Gå til innhold

Lei av sutring (bønder)

Anbefalte innlegg

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det. Hvorfor skal vi betale for at folk skal drive gårdsbruk her, når det åpenbart ikke går av seg selv, de åpenbart aldri er fornøyde, og vi får tak i varene uansett? 

Hi 

Anonymkode: b5f18...2d3

Fordi det er patetisk, pinlig og usolidarisk at et av verdens rikeste land ikke tar seg råd til å betale egne bønder det det koster å produsere mat i Norge, men istedenfor får bønder i andre (fattigere? )land til å gjøre det for seg?

Fordi det er EKSTREMT lite miljøvennlig å frakte all mat fra andre deler av verden istedenfor å produsere den selv?

Fordi at når olja tar slutt (og det gjør den) så blir det plutselig fryktelig dyrt å importere mat, og da kan det være kjekt at vi ikke har lagt all produksjon brakk? (Det tar nemlig laaangt tid å få opp et landbruk i et land som har fått gro fullstendig igjen)

Jeg skjønner VIRKELIG ikke at det går an å IKKE se disse tingene!

Endret av Darwinia:-)
Videoannonse
Annonse
Gjest Darwinia:-)
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er helt enig med deg. Vi kan se til New Zealand som kuttet subsidiene og de har klart seg kjempebra. New Zealand er sammenlignbart med Norge både i antall folk og vegetasjon. 

Anonymkode: c3f1e...41b

Herregud, sammenligner du Norge og New Zealand? Det her blir faktisk for dumt. 

Lite tips: KLIMA. Mesteparten av New Zealand har ikke snø om vinteren. Tror du kaaaaaanskje det har noe å si for landbruk og husdyrhold?

Skrevet

Det er skremmende å se at det finnes så lite oppegående voksne mennesker som bor i et land med gratis skolegang😦

Anonymkode: cda9b...15d

Skrevet

Orker ikke å lese alle svarene. Vil bare si at vi bruker 24 milliarder årlig på landbruk. Det er helt vilt. Den voldsomme støtten fører til overproduksjon av melk, som igjen fører til at 10% av melken eksporteres som ost som vi selger med tap. Mener vi taper 30-40 kr pr kg. Dette er det du og jeg som betaler for. 

Vi kunne importert mye fra fattige land og dermed bedret deres levevilkår heller enn å tømme penger ut i melka. 

Hi 

Skrevet

Jeg kjøper maten i Sverige til halv pris. Mye bedre utvalg, og bedre kvalitet også.

Anonymkode: 25df3...bba

Skrevet
On 8/23/2018 at 2:54 AM, Anonym bruker said:

Så fisking er greit, men ikke gårdsdrift?

staten subsidierer mange yrkesgrupper, ikke bare bønder. 

Anonymkode: b47bb...249

Staten bør ikke drive subsidiering. Det fører til dårlig utnyttelse av ressurser, og dårlig kvalitet.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Orker ikke å lese alle svarene. Vil bare si at vi bruker 24 milliarder årlig på landbruk. Det er helt vilt. Den voldsomme støtten fører til overproduksjon av melk, som igjen fører til at 10% av melken eksporteres som ost som vi selger med tap. Mener vi taper 30-40 kr pr kg. Dette er det du og jeg som betaler for. 

Vi kunne importert mye fra fattige land og dermed bedret deres levevilkår heller enn å tømme penger ut i melka. 

Hi 

Skjønner godt at å lese to sider fra tråden du startet ble litt for krevende for deg. Slikkert litt tung lesning. 

Anonymkode: 443f0...8cb

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi 

Orker ikke lese alle svarene, i en tråd du selv har opprettet... 🙄

Anonymkode: 62eea...a28

Skrevet
On 8/23/2018 at 10:28 AM, Anonym bruker said:

Uten bønder, sliter Norge.

Anonymkode: 3b1a6...455

Kvaliteten og utvalget av norske landbruksvarer er alt for dårlig.

Skrevet

Jeg tenker at jeg ikke er så veldig interessert i å importere «honning» og «tomatpuré» fra Kina eller frukt nedsprøyta av ddt av en barbeint bonde bare for å ha billig mat. 

