Gå til innhold

Å rive barn ut av armene på foreldrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ganske fengselsaktig opphold for barna også, all den tid de ikke får forlate området og får minimal, om noen, tid utendørs. Voksne fanger i Norge har mye bedre vilkår. 

Denne var ganske opplysende: https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2018/05/30/this-is-whats-really-happening-to-kids-at-the-border/?noredirect=on&utm_term=.f2f0eadaf32e

Og denne er det umulig å se uten å bli sterkt berørt. Jeg husker ikke sist jeg gråt, men nå strømmet tårene: https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/us-immigration-children-audio-trump-border-patrol-separate-families-parents-detention-center-a8405501.html

Anonymkode: 8d1d5...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele saken er sinnsyk! Det som gjør det ekstra ille er alle amerikanerne som bifaller dette. Jeg har en del venner fra Midtvesten (og har de fleste på fb) og der strømmer det på med uspiselige innlegg og kommentarer ift denne saken, at de "damnillegals" bare kan la være å komme til usa, så er alle problemer løst osv. Dette er da ofte de meste konservative republikanerne, som også som regel støtter opp under at abort er drap og burde blitt forbudt, såkalte "pro-lifers" jadda...det er bare ikke så nøye med liv som ikke er amerikanske stydeligvis, og et liv er åpenbart mer verdt før det er født. Blir helt kvalm!

Anonymkode: 8e7f8...f48

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hele saken er sinnsyk! Det som gjør det ekstra ille er alle amerikanerne som bifaller dette. Jeg har en del venner fra Midtvesten (og har de fleste på fb) og der strømmer det på med uspiselige innlegg og kommentarer ift denne saken, at de "damnillegals" bare kan la være å komme til usa, så er alle problemer løst osv. Dette er da ofte de meste konservative republikanerne, som også som regel støtter opp under at abort er drap og burde blitt forbudt, såkalte "pro-lifers" jadda...det er bare ikke så nøye med liv som ikke er amerikanske stydeligvis, og et liv er åpenbart mer verdt før det er født. Blir helt kvalm!

Det er veldig merkelig hvordan religiøse verdier blir vridd og vendt på for å passe den enkeltes syn. Ser at politikerne finner støtte for dette i bibelen. Jeg er ikke kristen (eller på andre måter troende) selv, men slik jeg har forstått kristendommen ville Jesus reagert på dette med avsky, og absolutt ikke støttet at dette foregikk i "hans nav".

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der traff du spikeren på hodet. Det ufødte liv er umistelig, mens de barna som allerede lever rangeres etter hudfarge og kultur.

Anonymkode: 69feb...e10

Gjest Antarctica
Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har det stått noe sted at barna ikke skal gjenforenes med foreldrene når de slipper ut av forvaring?

Anonymkode: 7b017...f73

Ingen har sagt at de IKKE skal gjenforenes. Men ingen har heller noen plan på når, hvor, hvordan eller under hvilket ansvar de skal gjenforenes. 

https://www.pbs.org/newshour/nation/no-clear-plan-yet-on-how-to-reunite-parents-with-children

(Er jeg din eneste kilde til informasjon om emnet, altså...?) 

Gjest Antarctica
Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg enig i at er et problem, men da er det det vi må snakke om, ikke at de blir skilt fra foreldrene når de skal fengsles.

Men det som skjer her er jo at både unger og voksne havner i fengsel. Hvert sitt fengsel, bare. 

Skrevet
14 timer siden, sug lut skrev:

Det er fordi du er treg.

Hva vet du om det?

Anonymkode: f526e...505

Skrevet

Illegale innvandrere er et stort problem i USA, spesielt i grensestatene. Er få som får asyl, siden det ofte "bare" er trangen på et bedre liv og ikke et reelt beskyttelsesbehov som er motivasjonen. De sender ofte gravide damer over grensen for å føde, siden barna da får statsforgerskap.

Forstår godt at noe må gjøres, selv om jeg ikke er enig i måten det blir gjort på. Spesielt synd siden foreldrene tydeligvis gir blaffen i barna sine.

Anonymkode: 77dd5...e5d

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Illegale innvandrere er et stort problem i USA, spesielt i grensestatene. Er få som får asyl, siden det ofte "bare" er trangen på et bedre liv og ikke et reelt beskyttelsesbehov som er motivasjonen. De sender ofte gravide damer over grensen for å føde, siden barna da får statsforgerskap.

Forstår godt at noe må gjøres, selv om jeg ikke er enig i måten det blir gjort på. Spesielt synd siden foreldrene tydeligvis gir blaffen i barna sine.

Drøy påstand. Jeg vil påstå det motsatte. På grunn av at elsker sine barn like høyt som du elsker dine trosser de farene og forsøker å skaffe barna et godt liv. 

Det er lett å sitte trygt i Norge og motta sin trygd å mene mye om desperate menneskers forsøk på å skaffe barna dine et godt liv.

Anonymkode: 1fce8...da0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Drøy påstand. Jeg vil påstå det motsatte. På grunn av at elsker sine barn like høyt som du elsker dine trosser de farene og forsøker å skaffe barna et godt liv. 

Det er lett å sitte trygt i Norge og motta sin trygd å mene mye om desperate menneskers forsøk på å skaffe barna dine et godt liv.

