Gå til innhold

Å velge bunad man ikke har tilhørighet er gruelig patetisk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så for å ikke være rotløs, skamløs og uten smak så skal jeg bruke masse penger på en bunad jeg synes er mindre fin, i stedehfor en festdrakt jeg synes er fin? Du er bunadspolitiet på sitt værste

Anonymkode: c3538...4bd

Utrolig bra svart!

Anonymkode: 63d59...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så for å ikke være rotløs, skamløs og uten smak så skal jeg bruke masse penger på en bunad jeg synes er mindre fin, i stedehfor en festdrakt jeg synes er fin? Du er bunadspolitiet på sitt værste

Anonymkode: c3538...4bd

Nå var kanskje det er svar til dem som ukritisk shopper bunad etter hvilken de syns er finest og ikke de som velger festdrakt. 

Å stille i bunad som man ikke har noen form for tilknytning til (via eget opphav, tilhørighet eller arv) ER klasseløst og dårlig stil. 

Anonymkode: 506c4...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var kanskje det er svar til dem som ukritisk shopper bunad etter hvilken de syns er finest og ikke de som velger festdrakt

Å stille i bunad som man ikke har noen form for tilknytning til (via eget opphav, tilhørighet eller arv) ER klasseløst og dårlig stil. 

Anonymkode: 506c4...39a

Nei, det var det ikke. Det svaret var til meg

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste trygge base i livet er bestemor. Hun er fra Nord-Norge, men flyttet sørover da hun var 14. Jeg har tilbragt alle somre (da snakker vi en mnd i slengen) på øya hun er fra, siden jeg var 2 år og frem til jeg var 12. Da døde bestefar (som var den som tok meg med hvert år etter de skilte seg). Jeg har flyttet 22 ganger før jeg ble 16 og flyttet hjemmefra (dog innad i samme fylke), og selvom jeg føler at byen jeg bor i er min by og mitt sted, så er hjertet mitt hos bestemors hjemplass og jeg har derfor bunad derifra. Det samme har min datter. Så selvom bestemor har hatt hele sitt voksne liv i samme fylke som meg så har vi begge bunad fra hennes sted. Og jeg bærer den med stolthet fordi den betyr så uendelig mye for meg!

Anonymkode: e6ec5...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

MAN - som i "folk med oppdragelse, dannelse og kunnskap" - velger ikke bunad fordi den er fin.

Anonymkode: 18222...77d

Og med det kan vi vel konkludere med at det ikke bare er "bunadsshoppere" som mangler dannelse, oppdragelse og kunnskap.

Anonymkode: b6176...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 19.54, Anonym bruker skrev:

Enig i at man kan velge fra foreldres hjemsted dersom man har flyttet på seg og ikke har en bestemt tilknyting til et sted. Men om man har bodd hele livet i samme fylke mener jeg man må velge bunad derfra. Har man arver fra besteforeldre kan man selvsagt bruke den, men å få sydd ny bunad valgt etter hvilken man syns er penest- det er teit det!

Anonymkode: 73be9...615

Dette 👆

Anonymkode: 6f3ee...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen noen gang ber meg om et eksempel på norsk smålighet og janteloven, skal jeg vise dem denne debatten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er regelen sa du? 

Arv er ok om den kommer fra fin egen slekt, selv om du aldri har satt dine ben der selv?

Kjøp av bunad fra der skekten din er i fra er ikke ok, om du ikke selv har vært der og har sterk tilknytning der? 

Og hva da om du arver fra andre? Som tanten til din mann? Er det ok?

Prøver virkelig å forstå! 

Anonymkode: 3c773...309

Og du syns du er på rett sted i tråden mht å stille de spørsmålene? Har jeg markert meg med noen synspunkter du er nysgjerrig på? 

Tror du må finne rett adresse, gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, skjotta skrev:

Som sagt er jeg veldig klar over at ingen lov forbyr alle å velge den bunaden de ønsker og jeg respekterer alles rett til å velge selv, men om de liker det eller ei, så kan jeg synes hva jeg vil om valget  (mens jeg respekterer det!) 

Som sagt synes jeg personlig at en bunad er mye mere enn et klesplagg, og da synes jeg personlig også mitt om de som velger bunad basert på hvordan den ser ut i stedet for hvor den kommer fra. (Og så tenker jeg at det er trist at bunaden mister sin betydning for så mange. Når oslofruene velger seg beltestakk så reduserer de jo faktisk bunaden sin betydning og likestiller den med et hvilket som helst plagg)

Det tror jeg også de gjør - og så er den jo passe dyr til at den også kan markere noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 21.37, Anonym bruker skrev:

Fy faen å drittlei jeg er kjerringene her inne som tror de kan bestemme over hva folk skal ha på seg. Har man festdrakt er man patetisk polyester kjerring, og har man bunad så skal man måtte forsvare seg mot bunadshyene. Hele jævla gjengen burde få seg en lusing som de sent glemmer så kanskje de klarer å holde kjeft  å slutte å tro at deres meninger betyr noe som helst.

