Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #1 Skrevet 18. august 2018 Skyldes dette den borgerlige regjeringen, eller andre faktorer tror du? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mg83wm/helsedirektoratet-de-rike-blir-rikere-de-fattige-blir-flere Den kraftige veksten i antall norske familier med lav inntekt vekker sterk bekymring. De siste femten årene har antall barn bosatt i familier med vedvarende lavinntekt tredoblet seg, ifølge Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). I 2018 er det mer enn 100.000 barn som lever med lavinntekt, og som er i risiko for å oppleve fattigdom. – For øyeblikket går alle indikatorer i feil retning. De viser blant annet at de rike blir rikere, og at de fattige blir flere. De økonomiske forskjellene øker over hele skalaen. Anonymkode: 6adb0...08a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #2 Skrevet 18. august 2018 Arbeidsmarkedet er tøffere og mere kynisk og det skjæres i ordninger som hjelper de nederst på rangstigen å holde nesen over vannet. Selvfølgelig blir det flere fattige da. I store deler av verden har regjeringene blitt mer og mer blå. Det er (desverre) ikke et særnorsk problem. Resultatet er det samme over hele linjen. Bedre forhold for folk på toppen, dårligere forhold for folk på bunnen. Før holdt man øye med folk på toppen så de ikke skulle utnytte sin makt bare til egen fordel. I dag holder alle øye med folk på bunnen for de snylter og simulerer sikkert hele buntet! Veldig trist utvikling! Anonymkode: 1ae9a...0a5
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #3 Skrevet 18. august 2018 Tror det er en feil med fattigdomsgrensen. Jeg lever under den. Har gjort det i flere år. Likevel eier jeg enebolig og kan lage middag hver dag. Jeg har råd til Internett og mobil. Å være fattig i Norge er ikke helt det samme som å være fattig i Uganda. Det å være fattig defineres av hvilket land man bor i. Å være fattig i Norge er å ikke ha råd til det som «folk flest» har råd til. Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #4 Skrevet 18. august 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror det er en feil med fattigdomsgrensen. Jeg lever under den. Har gjort det i flere år. Likevel eier jeg enebolig og kan lage middag hver dag. Jeg har råd til Internett og mobil. Å være fattig i Norge er ikke helt det samme som å være fattig i Uganda. Det å være fattig defineres av hvilket land man bor i. Å være fattig i Norge er å ikke ha råd til det som «folk flest» har råd til. Anonymkode: 0b4c1...12a Da har du vært veldig, veldig heldig, som eier enebolig. Hvordan har du klart det? Anonymkode: 7bbf7...eb9
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #5 Skrevet 18. august 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har du vært veldig, veldig heldig, som eier enebolig. Hvordan har du klart det? Anonymkode: 7bbf7...eb9 Husbanklån og bo på et billig sted. Selvangivelsen min sier at jeg hadde skattbar inntekt på 100 000 i 2017 Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #6 Skrevet 18. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Husbanklån og bo på et billig sted. Selvangivelsen min sier at jeg hadde skattbar inntekt på 100 000 i 2017 Anonymkode: 0b4c1...12a Hva kostet huset ditt? Regner med du ikke hadde særlig egenkapital? Anonymkode: 7bbf7...eb9
mjøshild Skrevet 18. august 2018 #7 Skrevet 18. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husbanklån og bo på et billig sted. Selvangivelsen min sier at jeg hadde skattbar inntekt på 100 000 i 2017 Anonymkode: 0b4c1...12a Ja, nemlig ! Bo på et billig sted. Når alle skal klumpe seg rundt Oslofjorden, med de boligprisene som er der får de skylde seg sjøl.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #8 Skrevet 18. august 2018 Akkurat nå, mjøshild skrev: Ja, nemlig ! Bo på et billig sted. Når alle skal klumpe seg rundt Oslofjorden, med de boligprisene som er der får de skylde seg sjøl. Jeg bor ved oslofjorden da..... 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva kostet huset ditt? Regner med du ikke hadde særlig egenkapital? Anonymkode: 7bbf7...eb9 Ingen egenkapital. Huset kostet 1,4 mill Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #9 Skrevet 18. august 2018 2 minutes ago, mjøshild said: Ja, nemlig ! Bo på et billig sted. Når alle skal klumpe seg rundt Oslofjorden, med de boligprisene som er der får de skylde seg sjøl. Det er der jobbene er. Anonymkode: 6adb0...08a
