Gå til innhold

På stranden i dag (ang vekt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så alle mulige fasonger da jeg var på stranden i helgen. Selv har jeg alt for stor mage, som jeg holder på å jobbe med å få bort. Men jeg går på stranden likevel og koser meg veldig med barnet mitt. Og det så det ut som de fleste andre gjorde og, 

Anonymkode: badd3...ed1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er pga sånne som deg HI at jeg har så store komplekser for kroppen min at jeg aldri kommer til å bade sammen med barna mine på en offentlig badeplass eller i basseng. Trist.. 

Anonymkode: 73280...0b1

Nei, det er på grunn av deg selv. Alt sitter i hodet ditt, og det er kun der du kan gjøre endringer så du kan tilby barna å være med dem og bade. Du fratar dem noe fint fordi du har problemer i hodet ditt!

Anonymkode: bf849...65f

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og der skal jeg ikke på stranden denne sommeren heller. 

Anonymkode: 72118...20e

Er du virkelig SÅ svak..?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du virkelig SÅ svak..?

Er du virkelig SÅ dum..?

Anonymkode: c5262...54c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du virkelig SÅ dum..?

Anonymkode: c5262...54c

Dum? På hvilken måte? Man er svak dersom et innlegg på anonymforum er alt som skal til for at man ikke drar på stranden. Man må være såpass sterk at man greier å dra på stranden selv om man ikke er med i bikinifitness.

Skrevet

Men hvorfor er du så opptatt av andres kropper? Man kan ha våde valker og store lår og likevel være innenfor normalområdet. Jeg lurer derfor på om du tror at man må være modelltynn for å være sunn? For modeller er ofte undervektige, ikke normalvektige. Jeg var også på stranda i går og så flest normalvektige -i alle fasonger. Jeg har selv både bilring, store pupper  og kraftige lår, men har likevel normal BMI. Det er ikke helseskadelig med noen 6-7 kg ekstra, det er kun estetikk.

Anonymkode: 45729...cf4

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI, her. Absolutt ikke meningen å være stygg, men dere må tro hva dere vil. Har gått ned 20 kg selv og er nå normalvektig. Ønsker 5 kg til ned. 

Det er synd å se pga helsemessige ting og vet hva jeg snakker om. Har fått et nytt liv etter. 

Klart jeg og tenkte at flott at de var der. Ville bare lufte observasjonen min. 

Anonymkode: 8b2a7...538

Ja, vi brant etter å høre din observasjon...

Du, ikke alle tanker skal luftes. Selv ikke om du er kry av eget vekttap.

Anonymkode: cbe2d...8bf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vitenskapelig bevist er vel en sannhet med store modifikasjoner. Ville gjerne sett studiene du refererer til. Her siteres det en metaanalyse med 60 000 deltakere hvor de ser at selv de overvektige som fremstår sunne har økt helserisiko https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sunn-overvekt-er-en-myte/

Ellers er jeg enig med deg! Aktivitet er alltid bra, og bad med den kroppen man har! MEN at det er et enormt helsemessig problem som kommer til å koste mye lidelse i fremtiden må man kunne diskutere uten at vi går i andre grøfta. Det er forskjell på å diskutere sak og person(er), noen her på forumet har store vansker med.

Anonymkode: 6a69c...0cb

Hvor diskuterer jeg personer ...?

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min observasjon er at de som er mest fordomsfull mot overvektige er de som akkurat bikker Bmi-grensen selv.. halvfeit, men ikke overvektig. Gjerne 5-7 kg for mye.. Og hvorfor gjør de da selv ikke noe med det!? Hvorfor dømme andre når man selv har noen lite kledelige valker over bukselinningen!? Jeg jobber i helsevesenet og de som himler høyest med øyebrynene sine over «store» pasienter, er de som straks er overvektige selv.. Hvorfor!? Og hvis de tror det er så lett å gjøre noe med det, hvorfor ikke begynne med seg selv? 

Anonymkode: db3f0...f3f

Stemte her også! 

Skrevet

Hvis du har gått ned 20 kg selv HI, og har planer om å gå ned ytterligere noen kilo, så har du kanskje vært en av dem som selv har vegret deg for å gå på stranden? Hvorfor i all verden skriver du et sånt innlegg da? 

Anonymkode: 02cc6...a6d

Skrevet

Jeg kjenner at denne tråden traff meg midt i hjertet. 

Jeg hater kroppspress! Hater det! Jeg er sikkert en av de som får større mennesker til å føle seg dårlig på stranda. Er lita og har tre kosmetiske inngrep bak meg, vurderer to til. Men jeg blir søren meg aldri fornøyd med den kroppen! 

Har litt celluliter, litt strekkmerker og litt fett på lårene. Alt dette skjules når jeg får farge. Men jeg synes det er helt forferdelig å dra på standen og alt det der. Tenker så sykt mye på hvordan jeg ser ut. 

Er det noe jeg synes er skikkelig digg så er det å se mennesker i alle størrelser på stranden. Jeg er vokst opp med en mor og far som viste kroppen sin i badebukse i all sin prakt. Det er et slag i trynet å bli voksen å innse at slik er det ikke lenger. Vi må kommentere de uten perfekte kropper. 

