Gå til innhold

Å velge bunad man ikke har tilhørighet er gruelig patetisk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen: skill mellom «man» og «enkelte»/«jeg». «Man» velger jo helt åpenbart det «man» vil.

Anonymkode: 866cf...fe5

Skill mellom ulike anonymkoder. Jeg mener "man" bør. Så kan du mene noe annet.

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skill mellom ulike anonymkoder. Jeg mener "man" bør. Så kan du mene noe annet.

Anonymkode: 73be9...615

Poenget mitt står jo. Du skriver «kan man velge så tar man jo en bunad med historiske røtter». Hvis dette var et uttrykk for din personlige mening, og ikke en konstatering av fakta, så burde du ha skrevet «kan man velge så synes jeg man burde velge en bunad med historiske røtter». 

Anonymkode: 866cf...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tiden min på koseligere ting enn å vurdere og dømme andres bunadsvalg. Foreslår at du prøver deg på det samme, hi.

Anonymkode: f5f05...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt leit at så mange regner bunaden som "bare et klesplagg" som om det var en genser fra Cubus...

Arbeidet og tanken som ligger bak design og håndarbeidet, broderi, søm og sølv fortjener, etter min mening, å regnes som noe mer en "bare et klesplagg" 

Det er jo et plagg som representerer en landsdel, som er unikt for et bestemt sted i Norge og som skaper samhørighet og tilhørighet. 

Så nei. For meg er ikke bunaden "bare et plagg" min mormor har brodert den, alt sølvet har jeg fått i gave og jeg vet hvem jeg har fått hver knapp og sølje av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
25 minutter siden, skjotta skrev:

Jeg synes det er litt leit at så mange regner bunaden som "bare et klesplagg" som om det var en genser fra Cubus...

Arbeidet og tanken som ligger bak design og håndarbeidet, broderi, søm og sølv fortjener, etter min mening, å regnes som noe mer en "bare et klesplagg" 

Det er jo et plagg som representerer en landsdel, som er unikt for et bestemt sted i Norge og som skaper samhørighet og tilhørighet. 

Så nei. For meg er ikke bunaden "bare et plagg" min mormor har brodert den, alt sølvet har jeg fått i gave og jeg vet hvem jeg har fått hver knapp og sølje av.

 

Dette tenker jeg også. Men det betyr ikke at man må ha vokst opp på det stedet som bunaden kommer fra. Det er mer og mer akseptert å velge andre bunader. Tilknytning er så mangt.

(Men det er en lang vei derfra til at noen tror beltestakken er "Oslos tredje bunad" bare fordi mange Majorstuefruer har skaffet seg den. Da blir det faktisk patetisk.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det egentlig som er så lavpanna at de faktisk gidder å henge seg oppi hvilke bunader folk har og om de har tilhørighet til den? Ærlig tatt, da har du alt for mye fritid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er du jo både rotløs, skamløs og uten smak. Man velger ikke en bunad fordi den er "fin", man velger den fordi den signaliserer noe.

Anonymkode: 18222...77d

DU velger ikke bunad fordi den er fin. MAN kan gjøre det.

Anonymkode: b6176...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet bunad etter min oldemor jeg ❤️ Den bør tydeligvis kastes, eller selges. 

Anonymkode: 3c773...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har arvet bunad etter min oldemor jeg ❤️ Den bør tydeligvis kastes, eller selges. 

Anonymkode: 3c773...309

Det er da ingen i tråden som har ment at arv ikke er tilhørighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Det er da ingen i tråden som har ment at arv ikke er tilhørighet? 

Vel, svar som under fikk meg til å tro det. Kanskje jeg misforsto, eller du bør lese bedre. Hadde faren allerede hatt en bunad til vedkommende hadde det altså vært ok, men ikke nyinnkjøpt. Er det bunadspolitiets regel? Får sette lapp på min jeg da... 100 år gammal stakk, arvet, ikke skyt meg. Er det ok om jeg hadde arvet en bunad av min manns tante da? Kunne jeg brukt den? Eller må man kaste den? 

