Gå til innhold

Å velge bunad man ikke har tilhørighet er gruelig patetisk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det håper jeg ikke for deres del, da Bergens"bunaden" er en festdrakt. (jada, jeg vet at etter kategori 5 er de blitt godkjent", men de ser fortsatt ut som festdrakter).

Anonymkode: 73be9...615

Du vet at den har blitt godkjent som bunad, men synes den ser ut som en festdrakt... Ok! 

Jeg liker bunaden min!

Anonymkode: f8bca...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fy faen å drittlei jeg er kjerringene her inne som tror de kan bestemme over hva folk skal ha på seg. Har man festdrakt er man patetisk polyester kjerring, og har man bunad så skal man måtte forsvare seg mot bunadshyene. Hele jævla gjengen burde få seg en lusing som de sent glemmer så kanskje de klarer å holde kjeft  å slutte å tro at deres meninger betyr noe som helst.

Anonymkode: bd61a...a56

Oj! 

Glemt å ta medisinen din i dag...?

Anonymkode: 3f023...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte bunad fra stedet pappa er født og flyttet fra da han var ti år. Vi har vært der en gang bare. Men pappa har bært på en lengsel å flytte tilbake og har vært veldig sår på dette stedet. Han er død nå og da jeg skulle velge bunad for tre år siden valgte jeg dette stedet. For å hedre pappas minne og for å kunne ha på meg et plagg til fine anledninger som ER pappa. Jeg har ingen tilhørighet til stedet men pappa gjorde alle historiene om det magisk. Jeg elsker bunaden min, den er mye mer enn bare en bunad. Det er ikke en av de populære bunadene så da slipper jeg vel kjeft. Hadde den vært fra Telemark hadde jeg nok vært en løgner. 

Anonymkode: e23dd...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo pur psykolog-mat.

Anonymkode: 18222...77d

Nei det er hun ikke, hilsen psykolog. Det finnes et bunadpoliti uten like, er det rart folk er lei av å bli mistenkliggjort?

Anonymkode: 2d428...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bunad fra et sted jeg omtrent aldri har vært og har ingen slektninger som er derfra. Likevel betyr den mye for meg, min mormor har sydd den og jeg har arvet den etter min mor. Så kan folk si hva de vil :-) Ikke har jeg bunadsko heller.... de ser jo grusomme ut ;-)

Anonymkode: e00f3...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er hun ikke, hilsen psykolog. Det finnes et bunadpoliti uten like, er det rart folk er lei av å bli mistenkliggjort?

Anonymkode: 2d428...5af

Du er ikke mer psykolog enn jeg er astronaut.

Anonymkode: 18222...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er hun ikke, hilsen psykolog. Det finnes et bunadpoliti uten like, er det rart folk er lei av å bli mistenkliggjort?

Anonymkode: 2d428...5af

Det er helt sant. Jeg har to ganger blitt stoppet i min Nordlandsbunad i Oslo og fått kjeft fordi jeg helt sikkert bruker den uten å ha «rett» til det. Helt sykt. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke mer psykolog enn jeg er astronaut.

Anonymkode: 18222...77d

Vennligst forklar meg hva som gjør at jeg er psykologmat. 

Anonymkode: 290d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg personlig synes bunad og tilhørighet bør gå hånd i hånd skjønner jeg jo at noen heller vil ha en de synes er fin.

Men det jeg synes er tullete er når de har beltestakk "fordi kona til onkelen til bestemora mi kom derfra" stå for valg og grunn, så har jeg ingen protester imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ettersom du verken er født eller oppvokst i Telemark er det all grunn til å stusse selv om far din bodde der som barn. Du har din tilknytning et annet sted.

Anonymkode: 73be9...615

Tilknytning er jo hvor slekt og familie er fra. Tilhørighet er vel mer der man bor. Om jeg ikke tar helt feil.

Men uansett poenget er jo at man er knyttet til andre steder viss det er slekt og familien er der fra. 

Anonymkode: ce021...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, skjotta skrev:

Selv om jeg personlig synes bunad og tilhørighet bør gå hånd i hånd skjønner jeg jo at noen heller vil ha en de synes er fin.

Men det jeg synes er tullete er når de har beltestakk "fordi kona til onkelen til bestemora mi kom derfra" stå for valg og grunn, så har jeg ingen protester imot det.

Den skjønner jeg. Men om man får en bunad i arv av "kona til onkelen til bestemor" så stiller det seg litt annerledes, synes jeg da. 

Anonymkode: ce021...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sitter virkelig å diskuterer hva som er "godkjent grunn" for noen å bruke et klesplagg. Som om det er noe dere har noe med. 

Anonymkode: 00260...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke mer psykolog enn jeg er astronaut.

Anonymkode: 18222...77d

Er tom spesialist, holder du fortsatt på at du er astronaut? 

Anonymkode: 2d428...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere sitter virkelig å diskuterer hva som er "godkjent grunn" for noen å bruke et klesplagg. Som om det er noe dere har noe med. 

Anonymkode: 00260...f45

Det bør nesten bli en ordning om at man må søke og få godkjent før man får bruke en bunad, helt ekstremt hvor overdimensjonert og overdrevet denne debatten er. Kan tenke meg at det ødelegger gleden til å gå med plagget for mange, trist!