Tilogmed mannen min som er helt perfekt i nine øyne hater stranden fordi han har litt fett og ikke er treningshønk. Hva fan sier jeg bare. 

Kan vi ikke bare begynne med å akseptere en kropp som en kropp og la folk få bevege seg ubemerket hen hvor enn de vil gå, med eller uten bikini. 

Til dere som føler dere ubekvem på sommeren ; drit i det! Det er de færreste som tenker noe som helst. Kom dere ut med den kroppen dere har. Jeg skal ikke se, tenke, kommentere eller le inni meg. 

Anonymkode: 6344a...727

Skrevet

Helt tragisk hvor mange tjukkaser vi er . Ser det hele tiden . Mødre som knapt greier løpe etter barna sine ! Vondt å se på.

syns ikke det er Ok at vi sier at smellfeit er Ok! Tenk alle som hadde blitt kvitt livsstilssykdommene sine og de hadde tatt seg selv i nakken . Man lever bare en gang ! Jeg er lett overvektig jeg også. Og har vært oppe i bmi på 28. Det kan gi helseplager så da gjør jeg noe med det. Alle klarer om man vil 

Anonymkode: 8b328...7d6

Skrevet

Ler ikke av tykke folk. Men ble trist av at vi lar oss forfalle sånn ! Inkludert meg selv !!!

Anonymkode: 8b328...7d6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vitenskapelig bevist er vel en sannhet med store modifikasjoner. Ville gjerne sett studiene du refererer til. Her siteres det en metaanalyse med 60 000 deltakere hvor de ser at selv de overvektige som fremstår sunne har økt helserisiko https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sunn-overvekt-er-en-myte/

Ellers er jeg enig med deg! Aktivitet er alltid bra, og bad med den kroppen man har! MEN at det er et enormt helsemessig problem som kommer til å koste mye lidelse i fremtiden må man kunne diskutere uten at vi går i andre grøfta. Det er forskjell på å diskutere sak og person(er), noen her på forumet har store vansker med.

Anonymkode: 6a69c...0cb

De fleste av oss reagerer vel mest over at ho følte et sterkt behov for å fortelle verden hva hun hadde observert (helt ukritisk til å si noen ting som hvor mange det var på stranda, hvor mange som var overvektige, hvordan hun VET hvem som var overvektig og ikke). Hi ville bare fortelle at hun hadde sett MANGE overvektige og at dette var TRIST! Javel liksom..ingen spurte...

Anonymkode: c2958...89f

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste av oss reagerer vel mest over at ho følte et sterkt behov for å fortelle verden hva hun hadde observert (helt ukritisk til å si noen ting som hvor mange det var på stranda, hvor mange som var overvektige, hvordan hun VET hvem som var overvektig og ikke). Hi ville bare fortelle at hun hadde sett MANGE overvektige og at dette var TRIST! Javel liksom..ingen spurte...

Anonymkode: c2958...89f

Man ser at folk er overvektige altså. Man trenger ikke å få oppgitt vekt for å vite det. 

Anonymkode: 34931...bb6

Skrevet

Voldsomt så mange aggressive folk i denne tråden! Overvekt har blitt noe «hellig» som man ikke får lov til å ha noen meninger om, bare se her hvordan folk svarer med piggene ute. Jeg er fullstendig enig HI, det er en trist og skremmende utvikling. Synes oppriktig synd på barna som er overvektige og som ikke styrer matinntaket selv. Det er nærmest overgrep. Nei, snakker ikke om de få prosentene som er overvektige grunnet sykdom. Hørte det selv av en venninne, sønnen min ville ha is nummer to på stranden, jeg sa nei fordi han allerede hadde spist en is. Da svarer hun: «det gjør vel ikke noe, han er jo så slank». Nettopp derfor er han sunn og slank! Et lite barn skal ikke spise 2 kroneis en helt vanlig hverdag. Det tilsvarer minst 6 is for meg feks. Er det å dytte i ungen sukker og fett sidestilt med å være snill? Dårlig samvittighet? Barnet mitt er forøvrig ikke slank, men normalvektig. Hennes barn er overvektig. Og fikk to is. 

Anonymkode: b1bc2...5af

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Voldsomt så mange aggressive folk i denne tråden! Overvekt har blitt noe «hellig» som man ikke får lov til å ha noen meninger om, bare se her hvordan folk svarer med piggene ute. Jeg er fullstendig enig HI, det er en trist og skremmende utvikling. Synes oppriktig synd på barna som er overvektige og som ikke styrer matinntaket selv. Det er nærmest overgrep. Nei, snakker ikke om de få prosentene som er overvektige grunnet sykdom. Hørte det selv av en venninne, sønnen min ville ha is nummer to på stranden, jeg sa nei fordi han allerede hadde spist en is. Da svarer hun: «det gjør vel ikke noe, han er jo så slank». Nettopp derfor er han sunn og slank! Et lite barn skal ikke spise 2 kroneis en helt vanlig hverdag. Det tilsvarer minst 6 is for meg feks. Er det å dytte i ungen sukker og fett sidestilt med å være snill? Dårlig samvittighet? Barnet mitt er forøvrig ikke slank, men normalvektig. Hennes barn er overvektig. Og fikk to is. 