Anonymkode: bd61a...a56

I alle dager...folk som har andre meninger enn deg når det gjelder festdrakt og bunad burde altså bli slått til?Si meg,er du riktig vel bevart?

Anonymkode: 75e62...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎05‎.‎2018 den 19.54, Anonym bruker skrev:

Enig i at man kan velge fra foreldres hjemsted dersom man har flyttet på seg og ikke har en bestemt tilknyting til et sted. Men om man har bodd hele livet i samme fylke mener jeg man må velge bunad derfra. Har man arver fra besteforeldre kan man selvsagt bruke den, men å få sydd ny bunad valgt etter hvilken man syns er penest- det er teit det!

Anonymkode: 73be9...615

"Må" faktisk....

Jeg har bodd hele livet i Hordaland, men har Sognebunad etter min mor, hvor jeg også har slekt. I følge deg "må" jeg jo velge en bunad fra Hordaland da...som forresten ikke er èn bunad, men en hel drøss. Jeg har bodd et sted det meste av livet, men har ingen slekt eller familie her, så om jeg flyttet ville det vært helt snålt å skulle ha en bunad herfra.

Anonymkode: e701b...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Jeg er så glad jeg IKKE har bunad, så jeg kan bruke 17 Mai til å feire det som betyr noe her i verden.  

 

 

Anonymkode: 48b1f...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha. Jeg er så glad jeg IKKE har bunad, så jeg kan bruke 17 Mai til å feire det som betyr noe her i verden.  

 

 

Anonymkode: 48b1f...98e

Det sier jeg og, det gale bunadspolitiet er grunn nok til å ikke ha bunad

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.5.2018 den 14.55, uhhuhher skrev:

Hvis noen noen gang ber meg om et eksempel på norsk smålighet og janteloven, skal jeg vise dem denne debatten.

 

Ja, det er den et virkelig grelt eksempel på!

Jeg kommer ikke til å velge bunad fra mitt hjemsted. Jeg har ikke bodd der på 20 år, bare vært der noen få ganger på disse årene, og jeg har nesten ikke kontakt med noen i familien lenger. Jeg elsker mitt hjemsted, men det er minner jeg har med meg fra barndommen. Skulle jeg ha bunad derfra ville jeg hver gang jeg bruker den måtte svare på spørsmål om den og stedet og familie. Det ønsker jeg ikke. Dager jeg skal ha på meg bunad skal være festdager, også for meg. Å bli påminnet at jeg i praksis nesten ikke har familie lenger er ikke noe jeg ønsker. Familien min har dessuten ingen tradisjoner med bunadsbruk.

Ifølge Hi må jeg velge bunad fra mitt fylke (bare den kommentaren viser at hun kanskje ikke er den som vet mest om bunader og tradisjoner ... ). Javel ... bunader fra mitt fylke ... men jeg har absolutt ingen tilknytning til den nordre delen av fylket. Den søndre delen av fylket kunne jeg muligens hevdet å ha det siden hjemstedet til min bestemor lå akkurat innenfor den delen av fylket da hun var lita jente. Det ble endret. Så i realiteten har jeg heller ingen tilknytning til det stedet selv om min fars familie bodde noen år i den delen av fylket da han var liten. Ifølge His definisjon kan jeg likevel velge bunad fra disse stedene, selv om jeg ikke har noen faktisk tilknytning til dem. Og det morsomme er jo at det er 15-20 bunader å velge mellom, bare så jeg vet om.

Ifølge mange kan jeg selvfølgelig velge bunad ut fra sted jeg bor. Javel ... her jeg bor nå føler jeg absolutt ingen tilknytning til, og jeg bor her bare midlertidig selv om jeg har vært her noen få år. Ellers har jeg bodd syv-åtte andre steder også de siste 20-25 årene. Det stedet jeg føler mest tilknytning til er det stedet jeg bodde kortest, men siden jeg ellers ikke har noen tilknytning til stedet blir det litt merkelig å velge bunad derfra også siden jeg ikke bor der lenger.