Heia norske bønder 👏🏻👏🏻👏🏻 Nyt Norge 👍🏻

Anonymkode: 750a6...4e4

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner godt at å lese to sider fra tråden du startet ble litt for krevende for deg. Slikkert litt tung lesning. 

Neida, bare veldig repetitiv lesning. 

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Neida, bare veldig repetitiv lesning. 

Hi

Nå kom det ganske mange vintige argument da, hadde vært interessant å hørt hva dine motargument er.

Anonymkode: cda9b...15d

Skrevet
På 23.8.2018 den 1.32, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det. Hvorfor skal vi betale for at folk skal drive gårdsbruk her, når det åpenbart ikke går av seg selv, de åpenbart aldri er fornøyde, og vi får tak i varene uansett? 

Hi 

Jaja, vi som faktisk er bønder får jo iallefall mat viss (når?) matmangelen blir så prekær at dei andre landa stenger eksporten fordi dei treng maten sjøl. 

Anonymkode: 31bbe...e62

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi 

Nei, hvorfor orke å lese svar fra folk som er uenig og har gode argument. Dessuten er lesing skikkelig slitsomme greier. Nesten like mentalt utfordrende som å tygge mat eller kle på seg. 

Anonymkode: 66c74...56a

Skrevet

Hi 

Skjønner godt at du ikke orker å lese to sider! Det ligger nok en smule over hva din kapasitet rekker til. 

På en annen side så hadde det vært smart av deg, å bruke opp dagens kapasitet, til å lese svarene du har fått - du kunne jo risikert å lære noe. 

Anonymkode: 6fb9c...430

Skrevet

Enkelte land har 30-50* rester av antibiotika i kjøttet sammenlignet med Norge. Norsk kjøtt er i en egen elite her. Siden du snakker om kvalitet. 

Men om måler kun ut fra at vi ikke kan dyrke avocado eller bananer her, så selvfølgelig vil du være skuffet over manglende utvalg. 

Skrevet

Staten bør ikke drive subsidiering. Det fører til dårlig utnyttelse av ressurser, og dårlig kvalitet.

Da er du kanskje imot subsidiering av barnehager og barselpermisjon også da? Og vil betale skolegangen til barna selv? Og helsehjelp?

Anonymkode: b47bb...249

Skrevet

Jeg kjøper maten i Sverige til halv pris. Mye bedre utvalg, og bedre kvalitet også.

Så lurt! 

Landbruksproduktene du kjøper i Sverige er jo SÅ rene. Ikke er det brukt ca. tusen ganger mer antibiotika (i snitt) i det heller, sammenlignet med norske produkter. 

Dessuten koster det jo ingenting å kjøre over til Sverige, drivstoff blir på magisk vis gratis på slik kjøring, og da forurenser man jo ikke heller. Eller kanskje du har el-bil? Ladet på kullstrøm fra Europa, men det gjør ikkeno'. Det forurenser jo ikke her i lille Norge. 

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkelte land har 30-50* rester av antibiotika i kjøttet sammenlignet med Norge. Norsk kjøtt er i en egen elite her. Siden du snakker om kvalitet. 

Men om måler kun ut fra at vi ikke kan dyrke avocado eller bananer her, så selvfølgelig vil du være skuffet over manglende utvalg. 

Angående utvalg så tviler jeg på at det hadde blitt så mye større uten norsk jordbruk. Det meste av året er det for eksempel ikke toll på noen typer frukt eller bær. Ting som avokado, kinakål, sitrongress, mango, søtpoteter, bananer osv kan importeres uten toll året rundt. 

En annen ting er at når jeg handler i vanlige matbutikker i Tyskland og Spania er utvalget elendig. Mye dårligere enn i nærbutikken her hjemme. Det eneste de har bedre utvalg på er søte og fine bakvarer (som uansett smaker nesten det samme). Det finnes butikker med stort utvalg, men det er ikke der de fleste handler til daglig.

Anonymkode: 34faa...8c9

Skrevet

Man skal ikke si noe negativt om bonden, det har blitt en nærmest hellig tittel. 

Nå i grovfôrkrisa hintet jeg frempå i ei lokal landbruksgruppe at jeg håpet bøndene tok lærdom av tørkeperioden da de aller fleste i mitt distrikt ventet med å vanne jordene (til tross for tilgang på vann og vannongsannleg OG frivillig hjelp fra brannvesen) det var farlig. Jeg fikk trusler og ønsker om at jeg skulle forgå på både den ene og den andre måten for jeg måtte jo forstå at de stakkars bøndene var jo deprimerte og trengte penger fra staten!!!

Helt til en bonde i gruppa skrev at det var helt sant, de hadde sittet med hodet i sanden, ventet på regn og satt nå og ventet på penger til å kjøpe fór for. Problemet han forutså videre var kvaliteten på foret de skulle kjøpe for statsstøtten. 

Da fikk han masse skryt for å være ærlig og ekte...

Ja vi trenger bøndene, og ja, de trenger noe tilskudd, men å benekte at andre land faktisk produserer god mat uten at bøndene får statstilskudd er vilt og bøndene klager faktisk MYE. (Og jeg kommer fra en jordbruksfamilie) et familiemedlem regnet ut timelønn si basert på hva han får i tilskudd og syntes det var ynkelig, men når jeg nevnte at han jo har flere hundre 1000 i inntekt (noe hvitt og noe svart) på salg av ved, og tid til ekstra jobb i vintermånedene, pluss inntekt på salg av kjøtt og melk så steg jo timelønn betraktelig... 

Ja, det er en utakknemmelig jobb å være bonde, det er i perioder utrolig travelt og tungt, men det er der mange andre yrker og som er, uten at man blir millionær av å inneha dem. Det hadde vært veldig kult om "bonden" kunne sagt noe positivt innimellom og...

Anonymkode: 1ca43...ae3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man skal ikke si noe negativt om bonden, det har blitt en nærmest hellig tittel. 

Nå i grovfôrkrisa hintet jeg frempå i ei lokal landbruksgruppe at jeg håpet bøndene tok lærdom av tørkeperioden da de aller fleste i mitt distrikt ventet med å vanne jordene (til tross for tilgang på vann og vannongsannleg OG frivillig hjelp fra brannvesen) det var farlig. Jeg fikk trusler og ønsker om at jeg skulle forgå på både den ene og den andre måten for jeg måtte jo forstå at de stakkars bøndene var jo deprimerte og trengte penger fra staten!!!

Helt til en bonde i gruppa skrev at det var helt sant, de hadde sittet med hodet i sanden, ventet på regn og satt nå og ventet på penger til å kjøpe fór for. Problemet han forutså videre var kvaliteten på foret de skulle kjøpe for statsstøtten. 

Da fikk han masse skryt for å være ærlig og ekte...

Ja vi trenger bøndene, og ja, de trenger noe tilskudd, men å benekte at andre land faktisk produserer god mat uten at bøndene får statstilskudd er vilt og bøndene klager faktisk MYE. (Og jeg kommer fra en jordbruksfamilie) et familiemedlem regnet ut timelønn si basert på hva han får i tilskudd og syntes det var ynkelig, men når jeg nevnte at han jo har flere hundre 1000 i inntekt (noe hvitt og noe svart) på salg av ved, og tid til ekstra jobb i vintermånedene, pluss inntekt på salg av kjøtt og melk så steg jo timelønn betraktelig... 

Ja, det er en utakknemmelig jobb å være bonde, det er i perioder utrolig travelt og tungt, men det er der mange andre yrker og som er, uten at man blir millionær av å inneha dem. Det hadde vært veldig kult om "bonden" kunne sagt noe positivt innimellom og...

De fleste bøndene jobber jo dobbelt for å få det til å gå rundt. Ditt familiemedlem er jo ikke representativ for de fleste bøndene. Ikke her på Vestlandet, i alle fall. Det er jo en grunn til at mange ikke gidder mer, legger ned, og Norge gror igjen. Her jeg bor ser jeg flere og flere gårdsbruk som ligger nedlagt. Trist! Samtidig er det mange bønder som brenner for yrket sitt, og liker å jobbe med dyr og natur, og å produsere de mest primære varene vi mennesker trenger. Visste du at bonde er Norges farligste yrke? Synes alle skolebarn burde hatt seg en arbeidsuke på gård, såvel som på sykehjem, som en del av allmenndanningen sin.

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste bøndene jobber jo dobbelt for å få det til å gå rundt. Ditt familiemedlem er jo ikke representativ for de fleste bøndene. Ikke her på Vestlandet, i alle fall. Det er jo en grunn til at mange ikke gidder mer, legger ned, og Norge gror igjen. Her jeg bor ser jeg flere og flere gårdsbruk som ligger nedlagt. Trist! Samtidig er det mange bønder som brenner for yrket sitt, og liker å jobbe med dyr og natur, og å produsere de mest primære varene vi mennesker trenger. Visste du at bonde er Norges farligste yrke? Synes alle skolebarn burde hatt seg en arbeidsuke på gård, såvel som på sykehjem, som en del av allmenndanningen sin.

Jeg er enig, men hvorfor er det sånn? Hvorfor er det så mye vanskeligere å drive landbruk i Norge enn i resten av verden? Norge ligger på verdenstoppen når det kommer til subsidier til landbruk. For året 2017 mottok 40 000 bønder 9 milliarder (!) I tilskudd. 

Kanskje vi burde gå næringa i sømmene og se hvor skoen trykker, og finne ut løsninger for å lette på dette trykket.

Vi må kunne redde landbruket i Norge på en annen måte enn enda mere subsidier, og det er her jeg synes bøndene gjør en dårlig jobb. Den eneste løsningen jeg hører presentert fra dem er mere penger fra staten. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig, men hvorfor er det sånn? Hvorfor er det så mye vanskeligere å drive landbruk i Norge enn i resten av verden? Norge ligger på verdenstoppen når det kommer til subsidier til landbruk. For året 2017 mottok 40 000 bønder 9 milliarder (!) I tilskudd. 

Kanskje vi burde gå næringa i sømmene og se hvor skoen trykker, og finne ut løsninger for å lette på dette trykket.

Vi må kunne redde landbruket i Norge på en annen måte enn enda mere subsidier, og det er her jeg synes bøndene gjør en dårlig jobb. Den eneste løsningen jeg hører presentert fra dem er mere penger fra staten. 

Æh... Har du sett på globusen og sett hvor Norge er plassert? Nesten helt oppunder Nordpolen. Hvorfor tror du det er tung risikosport å drive landbruk i Norge? 

Skrevet
På 25.8.2018 den 0.32, Anonym bruker skrev:

Hi 

News Flash: det er matmangel i store deler av verden. Dersom vi skulle importert mat fra andre land ville noen andre (stort sett de som har mindre enn oss) måtte betale mer, og få enda mindre. Med klimaendringene som kommer (selv om du sannsynligvis ikke tror på dem heller), vil det bli enda verre. Det vil ikke bli mulig å importere alt vi trenger når det ikke er noe å importere. Jeg antar at den logikken ikke biter på deg, men det er jo verdt et forsøk... 

At du ikke «orker» å lese alle svarene kan vel tyde på at du er mer enn et knepp mindre begavet, og helst bare vil spy ut, fremfor faktisk å lære noe. 

Det som skremmer meg skikkelig, er at det er mange som deg, som ikke evner å se ting i en større sammenheng, men bare tar til seg informasjon som passer din egen overbevisning. 

Skrevet
På 25.8.2018 den 0.42, Anonym bruker skrev:

Kvaliteten er for dårlig?? Hvilken stein bor du under? Vi har topp matkvalitet, og ekstremt lite matbåren sykdom. Vil du heller ha GMO-grønnsaker og ihjelsprøyta frukt? Kjøtt stappet med antibiotika og salmonella? 

At utvalget er litt smalere enn i land med tropisk klima er ikke så veldig overraskende for oss som vet at vi har nordisk klima og noe som heter årstider... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...