Det er veldig viktig at profesjonelle opplyser om alle de helsemessige farene overvekt bringer med seg, men det at lekfolk "synser" om kropper på stranden er noe helt annet, og bringer ikke noe bra med seg. Det er mye skam forbundet med overvekt, og man trenger ikke legge stein til byrden. Det viktigste er at alle, uansett fasong, tar med barna sine ut og koser seg med sol, vann og latter, uten å tenke på om en bilring eller tre sjenerer folk rundt. Og er det ikke akkurat dette vi prøver å lære barna våre; at det å kose seg sammen ikke nødvendigvis innebærer spising eller drikking?

Skrevet

Ja, jeg har gått ned 20 kg og ønsker noen flere. Så det var ikke sånn at jeg sitter på min høye hest å er slank selv og ser ned på andre. Likevel føler jeg det ble angrepet av innlegget. De som et overvektig vet dette selv og ble vel ikke plutselig klar over det av innlegget mitt? 

Uansett så synes jeg det er trist å se så mye overvekt. Og følte heller ikke det var noe galt å si det her. Var det virkelig det? Så mye innlegg som blir lagt her i alle varianter så var dette dråpen? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra at overvekt er "hellig"? Jeg vil vel si tvert om: overvektige er den siste paria. Dem vi kan håne og latterliggjøre. Det er jo bare viljestyrken deres som er for dårlig. 

For 40-50 år siden kunne vi le av gærninger, for 30 år siden var det fortsatt god latin å slenge dritt om narkomane og homofile. Nå vet vi at verken psykiske lidelser, rusavhengighet eller homofili er spesielt komisk, og heller ikke noe personen selv velger å ha.

Men fedme, det er fortsatt liksom noe folk "velger"? Hvorfor det, tro? Fordi de liker å bli ledd av i bikini? Fordi de elsker å spesialbestille store klær når ingen ting i butikken passer? Fordi de liker å puste og pese i motbakker? 

Jeg er selv innafor det som kalles normalvektig, men det er likevel provoserende å høre folk late som om de er så opptatte av "folkehelsa", når det de faktisk gjør kun er å utstille sin egen forakt for andre medmennesker. Nordmenn lever lengre enn noen sinne før, er friskere enn alle generasjoner før, har lavere spebarnsdød enn før og større antall 80-åringer i befolkninga enn noen gang. Hva mer ønsker dere liksom av den folkehelsa? Evig liv?

En av mine venninner har gått opp og ned i vekt så lenge jeg har kjent henne, dvs i 35 år, og alle disse svingningene har vært pga spiseforstyrrelser. Men spiseforstyrrelser er bare "synlige" hvis de gir seg utslag i anoreksi, og da er det synd på vedkommende. Der er folk i offentligheten rørende enige. Anoreksi er trist og farlig. Men at folk som har lidd av dette seinere kan bli bulimikere, eller lide av tvangsspising, og at alle tre variantene er symptomer på det samme, nei, det overser man. Tvangsspising er bare "dårlig viljestyrke". 

Nei. Det er ikke det. Det er en ekte sykdom, og den sitter ikke i viljestyrken, men i psyken. Hvorfor skal den være mindre "hellig" å kritisere enn andre sykdommer? Tror du folk velger å ha migrene, diabetes, allergi, epilepsi, skoliose, leddgikt eller hjertearytmi? Nei, det tror vel ingen. Men mange tror at folk som lider av spiseforstyrrelser eller andre psykiske lidelser bare må stramme seg opp og gjøre som andre. Som om de har valgt sykdommen. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har gått ned 20 kg og ønsker noen flere. Så det var ikke sånn at jeg sitter på min høye hest å er slank selv og ser ned på andre. Likevel føler jeg det ble angrepet av innlegget. De som et overvektig vet dette selv og ble vel ikke plutselig klar over det av innlegget mitt? 

Uansett så synes jeg det er trist å se så mye overvekt. Og følte heller ikke det var noe galt å si det her. Var det virkelig det? Så mye innlegg som blir lagt her i alle varianter så var dette dråpen? 

Du sitter jo på din høye hest hvis du først selv har måttet slanke deg, og så etterpå akker deg over hvor "trist" det er med alle de tjukke folka...

Skrevet

Lurer på om dere som blir så fornærma over hi her er like liberale til røykere?

Anonymkode: 7c39a...b64

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det må faktisk være dagens dummeste spørsmål

Anonymkode: dd9aa...d05

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Liberale"? I betydningen "lar være å dømme folk selv om de røyker"?

Ja. I alle fall jeg.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er standardkoblingen på Dib. "Hvorfor kan man ikke kritisere tjukke folk når man kan kritisere røykere, for begge gjør dårlige helsevalg". (Tja, hva med å ikke kritisere noen...?) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...