Anonymkode: 2d428...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at den har blitt godkjent som bunad, men synes den ser ut som en festdrakt... Ok! 

Jeg liker bunaden min!

Anonymkode: f8bca...f87

Helt greit med festdrakter, men kan man velge så tar man jo en bunad med historiske røtter. 

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det bør nesten bli en ordning om at man må søke og få godkjent før man får bruke en bunad, helt ekstremt hvor overdimensjonert og overdrevet denne debatten er. Kan tenke meg at det ødelegger gleden til å gå med plagget for mange, trist!

Anonymkode: 2d428...5af

Formalisere bunadspolitiet? Og hvem skal bestemme? Skal det innføres en bunadslov? Hvor mye synes du vi skal bruke på noe slikt - 1, 5, eller 10 mill i året? Hvordan skal man søke og hvordan skal man håndheve? Hvordan hindre at noen syr det selv?

Anonymkode: b6176...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at man nesten skal være redd for å gå ut med festdrakt eller en bunad med "feil" tilhørighet, i frykt for å møte selvutnevnt bunadspoliti som enten kommenterer eller skuler

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt greit med festdrakter, men kan man velge så tar man jo en bunad med historiske røtter. 

Anonymkode: 73be9...615

Hvorfor det egentlig?

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det egentlig?

Anonymkode: c3538...4bd

Fordi det er flottere plagg- synes jeg.

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er flottere plagg- synes jeg.

Anonymkode: 73be9...615

Men alle synes ikke det. Jeg synes ikke at bunaden fra mitt distrikt er noe flott, og hadde glatt valgt en fin festdrakt i stedet for

Anonymkode: c3538...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men alle synes ikke det. Jeg synes ikke at bunaden fra mitt distrikt er noe flott, og hadde glatt valgt en fin festdrakt i stedet for

Anonymkode: c3538...4bd

Dette er et diskusjonsforum. Jeg gir uttrykk for mine meninger og du kan gi uttrykk for dine.

Anonymkode: 73be9...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er et diskusjonsforum. Jeg gir uttrykk for mine meninger og du kan gi uttrykk for dine.

Anonymkode: 73be9...615

Du skriver «man», ikke «jeg». Skal du gi uttrykk for egne meninger så skriver du «jeg mener/synes», ikke «man velger» ditt og datt. 

Du tar dessuten feil. «Man» velger ikke «ekte» bunad fordi «man kan». Jeg har tre tradisjonsrike bunader å velge mellom, da jeg bl. a. har en mor fra Sogn og en far fra Telemark (ooohhhh, jeg MÅ jo bare velge bunad fra Telemark, sant?). Jeg har likevel valgt samme festdrakt som bestemor hadde. Fordi hun er den beste personen jeg har kjent. Og fordi jeg synest den er penest av alle de jeg «kan» velge.

Tror det er bare er lite knippe høylytte mennesker som bryr seg så intenst om en bunads «kategori». Dette bunadsgreiene blir så opphøyd at det grenser til det latterlige. Det er broderier og søm, som de aller fleste andre lands nasjonaldrakter. Om modellen er utarbeida i 1890 eller 1910 er meg hoppende likegyldig.

Anonymkode: 866cf...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver «man», ikke «jeg». Skal du gi uttrykk for egne meninger så skriver du «jeg mener/synes», ikke «man velger» ditt og datt. 

Du tar dessuten feil. «Man» velger ikke «ekte» bunad fordi «man kan». Jeg har tre tradisjonsrike bunader å velge mellom, da jeg bl. a. har en mor fra Sogn og en far fra Telemark (ooohhhh, jeg MÅ jo bare velge bunad fra Telemark, sant?). Jeg har likevel valgt samme festdrakt som bestemor hadde. Fordi hun er den beste personen jeg har kjent. Og fordi jeg synest den er penest av alle de jeg «kan» velge.

Tror det er bare er lite knippe høylytte mennesker som bryr seg så intenst om en bunads «kategori». Dette bunadsgreiene blir så opphøyd at det grenser til det latterlige. Det er broderier og søm, som de aller fleste andre lands nasjonaldrakter. Om modellen er utarbeida i 1890 eller 1910 er meg hoppende likegyldig.

Anonymkode: 866cf...fe5

Festdrakt i nedsettende forstand brukes jo stort sett om nåtidas polyester-og-fabrikk-helvete. Ikke om noe som bestemoren din ville hatt.

Anonymkode: 18222...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men alle synes ikke det. Jeg synes ikke at bunaden fra mitt distrikt er noe flott, og hadde glatt valgt en fin festdrakt i stedet for

Anonymkode: c3538...4bd

Da er du jo både rotløs, skamløs og uten smak. Man velger ikke en bunad fordi den er "fin", man velger den fordi den signaliserer noe.

Anonymkode: 18222...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da er du jo både rotløs, skamløs og uten smak. Man velger ikke en bunad fordi den er "fin", man velger den fordi den signaliserer noe.

Anonymkode: 18222...77d

Igjen: skill mellom «man» og «enkelte»/«jeg». «Man» velger jo helt åpenbart det «man» vil.

Anonymkode: 866cf...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...