For noen år tilbake var jeg noen perioder i Telemark, kom da i kontakt med personer som er involvert i mange ulike folketradisjoner, bl.a. en av landets beste folkedansere, musikere og kunstnere og håndverkere av gamle tradisjonshåndverk. Der fikk jeg prøve en beltestakk, og idet jeg fikk den på meg følte jeg en enorm tilknytning. Ikke til Telemark spesielt, men til Norge, til tradisjoner. Min følelse var så markant at selv om jeg trodde jeg skjulte det, la de andre merke til det. Og den umiddelbare kommentaren jeg fikk fra alle var "du bare må ha en beltestakk, for den gjør noe helt spesielt med deg!". Det ironiske er at jeg før dette aldri syntes beltestakken var spesielt fin ;) Fremdeles er det bunader jeg synes er finere. Men beltestakken gir meg en følelse av dyp tilhørighet, en tilhørighet som mitt omflakkende liv ikke har greid å gi meg. En tilhørighet til tradisjoner, til det norske, ikke bare til det lokale ett sted.

Men ifølge det selvoppnevnte bunadspolitiet kan jeg ikke velge denne bunaden. Derimot mener de jeg kan og må velge bunad fra steder jeg ikke føler tilknytning til - for det godkjenner de ;)

Heldigvis er dette forumet eneste stedet jeg har møtt slike holdninger som denne tråden viser. Jeg lånte en gang en bunad fra en landsdel jeg ikke har tilknytning til og hvor jeg ikke en gang har vært. Fikk mye kommentarer på hvor flott jeg var i den bunaden og lurte på om jeg hadde slekt derfra. Jeg svarte at jeg ikke hadde det, og så lo jeg og sa at jeg mener jeg likevel kan bruke den, for min fars familie har i generasjoner vært i det området ifm. jobb, så på en måte har jeg noe av "ånden" til den landsdelen i meg fordi det livet er så forankret i meg og min families historie. Til og med folk fra den landsdelen mente det var vel så god grunn som noen til å bruke bunaden, at jeg til og med trolig forstod mer av hva den kom fra enn en del av de som nå bor i byer der. En annen gang lånte jeg en annen bunad fra det lokale stedet jeg da hadde flyttet til. Lokalbefolkningen ble kjempeglade for å se meg bruke den bunaden, de følte at jeg med det viste at jeg hadde tilknytning til dem og stedet og at det gjorde dem både glade og stolte. Til og med personer som visste hvem jeg var, men som jeg ikke kjente kom bort til meg og sa det samme. Men, i motsetning til mange av damene som kommer frem i disse bunadtrådene, har de jeg har møtt også vært rause og gode personer som evner å se at tilknytning kan være såmangt.

Ikke alle er så priveligerte at de har tilknytning til familie og hjemsted lenger. Bunadpolitiet mener tydeligvis at de da enten får skaffe seg en bunad de ikke har noe tilknytning til, eller la være. Etter min mening er det rimelig sneversynt å ikke evne å se at selv om man kanskje ikke følger tradisjonene til punkt og prikke, så kan man likevel ære tradisjoner ved å velge en bunad som man selv føler tilknytning til.

Den dagen jeg skaffer meg en beltestakk vil det være en gjennomtenkt valg, et valg jeg har brukt flere år på, jeg har satt meg inn i håndverket (både for den og for bunader mer generelt) og historien bak. Jeg kommer til å velge lokale leverandører og få den sydd der den kommer fra. Jeg tør påstå at mitt valg er langt mer bevisst og at jeg vil ha en større tilknytning til den fremtidige bunaden min enn det flere av mine venninner har til sine "godkjente" bunader. Flere av dem tar bunadene sine for gitt, det er plagg som ikke betyr spesielt mye for dem annet enn at det er kjekt å ha.

Det blir bare latterlig når andre mener de har rett til å definere hvilken tilknytning andre føler!

 

Anonymkode: 82ae8...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom hele tråden, og må ærlig innrømme at jeg synes bunad først og fremst bør velges ut ifra tilknytning. Jeg synes bunadstradisjonen mister litt av sin verdi hvis man velger bunad akkurat som man velger et hvilket som helst annet plagg. I tillegg er det rett og slett bare trist at beltestakken blir referert til som «Oslo tredje bunad», kjenner jeg rett og slett blir litt irritert over at «halve Oslo» går rundt med denne fordi «den er så fin» (og dyr). Selv er jeg nemlig fra Bø i Telemark, der beltestakken i utgangspunktet kommer fra (men flyttet i ung alder til en litt større Telemarksby, og har bodd der siden). Hvorfor i all verden skal «fine vestkantfruer» svinse rundt i beltestakken (også kalt Bø-stakk), når de knapt vet hvor Bø er? Har aldri skjønt det der...

Anonymkode: bb04b...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...