 

   På 19.5.2018 den 19.37,  Anonym bruker skrev: 

Men hvordan har du kontroll på folks tilknytning? Hadde jeg dukket opp med beltestakk, er det svært få som vet at faren min er fra Bø siden han ikke har bodd på samme kant av landet siden jeg var lita. Bunaden som er herfra er lite fin, så derfor ville jeg ikke valgt den. 

Anonymkode: 1ea28...132

Ettersom du verken er født eller oppvokst i Telemark er det all grunn til å stusse selv om far din bodde der som barn. Du har din tilknytning et annet sted.

Anonymkode: 73be9...615

Anonymkode: 3c773...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vel, svar som under fikk meg til å tro det. Kanskje jeg misforsto, eller du bør lese bedre. Hadde faren allerede hatt en bunad til vedkommende hadde det altså vært ok, men ikke nyinnkjøpt. Er det bunadspolitiets regel? Får sette lapp på min jeg da... 100 år gammal stakk, arvet, ikke skyt meg. Er det ok om jeg hadde arvet en bunad av min manns tante da? Kunne jeg brukt den? Eller må man kaste den? 

 

   På 19.5.2018 den 19.37,  Anonym bruker skrev: 

Men hvordan har du kontroll på folks tilknytning? Hadde jeg dukket opp med beltestakk, er det svært få som vet at faren min er fra Bø siden han ikke har bodd på samme kant av landet siden jeg var lita. Bunaden som er herfra er lite fin, så derfor ville jeg ikke valgt den. 

Anonymkode: 1ea28...132

Ettersom du verken er født eller oppvokst i Telemark er det all grunn til å stusse selv om far din bodde der som barn. Du har din tilknytning et annet sted.

Anonymkode: 73be9...615

Anonymkode: 3c773...309

Men hun sier jo ikke at hun har arvet en beltestakk etter noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Men hun sier jo ikke at hun har arvet en beltestakk etter noen?

Arv er ok, som av tanten til min mann? Men, ikke nyinnkjøpt fordi slekta de kommer derifra? Trenger fremdeles lapp på min!

Anonymkode: 3c773...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arv er ok, som av tanten til min mann? Men, ikke nyinnkjøpt fordi slekta de kommer derifra? Trenger fremdeles lapp på min!

Anonymkode: 3c773...309

Var det ikke oldemoren din, sa du...?

Eller har du bare veldig behov for å klistre et utsagn på noen, selv om ingen ennå har sagt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Pashla skrev:

Var det ikke oldemoren din, sa du...?

Eller har du bare veldig behov for å klistre et utsagn på noen, selv om ingen ennå har sagt det?

Hva er regelen sa du? 

Arv er ok om den kommer fra fin egen slekt, selv om du aldri har satt dine ben der selv?

Kjøp av bunad fra der skekten din er i fra er ikke ok, om du ikke selv har vært der og har sterk tilknytning der? 

Og hva da om du arver fra andre? Som tanten til din mann? Er det ok?

Prøver virkelig å forstå! 

Anonymkode: 3c773...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bunad man velger er selvsagt frivillig og ikke regulert av noen lov. Det er likevel normen at man velger bunad fra er sted man har tilhørighet til og om man velger plagget kun ut fra hva som er finest blir bunaden redusert til nettopp 'et plagg' og det viser ikke tradisjonen respekt. 

Arver man en bunad så har man sannsynligvis en relasjon til den som bar den og kan bære den med stolthet. 

Anonymkode: 506c4...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt greit med festdrakter, men kan man velge så tar man jo en bunad med historiske røtter. 

Anonymkode: 73be9...615

Fy fader, du er jo lettere ufordragelig! Jeg er så utrolig glad jeg ikke har mennesker som deg rundt meg. 

Anonymkode: 63d59...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Formalisere bunadspolitiet? Og hvem skal bestemme? Skal det innføres en bunadslov? Hvor mye synes du vi skal bruke på noe slikt - 1, 5, eller 10 mill i året? Hvordan skal man søke og hvordan skal man håndheve? Hvordan hindre at noen syr det selv?

Anonymkode: b6176...2aa

Regner med at dette var et sarkastisk poeng over alle som slenger dritt her inne om festdrakter og bundader fra feil sted. Det er jo rimelig mange som har sterke meninger her inne!

Anonymkode: 63d59...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pashla skrev:

Dette tenker jeg også. Men det betyr ikke at man må ha vokst opp på det stedet som bunaden kommer fra. Det er mer og mer akseptert å velge andre bunader. Tilknytning er så mangt.

(Men det er en lang vei derfra til at noen tror beltestakken er "Oslos tredje bunad" bare fordi mange Majorstuefruer har skaffet seg den. Da blir det faktisk patetisk.) 

Som sagt er jeg veldig klar over at ingen lov forbyr alle å velge den bunaden de ønsker og jeg respekterer alles rett til å velge selv, men om de liker det eller ei, så kan jeg synes hva jeg vil om valget  (mens jeg respekterer det!) 

Som sagt synes jeg personlig at en bunad er mye mere enn et klesplagg, og da synes jeg personlig også mitt om de som velger bunad basert på hvordan den ser ut i stedet for hvor den kommer fra. (Og så tenker jeg at det er trist at bunaden mister sin betydning for så mange. Når oslofruene velger seg beltestakk så reduserer de jo faktisk bunaden sin betydning og likestiller den med et hvilket som helst plagg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

DU velger ikke bunad fordi den er fin. MAN kan gjøre det.

Anonymkode: b6176...2aa

MAN - som i "folk med oppdragelse, dannelse og kunnskap" - velger ikke bunad fordi den er fin.

Anonymkode: 18222...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

MAN - som i "folk med oppdragelse, dannelse og kunnskap" - velger ikke bunad fordi den er fin.

Anonymkode: 18222...77d

NP må du faktisk ta å roe ned hetsingen. Dette er jo bare utidig. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

MAN - som i "folk med oppdragelse, dannelse og kunnskap" - velger ikke bunad fordi den er fin.

Anonymkode: 18222...77d

Du kan faktisk ikke skryte på deg hverken oppdragelse eller dannelse! Makan til mobbing!

Anonymkode: 63d59...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan faktisk ikke skryte på deg hverken oppdragelse eller dannelse! Makan til mobbing!

Anonymkode: 63d59...744

Oi oi, krenkelsespatruljen? Det er ikke mobbing at folk har meninger om dine valg, forstår du.

Anonymkode: 18222...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Oi oi, krenkelsespatruljen? Det er ikke mobbing at folk har meninger om dine valg, forstår du.

Anonymkode: 18222...77d

Nei, men måten man omtaler andre på kan fort bli mobbing. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi oi, krenkelsespatruljen? Det er ikke mobbing at folk har meninger om dine valg, forstår du.

Anonymkode: 18222...77d

 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, men måten man omtaler andre på kan fort bli mobbing. 

Anonymkode: 290d4...cc2

 

Og ikke minst: det at du er uenig i andres valg av bunad, gir deg ingen rett til å drive personangrep og kalle dem udannet og kunnskapsløs. Det er heller ikke formålstjenlig, og det vet du nok selv. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er du jo både rotløs, skamløs og uten smak. Man velger ikke en bunad fordi den er "fin", man velger den fordi den signaliserer noe.

Anonymkode: 18222...77d

Så for å ikke være rotløs, skamløs og uten smak så skal jeg bruke masse penger på en bunad jeg synes er mindre fin, i stedehfor en festdrakt jeg synes er fin? Du er bunadspolitiet på sitt værste

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...