ett halvt år. Så da sier det seg selv at det faktisk er forbrukerene som bestemmer hva og hvordan de skal pakkes inn. Priser avhenger også på hva som er tiøgejngelig i markedet. Blomkål kommer til å skyte i været nå, da kommer nok klagestrømmen igjen. Vi som forbrukere må begynne å skjønne at det er en sammenheng i mye, det er en grunn til at bønder klager litt men den største klagen er faktisk fra forbrukere. Vi som butikk bringe meninger vidre når vi kan, men veldig mange klager skjønner vi at det ikke er noe vits å bringe videre siden vi vet hva vi kan og ikke kan selge. Ja det hadde sikkert vært bedre for kunden å kjøpe en løs chili istede for chili som er pakket inn i plast og 3pk. Skal vi selge løs cili blir det dyrere, for det blir mer svinn. Vi som butikk må tenke på slikt, vi prøver å tilfredstille de fleste men ikke alltid dette lar seg gjøre og da blir den beste løsningen valgt. Chili kan fryses, så når jeg sier dette til kunder som klager mildner de veldig. Helt genialt å bruke fryst chili for da kan den raspes opp i maten og resten legges tilbake i fryseren. 

Anonymkode: 127f0...b3c

Gjest Antarctica
Skrevet
På ‎23‎.‎08‎.‎2018 den 1.23, Anonym bruker skrev:

Jeg ser i en annen tråd at vi skal føle oss jævlige hvis vi synes det er synd at matvarene i butikken har blitt mye dyrere

Men matvarene er ikke blitt mye dyrere. De er blitt billigere. Så hele tråden din kræsjer på at du starter med feil premisser. Faktisk er det den importerte maten som er blitt dyrere...

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/bors-og-marked/på-fem-år-har-maten-blitt-billigere/ar-BBMrl07?ocid=spartanntp

Skrevet
1 time siden, skjotta skrev:

Og bøndene finner masse unnskyldninger og ingen løsninger... bare nevner det.

Hvis løsningen er regn, så er det nok Gud som må ordne med den, gitt. Sånn makt har faktisk ikke bøndene.

Skrevet

Men, altså... At folk flytter fra distriktene og inn til større tettsteder og byer er naturlig, og ikke noe jeg ønsker at vi skal unngå. Urbanisering er jo en del av den demografiske transisjonen, og stopper ikke bare i det øyeblikket et land er industrialisert. Jeg synes det er galskap at en kommune har tre ulike barneskoler når det er 1-5 elever i hver klasse. Det er galskap at tomme båter går daglig mellom nesten avfolka øyer. Og det er galskap at vi skal finansiere taxi to ganger daglig for en haug med barn som bor akkurat litt for langt unna skolen. Dette er hverdagen i store deler av landet. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, altså... At folk flytter fra distriktene og inn til større tettsteder og byer er naturlig, og ikke noe jeg ønsker at vi skal unngå. Urbanisering er jo en del av den demografiske transisjonen, og stopper ikke bare i det øyeblikket et land er industrialisert. Jeg synes det er galskap at en kommune har tre ulike barneskoler når det er 1-5 elever i hver klasse. Det er galskap at tomme båter går daglig mellom nesten avfolka øyer. Og det er galskap at vi skal finansiere taxi to ganger daglig for en haug med barn som bor akkurat litt for langt unna skolen. Dette er hverdagen i store deler av landet. 

Hva tenker du om selvforsyning, matsikkerhet, vedlikehold av kulturlandskap o.s.v.? Det tar lang tid å kultivere jord. Det er ikke gjort i en håndvending i ulendt og gjengrodd terreng. Det er ikke bare å sette i gang når krisen er inne. 

Skrevet

Du kan ikke subsidiere deg til verdiskapning. 

Skrevet
6 minutter siden, mipsmaster skrev:

Du kan ikke subsidiere deg til verdiskapning. 

Tenker du kun på økonomisk verdiskapning? 

Hvilke økonomiske ringvirkninger tror du det vil ha for Norge om bøndene ikke ble subsidiert?

Hvilke andre konsekvenser kan det få som ikke kan måles i økonomisk verdi, tror du?

Skrevet

En ting som også glemmes er at jordbruket også betaler inn en del penger til staten. Personlig betaler jeg mer i merverdiavgift enn jeg får i tilskudd. Dessuten har vi selvfølgelig arbeidsgiveravgift og skatt som alle andre. Vi betaler el-avgift, forskningsavgift, plastavgift, plantevernmiddelavgift osv. Overføringene til jordbruket er større enn statens inntekter fra jordbruket, men det går faktisk en del den andre veien også.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting som også glemmes er at jordbruket også betaler inn en del penger til staten. Personlig betaler jeg mer i merverdiavgift enn jeg får i tilskudd. Dessuten har vi selvfølgelig arbeidsgiveravgift og skatt som alle andre. Vi betaler el-avgift, forskningsavgift, plastavgift, plantevernmiddelavgift osv. Overføringene til jordbruket er større enn statens inntekter fra jordbruket, men det går faktisk en del den andre veien også.

Så kanskje det er her endringene kan gjøres?  Og kanskje bøndenes inntekt fra melk, kjøtt og fór må økes, samme hva forbrukerne syter og klager. Mat må de ha uansett.

Jeg har hester og kjøper fór til dem. Disse prisene har vært unormalt lave i lang tid. Kiloprisen på høy har nesten ikke steget på 20 år i mitt område! I år (Og i fjor var et dårlig år det og) ble det krise og høyprisen har steget litt. Hestefolket hyler, men når alt kommer til alt så kjøper de. Bøndene bør ta seg bedre betalt for jobben de gjør med dyrking, slåing og pakking av fór og for menneskemat.

Skrevet
3 minutter siden, skjotta skrev:

Så kanskje det er her endringene kan gjøres?  Og kanskje bøndenes inntekt fra melk, kjøtt og fór må økes, samme hva forbrukerne syter og klager. Mat må de ha uansett.

Jeg har hester og kjøper fór til dem. Disse prisene har vært unormalt lave i lang tid. Kiloprisen på høy har nesten ikke steget på 20 år i mitt område! I år (Og i fjor var et dårlig år det og) ble det krise og høyprisen har steget litt. Hestefolket hyler, men når alt kommer til alt så kjøper de. Bøndene bør ta seg bedre betalt for jobben de gjør med dyrking, slåing og pakking av fór og for menneskemat.

I tillegg kunne vi jo begynne å ta betalt for bruk av utmarka (oppheve allemansretten), kreve vederlag av turistnæringen for å holde terrenget åpent osv. Det hadde nok ikke oppveid behovet for overføringer, men før noen kunne det gir bra ekstrainntekter. (Riktignok totalt urealistisk å få gjennomslag for)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...