Edelweis Skrevet 18. august 2018 #10 Skrevet 18. august 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er der jobbene er. Anonymkode: 6adb0...08a Det er jo jobber litt ut i landet også da. Her hvor jeg bor får du en veldig kurant bolig til ca 2 mill. Men ja fattigdomen øker desverre. Det blir kuttet i støtteordninger for de som stiller svakest. Jeg mener helt klart den blå regjeringen har en stor skyld i dette.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #11 Skrevet 18. august 2018 Selv om en og annen «lykkes» som fattig så er tallenes tale klare og ingen av oss er tjent med denne utviklingen! Jeg skal forklare de brun/blå hvorfor. De rike kan ikke spise mer, bruke flere klær eller reise oftere enn de allerede gjør (feks). Ved å spre midlene (kjøpekraften), går kanskje ikke din lokale dagligvareforretning konk, eller firmaet ditt konk... De aller fleste er avhengige av handel for å kunne overleve, direkte eller indirekte Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #12 Skrevet 18. august 2018 22 minutes ago, Edelweis said: Det er jo jobber litt ut i landet også da. Jo, men størsteparten av jobbene finnes rundt/i de store byene, hvor boligprisene, naturlig nok, også er høyest. Anonymkode: 6adb0...08a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #13 Skrevet 18. august 2018 Dette er svært god høyreside-politikk, og lyder som søt musikk i ørene på både Erna og Siv. Mer til de som har mer enn nok fra før, og mindre til de som allerede har i minste laget. Utjevning? Solidaritet? Nestekjærlighet? Glem det, enhver er sin egen lykkes smed. Akkurat slik de blå damene ønsker. Anonymkode: 058c2...709
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #14 Skrevet 18. august 2018 Grunnen til at jeg er rik, er fordi jeg har jobbet meg opp til det på egenhånd, lagt ned masse innsats på skole og i arbeidslivet. Skulle bare mangle at jeg lever bedre enn mine tidligere klassevenninnene som ikke gadd å fullføre videregående en gang. Anonymkode: 7199c...713
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #15 Skrevet 18. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Grunnen til at jeg er rik, er fordi jeg har jobbet meg opp til det på egenhånd, lagt ned masse innsats på skole og i arbeidslivet. Skulle bare mangle at jeg lever bedre enn mine tidligere klassevenninnene som ikke gadd å fullføre videregående en gang. Anonymkode: 7199c...713 Så du unner de å leve UNDER fattigdomsgrensa? Carma biter deg i ræva en dag Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #16 Skrevet 18. august 2018 Er noe at problemet hvordan vi definerer fattigdom? Anonymkode: 6adb0...08a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #17 Skrevet 18. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er noe at problemet hvordan vi definerer fattigdom? Anonymkode: 6adb0...08a Skulle vi definert det slik EU definerer det hadde vi faktisk ligget enda dårliger an Anonymkode: 96b30...9c2
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #18 Skrevet 18. august 2018 To av de viktigste årsakene er at antall innvandrere øker og at antall uføre øker. Jeg lurer på hvorfor vi mener at de som ikke bidrar skal ha tilgang til de samme godene som de som bidrar. Med den holdningen er det ikke rart at antall uføre i Norge har eksplodert og at vi ligger høyest i verden. I de fleste andre land må man jobbe for det. Anonymkode: 38dc8...cf3
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #19 Skrevet 18. august 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv om en og annen «lykkes» som fattig så er tallenes tale klare og ingen av oss er tjent med denne utviklingen! Jeg skal forklare de brun/blå hvorfor. De rike kan ikke spise mer, bruke flere klær eller reise oftere enn de allerede gjør (feks). Ved å spre midlene (kjøpekraften), går kanskje ikke din lokale dagligvareforretning konk, eller firmaet ditt konk... De aller fleste er avhengige av handel for å kunne overleve, direkte eller indirekte Anonymkode: 96b30...9c2 Skal vi forlange at de som er rike skal dele med de fattige da? Tjener du mer enn en mill, så må du gi det til de fattige? Poenget med å jobbe seg opp fra ingen ting til å faktisk ha mer enn man trenger forsvinner jo helt og vi får inntekter lik kommunisme. Jeg fortsetter heller å leve under fattigdomsgrensen enn å bli statens veldedighetsprosjekt hvor jeg skal leve av andres inntekt som de har jobbet hardt for! Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #20 Skrevet 18. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skal vi forlange at de som er rike skal dele med de fattige da? Tjener du mer enn en mill, så må du gi det til de fattige? Poenget med å jobbe seg opp fra ingen ting til å faktisk ha mer enn man trenger forsvinner jo helt og vi får inntekter lik kommunisme. Jeg fortsetter heller å leve under fattigdomsgrensen enn å bli statens veldedighetsprosjekt hvor jeg skal leve av andres inntekt som de har jobbet hardt for! Anonymkode: 0b4c1...12a Det er vel ikke fordi du er lat at du lever under fattigdomsgrensen? Anonymkode: 7bbf7...eb9
