Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #51 Skrevet 19. august 2018 Tror jeg fikk bevist min intollleranse for de shitungene dere rike produserer ja. Vi har også over middels gode inntekter, men jeg lærer ungene mine å delemotor jeg lærer de å trenge mindre for å kunne dele. Vi handler derfor feks rimelige klær, utstyr osv. Ikke fordi vi må, men fordi vi vil. Vi betaler også en god del skatt! I tillegg gir vi bort mye ting og penger frivillig. Jeg synes at så lenge skjevhetene er slik de er i Norge og verden, kan man rett og slett ikke sitte å se på mens man selv mesker seg i overflod. Deres tankesett vil til slutt ta fra dere pengene også, så jeg har veldig liten forståelse for logikken. Knug på penga, la de være på få hender og handelsnæring, reisenæring og alt annet går til slutt dukken. Kun snakk om tid Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #52 Skrevet 19. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: For man velger å bli syk? Jeg har flere fysiske sykdommer jeg fikk som barn, så valgte jeg å bli voldtatt av faren min fra jeg var liten, valgte å få juling fra jeg var baby, psykisk terror hele tiden. Alt dette var mitt valg? Lærere som var klar over hva som foregikk, men gjorde ingenting. Og jeg har prøvd og prøvd, har faktisk høyere utdannelse og, da alt jeg ønsker er å kunne jobbe, og bidra til samfunnet. Anonymkode: 4924f...4fc Man velger ikke å bli syk, men det sier vel seg selv at man ikke kan få en mill i året inn på konto når man ikke jobber? Og et tips: Selvmedlidenhet er sjeldent sjarmerende. Om du bare visste hvor mange som har opplevd det samme som deg og kanskje verre også som jobber! Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #53 Skrevet 19. august 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror jeg fikk bevist min intollleranse for de shitungene dere rike produserer ja. Vi har også over middels gode inntekter, men jeg lærer ungene mine å delemotor jeg lærer de å trenge mindre for å kunne dele. Vi handler derfor feks rimelige klær, utstyr osv. Ikke fordi vi må, men fordi vi vil. Vi betaler også en god del skatt! I tillegg gir vi bort mye ting og penger frivillig. Jeg synes at så lenge skjevhetene er slik de er i Norge og verden, kan man rett og slett ikke sitte å se på mens man selv mesker seg i overflod. Deres tankesett vil til slutt ta fra dere pengene også, så jeg har veldig liten forståelse for logikken. Knug på penga, la de være på få hender og handelsnæring, reisenæring og alt annet går til slutt dukken. Kun snakk om tid Anonymkode: 96b30...9c2 Hvordan gir du bort penger? Til tiggere på gaten? Til røde kors slm beholder 80% til lønn i administrasjonen? Leger uten grenser, som jobber i utlandet for gode lønninger? Eller finner du et «offer» eller et «prosjekt» som rike du skal hjelpe til et bedre liv? Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #54 Skrevet 19. august 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan gir du bort penger? Til tiggere på gaten? Til røde kors slm beholder 80% til lønn i administrasjonen? Leger uten grenser, som jobber i utlandet for gode lønninger? Eller finner du et «offer» eller et «prosjekt» som rike du skal hjelpe til et bedre liv? Anonymkode: 0b4c1...12a Jeg jobber for røde kors frivillig, de får således litt penger pga medlemskap osv. Hjelp oss å hjelpe, Frelsesarmeen og vår lokale hjelpestasjon er eksempler. Men, mest av alt skulle jeg ønske vi heller kunne betalt mer skatt og at politikerne våre hadde fordelt pengene bedre Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #55 Skrevet 19. august 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber for røde kors frivillig, de får således litt penger pga medlemskap osv. Hjelp oss å hjelpe, Frelsesarmeen og vår lokale hjelpestasjon er eksempler. Men, mest av alt skulle jeg ønske vi heller kunne betalt mer skatt og at politikerne våre hadde fordelt pengene bedre Anonymkode: 96b30...9c2 Så du støtter organisasjoner som tar en god del av pengene selv, altså er du med å betale lønnen til de som jobber i røde kors og Frelsesarmeen. Hjelp oss å hjelpe er en fin organisasjon. De har vært årsaken til at barna mine får julegaver hvert år siden jeg ble syk. Jeg har søkt om både turer og annen hjelp fra røde kors og Frelsesarmeen, men det er nytteløst. Frelsesarmeen sa at jeg kunne få litt julemat om jeg kom innom i oslo og hentet det. Buss og tog til Oslo koster 130,- hver vei, så det hadde jeg ikke råd til. Røde kors måtte prioritere de familiene som barnevernet ba de hjelpe. Det var en del skrevet om dette i aviser for et par år siden også. De som er virkelig fattige blir nedprioritert av de større organisasjonene Det er greit nok å støtte organisasjoner, men det er veldig greit å vite at og OM pengene går til det de er ment til er det ikke? De store organisasjonene er blitt så store at de trenger så mye penger til det administrative at man ikke kan regne med at mer enn 20% haver der de skal havne. Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #56 Skrevet 19. august 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: For man velger å bli syk? Jeg har flere fysiske sykdommer jeg fikk som barn, så valgte jeg å bli voldtatt av faren min fra jeg var liten, valgte å få juling fra jeg var baby, psykisk terror hele tiden. Alt dette var mitt valg? Lærere som var klar over hva som foregikk, men gjorde ingenting. Og jeg har prøvd og prøvd, har faktisk høyere utdannelse og, da alt jeg ønsker er å kunne jobbe, og bidra til samfunnet. Anonymkode: 4924f...4fc Vi diskuterer ikke deg som person. Norge er i denne situasjonen pga innvandring og et ekstremt høyt antall uføre. Det er ingen logikk i at Norge, som har verdens beste helsevesen, skal ha dobbelt så mange uføre som sammenliknbare land. Det finnes selvsagt mennesker i Norge som trenger at samfunnet tar vare på dem og det er ikke selvforskyldt. Jeg synes allikevel det bør være lov med en debatt som ser på de overordnede trendene og faktaene. For Norge AS er i ferd med å kjøre seg selv i grøfta. Anonymkode: 38dc8...cf3
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #57 Skrevet 19. august 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du støtter organisasjoner som tar en god del av pengene selv, altså er du med å betale lønnen til de som jobber i røde kors og Frelsesarmeen. Hjelp oss å hjelpe er en fin organisasjon. De har vært årsaken til at barna mine får julegaver hvert år siden jeg ble syk. Jeg har søkt om både turer og annen hjelp fra røde kors og Frelsesarmeen, men det er nytteløst. Frelsesarmeen sa at jeg kunne få litt julemat om jeg kom innom i oslo og hentet det. Buss og tog til Oslo koster 130,- hver vei, så det hadde jeg ikke råd til. Røde kors måtte prioritere de familiene som barnevernet ba de hjelpe. Det var en del skrevet om dette i aviser for et par år siden også. De som er virkelig fattige blir nedprioritert av de større organisasjonene Det er greit nok å støtte organisasjoner, men det er veldig greit å vite at og OM pengene går til det de er ment til er det ikke? De store organisasjonene er blitt så store at de trenger så mye penger til det administrative at man ikke kan regne med at mer enn 20% haver der de skal havne. Anonymkode: 0b4c1...12a Så jeg skal vurdere hvor MINE penger går etter hvor DU får hjelp? Vel, jeg forbeholder meg retten til å fortsette være besøksvenn fordi jeg vet det betyr mye for mange ensomme. Jeg vil også bidra til at folk reddes ned fra fjell, skader ivaretas på fotballcuper og festivaler, dessuten at de vanskeligst stilte barna også får hjelp. Rusmiljøet er også viktig for meg å hjelpe i... Matkasser, julefeiringer osv. At du ikke får hjelp fra disse organisasjonene betyr ikke at ikke andre får det. Det gjelder å se ander enn seg selv Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #58 Skrevet 19. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi diskuterer ikke deg som person. Norge er i denne situasjonen pga innvandring og et ekstremt høyt antall uføre. Det er ingen logikk i at Norge, som har verdens beste helsevesen, skal ha dobbelt så mange uføre som sammenliknbare land. Det finnes selvsagt mennesker i Norge som trenger at samfunnet tar vare på dem og det er ikke selvforskyldt. Jeg synes allikevel det bør være lov med en debatt som ser på de overordnede trendene og faktaene. For Norge AS er i ferd med å kjøre seg selv i grøfta. Anonymkode: 38dc8...cf3 Og da er det misforstått politikk å peke på de som belaster samfunnet. Stigmatisering er aldri lurt, ingen blir friskere eller får flere jobber med det! Legg til rette! Ia bedrifter er i altfor mange tilfeller bare fine papirer, i praksis presses mange ut av arbeidslivet. Ingen (nesten) bedrifter og statlige foretak med profitt som fokus vil ha folk som fungerer halvveis. Innvandrere sliter også med å få jobb. I veldig mange tilfeller er det storsamfunnets skyld de problemer som oppstår dessverre, man bare evner ikke se det Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #59 Skrevet 19. august 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Man velger ikke å bli syk, men det sier vel seg selv at man ikke kan få en mill i året inn på konto når man ikke jobber? Og et tips: Selvmedlidenhet er sjeldent sjarmerende. Om du bare visste hvor mange som har opplevd det samme som deg og kanskje verre også som jobber! Anonymkode: 0b4c1...12a Du er hjerteløs. Ingen snakker om en mill inn på konto! Vi snakker om å ikke kutte i velferd, slik at flere får det verre. Du snakker til en som har flere fysiske sykdommer du ikke vet hva er, samt store psykiske sår. Hun har klart å ta utdanning på tross av, ikke på grunn av. Tror du vi alle reagerer likt på påkjenninger? Det blir litt som å si at «Trond overlevde 10 dager i ørkenen alene, derfor burde du klare det også». Det virker som du ikke kjenner til menneskelige mekanismer og psykologi. Hvorfor tror du henne ikke når hun sier hun har prøvd? Du kjenner henne ikke. I følge deg så kan egentlig alle jobbe 100%? Hadde det bare vært nok jobber til alle, så. Som kunne tilrettelegges til de som har behov. Men det gjør det ikke. Og det blir færre og færre jobber til de uskolerte. Jeg skulle ønske det var slik at folk som deg ikke hadde mindre enn 260 kr å kjøpe julemat for, og at du ikke måtte be om hjelp fra veldedige organisasjoner slik at barna dine får julegaver. Og jeg vil ikke at det blir flere og flere barn som må leve slik, mens andre får egne rom til veskesamlingen sin. Det er ikke sunt. Jeg vil at vi alle skal kunne leve anstendig og trygt. Overflod og sløseri har ingen godt av. Anonymkode: 7bbf7...eb9
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #60 Skrevet 19. august 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Man velger ikke å bli syk, men det sier vel seg selv at man ikke kan få en mill i året inn på konto når man ikke jobber? Og et tips: Selvmedlidenhet er sjeldent sjarmerende. Om du bare visste hvor mange som har opplevd det samme som deg og kanskje verre også som jobber! Anonymkode: 0b4c1...12a På hvilken planet har jeg sagt at jeg skal ha 1 mill inn på konto. Jeg har 200 000 i årsinntekt, og har måtte betale mye mer skatt med denne regjeringen. Da de fjerner fradrag. Jeg vil ha tilbake de fradragene. Jeg vil sitte med like mye netto, som jeg gjorde før. Jeg kan love deg en ting, du vet jo overhodet ikke noe om mine sykdommer. Så har noen mine sykdommer, i den graden jeg har. Så ville ingen klart å jobbe fulltid. Jeg er og alene med 2 barn, far har de en helg i måneden. Spesialistene fatter ikke hvordan jeg klarer det, og skjønner nesten ikke hvordan jeg er i live. Men fy som jeg kjemper hver dag for barna mine, så får jeg heller stupe å dø, den dagen de er voksne. Hva feiler det deg, som har behov for å rakke ned på de svake? Anonymkode: 4924f...4fc
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #61 Skrevet 19. august 2018 Jeg kommer fra en familie med lite utdanning, men hvor foreldre og besteforeldre har hatt veldig høy arbeidsmoral, noen også skapt arbeidsplasser for andre. Jeg hadde aldri hjelp hjemmefra når det kom til skole, heller ikke på barneskole. Men jeg var så heldig å være født med personlige ressurser som gjorde at jeg kunne studere hva jeg ville. Noe jeg også har gjort. Men så har jeg vært uheldig, en ulykke jeg ikke hadde muligheter for å unngå selv, sykdom som jeg ikke kunne gjort noe for å unngå, enda mer sykdom som jeg heller ikke kunne unngått. Innimellom ulykke og sykdom har jeg kjempet meg tilbake, tatt utdanning, jobbet. Dessverre så falt jeg mellom to stoler da jeg ble syk siste gang. Nav nektet å akseptere at jeg var syk, jeg fortsatte å jobbe mer og mer redusert inntil jeg kollapset. Da ville de plutselig akseptere at jeg var syk likevel - men 60 % av altfor lite inntekt er altfor lite å leve av. Ergo har jeg, som har høy arbeidsmoral, aldri kvidd meg for noen som helst jobber, hatt sommerjobb siden jeg var 11-12 år, og har 8 år med høyere utdanning endt som fattig i Norge. Er i utredning, men når man får en time i året på sykehus, i heldigste fall et par timer i året, så går årene. Det er flere år siden de innrømmet å ikke ha kompetanse til å hjelpe meg i Norge, men fortsetter å kalle meg inn til en time i året for å slippe å innrømme offisielt at de ikke har den kompetansen. Og nå har jeg gått uten å kunne jobbe snart fem år. Utredning og ev. behandling i utlandet ville kostet mindre enn å ha meg gående i årevis uten at de gjør noe som helst, uten at jeg kan gjøre noe som helst. Et stort problem er at helsevesenet og Nav-systemet ikke er samkjørte. Ingen har/tar ansvar når noe ikke fungerer eller noen ikke gjør jobben sin. Er man så uheldig å få en sykdom som ikke er A4 eller treffe en lege som har interesse for akkurat det som feiler deg, da risikerer man å gå maks tid på aap uten at det i realiteten er gjort noe som helst. Men for Nav er det helt ok, så lenge de får et papir fra fastlegen en gang i året som sier "pasienten er fremdeles i utredning" - selv om realiteten er at ingenting skjer. Og dette skjer langt på vei fordi politikerne ikke vil ta tak og rydde opp og legge om helsevesenet og Nav. Reformene som har vært i begge etater har ikke fungert slik de var forespeilet å skulle fungere (men som ansatte både i helsevesen og nav forhåndsvarslet, at det ikke ville fungere slik politikerne og byråkratene hevdet). Og politikerne er ikke interressert i å ta tak i dette. Hvor mange stemmer tror dere et hvilket som helst parti ville fått om de gikk til valg på ny Nav-reform, at det må brukes milliarder på en etat som har brukt (og kastet bort) milliarder på en etat som ikke fungerer bra nok på de viktigste feltene - nemlig på det å få flere ut i eller tilbake i jobb? Ingen partier tør ta den upopulære jobben, hverken når det kommer til Nav eller helsevesenet. Og nå har vi i tillegg hatt en blå-blå regjering som i hvert fall ikke har slike interesser. For meg er det komplett uforståelig at så utrolig mange av de lavtlønte og fattige stemmer på denne regjeringen. Jeg tenker at det må skyldes manglende kunnskap, noe de blå-blå, mest Frp, men også H, utnytter maks - de kjører på frykt (innvandrerne er skyld i det meste og kan selvfølgelig være terrorister) og populistiske saker som de får stor oppmerksomhet for og mange tilhengere på, saker som i den store sammenhengen er helt uviktige. I tillegg er det tydelig at mange av de som stemmer disse partiene, spesielt Frp, må ha veldig kort hukommelse, og kanskje også et veldig lempfeldig forhold til det å overholde lover. For hadde de ikke hatt det ville de ikke stemt på et parti hvor sjefen, Siv Jensen, flere ganger har valgt å ikke varsle politiet når hun har fått vite om seksuelle overgrep mot barn under den seksuelle lavalder - noe som er straffbart. For en person med så slette holdninger er det de ønsker skal representere seg i politikken. Samme parti gjorde en kort periode også Sandberg - som er dømt for rasistisk vold - til justisminister. Det er få av toppene i partiet som ikke har slike snuskhistorier bak seg. Og den tidligere "jern-Erna" stemmer i og mener at dette er de personene som er absolutt best egnet til å styre landet, de aller beste hun kan få tak i. Og uansett hva hennes ministre gjør av uakseptable handlinger, så "er det lov å feile". For Erna har mer og mer vist at hun bare er en marionett i hendene til Siv... som pussig nok, selv om hun har innrømt å vite om at partifeller har begått straffbare seksuelle handlinger mot barn under den seksuelle lavalder, ikke blir anmeldt og straffet for det, selv om det å holde tilbake slik informasjon er ulovlig etter Straffeloven. Men partiet og makten er det viktigste. Det er jo ironisk at C.I. Hagen for 30 år siden kritiserte andre politiske partier for å la makten gå til hodet på dem. Denne regjeringen er ikke alene skyld i det som nå skjer, men de er absolutt med på å forsterke forskjellene! Og det verste er at det er en bevisst politikk de har, tross fagre og populistiske ord innimellom om det motsatte. Anonymkode: 37e23...f59
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #62 Skrevet 19. august 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kommer fra en familie med lite utdanning, men hvor foreldre og besteforeldre har hatt veldig høy arbeidsmoral, noen også skapt arbeidsplasser for andre. Jeg hadde aldri hjelp hjemmefra når det kom til skole, heller ikke på barneskole. Men jeg var så heldig å være født med personlige ressurser som gjorde at jeg kunne studere hva jeg ville. Noe jeg også har gjort. Men så har jeg vært uheldig, en ulykke jeg ikke hadde muligheter for å unngå selv, sykdom som jeg ikke kunne gjort noe for å unngå, enda mer sykdom som jeg heller ikke kunne unngått. Innimellom ulykke og sykdom har jeg kjempet meg tilbake, tatt utdanning, jobbet. Dessverre så falt jeg mellom to stoler da jeg ble syk siste gang. Nav nektet å akseptere at jeg var syk, jeg fortsatte å jobbe mer og mer redusert inntil jeg kollapset. Da ville de plutselig akseptere at jeg var syk likevel - men 60 % av altfor lite inntekt er altfor lite å leve av. Ergo har jeg, som har høy arbeidsmoral, aldri kvidd meg for noen som helst jobber, hatt sommerjobb siden jeg var 11-12 år, og har 8 år med høyere utdanning endt som fattig i Norge. Er i utredning, men når man får en time i året på sykehus, i heldigste fall et par timer i året, så går årene. Det er flere år siden de innrømmet å ikke ha kompetanse til å hjelpe meg i Norge, men fortsetter å kalle meg inn til en time i året for å slippe å innrømme offisielt at de ikke har den kompetansen. Og nå har jeg gått uten å kunne jobbe snart fem år. Utredning og ev. behandling i utlandet ville kostet mindre enn å ha meg gående i årevis uten at de gjør noe som helst, uten at jeg kan gjøre noe som helst. Et stort problem er at helsevesenet og Nav-systemet ikke er samkjørte. Ingen har/tar ansvar når noe ikke fungerer eller noen ikke gjør jobben sin. Er man så uheldig å få en sykdom som ikke er A4 eller treffe en lege som har interesse for akkurat det som feiler deg, da risikerer man å gå maks tid på aap uten at det i realiteten er gjort noe som helst. Men for Nav er det helt ok, så lenge de får et papir fra fastlegen en gang i året som sier "pasienten er fremdeles i utredning" - selv om realiteten er at ingenting skjer. Og dette skjer langt på vei fordi politikerne ikke vil ta tak og rydde opp og legge om helsevesenet og Nav. Reformene som har vært i begge etater har ikke fungert slik de var forespeilet å skulle fungere (men som ansatte både i helsevesen og nav forhåndsvarslet, at det ikke ville fungere slik politikerne og byråkratene hevdet). Og politikerne er ikke interressert i å ta tak i dette. Hvor mange stemmer tror dere et hvilket som helst parti ville fått om de gikk til valg på ny Nav-reform, at det må brukes milliarder på en etat som har brukt (og kastet bort) milliarder på en etat som ikke fungerer bra nok på de viktigste feltene - nemlig på det å få flere ut i eller tilbake i jobb? Ingen partier tør ta den upopulære jobben, hverken når det kommer til Nav eller helsevesenet. Og nå har vi i tillegg hatt en blå-blå regjering som i hvert fall ikke har slike interesser. For meg er det komplett uforståelig at så utrolig mange av de lavtlønte og fattige stemmer på denne regjeringen. Jeg tenker at det må skyldes manglende kunnskap, noe de blå-blå, mest Frp, men også H, utnytter maks - de kjører på frykt (innvandrerne er skyld i det meste og kan selvfølgelig være terrorister) og populistiske saker som de får stor oppmerksomhet for og mange tilhengere på, saker som i den store sammenhengen er helt uviktige. I tillegg er det tydelig at mange av de som stemmer disse partiene, spesielt Frp, må ha veldig kort hukommelse, og kanskje også et veldig lempfeldig forhold til det å overholde lover. For hadde de ikke hatt det ville de ikke stemt på et parti hvor sjefen, Siv Jensen, flere ganger har valgt å ikke varsle politiet når hun har fått vite om seksuelle overgrep mot barn under den seksuelle lavalder - noe som er straffbart. For en person med så slette holdninger er det de ønsker skal representere seg i politikken. Samme parti gjorde en kort periode også Sandberg - som er dømt for rasistisk vold - til justisminister. Det er få av toppene i partiet som ikke har slike snuskhistorier bak seg. Og den tidligere "jern-Erna" stemmer i og mener at dette er de personene som er absolutt best egnet til å styre landet, de aller beste hun kan få tak i. Og uansett hva hennes ministre gjør av uakseptable handlinger, så "er det lov å feile". For Erna har mer og mer vist at hun bare er en marionett i hendene til Siv... som pussig nok, selv om hun har innrømt å vite om at partifeller har begått straffbare seksuelle handlinger mot barn under den seksuelle lavalder, ikke blir anmeldt og straffet for det, selv om det å holde tilbake slik informasjon er ulovlig etter Straffeloven. Men partiet og makten er det viktigste. Det er jo ironisk at C.I. Hagen for 30 år siden kritiserte andre politiske partier for å la makten gå til hodet på dem. Denne regjeringen er ikke alene skyld i det som nå skjer, men de er absolutt med på å forsterke forskjellene! Og det verste er at det er en bevisst politikk de har, tross fagre og populistiske ord innimellom om det motsatte. Anonymkode: 37e23...f59 Amen! Du skreiv det jeg ikke orket å taste inn fra telefon. Anonymkode: 058c2...709
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #63 Skrevet 19. august 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kommer fra en familie med lite utdanning, men hvor foreldre og besteforeldre har hatt veldig høy arbeidsmoral, noen også skapt arbeidsplasser for andre. Jeg hadde aldri hjelp hjemmefra når det kom til skole, heller ikke på barneskole. Men jeg var så heldig å være født med personlige ressurser som gjorde at jeg kunne studere hva jeg ville. Noe jeg også har gjort. Men så har jeg vært uheldig, en ulykke jeg ikke hadde muligheter for å unngå selv, sykdom som jeg ikke kunne gjort noe for å unngå, enda mer sykdom som jeg heller ikke kunne unngått. Innimellom ulykke og sykdom har jeg kjempet meg tilbake, tatt utdanning, jobbet. Dessverre så falt jeg mellom to stoler da jeg ble syk siste gang. Nav nektet å akseptere at jeg var syk, jeg fortsatte å jobbe mer og mer redusert inntil jeg kollapset. Da ville de plutselig akseptere at jeg var syk likevel - men 60 % av altfor lite inntekt er altfor lite å leve av. Ergo har jeg, som har høy arbeidsmoral, aldri kvidd meg for noen som helst jobber, hatt sommerjobb siden jeg var 11-12 år, og har 8 år med høyere utdanning endt som fattig i Norge. Er i utredning, men når man får en time i året på sykehus, i heldigste fall et par timer i året, så går årene. Det er flere år siden de innrømmet å ikke ha kompetanse til å hjelpe meg i Norge, men fortsetter å kalle meg inn til en time i året for å slippe å innrømme offisielt at de ikke har den kompetansen. Og nå har jeg gått uten å kunne jobbe snart fem år. Utredning og ev. behandling i utlandet ville kostet mindre enn å ha meg gående i årevis uten at de gjør noe som helst, uten at jeg kan gjøre noe som helst. Et stort problem er at helsevesenet og Nav-systemet ikke er samkjørte. Ingen har/tar ansvar når noe ikke fungerer eller noen ikke gjør jobben sin. Er man så uheldig å få en sykdom som ikke er A4 eller treffe en lege som har interesse for akkurat det som feiler deg, da risikerer man å gå maks tid på aap uten at det i realiteten er gjort noe som helst. Men for Nav er det helt ok, så lenge de får et papir fra fastlegen en gang i året som sier "pasienten er fremdeles i utredning" - selv om realiteten er at ingenting skjer. Og dette skjer langt på vei fordi politikerne ikke vil ta tak og rydde opp og legge om helsevesenet og Nav. Reformene som har vært i begge etater har ikke fungert slik de var forespeilet å skulle fungere (men som ansatte både i helsevesen og nav forhåndsvarslet, at det ikke ville fungere slik politikerne og byråkratene hevdet). Og politikerne er ikke interressert i å ta tak i dette. Hvor mange stemmer tror dere et hvilket som helst parti ville fått om de gikk til valg på ny Nav-reform, at det må brukes milliarder på en etat som har brukt (og kastet bort) milliarder på en etat som ikke fungerer bra nok på de viktigste feltene - nemlig på det å få flere ut i eller tilbake i jobb? Ingen partier tør ta den upopulære jobben, hverken når det kommer til Nav eller helsevesenet. Og nå har vi i tillegg hatt en blå-blå regjering som i hvert fall ikke har slike interesser. For meg er det komplett uforståelig at så utrolig mange av de lavtlønte og fattige stemmer på denne regjeringen. Jeg tenker at det må skyldes manglende kunnskap, noe de blå-blå, mest Frp, men også H, utnytter maks - de kjører på frykt (innvandrerne er skyld i det meste og kan selvfølgelig være terrorister) og populistiske saker som de får stor oppmerksomhet for og mange tilhengere på, saker som i den store sammenhengen er helt uviktige. I tillegg er det tydelig at mange av de som stemmer disse partiene, spesielt Frp, må ha veldig kort hukommelse, og kanskje også et veldig lempfeldig forhold til det å overholde lover. For hadde de ikke hatt det ville de ikke stemt på et parti hvor sjefen, Siv Jensen, flere ganger har valgt å ikke varsle politiet når hun har fått vite om seksuelle overgrep mot barn under den seksuelle lavalder - noe som er straffbart. For en person med så slette holdninger er det de ønsker skal representere seg i politikken. Samme parti gjorde en kort periode også Sandberg - som er dømt for rasistisk vold - til justisminister. Det er få av toppene i partiet som ikke har slike snuskhistorier bak seg. Og den tidligere "jern-Erna" stemmer i og mener at dette er de personene som er absolutt best egnet til å styre landet, de aller beste hun kan få tak i. Og uansett hva hennes ministre gjør av uakseptable handlinger, så "er det lov å feile". For Erna har mer og mer vist at hun bare er en marionett i hendene til Siv... som pussig nok, selv om hun har innrømt å vite om at partifeller har begått straffbare seksuelle handlinger mot barn under den seksuelle lavalder, ikke blir anmeldt og straffet for det, selv om det å holde tilbake slik informasjon er ulovlig etter Straffeloven. Men partiet og makten er det viktigste. Det er jo ironisk at C.I. Hagen for 30 år siden kritiserte andre politiske partier for å la makten gå til hodet på dem. Denne regjeringen er ikke alene skyld i det som nå skjer, men de er absolutt med på å forsterke forskjellene! Og det verste er at det er en bevisst politikk de har, tross fagre og populistiske ord innimellom om det motsatte. Anonymkode: 37e23...f59 Takk for at skrev det jeg skulle ønsket jeg hadde klart å formulere Anonymkode: 128ec...c37
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #64 Skrevet 19. august 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er hjerteløs. Ingen snakker om en mill inn på konto! Vi snakker om å ikke kutte i velferd, slik at flere får det verre. Du snakker til en som har flere fysiske sykdommer du ikke vet hva er, samt store psykiske sår. Hun har klart å ta utdanning på tross av, ikke på grunn av. Tror du vi alle reagerer likt på påkjenninger? Det blir litt som å si at «Trond overlevde 10 dager i ørkenen alene, derfor burde du klare det også». Det virker som du ikke kjenner til menneskelige mekanismer og psykologi. Hvorfor tror du henne ikke når hun sier hun har prøvd? Du kjenner henne ikke. I følge deg så kan egentlig alle jobbe 100%? Hadde det bare vært nok jobber til alle, så. Som kunne tilrettelegges til de som har behov. Men det gjør det ikke. Og det blir færre og færre jobber til de uskolerte. Jeg skulle ønske det var slik at folk som deg ikke hadde mindre enn 260 kr å kjøpe julemat for, og at du ikke måtte be om hjelp fra veldedige organisasjoner slik at barna dine får julegaver. Og jeg vil ikke at det blir flere og flere barn som må leve slik, mens andre får egne rom til veskesamlingen sin. Det er ikke sunt. Jeg vil at vi alle skal kunne leve anstendig og trygt. Overflod og sløseri har ingen godt av. Anonymkode: 7bbf7...eb9 Hvem definerer du som «folk som meg»? Har du ikke sett hva jeg har skrevet tidligere i tråden? 6 timer siden, Anonym bruker skrev: På hvilken planet har jeg sagt at jeg skal ha 1 mill inn på konto. Jeg har 200 000 i årsinntekt, og har måtte betale mye mer skatt med denne regjeringen. Da de fjerner fradrag. Jeg vil ha tilbake de fradragene. Jeg vil sitte med like mye netto, som jeg gjorde før. Jeg kan love deg en ting, du vet jo overhodet ikke noe om mine sykdommer. Så har noen mine sykdommer, i den graden jeg har. Så ville ingen klart å jobbe fulltid. Jeg er og alene med 2 barn, far har de en helg i måneden. Spesialistene fatter ikke hvordan jeg klarer det, og skjønner nesten ikke hvordan jeg er i live. Men fy som jeg kjemper hver dag for barna mine, så får jeg heller stupe å dø, den dagen de er voksne. Hva feiler det deg, som har behov for å rakke ned på de svake? Anonymkode: 4924f...4fc Jeg har, på ligningen 100 000 i året og på selvangivelsen 195 000 og er en av «de svake» som du kaller deg og meg. Jeg har flere diagnoser, er alene med 3 barn og er midt i en omfattende sak om vold, overgrep og erstatning for disse. Men jeg vil ikke være et veldedighetsprosjekt. Jeg vil aller helst klare å komme meg ut av alt og leve normalt og tjene normalt. Jeg får ingen fradrag og det fikk jeg ikke før de endret det heller fordi jeg ikke er ufør. Jeg får ikke dekket stønad til barnetilsyn og faren til barna har flyttet langt vekk og betaler ikke bidrag, så det eneste ekstra jeg har er en barnetrygd. Men jeg orker ikke sette meg ned og klage. Og jeg mener at mine «problemer» ikke skal være samfunnets belastning mer enn det allerede er. Da blir jeg tatt for å være en med overflod av det ene og det andre. Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #65 Skrevet 19. august 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Så jeg skal vurdere hvor MINE penger går etter hvor DU får hjelp? Vel, jeg forbeholder meg retten til å fortsette være besøksvenn fordi jeg vet det betyr mye for mange ensomme. Jeg vil også bidra til at folk reddes ned fra fjell, skader ivaretas på fotballcuper og festivaler, dessuten at de vanskeligst stilte barna også får hjelp. Rusmiljøet er også viktig for meg å hjelpe i... Matkasser, julefeiringer osv. At du ikke får hjelp fra disse organisasjonene betyr ikke at ikke andre får det. Det gjelder å se ander enn seg selv Anonymkode: 96b30...9c2 Selvsagt ikke. Jeg ville bare illustrere at den hjelpen du mener du gir til de fattige ikke går ene og alene til de fattige. Vi diskuterer her fattig vs rik, så besøksvenn går ikke inn under tema om de ikke er fattige/rike. I tillegg bortfaller menneskers trygghet du beskriver av samme årsak. Det var et spørsmål om hva du mener du gjør for de fattige og få av dine gode gjerninger (for det er det jo) innebærer å hjelpe de fattige. Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #66 Skrevet 19. august 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt ikke. Jeg ville bare illustrere at den hjelpen du mener du gir til de fattige ikke går ene og alene til de fattige. Vi diskuterer her fattig vs rik, så besøksvenn går ikke inn under tema om de ikke er fattige/rike. I tillegg bortfaller menneskers trygghet du beskriver av samme årsak. Det var et spørsmål om hva du mener du gjør for de fattige og få av dine gode gjerninger (for det er det jo) innebærer å hjelpe de fattige. Anonymkode: 0b4c1...12a Så, at jeg klarer å gi både av meg selv og av mine penger til forskjellige veldedige prosjekter er altså ikke godt nok for de fattige. Vel, jeg har mange ting jeg liker, også katter feks... Men, altså; ikke har du fått vite alt om meg, heller ikke alt hva jeg driver med og hva jeg støtter. Og du overser det faktum at jeg skrev at jeg aller helst så skatten bli skrudd opp, slik at staten kunne fordele pengene bedre (og ingen måtte leve under fattigdomsgrensen). Det er bare å beklage at det for noen aldri blir nok, men jeg gjør et forsøk i aller beste mening Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #67 Skrevet 19. august 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så, at jeg klarer å gi både av meg selv og av mine penger til forskjellige veldedige prosjekter er altså ikke godt nok for de fattige. Vel, jeg har mange ting jeg liker, også katter feks... Men, altså; ikke har du fått vite alt om meg, heller ikke alt hva jeg driver med og hva jeg støtter. Og du overser det faktum at jeg skrev at jeg aller helst så skatten bli skrudd opp, slik at staten kunne fordele pengene bedre (og ingen måtte leve under fattigdomsgrensen). Det er bare å beklage at det for noen aldri blir nok, men jeg gjør et forsøk i aller beste mening Anonymkode: 96b30...9c2 Jeg har flere ganger i denne tråden skrevet at jeg ønsker at de som tjener pengene skal beholde de selv. Jeg ber ikke om noe, men tenkte å tipse om at det å gi penger ofte bare finansierer andres lønn fremfor å hjelpe de som trenger det Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #68 Skrevet 19. august 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har flere ganger i denne tråden skrevet at jeg ønsker at de som tjener pengene skal beholde de selv. Jeg ber ikke om noe, men tenkte å tipse om at det å gi penger ofte bare finansierer andres lønn fremfor å hjelpe de som trenger det Anonymkode: 0b4c1...12a Vel, ingen beholder alt selv (da anmeldes de) og litt hjelp bør være bedre enn ingen hjelp... Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #69 Skrevet 19. august 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har flere ganger i denne tråden skrevet at jeg ønsker at de som tjener pengene skal beholde de selv. Jeg ber ikke om noe, men tenkte å tipse om at det å gi penger ofte bare finansierer andres lønn fremfor å hjelpe de som trenger det Anonymkode: 0b4c1...12a En av de viktigste grunnene til støtteordningene er at man ikke ønsker at barna skal få et dårlig utgangspunkt. Dessverre topper barn fra fattige familier flere kjedelige statistikker og man ønsker at de skal ha et brukbart utgangspunkt til å skape seg et godt liv på tross av foreldrenes lave innkomst. At man er stolt på egne vegne er en ting, men at man lar den stoltheten komme i veien for muligheter for barna er å ta det for langt. Det er ingen ære i å være stolt om det påvirker barna negativt. Anonymkode: 1ae9a...0a5
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #70 Skrevet 19. august 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, ingen beholder alt selv (da anmeldes de) og litt hjelp bør være bedre enn ingen hjelp... Anonymkode: 96b30...9c2 Jeg regnet ikke med selvfølgeligheten skatt og trygdeavgift, men det de får utbetalt og det forstod du godt. All hjelp er vel og bra, men det skader ikke å ta i mot tips for hvordan du bedre kan hjelpe😉 Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #71 Skrevet 19. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En av de viktigste grunnene til støtteordningene er at man ikke ønsker at barna skal få et dårlig utgangspunkt. Dessverre topper barn fra fattige familier flere kjedelige statistikker og man ønsker at de skal ha et brukbart utgangspunkt til å skape seg et godt liv på tross av foreldrenes lave innkomst. At man er stolt på egne vegne er en ting, men at man lar den stoltheten komme i veien for muligheter for barna er å ta det for langt. Det er ingen ære i å være stolt om det påvirker barna negativt. Anonymkode: 1ae9a...0a5 Her påvirkes ikke barna negativt, så da fortsetter jeg å være stolt Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #72 Skrevet 19. august 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her påvirkes ikke barna negativt, så da fortsetter jeg å være stolt Anonymkode: 0b4c1...12a Tror jeg ikke på. Med den årlige inntekt du har angitt og 3 barn og ingen ekstra støtte da går det ut over barna. Anonymkode: 1ae9a...0a5
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #73 Skrevet 19. august 2018 Venstresiden ønsker størst innvandring. Det er den fattige gruppen som øker mest. Hadde vi brukt pengene på våre fattige, så kunne vi løst noe. Istedenfor stemmer folk på moxnes som vil ha inn 20.000 flyktninger i året, bare for å syte om at forskjellene øker og klandrer høyresiden. Med innvandring må vi akseptere større forskjeller eller la være. Anonymkode: 78443...ccd
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #74 Skrevet 19. august 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Venstresiden ønsker størst innvandring. Det er den fattige gruppen som øker mest. Hadde vi brukt pengene på våre fattige, så kunne vi løst noe. Istedenfor stemmer folk på moxnes som vil ha inn 20.000 flyktninger i året, bare for å syte om at forskjellene øker og klandrer høyresiden. Med innvandring må vi akseptere større forskjeller eller la være. Anonymkode: 78443...ccd Eller man kan bruke pengene annerledes. Kunst feks er overflødig om det ikke er mat til alle Til du fattige som er den smarteste av oss alle. Nei, jeg mente at ingen frivillig organisasjon kan samle inn penger og bruke alt på andre ting enn formålet, da ville de vært anmeldt og fjernet. Så, litt hjelper mer enn ikke noe. Skal man følge ditt eksempel kan man like gjerne gi opp, men siden jeg ser og hører nok hver dag til å vite at også mine bidrag hjelper gjør jeg heller det enn å kjøpe dyre vesker og biler Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 19. august 2018 #75 Skrevet 19. august 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller man kan bruke pengene annerledes. Kunst feks er overflødig om det ikke er mat til alle Til du fattige som er den smarteste av oss alle. Nei, jeg mente at ingen frivillig organisasjon kan samle inn penger og bruke alt på andre ting enn formålet, da ville de vært anmeldt og fjernet. Så, litt hjelper mer enn ikke noe. Skal man følge ditt eksempel kan man like gjerne gi opp, men siden jeg ser og hører nok hver dag til å vite at også mine bidrag hjelper gjør jeg heller det enn å kjøpe dyre vesker og biler Anonymkode: 96b30...9c2 Ikke bry deg om det, hun snakker ikke for alle. Jeg synes du gjør bra ting, og har tydeligvis omtanke for andre Anonymkode: 128ec...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå