Gå til innhold

Lei av sutring (bønder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser i en annen tråd at vi skal føle oss jævlige hvis vi synes det er synd at matvarene i butikken har blitt mye dyrere. Stakkars bønder, tenk på dem! Nå som avlingene gikk ad undas! Hva er vel noen ekstra kroner for oss! 

Vel, syt fra bønder har jeg hørt hele mitt liv. Stakkars oss ditten, og stakkars oss datten. Vi subsidierer mye av landbruket i Norge bare for å være selvforsynte, så bøndene får faktisk mye hjelp til å gå hjemme og pusle med dyr og åker. 

Da er det kanskje ikke meningen at vi skal fortsette i samme spor, tenker jeg. Kunne sluttet med subsidiene, og åpnet opp for varer fra utlandet. Så kunne alle gårdbrukerne som uansett ikke er fit for survival funnet seg vanlige jobber som oss andre. 

Anonymkode: b5f18...2d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, tenkte et øyeblikk jeg skulle gi et seriøst svar, men sp skrev du st de går hjemme og pusler med dyr, og da skjønte jeg at det kkke er noen vits😂

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg ser i en annen tråd at vi skal føle oss jævlige hvis vi synes det er synd at matvarene i butikken har blitt mye dyrere. Stakkars bønder, tenk på dem! Nå som avlingene gikk ad undas! Hva er vel noen ekstra kroner for oss! 

Vel, syt fra bønder har jeg hørt hele mitt liv. Stakkars oss ditten, og stakkars oss datten. Vi subsidierer mye av landbruket i Norge bare for å være selvforsynte, så bøndene får faktisk mye hjelp til å gå hjemme og pusle med dyr og åker. 

Da er det kanskje ikke meningen at vi skal fortsette i samme spor, tenker jeg. Kunne sluttet med subsidiene, og åpnet opp for varer fra utlandet. Så kunne alle gårdbrukerne som uansett ikke er fit for survival funnet seg vanlige jobber som oss andre. 

Hahaha, ble litt mye vin på deg i kveld eller? 😂😂😂

Anonymkode: a9ea6...a81

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke helt om innlegget ditt er ironi eller hva? Sikkert greit at bøndene finner seg en viktigere jobb å gjøre, enn å pusle med dyr og produsere mat. 

Anonymkode: 443f0...8cb

Skrevet

Jeg mener det. Hvorfor skal vi betale for at folk skal drive gårdsbruk her, når det åpenbart ikke går av seg selv, de åpenbart aldri er fornøyde, og vi får tak i varene uansett? 

Hi 

Skrevet
13 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg mener det. Hvorfor skal vi betale for at folk skal drive gårdsbruk her, når det åpenbart ikke går av seg selv, de åpenbart aldri er fornøyde, og vi får tak i varene uansett? 

Hi 

Fordi det blir kjenpedyrt å importere all mat? Fordi andre land ikke klarer å forsyne Norge med all maten vi trenger, det er det ikke ressurser til? Fordi det er kjempeskummelt å ikke være selvforsynt med noe som helst, hva om det blir krise der vi vanligvis kjøper mat, hva gjør vi da? Herregud, er du helt bortreist???? Dessuten er kortreist mat bra for miljøet, det er mindre spredning av sykdommer og nye norsk mat er bedre enn utenlandsk (ingenting slår norske jordbær og epler i sesong er helt nydelige). Jeg er ikke enig i kjøttproduksjon overhodet, men dyrevelferden i Norge er bedre enn i mange andre land og det ville vært grusomt om vi sluttet med kjøttproduksjon og i stedet økte produksjonen i land med dårligere dyrevelferd. Se litt lengre enn din egen nesetipp neste gang da.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det blir kjenpedyrt å importere all mat? Fordi andre land ikke klarer å forsyne Norge med all maten vi trenger, det er det ikke ressurser til? Fordi det er kjempeskummelt å ikke være selvforsynt med noe som helst, hva om det blir krise der vi vanligvis kjøper mat, hva gjør vi da? Herregud, er du helt bortreist???? Dessuten er kortreist mat bra for miljøet, det er mindre spredning av sykdommer og nye norsk mat er bedre enn utenlandsk (ingenting slår norske jordbær og epler i sesong er helt nydelige). Jeg er ikke enig i kjøttproduksjon overhodet, men dyrevelferden i Norge er bedre enn i mange andre land og det ville vært grusomt om vi sluttet med kjøttproduksjon og i stedet økte produksjonen i land med dårligere dyrevelferd. Se litt lengre enn din egen nesetipp neste gang da.

Really? Du tror det blir kjempedyrt å importere mat i enorme kvanta? 😂 Jeg snakker uansett ikke om ALL mat, som du konsekvent sier, noen gårdsbruk her til lands er gode nok til å ha livets rett på egenhånd. Uten pengestøtte fra oss. 

Andre land klarer ikke å forsyne Norge? Er du klar over hvor ubetydelige vi er, befolkningsmessig? 

Lol @ krise, tror du virkelig vi hadde sultet? Vi har kystlinje langs så å si hele landet. I fjor eksporterte vi sjømat tilsvarende 36 millioner måltider DAGLIG HELE ÅRET. 

Så nei, jeg er overhodet ikke bortreist. 

Hi 

Skrevet

Så fisking er greit, men ikke gårdsdrift?

staten subsidierer mange yrkesgrupper, ikke bare bønder. 

Anonymkode: b47bb...249

Skrevet

Er helt enig med deg. Vi kan se til New Zealand som kuttet subsidiene og de har klart seg kjempebra. New Zealand er sammenlignbart med Norge både i antall folk og vegetasjon. 

Anonymkode: c3f1e...41b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi 

Jeg håper så inderlig, for menneskehetens skyld at du troller. 

Desverre så tror jeg du mener dette, og det er skremmende. Håper bare du er veldig ung og dum. 

Anonymkode: deca6...a0b

Skrevet

Du sliter med logisk tenkning, ser jeg. Men med tanke på at du bruker ordet «lol», så velger jeg (som en annen) å tro at du bare er litt ung og uvitende. 

Anonymkode: f8fd2...383

Skrevet

1. Jeg ønsker lokalprodusert mat. Jeg ønsker at det skal være mat produsert på ansvarlig måte og som ikke må fraktes fra New Zealand.

2. Er du så kort at du tror at alle vil selge til Norge om det blir mangel på varer? Du kan ikke se noen fordeler med å være selvforsynt?

3. Om fisk er så strålende, spise bare fisk (og sjømat) du. Hvorfor vente til det blir krise? Sett i gang. Ingen poteter eller grønnsaker til og for Guds skyld ikke stek i smør. Jeg regner også med du er i mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen for å sikre fiskerinæringen...? Foret til fisken, det detter fra himmelen da om import stopper.

4. Pusle hjemme med dyra? Har du røyka sokkene dine? Tror du det er som å ha en søt liten pusekatt? Jeg har svigerfamilie som er bønder. Det er jæ**** hardt arbeid. Jeg vet ikke om noen som legger fler arbeidstimer i uka enn min svoger. Svigerfar har en kropp som er «brukt opp» etter 40 år som bonde. De har ALDRI sommerferie. I fjor fikk min svoger tatt to uker fri (på senhøsten) og det fordi min mann stilte opp en uke og søsteren deres den andre fordi avløser er nærmest umulig å få tak i. 

5. Mat i Norge er billig sammenlignet med lønnsnivået. Få land (om noen) bruker så lite av inntekten sin på mat som fet nordmenn gjør.

6. Jeg irriterer meg over at jeg lar meg provosere av så åpenbart dumme folk og at jeg nå har kastet vekk 10 minutter på dette. Antar nemlig at svaret blir noe i retning av «fake news». Da intelligensnivået sannsynligvis ligger på nivå med den sittende amerikanske presidenten som er mindre begavet enn en ape når det kommer til å se kompliserte sammenhenger.

Anonymkode: 66c74...56a

Skrevet

En stor EU undersøkelse viste at Norge bruker klart minst antibiotika i husdyrproduksjon av alle landene. Faktisk 1000 ganger mindre enn Spania! Dette er en stor grunn til at vi også ha minst MRSA og andre antibiotikaresistente bakterier i befolkningen. 

Anonymkode: 1e5c0...cbf

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt over regner jeg med at du samtidig vil kutte subsidiene til andre bransjer.

Hvorfor skal staten subsidiere leger, tannleger, barnehager, museer, turistnæringen, lærerene, skuespillerene eller asfaltarbeiderene? Med din logikk kan vi jo like godt kjøpe tjenestene i utlandet.

Anonymkode: 34faa...8c9

Skrevet

Stakkars TS, har du faktisk så lite kunnskap? Jeg håper virkelig du troller, men innerst inne er jeg faktisk redd for at du faktisk mener det du skriver, og det gjør meg veldig skremt og jeg får ordentlig vondt i magen. 

Har du vært utenfor ring 3 og nord for Gardermoen noen gang? Du avslører jo at du ikke vet noen verdens ting om å drive landbruk, så man kan jo undres. 

Anonymkode: 6fb9c...430

Skrevet

Wow...Bare wow.. PRIMÆR-næring, sier det noe?? Det er næring som er grunnleggende for alle andre næringer... Fiske, skog og landbruk, bruk av vårt lands ressurser til videre verdiskapning.. Vi kan ikke bare leve av "å klippe håret" til hverandre... Om vi legger ned det "ulønnsomme jordbruket "vil MANGE miste jobben. Alt fra forskere som jobber med utvikling av nye matsorter til mennesker og dyr, rådgivere innenfor den sektoren, importører av kraftfor til dyr som vi pr dd er veldig avhengig av, transportører av dette, veterinærer, inseminører, dyretransport, slaktere,.... Også kommer vi dithen mange vil merke det,- foredlingsindustrien.. Du tror vel ikke seriøst vi kommer til å importere billige råvarer for å foreldre dette( til ferdigmat, tørrmat, frossenmat, boksmt osv) osv) her hjemme? Alle som jobber med dette og transport mellom disse i ulike ledd kommer også til å miste jobben? For man kommer heller ikke til å betale dyrt for at en nordmann skal stå ved samlebånd og putte ingredienser på Grandiosa, når en kinesere kan gjøre det mye kjappere for en 20-del av prisen???

Hva slags jobber sitter vi igjen med? De som jobber med utvikling av teknologi, medisinske fremskritt,(høyt utdannede, intellektuelle mao) og serviceyrker (butikk,- eller nei, det får vi netthandel. Slipper unna med færre ansatte på den måten, frisør, hudpleiere, fotpleiere) og selvsagt helsesektoren. Seviceyrkene vil uansett blir dramatisk redusert da folk uten jobb heller ikke vil ha råd til å unne seg mye ut over det absolutt nødvendige av det man kan tilby her.....

Ved å kutte ut en del av grunnlaget et land har for å være selvforskyldt, samme hvor lite grad, (og hvor mye subsidiert )man er selvforskyldt har ENORME konsekvenser på hele samfunnet mtp sysselsetting. Skal vi outsorurce det på grunn av pris er veiene enda enklere å gå mtp outsource det meste av produksjonen vi har her til lands... Og kutter vi ut vernet av "dyre, egenproduserte landbruksvarer " kan vi også legge ned alt av butikker som selger andre varer til høyere pris enn i utlandet,- og la folk handle uten begrensing fra nettet. Og transporten av disse varene frem til norsk forbruker, skjer selvsagt av nettbutikkens egne sjåfører, ikke en nordmann skal være med på den turen,- for slik sparer man penger og luker ut "dyr norsk tjeneste" og du som forbruker kan sitte med billigst mulig varer... Hvis du har jobb og penger til å kjøpe noe for da............

Anonymkode: 75ead...ce3

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Really? Du tror det blir kjempedyrt å importere mat i enorme kvanta? 😂 Jeg snakker uansett ikke om ALL mat, som du konsekvent sier, noen gårdsbruk her til lands er gode nok til å ha livets rett på egenhånd. Uten pengestøtte fra oss. 

Andre land klarer ikke å forsyne Norge? Er du klar over hvor ubetydelige vi er, befolkningsmessig? 

Lol @ krise, tror du virkelig vi hadde sultet? Vi har kystlinje langs så å si hele landet. I fjor eksporterte vi sjømat tilsvarende 36 millioner måltider DAGLIG HELE ÅRET. 

Så nei, jeg er overhodet ikke bortreist. 

Hi 

Du vet kanskje ikke hva krise kan bety? Den kystlinja hjelper lite hvis alle havner minelegges og fiendtlige skip og fly patruljerer farvannene utenfor. Det er nemlig flere som er interessert i kystlinja vår. Det så vi for 75 år siden og det ser vi i dag.

Og sånn by the way, det er ikke bare her avlinger kan svikte heller. 

Anonymkode: 173f6...233

Skrevet

Jeg har egentlig ikke ord. Regner også med at du troller, men vil bare nevne solidaritet og miljøvern i tillegg til alt de andre skriver. Klart matprodusenter heller vil selge produkter til rike Norge enn fattige lokale. Dermed kan vi være med på å forsterke nøden i utsatte områder. Antibiotikaresistens er nevnt, og er kjempeviktig. På grunn av overforbruk av antibiotika i mange land står vi nå i en situasjon hvor barn (og voksne) igjen snart kan dø av banale infeksjoner. Fødsler blir igjen livsfarlige (også i Norge), og operasjoner og kreftbehandling omtrent umulige. Der Norge har subsidiert landbruket har bønder i andre land tydd til andre løsninger (som for eksempel skyhøyt overforbruk av antibiotika) for å være konkurransedyktige. Det burde være innlysende for alle hva som er den beste løsningen på sikt. Norge bruker også lite sprøytemidler i forhold til andre land  

I tillegg kommer det faktum at det er lite miljøvennlig å frakte matvarer land og strand rundt. Men du forstår kanskje ikke klimakrisen heller?

Anonymkode: 68ecf...ba2

Skrevet

Det har kommet enormt mange gode argumenter for hvorfor vi trenger å være selvforsynt, hvorfor det er en fordel å ha et landbruk som bruker lite antibiotika i forhold til andre land, hvorfor man kan havne i en situasjon hvor kystlinjen kan bli okkupert, hvorfor det er skadelig for miljøet å frakte mat over lange avstander med mer og jeg er helt enig i alt. Det som også er en faktor er at dyrene bøndene har er med på å holde skog og mark åpen slik at det er mulig for oss andre å benytte skog og utmark til rekreasjon, og slik at kulturlandskapet blir tatt vare på. Bøndene rydder og hogger i skogen og vi får tømmer til å bygge hus, til å lage aviser og argumentasjonen er veldig mye lengre enn dette. 

Anonymkode: 38a35...0bd

Skrevet

Godt poeng du over her. Kulturlandskapet er også med på å gjøre Norge attraktivt for turister., og gir i så måte næring til turismen, enda en inntektskilde. Ikke så mye å se når alt gror igjen.

Dyrevelferd er også kjempeviktig. Der det er mer behov for antibiotika, er det ofte dårligere dyrevelferd. 

Skrevet

Jeg er enig med de aller fleste her, men må rette litt kritikk til bøndene også. Se på maskinparken til den minste bonde i Norge. Det står millioner på hver gård av utstyr som brukes kun få ganger i løpet av året. Her kunne bøndene vært mer økonomiske, slik at de hadde ressurser til slike år som i år. 

Anonymkode: 6c4c9...664

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med de aller fleste her, men må rette litt kritikk til bøndene også. Se på maskinparken til den minste bonde i Norge. Det står millioner på hver gård av utstyr som brukes kun få ganger i løpet av året. Her kunne bøndene vært mer økonomiske, slik at de hadde ressurser til slike år som i år. 

Fe fleste bøndene deler på de kostbare maskinene de ikke bruker så hyppig. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet du om dette?

Her eier mange bønder samme maskinpark, og de jobber mye sammen med hverandres våronn og høsting. Det er faktisk en investering som er nødvendig. Eller mener du jobben kan gjøres like bra med hest og plog? 

Kanskje ta i bruk det høstferien er ment som, plukke poteter?

Anonymkode: deca6...a0b

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noe av problemet med å dele utstyr er at det ofte trengs til samme tid alle steder. Hvis mange skal dele på en skrutrekker for eksempel blir det vanskelig når alle trenger å treske den samme uka. Det er ikke så greit å ha tilgang på treneren bare de dagene det regner eller i februar.

Et annet problem er at hvis man flytter redskap mellom gårdene er det lett å få med sykdomssmitte og ugressfrø. Faren øker for at det s om kunne ha vært et lite og enkelt håndyerbart problem blir spredd til veldig mange.

En del utstyr kan deles og det gjøres det mye av også, men det er ikke uproblematisk.

Anonymkode: 34faa...8c9

Skrevet

Uten bønder, sliter Norge.

Anonymkode: 3b1a6...455

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...