*sine

Skrevet

her må foreldrene faktisk takke seg selv

Anonymkode: 5e003...080

Skrevet

Dette er ikke lykkegjegere som lever et greit liv på NAVs regning. Det er mennesker i dyp desperasjon og nød. Mennesker som lever under konstante drapstrusler fra narkokartell, fra steder der kidnapping ikke bare er en fare, men også en sannsynlighet. Familier som blir utradert fordi ungdommen i huset nekter å lange narkotika. At de må «takke seg selv» og at de «gir blaffen i barna sine» er noe av det kvalmeste jeg har lest. Jeg håper disse utsagnene skyldes mangel på kunnskap og innsikt, og ikke menneskesyn. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, sånn kan man si når man sitter i sin lille boble med alle rettigheter man behøver. Så uvitende er det faktisk ikke lov til å være.

Anonymkode: b616d...8b6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du bruker tydeligvis ikke tiden din til å tilegne deg kunnskaper.

Anonymkode: e380e...54b

Skrevet
18 timer siden, Pashla skrev:

Ingen har sagt at de IKKE skal gjenforenes. Men ingen har heller noen plan på når, hvor, hvordan eller under hvilket ansvar de skal gjenforenes. 

https://www.pbs.org/newshour/nation/no-clear-plan-yet-on-how-to-reunite-parents-with-children

(Er jeg din eneste kilde til informasjon om emnet, altså...?) 

Du skrev at foreldrene ble sendt ut uten barna. Da syntes jeg du var en naturlig person å spørre.

Nå blir det sansynlig vis gjort endringer. I praksis betyr vell det at barna kan plasseres i et slags fengsel, sammen med foreldrene, men på ubestemt tid. Sansynlig vis en dårligere løsning for barna. Regner med at alle som har skrevet under på opprop er kjempefornøyde.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke lykkegjegere som lever et greit liv på NAVs regning. Det er mennesker i dyp desperasjon og nød. Mennesker som lever under konstante drapstrusler fra narkokartell, fra steder der kidnapping ikke bare er en fare, men også en sannsynlighet. Familier som blir utradert fordi ungdommen i huset nekter å lange narkotika. At de må «takke seg selv» og at de «gir blaffen i barna sine» er noe av det kvalmeste jeg har lest. Jeg håper disse utsagnene skyldes mangel på kunnskap og innsikt, og ikke menneskesyn. 

Eller at man kommer fra et av disse landene, har bodd rundt i hele Amerika og vet en god del mer om dette enn dere blødende hjerter. Det er i all hovedsak penger som motiverer. Glem ikke det.

Skrevet

Er det sant at det var like ille under Obama, men at dette kommer fram nå bare for å skade trump?

Hva med Mexico? Er det like ille der, men vi velger å ikke «henge» dem, kun USA? 

Anonymkode: 5b7db...e0a

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller at man kommer fra et av disse landene, har bodd rundt i hele Amerika og vet en god del mer om dette enn dere blødende hjerter. Det er i all hovedsak penger som motiverer. Glem ikke det.

Hva hadde du gjort om du ikke hadde penger å leve av og ikke greide å forsørge familien og du kom fra så ustabile forhold? Kjenn på det. Og husk den følelsen.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde du gjort om du ikke hadde penger å leve av og ikke greide å forsørge familien og du kom fra så ustabile forhold? Kjenn på det. Og husk den følelsen.

Du vet ingenting om min bakgrunn. Jeg har absolutt kjent på den følelsen og vært så fattig at vi knapt hadde råd til mat. Likevel ble jeg ikke kriminell. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men så har du havnet i Norge da. Så hvorfor er du her?

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men så har du havnet i Norge da. Så hvorfor er du her?

Traff en mann som allerede hadde barn og ikke ville flytte. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det sant at det var like ille under Obama, men at dette kommer fram nå bare for å skade trump?

Hva med Mexico? Er det like ille der, men vi velger å ikke «henge» dem, kun USA? 

Herregud, flyktninger over grensen fra Mexico har da vært en kjentsak siden minst tidlig på 80 tallet!

Skrevet
På 19. juni 2018 den 23.23, Anonym bruker skrev:

Det er ikke hetsende å påpeke det du selv viser, nemlig at du sammenligner ting som ikke kan sammenlignes (og hadde du hatt nok kunnskap om det ville du visst det). Når du selv etter å ha blitt oppmerksom på det påstår det samme, da gir du inntrykk av å være litt treg - spesielt når du så tror at Pashla gidder å skrive både anonymt og med nick. Det bør være ganske opplagt at det er flere på forumet, noen av oss (også du) velger å skrive uten nick, andre med nick. Og tydeligvis så er Pashla og jeg enige i at det ikke er mulig å sammenligne de to situasjonene du sammenligner.

Ta til deg at du har misforstått situasjonen i USA, sett deg inn i det, da vil du også se at det ikke er mulig å sammenligne det med barnevernets praksis i saker hvor man mener det er høy risiko for umiddelbar skade på barn.

Å, Men disse foreldrene har jo bevisst prøvd å smugle barna inn til et land hvor de er fullt klar over konsekvensene (de kommer ikke inn). Mulig er jeg treg som har sett dette siden jeg selv var ungdom. Trump ønsker bare ikke et helvete i landet sitt, der er helvete fra før. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, flyktninger over grensen fra Mexico har da vært en kjentsak siden minst tidlig på 80 tallet!

«Herregud??» Det var da ikke det jeg spurte om. Prøv igjen. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ingenting om min bakgrunn. Jeg har absolutt kjent på den følelsen og vært så fattig at vi knapt hadde råd til mat. Likevel ble jeg ikke kriminell. 

Det er ikke alle som har den luksusen. Det er ikke alle som kan velge om de vil bli kriminelle eller ei. Det er ikke alle steder man kan beskytte barna sine mot kriminalitet og vold og overgrep. Noen steder er så ille at de heller tar sjansen på å flykte og søke asyl fordi de ser at det ikke er en fremtid, kanskje ikke engang liv, der de bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...