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #21 Skrevet 18. august 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er vel ikke fordi du er lat at du lever under fattigdomsgrensen? Anonymkode: 7bbf7...eb9 Nei. Det er fordi jeg er syk. Så akkurat nå jobber jeg ikke. Men jobber man ikke, så tjener man ikke penger heller. Og det er ikke de rike sin oppgave å sette mat på bordet mitt. Det er min oppgave å fordele det lille jeg har slik at det kommer mat på bordet og klær i skapet. Dessuten synes jeg de som har nok av penger kommer meg til gavn i det de selger mange fine, brukte møbler, klær, sykler og annet utstyr for en billig penge på finn slik at jeg ikke trenger å kjøpe durt og nytt. De driter litt i hva de får for det også. Anonymkode: 0b4c1...12a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #22 Skrevet 18. august 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei. Det er fordi jeg er syk. Så akkurat nå jobber jeg ikke. Men jobber man ikke, så tjener man ikke penger heller. Og det er ikke de rike sin oppgave å sette mat på bordet mitt. Det er min oppgave å fordele det lille jeg har slik at det kommer mat på bordet og klær i skapet. Dessuten synes jeg de som har nok av penger kommer meg til gavn i det de selger mange fine, brukte møbler, klær, sykler og annet utstyr for en billig penge på finn slik at jeg ikke trenger å kjøpe durt og nytt. De driter litt i hva de får for det også. Anonymkode: 0b4c1...12a Så du får altså intet fra det offentlige? Ingen legehjelp, ingen barnetrygd, ingen barnehage/skole, ingenting? Det er godt gjort! Hvor kommer dine penge så fra, som du bruker på mat og på finn? Samfunnet vårt er et spleiselag hvor alle bidrar etter evne. I noen perioder er man ovenpå, men treffes man av sykdom eller andre ulykker så finnes det ordninger så man skal slippe å bo på gaten og tigge for å få mat på bordet. Og godt er det! Jeg betaler min skatt med glede!!! Anonymkode: 1ae9a...0a5
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #23 Skrevet 18. august 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal vi forlange at de som er rike skal dele med de fattige da? Tjener du mer enn en mill, så må du gi det til de fattige? Poenget med å jobbe seg opp fra ingen ting til å faktisk ha mer enn man trenger forsvinner jo helt og vi får inntekter lik kommunisme. Jeg fortsetter heller å leve under fattigdomsgrensen enn å bli statens veldedighetsprosjekt hvor jeg skal leve av andres inntekt som de har jobbet hardt for! Anonymkode: 0b4c1...12a Så du mottar ingenting fra det offentlige du da? Fint for deg, men de fleste fattige trenger hjelp fra staten, meg inkludert. Gratis legehjelp når frikort er nådd, AAP, uføretrygd, gratis skole for barna, redusert betaling i barnehage og sfo osn. Så du får, eller har fått ingenting av dette? Anonymkode: 128ec...c37
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #24 Skrevet 18. august 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du får altså intet fra det offentlige? Ingen legehjelp, ingen barnetrygd, ingen barnehage/skole, ingenting? Det er godt gjort! Hvor kommer dine penge så fra, som du bruker på mat og på finn? Samfunnet vårt er et spleiselag hvor alle bidrar etter evne. I noen perioder er man ovenpå, men treffes man av sykdom eller andre ulykker så finnes det ordninger så man skal slippe å bo på gaten og tigge for å få mat på bordet. Og godt er det! Jeg betaler min skatt med glede!!! Anonymkode: 1ae9a...0a5 Å herregud, ikke gjør deg så dum, har du virkelig ikke noe bedre å komme med? Jeg betaler også min skatt med glede. Allikevel akspetere jeg og mange andre at det er forskjell både på innsats/hva folk yter og hva de har råd til. Anonymkode: 38dc8...cf3
Anonym bruker Skrevet 18. august 2018 #25 Skrevet 18. august 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du får altså intet fra det offentlige? Ingen legehjelp, ingen barnetrygd, ingen barnehage/skole, ingenting? Det er godt gjort! Hvor kommer dine penge så fra, som du bruker på mat og på finn? Samfunnet vårt er et spleiselag hvor alle bidrar etter evne. I noen perioder er man ovenpå, men treffes man av sykdom eller andre ulykker så finnes det ordninger så man skal slippe å bo på gaten og tigge for å få mat på bordet. Og godt er det! Jeg betaler min skatt med glede!!! Anonymkode: 1ae9a...0a5 Joda. Jeg har jobbet og tjent penger og betalt skatt og trygdeavgift i 20 år. Men så ble jeg syk og kan derfor motta 66% lønn i 4 år. Jeg snakker om de rikes inntjente penger. At de må få lov til å beholde sine penger selv om jeg er fattig. 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mottar ingenting fra det offentlige du da? Fint for deg, men de fleste fattige trenger hjelp fra staten, meg inkludert. Gratis legehjelp når frikort er nådd, AAP, uføretrygd, gratis skole for barna, redusert betaling i barnehage og sfo osn. Så du får, eller har fått ingenting av dette? Anonymkode: 128ec...c37 Jeg mottar 66% lønn. Men jeg snakker om å ta de rikes inntjente penger og fordele på de fattige. Det blir jo helt feil at de skal betale mer for at jeg er syk. Anonymkode: 0b4c1...12a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå